Toon posts:

Hoeveel last geeft STOF op de CCD

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na een lange speurtocht langs diverse forums (fora) en test-sites een digitale spiegelreflex uitgezocht (om de discussie niet te verstoren zal ik het merk maar niet noemen).

Wat mij opvalt, is het relatief grote aantal mensen dat klaagt over stof op de CCD-chip :? .
Mijn vraag aan jullie: hoe groot is dit probleem in de praktijk wat doe je er aan?

groetz Henk Jan }:O

www.rutgers.be (huidige camera een Sony P50 point en shoot)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 19:48 ]

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-02 22:35

Erw

Als je geen lenzen wisseld zul je er weinig last van hebben, wissel je wel veel dan heb je er veel last van.

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Verwijderd

Als je zelf over merken begint, dan zeg ik dat het geen Olympus is. Die hebben geen last van stof op de CCD :P

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:58
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 20:18:
Als je zelf over merken begint, dan zeg ik dat het geen Olympus is. Die hebben geen last van stof op de CCD :P
wel op m'n spiegel :(

|>

Verwijderd

Hoeveel last geeft STOF op de CCD
Is nb de topictitel, ga nou niet offtopic ;)
BTW een OM2 heeft niet eens een CCD, weet je niet dat je niet meer meetelt als je geen CMOS/ CCD hebt? :P

Verwijderd

Topicstarter
Leuke reacties allemaal, leeft niet echt merk ik wel.

Zijn er merken die er extra gevoelig voor zijn? bv een Nikkon D70?

Ik lees zelfs verhalen over mensen die de camera op moeten sturen om de CCD schoon te laten maken door de leveranciers/importeur!!!

"Als je geen lenzen wisselt"? daar koop ik juist die reflex voor!!

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 21:09:

Ik lees zelfs verhalen over mensen die de camera op moeten sturen om de CCD schoon te laten maken door de leveranciers/importeur!!!

Nou, je kunt het schoonmaken met een schoonmaakset, of opsturen naar de winkel waar je hem koopt als ze dat aanbieden, of naar de importeur. Een CCD is gevoelig, dus pas ermee op. Verder zijn er al mensen die al 8 maanden met een D70 schieten zonder het ccd schoon te maken, ik heb hem nou bijna 4 maanden, en nog geen problemen *afkloppen*

one more thing...

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:40

YellowCube

Wait...what?

Het leeft niet echt zegt ie. Ik heb het idee dat er soms juist overdreven op gelet wordt.
Als er stof op je CCD hebt zitten, zie je soms vlekjes op foto's (met name als je kleine diafragma waarden instelt). Niks om je echt druk over te maken, want daar heb je nu juist Photoshop o.i.d. voor.
Verder maak je 1 keer in de zoveel tijd het ding een keer zelf schoon. Er zijn genoeg methodes om dat zelf te doen en er is geen enkele reden dat een importeur/leverancier dat zou moeten doen. Gewoon paranoia. Je gaat ook niet direct met je auto naar de dealer brengen om 'm te laten wassen en stofzuigen.
Het is gewoon iets wat gebeurt en wat je van tijd tot tijd moet onderhouden.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
offtopic:
Er staat niet echt dat er géén lenzen gewisseld worden, maar áls je geen lenzen wisselt, een groot verschil. Bovendien is iedereen toch wel opzoek naar zijn ideale alround lens waar die bijna alles mee kan schieten => hoef je weinig te wisselen.

[ Voor 3% gewijzigd door jevn op 13-01-2005 21:25 ]

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:33
Het is maar net of je je er erg aan stoort.
Ik heb zelf nog een klein beetje stof rechtsonderin op mijn foto's, maar aangezien je daar toch meestal donkere vlakken hebt valt het bijna niet op.
Als je het een beetje bovenin hebt zitten dan valt het bij landschapsfoto's natuurlijk extra op, omdat je daar meestal een blauwe lucht hebt.
Overigens valt het meestal pas op bij diafragma-waarden van 16 of kleiner, omdat het dan echt harde pitten worden, en bij een volledig open diafragma is het maar een wazige vlek.

