FS Amilo M-1425 of Asus W1747N-UP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSjaak
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik ben al een tijdje opzoek naar een geschikte laptop die ik dit jaar ga gebruiken voor mijn werk en mijn studie. Voor mijn werk zal het veel programmeren (php) en tekst verwerken zijn, hiervoor ben ik gebaat bij een goed beeldscherm met een hoge resolutie. Voor school zal ik voornamelijk office applicaties gaan gebruiken (eventueel spss).

Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de volgende twee laptops

Afbeeldingslocatie: http://www.computerpirates.com/asus_W1.jpg

Pentium M Dothan 735 (1.7GHz),
15.4" TFT (WSXGA+), 1600:1200
512MB DDR (1x512),
80GB HDD (5200rpm),
4x Dual DVD-RW (+/-),
Wireless LAN 802.11g,
Win XP Pro NL w/o TV function,
2 jaar Pick up & Return garantie,
Tas,
Optische Muis
€ 1,634.00

Pro:
  • Grote HD
  • Veel accesoires
  • Ziet er prachtig uit
Con:
  • Vrij prijzig
  • (maar) 512 mb ram
  • Geen DL-DVD brander
Fujitsu Siemens Amilo M-1425

Afbeeldingslocatie: http://www.computerpirates.com/fujitsu_m-1425.gif

Amilo M-1425 15,4" FT WXGA, 1280:800
Intel Pentium M 745 (1.8GHz),
128MB ATI Mobility Radeon 9700,
1024 MB,
60 GB 4200rpm (nadeel??),
DVD+-RW+-R dl,
Intel® PRO/Wireless 2200, CR, 1 jaar pickup & return
€ 1,245.00

Pro:
  • 400 euro goedkoper
  • 1 GB ram
  • 128MB video geheugen
Con:
  • 4200 rpm harde schijf
Mijn vraag is dus welke zal ik kiezen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou persoonlijk voor de 2e optie gaan , het heeft meer voor minder geld ! alleen die hardeschijf is iets langzamer.
Voor het verschil in de 2 kan je vast wel een mooie 7200 rpm hddtje erin knallen denk ik :P

En als uiterlijk je niet uitmaakt dan zou ik er niet te lang over hoeven nadenken iig.

edit* ohja dat zie ik nou de resoluties van de schermen zijn wel verschillend en als je een hoge resolutie gewend bent op laptops is het toch wel weer even overschakelen dat is dan wel weer een eventueel nadeel van de 2e optie

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 23:26 . Reden: aavulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSjaak
Ja die 4200 rpm zit ik ook een beetje mee, weet iemand of je het verschil echt merkt?? en bij welke taken merk je dit het meest??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als geld geen probleem is, dan zou ik de eerste kiezen. Hogere resolutie en in alle opzichten beter. Als je meer geheugen wil, dan kun je zelf nog wel 512 mb erin doen. In de meeste laptops is dat heel makkelijk, gewoon klepje onder openmaken en dan stick gewoon indoen.

De Amilo M1425 is nogal populair model, vooral vanwege de prijs. Toch is de Asus veel mooier en waarschijnlijk beter, maar ook veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSjaak
Ja indd, ik moet de keuze maken tussen geld en design.. DAMN this is hard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

15.4" TFT (WSXGA+), 1600:1200
wsxga+ is 1680x1050, niet 1600x1200 (is ook geen widescreen resolutie wat dat scherm wel is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 21:36
Ikzelf heb ook tussen die twee laptops getwijfeld (en nog een paar andere) Maar op een gegeven moment viel de asus echt af, je betaald gewoon teveel extra voor het mooie design. En wat moet je met zo'n groot scherm/ hoge resolutie als er maar een 64mb videokaartje in zit. Verder zit er ook geen DL dvd brander in die ik wel wil hebben.

