Toon posts:

[XP] BIOS updaten in dos zonder floppy*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus mijn bios updaten op mijn pc zonder floppydrive. Ik heb Windows XP SP2 draaien en mijn filesystem is NTFS. Het lukt me om te booten met een bootable CD van ME. Mijn probleem is nu dat de biosupdate op mijn harde schijf staat en dat ik uiteraard als ik in "DOS" kom na het opstarten van de ME cd geen toegang heb tot mijn harde schijf, daar deze NTFS is en niet FAT(32). Hoe kan ik een bootable CD maken van 98 of ME met nog een paar bestanden toegevoegd? http://www.bootdisk.com/ heeft wel de opstartdiskettes in een installatiefile, maar deze zijn gemaakt om op floppy gezet te worden, welke ik dus niet heb. Nou kan ik wel die bestanden van mijn bootable CD kopieren naar een andere CD met de bios-update er bij, maar dan is de CD weer niet meer bootable dus... Enig idee iemand? Het lijkt me dat dit probleem vaker voorkomt tegenwoordig, aangezien PC's zonder floppydrive geleverd worden tegenwoordig, tenzij je het zelf nog erbij koopt.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-04 15:53
lastig he geen floppy daarom zitten er nog in veel pc's floppy's. als je een asus hebt kan je van live update gebruik maken. en heb je niet een andere hdd die fat 32 is? mischien een usb stick

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Merk en type MB noemen is ook wel handig. Booten vanaf een Mem-Stick kan ook vaak.

Credits to Wouter, die mompelt hetzelfde.

[ Voor 24% gewijzigd door Guardian Angel op 13-01-2005 23:57 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Het is een laptop met een of andere SiS. De BIOS is PhoenixBios 4.0 Release 6.0, versie: 1.0D-8270-0812, datum: 08/26/2002. De update is 1.0f van 15.12.2003. De bios biedt in ieder geval geen optie voor live update.
Jullie dragen booten van een USB-stick aan, dit verplaatst het probleem toch slechts van CD naar USB? Hoe maak ik een USB-stick dan 98/ME bootable met eventuele bestanden toegevoegd?

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-04 15:53
kan je in je bios niet boot vanaf usb aanzetten?
of leen ff een floppy uit een andere pc ( of koop er 1 ) :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Je kunt ook een floppyimage maken met alle benodigde bestanden en die op een bootable cd branden, met Floppy-emulatie.

Je maakt dus eerst een mooie bootfloppy met de BIOS-bestanden, die laat je inlezen door bijv. WinImage, die maakt er een .IMA bestand van, en deze kun je met Nero gebruiken voor een bootable CD, mits je Floppy-emulatie aanzet.

Het enige lastige is dat je het oude bios niet kunt backuppen, omdat je 'bootflop' read-only is. Als de flash lukt is dat waarschijnlijk geen probleem.

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-04 21:17
Men boot van een Win98 CD naar dos prompt en haalt vervolgens de CD eruit. Men stopt er de CD in met de bios file en progje en runt deze. Zodra je weer terug naar DOS wilt gaat het misschien over een command.com die niet te vinden is waarvoor er weer een win98 cd in de cd-speler gestopt moet worden.

Lijkt me te werken want zo werkt het met floppys ook.

Verwijderd

Topicstarter
beste wouter37, al zou dit kunnen, hoe los ik het dan op?? De update is 577kb groot. Een bootable floppy is ongeveer 1.44mb groot, dus dit past er nooit meer bij. Hoe kan ik een bootable CD/USB-stick aanmaken met zelf nog bestanden erbij toegevoegd? Dat is uiteindelijk de oplossing volgens mij...

Verwijderd

Topicstarter
misbehavingman schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 00:14:
Je kunt ook een floppyimage maken met alle benodigde bestanden en die op een bootable cd branden, met Floppy-emulatie.

Je maakt dus eerst een mooie bootfloppy met de BIOS-bestanden, die laat je inlezen door bijv. WinImage, die maakt er een .IMA bestand van, en deze kun je met Nero gebruiken voor een bootable CD, mits je Floppy-emulatie aanzet.

Het enige lastige is dat je het oude bios niet kunt backuppen, omdat je 'bootflop' read-only is. Als de flash lukt is dat waarschijnlijk geen probleem.
Hoe maak ik een mooie bootfloppy met de BIOS-bestanden? :)
eRRoR.InSiDe schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 00:15:
Men boot van een Win98 CD naar dos prompt en haalt vervolgens de CD eruit. Men stopt er de CD in met de bios file en progje en runt deze. Zodra je weer terug naar DOS wilt gaat het misschien over een command.com die niet te vinden is waarvoor er weer een win98 cd in de cd-speler gestopt moet worden.