• breinonline
  • Laatst online: 16:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat betreft het risico van stof wat in het toestel komt tijdens het lenzen verwisselen: als je er normaal mee omgaat, niet in extreme omstandigheden (op het strand met veel wind) je lenzen verwisseld is er weinig risico bij. Je moet natuurlijk zo kort mogelijke tijd je toestel 'open' hebben, gewoon zorgen dat je de lens die je erop wilt gaan zetten eerst klaar zet, andere lens van het toestel halen, voorzichtig neerzetten (op zijn plastic beschermdop) en de andere lens op het toestel. Het risico is dan minimaal.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Dat was mijn constatering nav de eerste leuke opmerkingen van de collega's. Ik ben juist dit topic begonnen omdat ik het idee had dat er veel overgeschreven wordt en dus benieuwd ben wat jullie ervan vinden.....
k heb het idee dat er soms juist overdreven op gelet wordt.
dat zeg ik...
Als er stof op je CCD hebt zitten, zie je soms vlekjes op foto's (met name als je kleine diafragma waarden instelt). Niks om je echt druk over te maken, want daar heb je nu juist Photoshop o.i.d. voor.
Photoshop??????? Ik wil fotograferen. Als het zo erg wordt dat je niet zonder PS kunt, wil ik geen spiegelreflex.
Verder maak je 1 keer in de zoveel tijd het ding een keer zelf schoon. Er zijn genoeg methodes om dat zelf te doen en er is geen enkele reden dat een importeur/leverancier dat zou moeten doen. Gewoon paranoia. Je gaat ook niet direct met je auto naar de dealer brengen om 'm te laten wassen en stofzuigen.
Het is gewoon iets wat gebeurt en wat je van tijd tot tijd moet onderhouden.
Kijk daar heb ik wat aan, gewoon zelf doen, niets aan de hand dus.... waarom klagen al die mensen dan zo?

Verwijderd

Topicstarter
breinonline schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 21:40:
Wat betreft het risico van stof wat in het toestel komt tijdens het lenzen verwisselen: als je er normaal mee omgaat, niet in extreme omstandigheden (op het strand met veel wind) je lenzen verwisseld is er weinig risico bij. Je moet natuurlijk zo kort mogelijke tijd je toestel 'open' hebben, gewoon zorgen dat je de lens die je erop wilt gaan zetten eerst klaar zet, andere lens van het toestel halen, voorzichtig neerzetten (op zijn plastic beschermdop) en de andere lens op het toestel. Het risico is dan minimaal.
Risico??? dus als je er WEL teveel stof in krijgt, heb je een probleem? Het is dan niet een kwestie van even met een blaaskwastje over de CCD of een spuitbusje lucht en de problemen zijn voorbij?

Verwijderd

Ik heb mijn D70 een maandje geleden gekocht. Paar keer de lens eraf gehaald om eens te kijken hoe het allemaal zat daarbinnen. Wel op gelet om het in een redelijk schone omgeving te doen (niet op het strand bv :X ) en niet te veel lucht verplaatsen tijdens het kijken.

Toch had ik een stofje op mijn lens. Weggebracht naar Nikon Canada voor een gratis schoonmaak beurt. Ik ga thuis ff kijken of het weg is.

Ik ga ook zo'n balgje kopen. Je moet het een beetje voor lief nemen denk ik. DSLR gebruiken en lenzen wisselen betekent gewoon sensor schoonmaken af en toe.

Het doet trouwens geen schade aan je camera, alleen je ziet het op je foto's.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 21:49 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 21:40:
[...]
Dat was mijn constatering nav de eerste leuke opmerkingen van de collega's. Ik ben juist dit topic begonnen omdat ik het idee had dat er veel overgeschreven wordt en dus benieuwd ben wat jullie ervan vinden.....

[...]
dat zeg ik...

[...]
Photoshop??????? Ik wil fotograferen. Als het zo erg wordt dat je niet zonder PS kunt, wil ik geen spiegelreflex.

[...]

Kijk daar heb ik wat aan, gewoon zelf doen, niets aan de hand dus.... waarom klagen al die mensen dan zo?
ok...zo erg wordt het niet. Maar mocht je perfectie willen hebben en er echt voor de volle 100% op let, dan loop je de kans dat je daar een keer PS bij moet halen.
Bij gewone fotografie kwam het ook wel eens voor dat er een stofje op je negatief en daarmee op je foto zat.
Die mensen klagen omdat ze het of niet verwachten en accepteren van een digitale camera (want ja...die dingen zijn toch perfect?) of omdat ze gewoon paranoia zijn over elke vlekje wat er eventueel op een foto zit.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Ik ben zelf voorstander van de manier waarop Floris het doet. Hij maakt hem iedere week voordat hij gaat fotograferen schoon. Ik begrijp dat wanneer je het voor je werk of gewoon heel vaak doet een dergelijke routine noodzakelijk is, maar ik denk dat het wel het beste werkt. Fotografeer je minder vaak, dan volstaat eens per maand oid, maar altijd preventief goed schoonmaken, zodat je niet net die eikel bent die een waanzinnige plaat schiet en hem dan zwaar moet shoppen om hem te kunnen redden.