Ik heb nog geen keuze gemaakt, zit ook nog te twijfelen over de jewel diamond 2500 (maar ja das toch een b-merk..) en de toshiba satellite M30X..

ps waar vind je die FS voor die prijs.. ik kan hem alleen voor rond de 1500 vinden... En dat type FS gaat er ook uit is me verteld bij de Expert. Er is een 2.0ghz (met 512 ram) uit en de 1.8ghz heeft dan weer 512 ram.. :? ik weet ook niet waarom. Maar de FS met standaard 1042 is ook nergens meer te vinden.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajun
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 13:00
Even een aantal opmerkingen (in random order);

- de FS Amilo M1425 heeft een 6-cell Li-Ion batterij, de Asus W1 een 8-cell Li-Ion batterij. De Asus W1 gebruikt daarentegen, om een of andere reden, meer stroom, en derhalve zit de --gemiddelde-- accutijd rond de 3 uur (uiteraard afhankelijk van je powersaving modes, TFT helderheid, wireless on/off etc).

-de FS is 3kg, de Asus meer richting 3.3kg. Beide zijn niet de meest mobile oplossingen, maar met name de Asus is meer een portable desktopvervanger-gerichte oplossing (hij heeft tenslotte ook een tv-tuner!). Ga bij je zelf na of je je laptop echt veel verplaatst (op school), want dit kan aardig wat schelen. Zeker als je ook nog besluit de stroomadapter mee te nemen (indien de 3 uur accu tijd niet voldoende is), laat staan je documenten, boeken e.d.

- de FS heeft een NEC ND-6500A als brander, de Asus nog een oude Toshiba SD-R6372. Slimline DVDRW drives zijn sowieso over het algemeen minder dan desktop drives, zowel in Read als in Write aspect. Maar de Toshiba is echt heel wat minder. De NEC ND-6500A daarentegen is simpelweg één van de beste, zo niet de beste Slimline drive. Overigens zijn er wel degelijk mensen die een Asus W1 met een DL brander hebben, mocht je die kunnen krijgen voor iets meer, ga dan vooral voor die. Het zou daarbij om een Pioneer DVR-K14 gaan, zelfde specs als de NEC. Niet zo gek, gezien Pioneer altijd NEC's chipsetjes gebruikt. De Pioneer zou ideaal zijn.
De vraag is, of jij een DVD-brander voor je desktop hebt (als je die hebt), want je kunt uiteindelijk toch beter (massaal) DVDs branden op je desktop.

- De FS heeft een HD uit eigen produktie, Asus gebruikt een Hitachi Travelstar. De Hitachi 5400 rpm is duidelijk sneller, maar de vraag is, zul jij het zoveel merken / heb je het ook echt nodig? Zolang jij een beetje office applicaties en een beetje gamed, maakt het weinig uit. Je doet immers geen HD-intensive applicaties (videobewerkingsprogrammas), of je kopieert niet grote bestanden over het netwerk, terwijl je andere dingen aan het doen bent. Laatstgenoemde is namelijk merkbaar langzamer op een 4200rpm HD.

- 512 MB moet in principe voldoende zijn voor wat jij doet.

- De Asus W1 heeft een 64 MB Radeon Mobility 9600, FS een Mobility 9700. Het verschil tussen 64 MB en 128 MB is erg klein, aangezien de core daarvoor niet snel genoeg is om gebruik daarvan te maken.De 9700 (9600XT core) is iets sneller dan de 9600 (9600 Core), zeker wel merkbaar, maar niet een earth-shattering verschil.

- Scherm van de Asus W1 is voor jouw gebruik beter. In principe is een WXGA resolutie al voldoende voor tekstverwerken e.d., maar bij WSXGA+ is net wat fijner indien je 2 A4tjes naast elkaar wilt hebben op één scherm. Overigens hebben beide laptops zeer goede schermen qua contrast en helderheid. Verkijk je hierbij niet op, laptops met WSXGA+ zijn over het algemeen een stuk duurder (dus het is niet alleen ''het design").

- 2-jaar garantie ipv 1-jaar garantie is ook iets om op te letten.

- De FS wordt best warm. Warmer dan de Asus heb ik het idee, maar Asus Laptops hebben ook wel warmte problemen gehad (zie Asus M6 topic). Maar die zijn op te lossen (terugsturen naar Asus dan wel een Bios update).

