Toon posts:

Tweede harde schijf erbij, PC start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een oud pc'tje die naar behoren werkt. Dit zijn de specs:

Intel Pentium 133 MMX
Totaal van 64 MB Ram
1,12 GB hardeschijf (IDE, merk is niet bekend)
cd-rom & floppy (onnuttige info)

Het gaat om een HP VECTRA.

Deze draait super stabiel, maar de hdd is een beetje klein. Dus ik wil er een extra harde schijf bij plaatsen die ik nog had. Dat is een SEAGATE (type is niet bekend) met 498MB (niet veel, maar het is iets).

In de HP zat bij de brede kabel twee aansluitingen. De eerste zit in de orginele harde schijf en daarop staat het OS (WIN98SE) en alle bestanden. De tweede aansluiting is vrij en ook de (enorm lompe) voeding heeft een aansluiting vrij.

Alleen als ik de combinatie probeer op te starten, krijg ik een "0500-90 : IDE Device Error". Dan kan ik kiezen (dmv F1, F2 en F4) voor doorgaan, naar de bios setup en opnieuw opstarten. Bij doorgaan krijg ik soms de melding "geen besturings systeem gevonden" en soms blijft het bij een knipperende underscore (MS-DOS lettertype). Als ik de aansluitingen anders doe krijg ik na het laden van het bios gelijk die under score.

Als ik die schijf er weer uithaal is alles weer goed met win98 maar geen extra hardeschijf.

De extra Seagate hardeschijf is geformateerd.

Bedankt,
Arno de Jong

//edit: Met zoekmachines krijg ik allemaal info over raid configuratie, en de handleiding van de HP geeft niks over een extra hardeschijf. Moederbord is denk ik gemaakt door HP (of ze doen alsof). Bij OM FAQ / Beleid zit ook niet veel nuttigs, alhoewel die wel zeer interessant is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 22:33 ]

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-03 09:34

Vizorium-5

Framerate = Life

Misschien moet je op de schijven Master en Slave goed instellen.

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-03 21:11

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Zie je hdd in bios ?
check eens je jumper instellingen van hdd's, maby staan ze beide op master ofzo, waardoor ene de andere verdringt.
En probeer desnoods es een andere kabel, je weer nooit :)

• skaars
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
ja een andere kabel is een goed idee, ik heb op m'n stage( :r ) heel wat vectra's uit elkaar
gemept en kwam tot de conclusie dat de verlenging van de IDE kabel(dus het stuk tussen de master aansluiting en de slave aansluiting) dat die "onklaar" is gemaakt.

als je goed kijkt hebben ze er een gat in gemaakt ergens in het midden, in 1 van de 40 lijntjes.
Laat het nou net zo zijn dat ik niet echt veel verstand heb van welke draadje wat doet, maar ik ga der van uit dat het een crusiaal iets is.

kijk of de volgorde wel klopt aan de kabel, en anders (zoals eerder gezegt) de
slave/master setting

het internet is als een neus, je moet eruit halen wat erin zit

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

SkaarS schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 23:32:
ja een andere kabel is een goed idee, ik heb op m'n stage( :r ) heel wat vectra's uit elkaar
gemept en kwam tot de conclusie dat de verlenging van de IDE kabel(dus het stuk tussen de master aansluiting en de slave aansluiting) dat die "onklaar" is gemaakt.

als je goed kijkt hebben ze er een gat in gemaakt ergens in het midden, in 1 van de 40 lijntjes.
Laat het nou net zo zijn dat ik niet echt veel verstand heb van welke draadje wat doet, maar ik ga der van uit dat het een crusiaal iets is.
Als het maar één draadje is, is dat hoogstwaarschijnlijk voor de cable-select.
kijk of de volgorde wel klopt aan de kabel, en anders (zoals eerder gezegt) de slave/master setting
Dat lijkt mij in ieder geval veel waarschijnlijker.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

ehm een Pentium 133 MMX bestaat volgens mij niet, maar goed...

Ik weet haast zeker dat je master/slave instellingen niet goed staan.

Is bij sommige oude schijven 'quite tricky' aangezien sommige fabrikanten o.a. ook een 'single' instellingen kennen.

En 'single' is dan ook echt 'single'.

Verwijderd

Topicstarter
Master/slave dus. Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Heel erg bedankt jongens!

btw: Ja, de 133MMX bestaat.... :)
Pagina: 1