Harde schijf onzichtbaar in DOS, wel in RAID bios

Pagina: 1
Acties:

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Ik zit met een vaag probleem waar ik totaal niet uit kom. Uiteraard heb ik mijn eigen computerkennis volledig gebruikt om het op te lossen, maar natuurlijk ook de search... en ik kom er nog steeds niet uit :(. Misschien is het uiteindelijk toch erg makkelijk, als dat zo blijkt te zijn: mea maxima culpa.

Wat is het geval:
-ik heb een ABIT KT7RAID met een 20G Quantum schijf. Deze draait via de RAID controller, en dat gaat prima.
-Sinds een tijdje heb ik een nieuwe schijf er bij, een 80G Seagate Barracud. Het (voor mij :) ) was een heel geklooi om die in Windows zichtbaar te krijgen in XP SP2, maar met een tool van Seagate is dat gelukt. Ik heb de schijf opgedeeld in 3 partities van 25 G.
-Alle partities op de Seagate hebben NTFS als bestandssysteem
-De eerste partititie van de Seagate is primary, de rest logical
-Ik wil op de Seagate Windows installeren, maar niet als onderdeel van een dualboot systeem. De Seagate moet namelijk in een ander systeem komen (wat ik overigens nog niet heb); met andere woorden: ik installeer dus op een volledig kaal systeem
-Om dat te doen heb ik de Quantum losgekoppeld, en de Seagate op master gezet.
-De Seagate is zichtbaar in de bios (?) van de HighPoint RAID controller, als master. Klopt dus.
-De installatie versie van het besturingssysteem staat op de derde partitie van de Seagate.
-Wat ik geprobeerd heb is op te starten met een bootdiskette. Dat lukte helaas niet, vanwege een brakke floppy drive denk ik.
-Geen probleem: bootable CD gemaakt, waarmee opstarten prima lukt.
-Wat daarna wel een probleem bleek, is dat ik, als ik eenmaal opgestart heb via de bootcd, ik de partities niet kan zien :(. M.a.w. ik kan dus helemaal niets...
-Wat ook vreemd is, is dat onder driveletter c: de inhoud van cd staat. Mocht ik de schijf wel kunnen zien, dan zal de eerste partitie (naar ik aanneem) dus d heten, wat met installeren weer tot problemen kan leiden...

Wie weet raad? Ik heb op het moment zelf ff geen flauw idee meer...

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-03 21:11

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

NTFS wordt niet ondersteund in DOS dacht ik zo

En windows installeren op een hdd voor die dan in andere pc te steken zal volgens mij niet goed lukken !

[ Voor 54% gewijzigd door dupondje op 13-01-2005 23:19 ]

Verwijderd

dupondje schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 23:12:
NTFS wordt niet ondersteund in DOS dacht ik zo
Dan zou hij nog wel de partities moeten zien.

Dat is dan ook vraag één.. zie je de partities niet (FDISK uitvoeren) of zie je de schijf niet?

Dat je de schijf niet te zien krijgt in DOS, komt idd. doordat dos geen NTFS ondersteund.

Waarom niet gewoon booten vanaf de XP cd-rom waar je vanaf wilt installeren?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:18

Standeman

Prutser 1e klasse

Dos kan iig niet omgaan met partities boven de 4 GB... Dus dat kan een probleem zijn. Voor andere problemen, zie posts hierboven!

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar iets van VM-ware of Virtual PC.. Werkt enorm goed en je hoeft niet te booten om het te gebruiken :)

Dos draait heeeeerlijk op mijn PC :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Standeman schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 23:20:
Dos kan iig niet omgaan met partities boven de 4 GB... Dus dat kan een probleem zijn. Voor andere problemen, zie posts hierboven!
Eh? Dit is niet waar hoor.

FAT-16 kan niet hoger dan 2Gb, FAT-32 gaat tot 2 terabytes.

Het hangt wel een beetje van je dos-versie af, dos 6.22 ondersteund geen FAT32, maar als je een windows bootdisk hebt van Windows 95 OEM Service Release version 2 of later, kun je FAT-32 gebruiken.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb je niet toevallig een floppy met drivers voor je raid controller? Het is me overigens niet helemaal duidelijk wat je nou eigenlijk wil doen.

offtopic:
Ik weet het, het is laat maar toch :P

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

• RutgerJan
The story continues....