- Er is echt een reden waarom de FS zo veel goedkoper zijn. Er zijn niet veel andere merken die zoveel bieden voor zo'n lage prijs. Het scherm is ook al zeer goed (superieur aan de Acer's). De andere FS notebook lijnen zijn veel duurder (uiteraard ook gericht op ander marktsegment), maar het verschil moet ergens zitten. Ik meende ooit ergens in een duitste Amilo M1425 forum te hebben gelezen, van iemand die die laptops repareerde, dat de constructie zodanig was dat het een ramp was om die dingen te repareren. Daarnaast kwam het gammel over (hij vergeleek het daarbij wel met de andere FS series..Lifebook e.d. zijn allemaal echt super degelijke laptops), en goedkoop. Die constructie zou daarbij misschien ook aan de warmte bijdragen.
Wat je daarvan moet geloven -- dat mag je voor jezelf uitmaken. Maar ik geloof wel dat het prijsverschil zich ergens in moet uiten.

Ik denk dat het uiteindelijk draait om, wil je 400 euro (uiteraard veel geld) bijlappen voor de betere scherm (WSXGA+), langere garantie, en een degelijkere constructie. De FS heeft superieure specs (op papier), afgezien van de HD, dus je zou met de Asus ook nog veel met 'minder' moeten genoegnemen.

MKWii : 2750 1247 3905 || Super Metroid Orchestral Game Concert || Secret of Mana Danger!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 21:36
Wow... zo te zien is Kajun een echte kenner. Over die instabiele FS kast kan ik beamen dat heb ik ergens op notebookforums.com gelezen.

maar volgens mij heeft de topic starter al een keuze gemaakt, gezien het feit dat hij zoveel waarde hecht aan onze reacties. :Z

offtopic:
Kajun kan je mij niet helpen met het kiezen van een geschikte laptop, ik ben al anderhalve maand bezig en heb van alles gehad en zie door de bomen het bos niet meer, maar ik wil er ook weer niet een topic voor openen???

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSjaak
Sorry d-zine, ik stel de reacties zeer op prijs, maar zit nog steeds in dubio. Ik ga denk ik toch voor de w1000n maar dan met een 40 GB harddisk en een 1.6 Ghz .

De looks doen 't hem en ik weet zeker dat ik een degelijk machine heb staan. Verder heb ik niet echt veel power nodig aangezien ik alleen Office en Macromedia Dreamweaver gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeSjaak,

Mag ik weten waar deze ASUS voor 1632 aangeboden staat ?
Ik ga na lang dubben voor de ASUS.

thnx, winnnie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSjaak
www.de-laptopper.nl --> http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2442, hier kan je er ook eentje zelf samen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSjaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajun
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 13:00
Dzine schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:26:
offtopic:
Kajun kan je mij niet helpen met het kiezen van een geschikte laptop, ik ben al anderhalve maand bezig en heb van alles gehad en zie door de bomen het bos niet meer, maar ik wil er ook weer niet een topic voor openen???
Zoals je al waarschijnlijk hebt ondervonden, er bestaat niet zoiets als 'de ideale laptop'. Vaak zijn de specificaties op een bepaald gebied niet up-to-par, of is het design weer niet zo mooi, het scherm kan beter zijn, het is te duur etc etc.

Het is dan ook een veelkomend fenomeen, dat een tweaker wacht totdat de ideale laptop voorbij komt (ook bij mij)..Maar het zal gewoon niet gebeuren. Vraag je jezelf in de eerste plaats af, heb je die laptop binnen zeer korte termijn nodig. Zo ja, dan moet je gewoon de knoop doorhakken. Betere notebooks komen er uiteindelijk altijd, maar of je kunt wachten..

Zo komt er bijvoorbeeld vanaf 19 januari de eerste Sonoma Notebooks (gebaseerd op Intel 9xx chipset). 533 Mhz Bus, PCI-Express, HD-audio zijn de voornaamste upgrades. Interessant, omdat de huidige architectuur gelimiteerd wordt door een 400 Mhz Bus (en DDR333 geheugen..). En omdat AC'97 geluid maar so-so is (flink outdated).