offtopic:
Mijn excuses voor de HK style reacties van het begin ;)

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

ik heb een bepaalde budget DSLR cam van Canon al bijna een jaar .

heb nog nooit een stofje op mn sensor ontdekt, wel stof op mn spiegel (zie je wel door viewfinder, niet op foto) als je voorzichtig doet, dus niet in een zandstorm lens wisselen dan gaat het aardig ja

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Verwijderd

Ik wacht nog op de levering van mijn spullen, maar mag ik even?

Het stof gebeuren is niet exclusief voor een dSLR camera, in de goede oude analoge tijd was stof ook al een "probleem"
Wees goed voor je camera en je camera is goed voor jouw. Ik verbaas mij over mensen die hun 15k+ euro auto beter beschermen dan hun camera.

Koop gewoon een blaasbalgje voor de ccd of cmos sensor en een zachte niet pluizende doek voor de lenzen. Behandel de camera als een verlengstuk van je lichaam; dwz, ga er niet idioot mee om: Strandfoto's met een windkracht 10? prima, maar bescherm je camera en lenzen!! Desnoods met een onderwaterkit.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

het was een probleem voor het functioneren van je camera en ik ben het dus ook 100% eens met je dat je een camera goed moet behandelen.
Maar met film resulteerde een stofje op je film hooguit in een vlekje op 1 foto, bij een digicam komt het zonder problemen op al je foto's terug.
Vaak was het effect van een stofje op de film ook minder dan bij een digicam. Daar ligt het stofje namelijk op het filter voor de CCD, net erboven dus en niet er direct op zoals bij film. Vandaar dat het vaak veel meer opvalt.

Verwijderd

Ben ik niet met je eens. Wel eens een zandkorrel aan het begin van je rolletje gehad? Die vind je pas op de laatste foto terug als je een beetje pech hebt. Ik blaas het rolletje dan ook altijd schoon voordat ie de camera ingaat!

Verwijderd

^ inderdaad knap lastig op sommige lokaties (en dat geld net zozeer voor de vraag uit de topicstart) :X Een schone plastic zak die je dan kan gebruiken als een soort 'conveuse' voor allerlei operaties (lens/rol etc wissel) is dan erg handig.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 11:56 ]

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024

MantaMania

Pray Hard

das nog wel een goeie tip. Je hebt wel een aardige zak nodig voor een mooie telelens. Maar toch een erg goeie tip. ik wissel ook nogal vaak (ook buiten) heb gelukkig nog geen last gehad van stof, maar ik let altijd goed op met wisselen. Zowieso altijd het toestel naar beneden richten en zo snel mogelijk wisselen en proberen alleen te wisselen in ruimtes waar minimaal stof, en natuurlijk zelf ook zo min mogelijk veroorzaken.

[ Voor 12% gewijzigd door MantaMania op 14-01-2005 12:48 ]

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 12:18
Ik heb nu een paar keer wat stof op m'n CCD gehad.
De eerste paar keer was het niet al te erg en kon het met een blaasbalgje weg worden geblazen.
Ik heb nu echt een wat hardnekkig stukje stof erop zitten dat en storend is (geeft redelijk zwart stipje) en niet met het balgje is weg te blazen.

Ik vind niet dat ik extreem veel mijn lenzen wissel (en al zeker niet in rare omstandigheden), maar blijkbaar is de CCD er toch redelijk gevoelig voor. Ik let ook altijd op de stand waar ik de camera hou (dus opening naar beneden ivm zwaartekracht)

Een busje met spuitlucht kan ik overigens niet aanraden. Niet uit ervaring maar vanuit het lezen op forums. Als je het busje namelijk net verkeerd houdt, kan er vocht uit komen en is je CCD verknoeid. Blazen met je mond schijnt ook niet verstandig te zijn, vanwege de vocht die in je adem zit (en het eventuele speeksel dat er ook nog eens uit komt).
Enige oplossingen zijn een blaasbalgje (voor het lossere stof) of sensor swabs (voor het hardnekkige stof). Sensor swabs zijn ofwel zelf te maken (zie evt. de dpreview forums voor wat meer info) of te koop in winkels (schijnt het).