Bedankt overigens voor de replies zover.

Ik ga nu toch maar instelleren van de originele cd's. Oude harddisk unplugged, en alleen de seagate aan de HighPoint controller gehangen. De setup ziet geen schijven, maar dat komt, dacht ik, doordat ik de drivers voor HighPoint moest laden dmv F6. Zo gezegd zo gedaan, maar ik krijg daarbij een foutmelding (welke weet ik niet meer precies), waarna ik alsnog niet verder kan gaan met de installatie. Ik wijt dit zelf aan een versie verschil tussen BIOS en driver.

Daarom maar de Seagate aan het moederbord gehangen als IDE0. Setup ziet nu drie partities. So far, so good. Maarrrrrrr, na format (zowel NTFS Quick als NTFS) krijg ik de melding dat de schijf gedamaged is... :( Heel vreemd, want chkdsk levert geen fouten op, en ik heb er ook gewoon mee kunnen werken als tweede HDU. Hoe verder??? Ik wordt er een beetje gek van :?

• Rwin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2025

Rwin

Ondertitel

misschien is je boot record gesloopt?
kan je verhelpen door:
fixdisk /mbr
te typen met een dosflop.

RoadLash, eigen werk rockband | StringKings, rock covers

• RutgerJan
Nou, weer een stapje verder, maar nog niet ver genoeg :(

Ik heb de recovery console gebruikt voor FIXBOOT en FIXMBR. Daarna was de eerste partitie verkleind tot 10Mb en met als bestandssysteem FAT. Opnieuw geformateerd met FAT32.
Installatie ging daarna prima verder, alle bestanden netjes gekopieerd.
Bij opnieuw opstarten kreeg ik echter de melding:

Disk error
Press any key to restart
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

En nu zit ik dus weer vast... Verder zoeken op GoT levert me nog steeds niets op helaas. Met de schijf zelf is volgens mij niet zoveel aan de hand. Heb hem een tijdlang, zonder problemen, gebruikt als data schijf.

• Rwin

Rwin

Ondertitel

hij wil opstarten vanaf een geformateerde (zonder bestandssysteem) schijf.

vanaf dosopstartflop:
format /s

dan kopieert systeembestanden mee.

OMG !!!!: je hebt toch niet je os-HD gewist he?

• RutgerJan
Mmmm, zal dat het nou gewoon zijn? Trouwens, maak je geen zorgen over mijn OS partitie :) Momenteel gebruik ik een nogal "hard" multiboot systeem: de connector van de ene HDU of de andere aangesloten :9

• Rwin

Rwin

Ondertitel

ah ok :D pjoei

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
Ik zie dat je de hele tijd expliciet de raid-controller noemt. Heb je ook een andere IDE controller, dus naast de RAID-Controller? Zo'n Seagate 80Gb zou toch niet echt spannend moeten zijn om XP op te installeren.

Als je echt een stabiel systeem wil hebben zonder overbodige rotzooi dan zou ik wachten tot je de machine daadwerkelijk hebt waar de Seagate in komt te draaien en dan pas met de installatie beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bart© op 14-01-2005 13:48 ]

• RutgerJan
Mmm, the story continues... again...

De schijf waarop ik nu ga installeren gaat verder met het huidige moederbord. Dus nu installeren is juist prima...

Ik heb eerst een oude Win98NL edtie geinstalleerd. Ging prima, startte gewoon op etc. (ik moet alleen bekennen dat ik niet meer weet of dat was met de HDU op IDE of op de Highpoint 370 controller) Daaroverheen van de originele XPMCENL cd geinstalleerd. Dat ging ook prima.
Bij het opnieuw opstarten door setup ontstonden er echter problemen. Ik vermoedde dat dat te maken had met de RAID controller. Op internet dus gezocht naar de juiste driver versie, die overeenkomt met de BIOS versie (2.0.1019). Dmv F6 geprobeerd deze driver bij setup te laden. Ik krijg dan de melding:

Het bestand \WinXP\Hpt3xx.sys heeft een onverwachte fout (4096) veroorzaakt op regel 2113 in d:\xpsprtm\base\boot\setup\omedisk.c

Lekker dus :(.

