[software] iLife '05 upgrade: weer betalen

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Topicstarter
Nadat ik, ondanks toendertijd net een iBook te hebben gekocht (op 1 december 2003), toch de volle mep (€ 49,- ) heb mogen betalen voor de nieuwe iLife (mac gekocht na 1 januari 2004 betekende goedkoop iLife nabestellen), is het Apple gelukt om een jaar later dezelfde truc te herhalen: iLife '05 is uit, en ik mag 'voor de luttele prijs van € 19,-' mee upgraden - als ik op of na 11 jauari 2005 een mac had gekocht... andere iLifekopers kunnen ernaar fluiten. Ik vis weer achter het net...

a) waarom zo kort na elkaar upgrades? Deugde het spul niet?

b) waarom geen coulance voor verse 'overstappers'? iLife is immers normaliter gratis bij aankoop van een Mac.

c) Iemand die ondanks de recente aankoop van een Mac daarbij géén iLife gratis kreeg, en het heeft moeten kopen, heeft nog minder rechten dan iemand die het wél gratis kreeg...

Resellers kunnen al helemaal niets voor je doen, de klantenafdeling van Apple in NL heeft niet eens het fatsoen gehad om te reageren op mijn telefonische en e-mail vraag/klacht... Dat vind ik sowieso een minpunt aan helpdesks/klantenafdelingen: Degene die je spreekt is 'semi-anoniem' en kan dus niet echt ter verantwording worden geroepen. Of ik nou gelijk heb/had of niet boeit me niet: geef gewoon antwoord!

http://www.apple.com/nl/ilife/uptodate/

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik herken dit. Bij Mac OS X immers hetzelfde grapje, 10.1 en 10.2 kwamen vrij snel na 10.0 met allerlei dingen die eigenlijk al in 10.0 hoorden te zitten. Toch mochten trouwe OS X klanten van het eerste uur ook geld bijleggen voor "upgrades" die eigenlijk "updates" zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door SvMp op 14-01-2005 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47

Exirion

Gadgetfetisjist

svdmeer schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 10:35:
Ik herken dit. Bij Mac OS X immers hetzelfde grapje, 10.1 en 10.2 kwamen vrij snel na 10.0 met allerlei dingen die eigenlijk al in 10.0 hoorden te zitten. Toch mochten trouwe OS X klanten van het eerste uur ook geld bijleggen voor "upgrades" die eigenlijk "updates" zijn.
Dit vind ik inderdaad een schandelijke stunt van Apple.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Met iLife '04 is niks mis hoor. iLife '04 was ook de eerste iLife release, daarvoor waren het allemaal losse applicaties.

Ik heb er zelf geen problemen mee dat Apple 1 keer per jaar de software update. De 'oude' software is nog steeds goed bruikbaar IMHO, maar de nieuwe is gewoon beter. Je kan best een jaartje nog geen iLife kopen, en de versie van begin volgend jaar aanschaffen.

Zelf heb ik trouwens de losse pakketten, niet het iLife geheel, mijn Mac's heb ik namelijk voor 2004 gekocht.

MacOS werd ook om het jaar vernieuwd, maar Apple heeft dit jaar aangegeven dat de upgrade cycle trager gaat worden voor OS releases. Dit betekend dus dat de nieuwe versie van Mac OS nog maar eens per 1,5 à 2 jaar op de markt komt.

Ik zie het dan ook allemaal meer als dat je op een taktisch moment je Mac moet kopen om qua hardware en software het beste op het moment te hebben. Mijn volgende Mac koop ik dan ook pas als Tiger op de markt komt. Krijg ik gelijk iLife '05 erbij.

EDIT: Er zijn trouwens zat mensen die pas een OS upgrade van 10.1 > 10.3 hebben gekocht en gewoon 10.2 hebben overgeslagen. Je hoefde 10.2 natuurlijk niet persé te kopen. 10.2 was idd. wel de eerste echt bruikbare versie van OS X.

EDIT 2: Ik herinner me opeens weer dat je bij Mac OS 10.1 (of bij de computer) bonnetjes kreeg voor gratis OS X upgrades. Deze bonnetjes kon je uiteindelijk niet meer gebruiken. Dit was wel heel jammer van Apple.