Anderen die ik ken hebben het stofprobleem overigens ook al een paar keer gehad en we hebben helaas allemaal dezelfde camera's (D70's, geen goeie reclame, ik weet het). Hoe het bij andere camera's zit weet ik niet.

Ik ben geen Photoshopper, dus het wegpoetsen m.b.v. software gaat niet gebeuren. Ik ben dus genoodzaakt om die zgn. Sensor Swabs te kopen (of het zelf te maken, maar daar ben ik niet handig genoeg voor en ook te lui). Weet iemand waar ik deze kan kopen in de buurt van Amsterdam en op welke kosten ik moet rekenen?

[ Voor 43% gewijzigd door eduardtee op 14-01-2005 13:49 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

perslucht is met een beetje beleid best te doen.
Je moet allereerst perslucht kopen waarbij tijdens het comprimeren het vocht verwijderd is.
Zet de bus gewoon rechtop op de tafel (hiermee voorkom je dat je de lucht in vloeibare toestand naar buiten blaast) en blazen. Terwijl je dat doet hou je de body van je camera op 20-30 cm afstand en met de opening schuin naar beneden en beweeg je 'm langzaam heen&weer.
Blaas verder ook niet te lange tijd achter elkaar. De bus koelt namelijk af en de kans dat de lucht alsnog vloeibaar naar buiten komt, wordt daarmee groter.

Wat je van deze methode vind en of je 'm gebruikt, moet je zelf weten, maar voor mij werkte het voor de 3 keer dat ik de camera schoon moest blazen (in een jaar tijd) prima.
Maargoed, ik ben verder iemand die niet op een klein vlekje kijkt (ook omdat het in 1 op de tig gevallen daadwerkelijk opvalt)

• eduardtee
Wellicht dat ik de spuitlucht methode toch kan proberen... ik ben over het algemeen wel voorzichtig ermee en het is denk ik goedkoper dan die sensor swabs. Enig idee waar je die koopt?

Overigens ben ik ook geen miereneuker wat stofjes betreft, maar als je het stofje in je zoeker ziet, dan weet je dat je een dikke te pakken hebt :X
En dan vind ik het wel de moeite waard om 'm te verwijderen... kleine stofjes die ik niet in m'n zoeker zie, vallen me over het algemeen niet eens op op foto's (ALS ik ze al heb)...

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Jawel hoor.
Mwoah alle merken hebben er wel last van eigenlijk, de ene heeft echter weer een 'weatherseal' en de andere een soort 'shakesystem' om de CMOS/CCD zo schoon mogelijk te houden. Het is echter onvermijdelijk dat er (flink) stof op je sensor komt als je lenzen gaat wisselen.
Domme mensen :X
Ik heb zelf twee Canon DSLR's, een 10D en een 1D2. Ik merk dat de 10D meer last heeft van stof dan de 1D2, heb een sensorbrush, lucht, vloeistof, speciale noem maar op en eigenlijk gebruik ik alleen die brush en het lucht nog maar: werkt heel prima :)
8<
[...]
Pak dan je geld op en ga op vakantie, met een DSLR heb je juist Photoshop, Adobe RAW/PhaseOne/vergelijkbaar hard nodig om het meeste uit je foto's te halen. Een klein beetje kleurcorrectie, wat contrast toevoegen of er uit halen, een stukje sharpen en je hebt een heel veel beter resultaat.
[...]

Het is een feit dat je mensen eerder ziet klagen over datgeen dat niet goed is dan de lof ziet afsteken over datgeen dat wel goed is. Hoe vaak stond jij bij de groenteboer waar de klanten eerst een compliment geven over de uitmuntende kwaliteit van hetgeen ze de vorige keer hebben gekocht voor ze iets nieuws bestellen? Bijna nooit waarschijnlijk: je verwacht een bepaalde kwaliteit en tenzij het uitzonderlijk veel beter of (een beetje) slechter is hoor je niemand er over... Zo werken mensen nu eenmaal. :)

[ Voor 38% gewijzigd door Floor-is op 14-01-2005 15:59 ]

Bericht hierboven

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

eduardtee schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:43:
Wellicht dat ik de spuitlucht methode toch kan proberen... ik ben over het algemeen wel voorzichtig ermee en het is denk ik goedkoper dan die sensor swabs. Enig idee waar je die koopt?