(Ik zit me nu te bedenken dat het vreemd is dat hij in bovenstaande melding het heeft over de d: schijf. Ik heb bovenstaande geprobeerd met de installatie cd wel en niet in de drive, maar beide keren dezelfde melding. Ik heb Windows gewoon geinstalleerd op c:, dus ik snap niet wat hij op d: zoekt. Misschien iets met de drive volgorde oid? Ik zal de cd eens loskoppelen om te kijken wat er dan gebeurt...)

Ik heb daarna geprobeerd om op te starten met de HDU op IDE0. Dan krijg ik weer de volgende melding:

Schijffout
Druk op een toets om opnieuw op te starten
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Wie weet raad?

• RutgerJan
O ja, met de seagate schijf is volgens mij echt niets mis. Checks uitgevoerd, en zowel IDE als Highpoint controller herkennen hem, Win98NL heeft er op gedraaid...

• RutgerJan
Net op gestart zonder CD aangesloten. Helaas: alles blijft hetzelfde (kon het me eigenlijk al niet voorstellen dat dat het probleem was....)

Verwijderd

Je floppy (of floppy-drive) is kapot.

deze melding zegt dat:
Het bestand \WinXP\Hpt3xx.sys heeft een onverwachte fout (4096) veroorzaakt op regel 2113 in d:\xpsprtm\base\boot\setup\omedisk.c

Dit lijkt net alsof het van je CD-ROM komt, maar is het niet.
Hij kan je floppy niet lezen.

Ik heb eens hetzelfde gehad.
Drivers op een floppy gegooid (geen enkel probleem).
Zelfde melding als jij (oke andere controller, maar dat doet niet terzake).
Maar de drive die in mijn PC zat kon gewoon niet van deze flop lezen. (hier kwam ik achter toen ik maar een een boot-flop maakte, met die andere floppy-drive en dezelfde flop).

• RutgerJan
Mmm, zou dat het zijn? Het lijkt me vreemd, want in Windows kan ik bijvoorbeeld gewoon .txt bestanden openen vanaf floppy...
Maar ik kom er net achter dat ik een vergissing begaan heb... :o het gaat niet om 2.0.0919 maar om 2.0.1019... Hopelijk dat dat het is...

Als het toch de flop is: is het mogelijk bij setup om het vanaf cd te doen? Brand ik gewoon ff een cdtje... Andere mogelijkheden?

• RutgerJan
Malheureusement: ook met de goede driver :) precies dezelfde problemen...
De foutmelding die ik krijg in setup (als ik doorga zonder de driver te installeren) is:

Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

blablabla

blablabla

*** STOP: 0x0000007B (0xF8981524 ,0xC0000034 ,0x00000000 ,0x00000000)

Verwijderd

RutgerJan schreef op zondag 16 januari 2005 @ 13:06:
Mmm, zou dat het zijn? Het lijkt me vreemd, want in Windows kan ik bijvoorbeeld gewoon .txt bestanden openen vanaf floppy...
Maar ik kom er net achter dat ik een vergissing begaan heb... :0 het gaat niet om 2.0.0919 maar om 2.0.1019... Hopelijk dat dat het is...

Als het toch de flop is: is het mogelijk bij setup om het vanaf cd te doen? Brand ik gewoon ff een cdtje... Andere mogelijkheden?
Nog steeds een floppy probleem dus :).
Maar kun je het lezen vanaf dezelfde floppy-drive en floppy als waar je mee wilt gaan installeren? Of is dit vanaf een andere PC?

En nee, de drivers moeten altijd vanaf een A-drive komen (soms kun je wel een USB-drive als a-drive laten fungeren (geloof ik)).

Verwijderd

RutgerJan schreef op zondag 16 januari 2005 @ 13:17:
Malheureusement: ook met de goede driver :) precies dezelfde problemen...
De foutmelding die ik krijg in setup (als ik doorga zonder de driver te installeren) is:

Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

blablabla

blablabla

*** STOP: 0x0000007B (0xF8981524 ,0xC0000034 ,0x00000000 ,0x00000000)
Mmm, een aardig boot probleem dus.
Kijk hier maar even:
http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q324103

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 13:22 . Reden: verkeerde link ]

• RutgerJan
KNarty: ik kan hetzelfde schijfje in de zelfde drive op dezelfde pc (maar geboot vanaf mijn wel werkende Quantum Fireball 20 met XPSP2) wel lezen... Lijkt me toch dat het dan niet aan het floppy kan liggen?

