Maxtor vs Seagate?

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-03 23:06
Welke schijf is 'beter'? Maxtor Diamondmax 10 of de Seagate Barracuda. Volgens de verkoper is de seagate vooral aantrekkelijker ivm garrantie, die bij de Maxtor maanden zou kunnen duren en bij Seagate 'slechts' weken, omdat ze een kantoor hier in Nederland hebben staan.

Ik ben in ieder geval op zoek naar een redelijk grote harde schijf, die niet al te lawaaiig moet zijn.

Any ideas?

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-03 12:18

MrDrako

nep ict'er

Al gezocht naar reviews?

om toch maar iets nuttigs te zeggen;
Seagate is lekker stil, maxtor's rma kan soms idd wat langer duren, maar wel prima service.
Maxtor schijven gaan niet snel kapot. Maar Seagate schijven ook niet.
Kwa prestatie liggen ze vrijwel gelijk. Prijs en de stilte van de seagate's zijn de voornaamste factoren in dit geval.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:16

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een review van de Seagate Barracuda 7200.8 zal binnenkort op Tweakers.net verschijnen. De geluidsproductie van de Barracuda 7200.8 vallen tegen en de prestaties blijven achter bij de DiamondMax 10. Voor de garantie hoef je het IMO niet te doen, drie jaar is meer dan voldoende.

• Siaon
Uiteraard, me rot gezocht naar reviews, er zijn er maar weinig goede, en op tweakers is er ook niet veel :)

Ik was eerst gesettled op de maxtor diamondmax 10 300gb, maar de verkoper raadde seagate aan, ook omdat die stiller zou zijn.

• Siaon
En de Seagate is pakweg 20 euri deurder hier

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-03 21:19

w0w

Mijn ervaring is dat de garantie bij Maxtor en bij Seagate goed zijn, ik heb van beide merken weleens een schijf moeten vervangen en beide keren had ik binnen een week alweer een nieuwe op de deurmat liggen :)
Verder zijn ze ongeveer gelijk hoor, kzou gewoon voor de goedkoopste gaan :)

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Ligt eraan wat je onder beter verstaat:

Betrouwbaarheid: Seagate
Geluidsniveau: Seagate
Performance: Maxtor

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Betrouwbaarheid ben ik het niet met je eens, vind maxtor schijven toch echt duurzamer.
En prijs natuurlijk ook: MAXTOR

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Siaon
Maakt grootte nog uit? Ik wou gaan voor een 300gig

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

jealma schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 00:34:
Betrouwbaarheid ben ik het niet met je eens, vind maxtor schijven toch echt duurzamer.
Je hoeft het niet met mij eens te zijn, ik heb het over feiten ;)
Seagate IS betrouwbaarder dan Maxtor en Seagate IS stiller dan Maxtor... daarnaast gaat Maxtor na een paar maanden steeds meer lawaai maken.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Siaon schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 00:39:
Maakt grootte nog uit? Ik wou gaan voor een 300gig
Ligt aan het aantal platters in de schijf... hoe groter de plattercapaciteit hoe groter de datadichtheid dus is en hoe sneller de schijf is...
Er zitten misschien in deze 300GB schijf, 3 platters van 100GB. Als er 2 in zouden zitten, zijn ze 150GB per stuk en dus een stuk sneller.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Persoonlijk zou ik gaan voor Seagate.
Mijn ervaring is dat ze betrouwbaarder en een heel stuk stiller zijn. Daarnaast is een Seagate ook gewoon goed snel vergeleken met de Maxtor die ik hier had (cuda 4 vs D740). Nadat die maxtor dood was (en door de maxtor tools als goed bevonden werd) gelijk de maxtor die ik hier had vervangen voor een seagate en sindsdien geen gezeik meer.