[ Voor 23% gewijzigd door MacWolf op 14-01-2005 10:53 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Het is vergelijkbaar met de toch wel apart (lees schandelijk) hoge prijzen voor upgrades op je machine bij Apple zelf... Een HD upgrade die duurder is dan de schijf min de prijs van degene die je vervangt, geheugen dat van Mars schijnt te moeten worden geimporteerd (zo duur is het wel)... ga zo maar door.

Niet dat ik verder een Mac-sceptic ben, I Love Mac! Maar ik ben niet bereid om tot het einde der tijden veel meer te blijven dokken voor hardware en software dan voor een Win/Lin-pc... Als je kijkt naar hoe 'kaal' een Mac wordt geleverd (256 MB Ram, wie koopt dat nou?) dan snap je Apple al helemaal niet meer, qua klantvriendelijk/realistisch. Als het alleen maar om de harde $$ gaat, zijn ze immers geen haar beter dan de concurrentie? Een wolf in schaapskleren? De aanbiedingen van Dell (nu gratis upgraden van 256 MB naar 512 MB of nu gratis upgraden van 15" naar 17") kunnen we in elk geval wel vergeten.

Moet ik nou, noodgedwongen (elke keer weer dokken - tegen de klippen op) dan maar Mac-software gaan downloaden? OK, eerlijk is eerlijk, het blijft relatief goedkoop voor wat je ervoor krijgt, maar het wordt gratis meegeleverd bij een Mac! (en het is geen OEM!)...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Eigenlijk doen meer on-line winkels dat. Computers upgrades duur verkopen voor Built-To-Order systemen. Ondanks dat dit erg jammer is, wordt daar blijkbaar veel op verdient. Apple is daar niet de enigste in.

Ik vind het jammer dat de Mac mini standaard wordt uitgerust met maar 256 MB RAM. Ze willen veel mensen overhalen naar het Mac platform, maar met zo weinig geheugen, heb je het risico dat gebruikers (die de RAM niet verhogen) erg veel last gaan krijgen van het trage virtuele geheugen. Ze lopen daarmee het risico om toekomstige gebruikers af te stoten, omdat ze een minder goede ervaring gaan krijgen met de Mac mini..

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10-2024
Sjonge jonge... dure upgrades? Man, kijk wat je er voor krijgt! Koop eens een goed en duidelijk 8 tracks tegelijk opnemen muziek programma voor 79 euro... laat staan dat je dan nog geen programma's ala iPhoto en vooral iMovie en iDVD hebt.

Dit pakket dubbel en dwars zijn geld waard!

Ow ja, zoals al eerder werd gezegd kun je deze serie ook overslaan. Ik schaf geen '05 aan. Kan me nog goed redden met '04.

Wil nog of een Powerbook, of een Mac mini kopen, daar zit hij gratis bij... ik weet het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:27
Wat een gezeur zeg. Iets kopen betekent gewoon dat je je geld ruilt voor een product. Als de winkelier iets later andere producten wilt verkopen is dat zijn zaak.

Van ruilen komt soms huilen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb mn mac besteld op 4 januari... maar wordt pas volgende week geleverd.. dus nog even afwachten of ik mag upgraden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:24
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:19:
ik heb mn mac besteld op 4 januari... maar wordt pas volgende week geleverd.. dus nog even afwachten of ik mag upgraden :/
dat is natuurlijk ook je eigen schuld. je weet dat er een grote kans is dat er bij een macworld bepaalde dingen worden opgewaardeerd, als je dan alsnog een week ervoor je spullen besteld moet je niet zeuren als je krijgt wat je besteld hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor MS Office komen er toch ook bijna elke jaar upgrades uit? Die kosten toch ook geld? Wat denk je, dat je eenmalig voor iets betaalt en dat de ontwikkelaars voortaan voor niets de programma's beter gaan maken? Klinkt nogal krom, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielZ
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10-2024

NielZ

Casual

svdmeer schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 10:35:
Je hebt gelijk. Het is schandalig dat Apple zomaar elk jaar een nieuw OS uitbrengt. Hoe durven ze! Ze moeten gewoon na elke OS release zo'n 5/6 jaar wachten, en ja die 6 jaar nog een x roepen dat het een jaartje langer gaat duren. Héééé w8... doet 'een ander groot bekend bedrijf' dat ook al niet...?

