Ik heb nu een paar keer wat stof op m'n CCD gehad.
De eerste paar keer was het niet al te erg en kon het met een blaasbalgje weg worden geblazen.
Ik heb nu echt een wat hardnekkig stukje stof erop zitten dat en storend is (geeft redelijk zwart stipje) en niet met het balgje is weg te blazen.
Ik vind niet dat ik extreem veel mijn lenzen wissel (en al zeker niet in rare omstandigheden), maar blijkbaar is de CCD er toch redelijk gevoelig voor. Ik let ook altijd op de stand waar ik de camera hou (dus opening naar beneden ivm zwaartekracht)
Een busje met spuitlucht kan ik overigens niet aanraden. Niet uit ervaring maar vanuit het lezen op forums. Als je het busje namelijk net verkeerd houdt, kan er vocht uit komen en is je CCD verknoeid. Blazen met je mond schijnt ook niet verstandig te zijn, vanwege de vocht die in je adem zit (en het eventuele speeksel dat er ook nog eens uit komt).
Enige oplossingen zijn een blaasbalgje (voor het lossere stof) of sensor swabs (voor het hardnekkige stof). Sensor swabs zijn ofwel zelf te maken (zie evt. de dpreview forums voor wat meer info) of te koop in winkels (schijnt het).
Anderen die ik ken hebben het stofprobleem overigens ook al een paar keer gehad en we hebben helaas allemaal dezelfde camera's (D70's, geen goeie reclame, ik weet het). Hoe het bij andere camera's zit weet ik niet.
Ik ben geen Photoshopper, dus het wegpoetsen m.b.v. software gaat niet gebeuren. Ik ben dus genoodzaakt om die zgn. Sensor Swabs te kopen (of het zelf te maken, maar daar ben ik niet handig genoeg voor en ook te lui). Weet iemand waar ik deze kan kopen in de buurt van Amsterdam en op welke kosten ik moet rekenen?
[
Voor 43% gewijzigd door
eduardtee op 14-01-2005 13:49
]