Toon posts:

iBook: Hoeveel geheugen voor audio/VSTi synths?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt mijn eerste mac aan te schaffen, een 12" iBook 1,2GHz met 60GB. Ik wil em gaan gebruiken voor internet/email, tekstverwerking/spreadsheets maar het zwaarste dat ik wil draaien is Tracktion audio/midi sequencer en VSTi synths. Bijvoorbeeld Arturia Moog ModularV. Ook ga ik mogelijk Reason draaien. fabrikanten van dergelijke software geven als minimumgeheugen meestal 256 aan....yeah right...dat zal wel in theorie maar met hoeveel geheugen werkt het in de praktijk lekker? ik twijfel tussen een 768MB of een 1280 GB totaal geheugen erin.

Is het dan goed werken met 768 MB geheugen of is er veel verschil met 1280 MB geheugen?? tja, meer is altijd beter maar een 1 GB sodimm kost toch een stuk meer dan een 512 sodimm en als het goed werken is met 768 waarom dan meer uitgeven
.

Ik heb ook gezocht op synthforum.nl en macfreak maar onvoldoende antwoord op mijn vraag. Ook heb ik dit hele forum al doorzocht en er wordt veel over het soort geheugen gepraat en hierdoor weet ik al dat ik mijn extra geheugen gewoon bij informatique moet bestellen ipv apple dealer/store want dit scheelt soms de helft. Ook dat het gewoon zelf te plaatsen is middels een pdf handleiding en ook over de screenspan hack heb ik alles gelezen.
Ik vond echter weinig over de prestaties van ibook's 1,2 GHz afhankelijk van de hoeveelheid geheugen (behalve dat 256 MB echt erg mager is). Hopelijk heb ik niks over het hoofd gezien en kan iemand me adviseren.

alvast dank.

grtz synthman

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:36

Maximus

There is no substitute

768 ddr op mijn powerbook werkt echt super snel, dus ik zou gewoon voor 768 gaan wat betekend een extra latje van 512

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Als de minimum aangegeven hoeveelheid 256 is, lijkt het me redelijk duidelijk dat 786mb ruim voldoende is. Natuurlijk is meer altijd beter, maar ik denk dat de vraag of 786mb voldoende is, nogal triviaal is :)

Wat handig is om te weten: Ga je alle genoemde programma's tegelijk draaien?

[ Voor 17% gewijzigd door dawuss op 14-01-2005 01:33 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
wat ik me zo kan voorstellen is dat ik tracktion open heb als sequencer (het host programma voor de synthesizer plug-ins) en daarin aan een compositie werk met meerdere tracks. Deze tracks moeten (onderweg althans) gevuld worden met sounds en die komen of uit samples (disk streaming of inladen in geheugen) of ze komen uit softsynths (meestal cpu hongerig en laden in geheugen) Daarbij zal ik dan wat effecten willen toevoegen aan sommige tracks zoals reverb en delay.

als ik met 768 een spoor of 5 kan vullen met "lichte" softsynths ben ik tevreden. die "zware" Moog modularV moet ik ook op mijn P4 3.0 GHz FSB800, 1 GB ram niet meer dan twee stuks van draaien want dan schiet de cpu last al omhoog.

Als het maar niet zo is dat met 768 het licht uitgaat bij 3 audiosporen, een softsynthje en wat effecten.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 10:33:
wat ik me zo kan voorstellen is dat ik tracktion open heb als sequencer (het host programma voor de synthesizer plug-ins) en daarin aan een compositie werk met meerdere tracks. Deze tracks moeten (onderweg althans) gevuld worden met sounds en die komen of uit samples (disk streaming of inladen in geheugen) of ze komen uit softsynths (meestal cpu hongerig en laden in geheugen) Daarbij zal ik dan wat effecten willen toevoegen aan sommige tracks zoals reverb en delay.

als ik met 768 een spoor of 5 kan vullen met "lichte" softsynths ben ik tevreden. die "zware" Moog modularV moet ik ook op mijn P4 3.0 GHz FSB800, 1 GB ram niet meer dan twee stuks van draaien want dan schiet de cpu last al omhoog.

Als het maar niet zo is dat met 768 het licht uitgaat bij 3 audiosporen, een softsynthje en wat effecten.
Misschien is het een idee om eens bij een MacHouse vestiging te kijken hoe dit werkt. MacHouse vestigingen kun je vinden in Rotterdam, Woerden en Amsterdam, de medewerkers helpen je graag...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:38
Is het misschien een idee om een externe geluidskaart te kopen? Een vriend van me maakt professioneel muziek en heeft een maudio firewire geluidskaart gekocht. De latency is dan nagenoeg 0 :) En daarme onlast je de cpu ook etc... Eerst had ie een puslar 2 intern maar daar was ie minder blij mee als deze maudio. Vang je ook een beetje op dat je geen line-in hebt op je ibook ;)

Afbeeldingslocatie: http://store.apple.com/Catalog/nl/Images/T8837_screen1.jpg

Nu over het geheugen. Ik denk dat 768 meer dan voldoende is. 1 gig lat is ruim 3x zo duur als 1 van 512 :S En zoals gezegd al als de fabrikanten zelf 256 aangeven...
Pagina: 1