Lijkt me te werken want zo werkt het met floppys ook.
Dit heb ik geprobeerd en het werkte niet. Zodra de CD eruit is en ik geef een commando in, begint hij al te bedelen voor de CD...

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:39
Ik pas even de topic titel aan zodat deze voldoet aan onze policy, zou je hier in het vervolg ook zelf aan willen denken? ;)

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:26

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Nero heeft een ingebouwde functie om een bootable dos-cd te maken. gooi hier gewoon het bios-flashprogramma op + de nieuwe bios en klaar is kees.

Hier staat tekst

Verwijderd

Topicstarter
Excuses leon1e :).

@Sjaak_Afhaak, ja klopt, maar dan heb ik een .IMA file nodig van een Windows 98/ME opstartdiskette. Doe ik dat door van bootdisk.com zo'n ding, op een andere pc, op een floppy te zetten en er dan een image (.IMA) van te maken? Dan is het nog steeds bootable? Ik weet dat ik dat met WinImage bv. kan doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 11:26 ]

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 11:24:
Doe ik dat door van bootdisk.com zo'n ding, op een andere pc, op een floppy te zetten en er dan een image (.IMA) van te maken? Dan is het nog steeds bootable? Ik weet dat ik dat met WinImage bv. kan doen.
Je kan in Nero zowel ima files inlezen als kiezen voor een bootable flop/cd. Je kan ook op bootdisk.com zo'n excutable bestand uitlezen met winace, die geeft dan wel aan dat er een image file inzit. Volgens mij kan je die zonder problemen gebruiken voor een Nero bootable cd.
Uiteraard kan je ook gewoon eerst extracten naar flop (moet je wel andere pc zoeken ;)) en die inlezen.

[ Voor 5% gewijzigd door MadMurdock op 14-01-2005 11:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
MadMurdock schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 11:33:
[...]

Je kan in Nero zowel ima files inlezen als kiezen voor een bootable flop/cd. Je kan ook op bootdisk.com zo'n excutable bestand uitlezen met winace, die geeft dan wel aan dat er een image file inzit. Volgens mij kan je die zonder problemen gebruiken voor een Nero bootable cd.
Uiteraard kan je ook gewoon eerst extracten naar flop (moet je wel andere pc zoeken ;)) en die inlezen.
Volgens mij bedoel je zowel .IMA-files als .IMG-files in je antwoord? Ik heb zo'n .IMA-file uitgepakt met WinRAR, dat doet hij wel, maar dan krijg ik een vieze foutmelding: "Het archief is onherstelbaar", maar vervolgens wel idd de .IMA-file. Na het branden is de CD niet bootable, dus dat werkt niet. Ik ga maar eens ff een andere pc erbij zoeken dan :)

PS: Eigenlijk belachelijk dit, je hebt gewoon persé een floppydisk nodig... Vrij triest :(

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 11:41 ]

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-04 21:17
kan je de inhoud van een 98 cd niet naar een rewriteable kopieren en er dan je bos bestanden aan toevoegen. Dan hoef je niet van cd te wisselen

Verwijderd

De images van www.bootdisk.com zijn self-extracting archives, gemaakt met WinImage. Download WinImage, en sleep het w98.exe bootdisk image erin.
Sla vervolgens op als IMA bestand, dan heb je een uncompressed disk image.
Wil je zelf wat toevoegen:
open de image in Winimage, en zorg dat je de volgende bestanden houdt:
IO.SYS
MSDOS.SYS
COMMAND.COM

al het andere kan weg.
Kies nu voor INJECT (in een of ander menu) en voeg zowel de biosfile als de flashtool in.

Hierna image opslaan, en bootde aanmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:05:
De images van www.bootdisk.com zijn self-extracting archives, gemaakt met WinImage. Download WinImage, en sleep het w98.exe bootdisk image erin.
Sla vervolgens op als IMA bestand, dan heb je een uncompressed disk image.
Wil je zelf wat toevoegen:
open de image in Winimage, en zorg dat je de volgende bestanden houdt:
IO.SYS
MSDOS.SYS
COMMAND.COM

al het andere kan weg.
Kies nu voor INJECT (in een of ander menu) en voeg zowel de biosfile als de flashtool in.

Hierna image opslaan, en bootde aanmaken.
Ow, en waar laad ik de CD-ROM drivers dan?

Verwijderd

Topicstarter
Tis gelukt, ik heb gewoon opgestart van mijn orignele Windows 98 SE met CD-ROM-ondersteuning. Vervolgens op een andere PC de update en flash.exe op een CD gebrand, géén CD-RW, dat ging niet, moest een CD-R zijn... Toen de Windows CD eruit gehaald en de CD-R erin, hij protesteerde niet. Toen de flash gestart etc.... Raar verhaal.
Pagina: 1