Verwijderd

RutgerJan schreef op zondag 16 januari 2005 @ 13:22:
KNarty: ik kan hetzelfde schijfje in de zelfde drive op dezelfde pc (maar geboot vanaf mijn wel werkende Quantum Fireball 20 met XPSP2) wel lezen... Lijkt me toch dat het dan niet aan het floppy kan liggen?
Maar je zegt in je openings post dat je niet kan booten vanaf flop.
Ik zou toch eens een andere drive en floppy nemen als ik jou was.

Je kunt misschien wel dat txt bestandje lezen, maar misschien staat je driver file wel op een 'bad-sector".

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:48
Heb je wel eens de floppy drive schoon gemaakt.
Had een ook een oude compaq en die had de floppy drive nodig om op te starten maar die leeste niet.
Een ander floppy drive gepakt maar die doet het niet omdat het niet een compaq floppy drive is.
Dat ding open gemaakt en het stof weg geblazen.
En nu leest het weer heel goed.

• RutgerJan
*&%^#(*&*$# Begin het echt ff helemaal gehad te hebben.

@KNarfy: nuttige link. Was er helemaal vanuit gegaan dat het geen zin heeft om op zulke codes te zoeken bij MS... Ik werd er alleen niet vrolijk van...
  • Ik heb inmiddels een volledige virusscan gedraaid, maar dat leverde niets op (behalve wat adware)
  • Andere floppy's geprobeerd, maar dat leverde dezelfde resultaten op
  • Ik ga bij iemand maar eens een andere floppydrive lenen... Het lijkt me sterk dat dat het is, maar ik ben inmiddels in zo'n stadium dat ik mijn eigenwijsheid maar laat varen :)
Nog wat dingetjes:
  • Wat ik heel vreemd vindt, is dat Windows setup doorgaat vanaf schijf, dus kennelijk kan het wel van die schijf lezen. Is dan een extra driver voor die RAID controller wel nodig?
  • Als ik in het Windows setup menu kies voor "Windows opstarten" (oid), dan start 98 gewoon normaal op.... (gaf alleen de melding dat E: niet accessible was; dat moet de CD RW zijun)
  • Als ik de schijf aan de IDE controller hang dan krijg ik weer de melding van een schijffout??? Of zou ik misschien de boot sequence in de BIOS op HDD1 ipv HDD0 moeten zetten?
  • Wat ik ook vreemd vind, is dat de foutmelding na het proberen te installeren van de RAID driver, ik een verwijzing krijg naar D:. Op D: is de genoemde directory niet te vinden, op A: ook niet, op de installatie cd ook niet. Hoe kan dat?
  • Ik heb al BIOS en Controller BIOS updates overwogen (hoewel dat niet zou hoeven; op mijn Quantum draait XPSP2 als een zonnetje), maar dat vind ik nogal link met een mogelijk kapotte FDU...
Wat ik heb gedaan is XPMCENL installeren vanuit Win98NL (een upgrade als het ware). Zou ik gewoon die schijf weer moeten formatteren oid? En proberen helemaal vanaf het begin (booten vanaf CD dus) te installeren? Ben alleen bang dat ik dan weer dezelfde problemen heb...

Als iemand hiervoor de oplossing heeft... ZEER GRAAG... Wat zijn computers toch klote dingen :)

• RutgerJan
Wat ik me net zit te bedenken: zou het een oplossing zijn als ik op de werkende Win98 de RAID controller drivers installeer, en daaroverheen dan XPMCENL? Maakt de setup dan gebruik van de aanwezige (welliswaar Win98) drivers?

• RutgerJan
Ik ben wat verder gekomen :) en ik denk dat ik wat stomme fouten heb gemaakt:
-Het systeem draait nu op de IDE controller. Dat had ik al eerder geprobeerd, maar ik denk dat ik toen de flatcable verkeerd om er in had geplugd... 8)7
-De verwijzing bij installatie van de RAID controller drivers vanaf floppy naar D; kan wel kloppen: het blijkt dat ik nu een dual boot systeem heb, met op c Win98NL en op d XPMCENL... Dat is niet wat ik wilde, maar ik denk dat ik per ongeluk een verkeerde optie heb geselecteerd... :z

Ik zit er alleen nog wel mee dat het me niet lukt om de RAID controller geinstalleerd te krijgen als XPMCENL draait... Maar daar kom ik vast wel uit.

Iig allemaal bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1