Ik heb OS X 10.0 gekocht op de dag dat het uitkwam. Daar zaten keurig bonnetjes bij voor een gratis upgrade naar 10.1, welke ik ook gratis heb gekregen.
Pas voor de 10.2 upgrade moest je betalen, maar je werd niet verplícht.

Die geheugen upgrades zijn idd behoorlijk prijzig; gewoon je geheugen bij de lokale PC boer kopen zou ik zeggen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor HDD's. :)

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

NielZ schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:53:
[...]
Die geheugen upgrades zijn idd behoorlijk prijzig; gewoon je geheugen bij de lokale PC boer kopen zou ik zeggen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor HDD's. :)
Nadeel van de harde schijven is dat je dat niet in de garantie periode kan doen (is mij verteld), omdat dan de garantie vervalt. Wat ik helemaal raar vond is dat wanneer je het een Apple Center laat doen ook je garantie vervalt.

Volgende week krijg ik mijn 2*512MB binnen voor mijn PB :). Die mag je gelukkig wel zelf vervangen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bolleh schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:22:
[...]

dat is natuurlijk ook je eigen schuld. je weet dat er een grote kans is dat er bij een macworld bepaalde dingen worden opgewaardeerd, als je dan alsnog een week ervoor je spullen besteld moet je niet zeuren als je krijgt wat je besteld hebt...
Niks schuld, want ik wist het wel. Moet de laptop voor 1 feb binnen hebben en aangezien levertijd 2/3 weken is.

Dus moest wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

MacWolf schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 12:24:
Eigenlijk doen meer on-line winkels dat. Computers upgrades duur verkopen voor Built-To-Order systemen. Ondanks dat dit erg jammer is, wordt daar blijkbaar veel op verdient. Apple is daar niet de enigste in.
Apple is wel 1 van de weinige die vreselijk inconsequent is met hun prijsstellingen. Het ligt er bv net aan wat voor een product je koopt en hoeveel extra geheugen dan bijvoorbeeld kost. Terwijl er fysiek geen verschil in zit. En dat is gewoon pure naaierij. Maar dat maakt het ook des te bewonderingswaardig dat ze een hele sekte weten te creeeren waar Apple niets verkeerds kan doen.

Ik werk op een vrij groot reclamebureau en menig merk mag jaloers zijn op het feit dat Apple dat schijnbaar allemaal kan zonder dat mensen gaan afhaken. Natuurlijk is Apple uniek als merk maar ik denk wel dat ze het niet meer gaan moeten uitbuiten dan dat ze nu al doen. Apple consumers zijn misschien wat gekker dan de rest, maar ook daar zijn grenzen imo.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Een beetje Apple consumer is echt wel slim genoeg om RAM upgrades bijv. ergens anders te kopen hoor. Zelfde geldt bijv. voor harde schijf upgrades. Als je Mac fora er op naleest wordt veel mensen advies gegeven dergelijke upgrades niet bij Apple te doen.

Ik denk eerder dat mensen die voor het eerst een computer kopen de fout maken om dergelijke zaken on-line op te waarderen.

Daarnaast heb je ook winkels zoals MacHouse, die dit soort zaken een stuk goedkoper doen.

[ Voor 33% gewijzigd door MacWolf op 14-01-2005 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

NielZ schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:53:
[...]

Je hebt gelijk. Het is schandalig dat Apple zomaar elk jaar een nieuw OS uitbrengt. Hoe durven ze! Ze moeten gewoon na elke OS release zo'n 5/6 jaar wachten, en ja die 6 jaar nog een x roepen dat het een jaartje langer gaat duren. Héééé w8... doet 'een ander groot bekend bedrijf' dat ook al niet...?
maar die geven wel elk jaar een servicepack met de nieuwste bugfixes en nieuwe applicaties zonder dat je portemonee er 150 pleuri lichter van wordt...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 07:37
OzBoz schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 18:13:
[...]