Overigens ben ik ook geen miereneuker wat stofjes betreft, maar als je het stofje in je zoeker ziet, dan weet je dat je een dikke te pakken hebt :X
En dan vind ik het wel de moeite waard om 'm te verwijderen... kleine stofjes die ik niet in m'n zoeker zie, vallen me over het algemeen niet eens op op foto's (ALS ik ze al heb)...
ehm, nofi maar volgens mij moet je jezelf eens verdiepen in de opbouw van een SLR camera...Een stofje op je zoeker zit juist niet op je CCD en komt dus ook niet op je foto. Het is aantrekkelijk om dat te denken aangezien de eigenschap van een SLR nu juist is dat je door je zoeker (ongeveer) exact ziet wat er ook op je foto komt, maar dat is dus niet zo.

wellicht begrijp ik je verkeerd en dan hoor ik het wel

[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 14-01-2005 16:05 ]

• eduardtee
Ik ken de opbouw van een DSLR wel een beetje, maar nu ik erover nadenk: Scheisse.. je hebt idd gelijk...
Maar dan weet ik niet waar het stofje zit:

- Ik zie het stofje als ik door de zoeker kijk;
- Ik zie het stofje op het LCD scherm als ik de foto heb gemaakat;
- Ik zie het stofje als ik de foto op m'n scherm bekijk.

8)7

Enig idee waar die zit?

- Niet in de zoeker, want anders zou ik 'm niet op de foto zelf zien;
- Niet op de spiegel, want dan zou ik 'm niet op de foto zelf zien;
- Niet op de CCD, want dan zou ik 'm niet door de zoeker zien;

Thoughts?

EDIT: Zou die misschien op de lens kunnen zitten?Dat zou voor mij verklaren waarom ik 'm zowel door de zoeker zie, als op de foto...

[ Voor 13% gewijzigd door eduardtee op 14-01-2005 17:01 ]

Verwijderd

Floris schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:54:
Mwoah alle merken hebben er wel last van eigenlijk, de ene heeft echter weer een 'weatherseal' en de andere een soort 'shakesystem' om de CMOS/CCD zo schoon mogelijk te houden. Het is echter onvermijdelijk dat er (flink) stof op je sensor komt als je lenzen gaat wisselen.
Stof zit overal, en zeker bij een CCD heeft een klein stofje al een grote vlek tot gevolg. Je zult er dus inderdaad niet aan ontkomen ooit je CCD te cleanen!
Ik heb zelf twee Canon DSLR's, een 10D en een 1D2. Ik merk dat de 10D meer last heeft van stof dan de 1D2, heb een sensorbrush, lucht, vloeistof, speciale noem maar op en eigenlijk gebruik ik alleen die brush en het lucht nog maar: werkt heel prima :)
Floris, heb jij een Sensor Brush? Ik heb nu de sensor swab, maar ben daar niet helemaal tevreden over; ingewikkeld en niet volledig schoon (na auto level van een foto van een wit vel papier zie ik nog spots). De Sensor Brush lijkt me handiger. Hij is echter nogal duur en kan alleen bij de firma in Canada worden gehaald (http://www.visibledust.com/sensorbrush.htm). Heb jij dat gedaan?

Waar haal jij overigens je canned air vandaan?

Verwijderd

Met de D70 kan je ook een stof referentie foto maken. Vervolgens kan je dan met de meegeleverde Nikon software het stof weer van je foto krijgen als ik het goed heb.

Mijn sensor is weer schoon dus dan moet ik die referentie functie maar eens proberen :)

• breinonline
  • Laatst online: 16:26

breinonline

Are you afraid to be known?

eduardtee schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:59:

EDIT: Zou die misschien op de lens kunnen zitten?Dat zou voor mij verklaren waarom ik 'm zowel door de zoeker zie, als op de foto...
Caramba! :Y)

De lens is de enige mogelijkheid ja.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

En bedankt he! :Y)
Mijn cleaning was gratis, iets minder dom denk :P

• Floor-is

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:59:
8<
[...]

Floris, heb jij een Sensor Brush? Ik heb nu de sensor swab, maar ben daar niet helemaal tevreden over; ingewikkeld en niet volledig schoon (na auto level van een foto van een wit vel papier zie ik nog spots). De Sensor Brush lijkt me handiger. Hij is echter nogal duur en kan alleen bij de firma in Canada worden gehaald (http://www.visibledust.com/sensorbrush.htm). Heb jij dat gedaan?

Waar haal jij overigens je canned air vandaan?
Mijn sensorbrush heb ik online besteld, vreselijk duur, maar extreem goed. Ik wil deze maand een tweede bestellen, eentje voor de 1D2 en deze dan voor de 10D (hoewel ik die heb uitgeleend).