Of je kunt wachten tot de AMD Turion te vinden is in notebooks.

In beide gevallen zullen de eerste paar notebook exemplaren verschrikkelijk duur zijn, daarnaast zijn ook die ook aan upgrades onderhevig. Neem bv. de Sonoma notebooks: de eerste exemplaren zullen DDR333 gebruiken, wat eigenlijk dus voor totaal geen verbetering zorgt; je zult dan toch echt op DDR400 moeten wachten (en en evt. hoger). Dan kun je nog langer wachten.

Sorry voor het off-topic geramble.

Als je per sé een laptop nu nodig hebt, ga voor je zelf na hoeveel je wilt uitgeven. Valt je antwoord in de categorie:

- zo min mogelijk; ga dan voor zoiets als de Acer Travelmate 400x
- beste prijs / beste specs; ga dan voor de FS M1425 of de Jewel 2500 / Diablo / Elke Compal barebone
- 'bereid om meer uit te geven waar nodig'; dan kun je bv.voor de Asus W1 of Asus M6 gaan, of de Toshiba M30X. Mindere specs, maar je betaalt vaak wel voor iets beter wat niet uit de specs volgt (Scherm kwaliteit, constructie degelijkheid, design e.d.)
- 'beste onder het beste';

Ik val zelf onder de derde categorie. Zelf heb ik de Asus M6Ne Widescreen (goedkoper dan de W1, iets mindere scherm, maar nog steeds erg goed, minder zwaar en langere batterijduur. W1 ziet er daarentegen wel mooier uit). Niet het goedkoopste, maar zeker ook niet het duurste. Ook ik had de keuze tussen de FS en M6Ne; ben toch voor de degelijkere laptop gegaan (reportedly), ook al had de FS betere specs voor minder geld. De Asus M6 kost nu overigens tegenwoordig ook maar 1310 euro.

Voor mij was het niet zo erg belangrijk om 1024 MB RAM te hebben, of een snellere CPU. De meesten onder ons zullen een notebook aanschaffen voor standaard office / college gebruik, met af en toe een game hier en daar. Je zult voor dat soort gebruik het verschil echt niet merken of de Pentium M nu 1.6 of 1.8 Ghz is. Ben je een fervente gamer, dan ben je eerder gelimiteerd door het type videokaart (Mobility 9700) wat er in veel notebooks in zit. Qua videobewerking e.d.: de Pentium M is niet de beste processor daarvoor, notebook HDs zijn veel trager dan hun desktop counterparts, gezien de warmte ontwikkeling ook niet zo ideaal om laptops daarvoor te gebruiken etc.

Kortom, je zult ergens opofferingen moeten maken. Prijs, dan wel specs, of build quality.

MKWii : 2750 1247 3905 || Super Metroid Orchestral Game Concert || Secret of Mana Danger!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dzine schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 11:26:
Ikzelf heb ook tussen die twee laptops getwijfeld (en nog een paar andere) Maar op een gegeven moment viel de asus echt af, je betaald gewoon teveel extra voor het mooie design. En wat moet je met zo'n groot scherm/ hoge resolutie als er maar een 64mb videokaartje in zit. Verder zit er ook geen DL dvd brander in die ik wel wil hebben.

Ik heb nog geen keuze gemaakt, zit ook nog te twijfelen over de jewel diamond 2500 (maar ja das toch een b-merk..) en de toshiba satellite M30X..

ps waar vind je die FS voor die prijs.. ik kan hem alleen voor rond de 1500 vinden... En dat type FS gaat er ook uit is me verteld bij de Expert. Er is een 2.0ghz (met 512 ram) uit en de 1.8ghz heeft dan weer 512 ram.. :? ik weet ook niet waarom. Maar de FS met standaard 1042 is ook nergens meer te vinden.
Je kunt hem hier vinden: www.sallandautomatisering.nl
1,8 Ghz
1024Mb ram
60 Gb (volgens hun zeggen) 5400rpm
128 Mb Radeon 9700

voor 1464 euro incl btw
Pagina: 1