Apple is wel 1 van de weinige die vreselijk inconsequent is met hun prijsstellingen. Het ligt er bv net aan wat voor een product je koopt en hoeveel extra geheugen dan bijvoorbeeld kost. Terwijl er fysiek geen verschil in zit. En dat is gewoon pure naaierij. Maar dat maakt het ook des te bewonderingswaardig dat ze een hele sekte weten te creeeren waar Apple niets verkeerds kan doen.

Ik werk op een vrij groot reclamebureau en menig merk mag jaloers zijn op het feit dat Apple dat schijnbaar allemaal kan zonder dat mensen gaan afhaken. Natuurlijk is Apple uniek als merk maar ik denk wel dat ze het niet meer gaan moeten uitbuiten dan dat ze nu al doen. Apple consumers zijn misschien wat gekker dan de rest, maar ook daar zijn grenzen imo.
Volgens mij nou al de 3e keer dat ik een soort gelijke post van jou lees :D Zit het je zo dwars? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Ik vind het een beetje een zinlose discussie, je HOEFT het niet te kopen.
Apple kan nou eenmaal vrij snel mooie software op de markt brengen.

En dat Apple veel geld vraagt voor extra upgrades, tja het HOEFT ook niet, het is een keuze.
je kan het zelf doen, of je laat het door Apple doen, wat natuurlijk meer kost.

Als ik in mijn iMac een grotere hdd wil, en ik bel bijvoorbeeld een monteur die hem er ingaat bouwen, dat kost toch OOK geld.
Bij Apple worden ze ook achteraf ingebouwd, dus dat kost extra geld.

Het is idd vreemd dat ze er nog steeds 256mb ram in doen netzoals in de G5 PowerMacs.
Maar Apple heeft er een bedoeling mee, want als er 512MB inzit gaat iedereen weer zeuren van, Ja maar ik wil er 1GB in. krijg je dat weer, het is nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat loopt iedereen hier nou te zeuren over die 256MB? De gemiddelde PC wordt daar ook gewoon mee geleverd hoor. Dat wij hier nou wat meer computer-savvy zijn en graag meer willen, daar heeft de gemiddelde consument (die dat allemaal niet weet) geen moer mee te maken. Die heeft vaak ook zat aan 256MB, en pas als ze door een geek geadviseerd worden er wat bij te prikken kopen ze dat (om diezelfde geek 't er in te laten zetten).

Toegegeven dat 't bij zo'n krachtige machine als de G5 wat weinig is, is 't voor bijvoorbeeld de Mac mini helemaal geen vreemde hoeveelheid.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier volgt een dienstmededeling
Mensen, discussieren over dingen kan, maar probeer het vrolijk te houden. Ik zie mensen hier weer op een dusdanige sarcastische manier op elkaar reageren dat het wel uit moet lopen op een flamewar. Wat "dat andere OS kost" of wat "die andere fabrikant van Office pakketten doet" doet hier niet terzake. De topicstarter is het niet eens met het feit dat hij binnen X maanden weer een bedrag neer moet tellen voor een (naar zijn mening) update. Dat is zijn goed recht, dus ga hem niet op een aanvallende manier bediscusierend te lijf maar probeer het nou eens op een fatsoenlijke, volwassen manier.
Einde dienstmededeling

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Om het vrolijk te houden... ;)

Ik zie dat iWork maar $79 kost... dat dan weer wel. Vergeleken (en dat kan niet, ik begrijp best dat office een stuk zwaarder is, maar wel vol met meuk waar je nog geen 10% van gebruikt...) met MS Office ben je dan wel goedkoper uit...

$399 USD Full Version? Student-edition: $149 USD Full Version!

Dan zeg ik wel weer! Hulde Aplle... weglaten wat de goegemeente niet gebruikt en een goed product voor niet te veel geld.

En eerlijk is eerlijk, ik zal iLife '05 best wel gaan kopen, die functionaliteit van Garageband '05 moet ik gewoon hebben...

(europrijzen nog niet gecheckt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ramzzz schreef op zondag 16 januari 2005 @ 11:40:

Ik zie dat iWork maar $79 kost... dat dan weer wel. Vergeleken (en dat kan niet, ik begrijp best dat office een stuk zwaarder is, maar wel vol met meuk waar je nog geen 10% van gebruikt...) met MS Office ben je dan wel goedkoper uit...