Ik heb alleen nog maar seagates en een 3tal WDs hier. Maxtor komt er iig niet meer in gezien ik gewoon teveel ellende met die schijven heb meegemaakt.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Same here ;) had er 2... gingen lawaai maken na een tijd. Wat bleek alle MAxtor's hebben er last van. Daarna deed 1 schijf het al vrij snel niet meer goed. Toen de ene na de andere uitvaller hier op GOT en bij mensen voor wie ik pc's bouw.

Daarna overgestapt op Seagate... lekker stil en toch vrij rap. never ook problemen met die schijven gehad. Zet deze nu in elke pc en nog nooit 1 uitval gehad.

Verwijderd

n00bs schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 00:41:
[...]

Je hoeft het niet met mij eens te zijn, ik heb het over feiten ;)
Seagate IS betrouwbaarder dan Maxtor en Seagate IS stiller dan Maxtor... daarnaast gaat Maxtor na een paar maanden steeds meer lawaai maken.
Gebruik al sinds jaar en dag Maxtor schijven en nog nooit zijn ze na een paar maanden meer lawaai gaan maken. Baseer je dit nu op persoonlijke ervaring ?

Overigens denk ik dat het weinig te maken heeft met het merk. Ik denk meer aan goeie en wat minder goeie produktie processen. Ze hanteren niet voor niks produktie processen nummers in hun serials ;) Verder lijkt het me dat er geen slechte meer bestaan in verhouding tot 10 jaar geleden. De produktie processen zijn steeds beter geworden, zo ook de techniek. Ik persoonlijk ervaar, van welk willekeurig merk dan ook, dat de ene schijf nu eenmaal anders reageerd dan de andere, geluidsproduktie/performance. Met andere woorden, je treft het of je treft het niet. Ben je kritisch en maakt een HD teveel lawaai volgens jou, dan kun je hem altijd omruilen ;)

Overigens speelt het gehoor van de mens ook mee. Velen testen en revieuws online, voor geluidsproduktie, zijn niet gedaan voor de daarvoor geldende richtlijnen. Mjah, een mic erop in een woonomgeving binnen in een stad geeft een andere waarde wanneer je een schijf test met pro apperatuur in een daarvoor geluidsdichte accoustische kamer ;) Het is allemaal zo subjectief.

Afijn, ga voor de Maxtor, dat is mijn advies, over het algemeen PERSOONLIJK wat betere ervaring mee :)

Succes

• Siaon
Hmmm, het lijkt er dus op dat toch meer mensen hier problemen hebben gehad met maxtor?

Seagates gigabytes gaan geloof ik een stukje verder dan die van maxtor, maakt het nog echt uit, behalve dan voor de prijs per gigabyte, welke grootte ik neem, zoals ik al zei, wil eigenlijk sowieso 300gb.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
jealma schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 00:34:
de prijs? ga je moeilijk doen over 10 euro bij een schijf van 160gig?
dat vind ik een beetje zielig... het scheelt bijna niks...
edit:
het scheelt niks... :O

Ik heb 2 7200.7 seagates in mn systeem, omdat ik alles super stil wou hebben, en dat is goed gelukt (als ik met mn rheobus alle fans uitzet hoor ik ze zachtjes spinnen...)

en tja, de preformance, ik merk het niet hoor als ik naast een pc sta met een Diamond max9 (oid)... zal misschien 3 seconden sneller zijn met bestanden over zetten... maargoed, ik ga voor lage temps en stilte!

/edit
prijs verschil:
Maxtor 160GB 8mb
82 euro (de eerste prijs klopt niet echt met het geheel)
pricewatch: Maxtor DiamondMax 10, 160GB (7200rpm, ATA133, 8MB)

Seagate 160GB 2mb
75 euro
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.7, 160GB (7200rpm, ATA100, 2MB)

Seagate 160GB 8mb
83euro
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.7 Plus, 160GB (7200rpm, ATA100, 8MB)

(en de 7200.8 is idd nog duurder, maar die is er pas net (of nog niet leverbaar... i dunno)

[ Voor 24% gewijzigd door ixl85 op 14-01-2005 01:05 ]

• Siaon
Haha, all in, er zijn dus bijna net zo veel voor en tegenstanders voor iedere schijf, best jammer, had echt gehoopt dat er een toch echt superieur aan de andere was, maja dan zit je sowieso altijd goed,

Ik denk dak dan toch maar bij maxtor blijf, maar kan nou niet zeggen dat ik er echt zekerder door ben geworden - maar alle replies hebben enorm geholpen!