$399 USD Full Version? Student-etition: $149 USD Full Version!

Dan zeg ik wel weer! Hulde Aplle... weglaten wat de goegemeente niet gebruikt en een goed product voor niet te veel geld.

En eerlijk is eerlijk, ik zal iLife '05 best wel gaan kopen, die functionaliteit van Garageband '05 moet ik gewoon hebben...

(europrijzen nog niet gecheckt)
In alle eerlijkheid kun je als student bij SURFspot een goedkopere versie halen van Office. Die is dan wel alleen 'geldig' zolang je aangesloten bent bij een universiteit of hogeschool.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Ramzzz schreef op zondag 16 januari 2005 @ 11:40:

$399 USD Full Version? Student-edition: $149 USD Full Version!
Om eerlijk te zijn vind ik het niet eerlijk om iWork te vergelijken met Microsoft Office. Ten eerste bevat Microsoft Office ook nog Excel en Entourage en is Pages niet dé vervanger van Word (zo zet Apple Pages ook helemaal niet in de markt), maar is het eerder een soort Publisher cq. lichte versie van InDesign. Althans, dat maak ik op uit de demo van de Mac Expo. Keynote is echter wel superieur aan PowerPoint.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Dirk-Jan schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 21:10:
[...]

maar die geven wel elk jaar een servicepack met de nieuwste bugfixes en nieuwe applicaties zonder dat je portemonee er 150 pleuri lichter van wordt...
Apple lanceert ook eens in de zoveel tijd gratis 'service packs' in de vorm van .x updates. 10.3.1 t/m 10.3.7 zijn gewoon gratis. Tiger moet je echt niet vergelijken met Windows XP SP2, maar eerder met een overstap naar Longhorn vanaf Windows XP. Apple lanceert gewoon wat sneller achter elkaar OS'en, so what? Niemand verplicht je om het te kopen hoor. Net zoals dat veel mensen nog steeds zweren bij Windows 2000 zie ik nog steeds mensen werken met Jaguar en wachten totdat Tiger uitkomt.

Bovendien vraag ik me af welke applicaties Microsoft gratis update, behalve Windows Media Player (dat in de vorm van QuickTime en iTunes ook gewoon gratis is op Mac OS X).

Om even op het onderwerp terug te komen; je hoeft niet te updaten naar iLife '05, ik twijfel zelf ook of het überhaupt zin heeft om up te daten. Ik gebruik toch alleen maar iPhoto en de updates daarin zijn handig, maar niet wereldschokkend. Ik wacht wel op iLife '06 :P. Ik vraag me alleen wel af waarom iLife '05 duurder is dan iLife '04, terwijl er geen applicaties bij zijn gekomen.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Misschien toch gewoon een 'added value'... Garageband is wel van 1 naar 8 'live' sporen opnemen gegaan... de rest heb ik nog niet uitgezocht.

Alleen... dan zou ik er wel een Jam pack bij willen kunnen aanschaffen voor minder? Daar heb je namelijk relatief weinig aan. Een discrepantie tussen het 'main item' en de 'additional plugins & samples'... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

FL!PNEUS schreef op zondag 16 januari 2005 @ 12:05:
[...]

Om eerlijk te zijn vind ik het niet eerlijk om iWork te vergelijken met Microsoft Office. Ten eerste bevat Microsoft Office ook nog Excel en Entourage en is Pages niet dé vervanger van Word (zo zet Apple Pages ook helemaal niet in de markt), maar is het eerder een soort Publisher cq. lichte versie van InDesign. Althans, dat maak ik op uit de demo van de Mac Expo.
Dat is echt wel goed dat Apple nu eindelijk, inziet dat de gemiddelde gebruiker een tekstverwerker gebruikt als tekenpakket op een manier waar Microsoft Publisher, CorelDraw en InDesign voor bedoeld zijn.

Ikzie dagelijks mensen prutsen in Microsoft Word met het invoegen van tekstvakken, word-art en afbeeldingen in word terwijl het van geen meter werkt omdat de afbeeldingen in de tekst zelf worden gezet, het beeld steeds wegscrollt en dingen naar andere pagina's springen omdat men geen flauw benul heeft van tekst-flow en opmaakstijlen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Johnny schreef op zondag 16 januari 2005 @ 12:48:
[...]

Dat is echt wel goed dat Apple nu eindelijk, inziet dat de gemiddelde gebruiker een tekstverwerker gebruikt als tekenpakket op een manier waar Microsoft Publisher, CorelDraw en InDesign voor bedoeld zijn.

Ikzie dagelijks mensen prutsen in Microsoft Word met het invoegen van tekstvakken, word-art en afbeeldingen in word terwijl het van geen meter werkt omdat de afbeeldingen in de tekst zelf worden gezet, het beeld steeds wegscrollt en dingen naar andere pagina's springen omdat men geen flauw benul heeft van tekst-flow en opmaakstijlen.
Grappig dat je dat zegt. Ik heb daar nooit bij stilgestaan, maar het is idd. waar dat mensen Word als een soort DTP applicatie gebruikt (werkstukken maken, handleidingen, etc...). Voor zover ik heb kunnen zien op de Apple site is dat iWork echt een mooi pakket. Ik hoop alleen nog steeds op een Spreadsheet onderdeel, want anders heb ik Excel nog steeds nodig. Enige waarvoor ik Excel nodig heb is het openen van lesroosters e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Ik twijfel direct aan je 'vakkennis' als je CorelDraw, Publisher en Indesign in één adem noemt. :)

Totaal geen vergelijking.

Indesign is sowieso verreweg het meest professionele product van die 3. 'CorelDraw' is pas vergelijkbaar als je de 'Suites' met elkaar vergelijkt, het Draw programma leent zich niet zo goed voor echte (tekst-, typografische-) opmaak en is veel meer een tekenprogramma, Indesign is veel meer opmaak, en minder tekenen (al heeft het onderdelen van Illustrator en Photoshop geïntegreerd), maar als je deze 2 progjes in de suite met Corel vergelijkt gaat Corel dat niet redden, gezien de 'de facto' referentie-suite die Adobe maakt. De serieuze grafische wereld werkt met Adobe. En Adobe heeft zich beter in de PC-wereld gestort (marktaandeel in NL, even voor het gemak) dan Corel in de Macwereld. Bovendien krijg je bij CS ook nog Acrobat. Eveneens een referentie-programma in de grafische wereld.

MS Publisher? Dat is altijd al een draak van een pakket geweest. Niet echt serieus te nemen.

In de VS is dit een ander plaatje. Maar dat neem je me vast niet kwalijk. Er is immers een verschil in markt, gebruik en prijs(professioneel en privé - Adobe CS privé kopen is gekkenwerk).

<<beetje raar om dan een cheapo-pakket als iWork met Adobe CS te vergelijken, dat is 15-20x zo duur... vergelijking met Office gaat lang niet zo mank. Alleen dondert MS er zo'n lading meuk bij die 99% van de gebruikers niet nodig heeft. Ook daarvoor betaal je dan: Weggegooid geld.>>

[ Voor 8% gewijzigd door Ramzzz op 16-01-2005 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Ramzzz schreef op zondag 16 januari 2005 @ 13:17:
Ik twijfel direct aan je 'vakkennis' als je CorelDraw, Publisher en Indesign in één adem noemt. :)
Ik vergelijk de programma's ook niet met elkaar, ik geef alleen een aantal voorbeelden van verschillende programma's die op een andere manier werken, en dat veel mensen beter af zouden zijn met zo'n manier aangezien ze nu al hopeloos proberen hetzelfde te doen in MS Word.