• Mr.Vulcano
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03 21:47
Siaon schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 01:06:
Haha, all in, er zijn dus bijna net zo veel voor en tegenstanders voor iedere schijf, best jammer, had echt gehoopt dat er een toch echt superieur aan de andere was, maja dan zit je sowieso altijd goed,

Ik denk dak dan toch maar bij maxtor blijf, maar kan nou niet zeggen dat ik er echt zekerder door ben geworden - maar alle replies hebben enorm geholpen!
Conclusie is gewoon dat het beide goede producten zijn en je dus niet snel een slechte koop zult hebben!

Verwijderd

Siaon schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 01:06:

Zekerheid heb je nooit in het leven toch ? Laat staan met een HD met bewegende onderdelen. Je moet gewoon geluk hebben, simpel. Je kan er 1 uit de doos halen en binnen een week is zo'n een ding stuk. Though Luck. Weer een ander draait al 15-20 jaar. Das mzzl hebben.

Vlak in het verlengde ook niet uit dat er tijdens het vervoer ook wel eens wat mis kan gaan. Ik ken leveranciers die dozen met fluwelen handschoenen behandelen. Weer andere doen er een potje rugby mee. En slechte schijven bestaan allang niet meer ;)

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 01:12:
[...]
En slechte schijven bestaan allang niet meer ;)
Jawel!
deze: pricewatch: Maxtor DiamondMax Plus D740X, 40GB (7200rpm, ATA100, 2MB)
die serie is echt BHA (worden ook niet meer gemaakt volgensmij...)
het geluid dat die schijven produceren is echt ongekent...
(heb er zelf een gehad, en een vriend van me ook... en vele andere op got ook)
maar dat is echt een slechte schijf (Heet! Veel lawaai en de preformance is... :X)

• Siaon
Iemand de slogan van Seagate gezien? "We turn on ideas" :P Als in, ze keren zich tegen idee"en? :P haha - Ze hebben hun datasheet wel beter in elkaar zitten trouwens.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Of er "tegenwoordig" geen slechte harddisks meer bestaan? Ik zou het niet hardop durven beweren, de tijd van de Deskstars die in de volksmond "Deathstar" werden genoemd (IBM / Hitachi) ligt me nog vers in het geheugen (ca. 3-4 jaar terug) - deze waren een heel stuk minder betrouwbaar dan de generaties daarvóór.

Zelf zou ik, bij gelijke prijzen, voor Seagate gaan. De laatste tijd zie ik helaas toch wat teveel dode Maxtors. Maar dat kan ook door de populariteit ervan komen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Siaon
Ah well, Seagate it is then: Seagate barracuda 7200.8 300gb ata100 3.5lp 8ms 7200rpm 8mb ns voor € 195,50

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Sja, niemand kan je antwoord op zo'n vraag geven. Je opent een topic, en hier komen een aantal mensen melden dat hun Maxtor schijf gecrasht is. Maar dat kan ook komen omdat Maxtor nogal veel verkocht word, en de mensen die er geen problemen mee hebben hoor je natuurlijk zelden ;).

De Reliability Survey op http://www.storagereview.com/ is misschien nog wel 't beste om naar te kijken als je getallen wil hebben. Voor performance e.d. moet je gewoon reviews afwachten. Feit blijft, ruig vervoer onderweg kan behoorlijk wat meer impact hebben dan een bepaald merk. Een slechte schijf kan je altijd treffen. Afgezien van performance/hitte e.d. is het kiezen van een HD eerder een kwestie van smaak ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.