Natuurlijk kun je niet hetzelfde met al die programma's maar de manier van werken, met een enkele pagina in beeld met daarop allerlei objecten met een vaste positie is wel hetzelfde.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
OK, nofi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:14
Ik heb hem sinds gisterenavond (iLife 05 CD versie) en vooral iPhoto waar ik in heb lopen spitten is een stuk sneller geworden + natuurlijk de RAW ondersteuning waar ik al tijden op zat te wachten (alleen daarvoor zou ik het al kopen ipv met Photoshop te knoeien) :)

iMovie ga ik vanavond uitproberen met een HD 720p camera eens kijken of mijn PowerBook data ook trekt...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Wat kostte dat? Online besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Ramzzz schreef op maandag 17 januari 2005 @ 09:38:
Wat kostte dat? Online besteld?
Gratis :X

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
mmm... <<durft niet te vragen hoe en wat>> :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iPhoto 5 is de bombdiggitydiggitydiggitybomb! Het werkt beter en sneller. Voor de meeste kleur/belichting correcties hoef ik niet meer naar Photoshop. Slideshows hebben nu veel meer effecten en instellingen. Ook de fotoboeken zien er erg goed uit, ben benieuwd naar de printkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ballebek schreef op maandag 17 januari 2005 @ 08:45:
Ik heb hem sinds gisterenavond (iLife 05 CD versie) en vooral iPhoto waar ik in heb lopen spitten is een stuk sneller geworden + natuurlijk de RAW ondersteuning waar ik al tijden op zat te wachten (alleen daarvoor zou ik het al kopen ipv met Photoshop te knoeien) :)
Hopelijk niet te ver off-topic... zit er lossless JPEG rotatie in iPhoto? Tenzij ik iets gemist heb, is dat in iPhoto '04 niet het geval. Bovendien vind ik het bladeren door een verzameling foto's (liefst full-screen, zoals je op de PC wellicht in ACDSee zou doen) in iPhoto '04 niet altijd lekker snel gaan. Het gekke is dat de snelheid niet constant is, soms staat de volgende foto er direct, soms zie je eerst even de ruwe preview. Als dan ook het zoeken goed werkt (zoals in iTunes), dan zou het voor mij weleens de moeite waard kunnen zijn om te upgraden [toch weer een beetje on-topic].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In iPhoto 5 krijg je bij het bladeren niet meer de ruwe versie, maar een thumbnail van zo'n 5 cm breed, met daaronder loading blablaba met de gebruikelijke Apple loading animatie. Ik ben er nog niet over uit of dat nou een vooruitgang is. Ik had gehoopt dat het laden van de jpegs gewoon veel sneller zou gaan, maar dat is niet het geval. (G5 1.8, 2.5 GB, 8MP foto's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Op mijn PowerBook 1.33Ghz heb ik helemaal geen vertragingen meer, kan gewoon bladeren zonder dat er een wazig beeld / thumbnail komt.

Heb alleen 5mpixel foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd. Ik heb er ook 5 MP en gecropte 8MP foto's tussen staan, en die komen idd meteen in beeld, terwijl 8MP foto's ong. een seconde nodig hebben. Heh bah! Lijkt alsof er rond de 5MP een soort magische grens ligt. 5 MP of lagere, meteen in beeld, 5 MP of hoger 1 sec wachten. Heeft misschien te maken met of een foto in een buffer past oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 17:28:
Vreemd. Ik heb er ook 5 MP en gecropte 8MP foto's tussen staan, en die komen idd meteen in beeld, terwijl 8MP foto's ong. een seconde nodig hebben. Heh bah! Lijkt alsof er rond de 5MP een soort magische grens ligt. 5 MP of lagere, meteen in beeld, 5 MP of hoger 1 sec wachten. Heeft misschien te maken met of een foto in een buffer past oid.
Misschien maar is kijken of die buffer te hekken is :)

RAW duurt trouwens wel ff voordat ie in het geheugen zit...

[ Voor 8% gewijzigd door Uberprutser op 17-01-2005 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

* Johnny denkt dat het aan de hoeveelheid intern geheugen ligt.

Een 5 megapixel foto neemt ingeveer 120 MB geheugen in, als je dat nog vrij hebt kan iPhoto alvast de volgende foto in het geheugen laden, als je dat niet hebt moet het vanaf de harde schijf komen. Voor een 8 megapixel foto heb je ongeveer 185 MB nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Johnny op 17-01-2005 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Johnny, dat zou wel eens kunnen kloppen. Hoewel ik 2.5 GB geheugen heb, was bijna alles in gebruik door After Effects.. Zonder After Effects gaat het stukken beter, en moet ik stevig doorklikken om het iPhoto moeilijk te maken.
Pagina: 1