Mijn lucht koop ik bij een fotozaak in Utrecht, die busjes zijn wel vrij duur, maar t'is goed spul :)
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 17:59:
[...]

En bedankt he! :Y)
Mijn cleaning was gratis, iets minder dom denk :P
Mwoah je kan het zelf doen voor weinig :)

[ Voor 14% gewijzigd door Floor-is op 14-01-2005 20:57 ]

Bericht hierboven

• Katsunami
  • Niet online
Klagen is menseigen. Als men een 70-200 f/4 heeft, wil men later een f/2.8 als men daar eens mee heeft geschoten. Dan is met de f/4 niet meer te leven. Heeft men de 70-200 f/2.8, dan is het bereik weer te klein, en moet er een teleconveror op of als het kan moet er 300 f/2.8 bijkomen. Heeft men een 10D, dan wordt die brak op het moment dat de 20D uitkomt, en die wordt weer brak zodra de 20¼D uitkomt.

Je doet er niets aan :P
Floris schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 20:56:
Mijn sensorbrush heb ik online besteld, vreselijk duur, maar extreem goed. Ik wil deze maand een tweede bestellen, eentje voor de 1D2 en deze dan voor de 10D (hoewel ik die heb uitgeleend).
Wat is vreselijk duur?

Als hij 5 euro kost en je hebt er elke keer één nodig, dan is het duur.
Kost hij 50 euro en je kunt er 10 jaar mee vooruit, dan is het goedkoop....

[ Voor 27% gewijzigd door Katsunami op 14-01-2005 21:50 ]

• mdmeijer
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2021
Spiegel en binnenhuis schoonmaken met een spuitbus is prima te doen, zowel met een analoge als digitale reflex camera. Hierbij de vorige tips zeker meenemen: De bus niet te koud laten worden om condensatie te voorkomen en zeker de tip van de spuitbus niet te dicht bij je camera houden. Dit in een redelijk stofvrije omgeving uitvoeren natuurlijk (duh!)
Echter, het is een tip (niet uit ervaring trouwens, de eerste keer dat ik mijn sensor ga schoonmaken moet gelukkig nog komen) om de CCD van je DSLR niet met een spuitbus schoon te spuiten, daar is de chip veel te gevoelig voor, en de risico dat je pixels doodmaakt is veel te groot. Op het dpreview forums is er redelijk wat te vinden over het schoonmaken van de sensor met een blaasbalgje of speciale sensor sweep gadgets. Het is wellicht verstandig om eerst de ervaringen/tips uit die forums te halen, voordat je het CCD clean program laat lopen op je DSLR.

Michel

Paling Terran & Shaman

• Floor-is

Floor-is

5.2

Katsunami schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 21:40:
8<
[...]

Wat is vreselijk duur?

Als hij 5 euro kost en je hebt er elke keer één nodig, dan is het duur.
Kost hij 50 euro en je kunt er 10 jaar mee vooruit, dan is het goedkoop....
http://www.visibledust.com/sensorbrush.htm

Voor mijn sensor: 99,95 US Dollar...

Ik doe er -hoop ik- ongeveer een jaar mee, maar je hebt naast de brush ook nog wel een boel lucht nodig. En hoe goedkoop je ook van die busjes vinden kunt, je moet echt de vochtvrije busjes zien te vinden en die zijn toch wel weer prijzig. Uiteindelijk kost het schoonmaken van mijn cam me elke keer zo'n 5 a 6 euro, ook omdat ik mijn body schoonmaak, alle rubbers invet (na het werken met de cam, voordat ik er mee ga werken maak ik het weer vetvrij), maar ook het rubber op de buitenzijde vet ik in. De lenzen maak ik schoon, ik zorg dat het glas schoon is, maar ook weer dat het rubber ingevet is en het metaal schoon... Elke keer weer kost het me ruim anderhalf uur om dat allemaal te doen, maar ik weet wel dat mijn spul in topconditie is als ik er mee werken ga. :)

En uiteindelijk... Merk ik als ik aan het werk ben in 95% van de gevallen helemaal geen snars van stof op de sensor, omdat ik nagenoeg altijd in het donker werk. Ik heb het 1 keer niet gedaan en omdat ik toen met een klein diafragma (groot getal dus) en lange sluitertijden werkte om toch nog een boel licht binnen te krijgen... Zag je echt ranzigheid!

De situaties waarbij ik lenzen wissel zijn verre, verre van ideaal: In rokerige ruimten, hoge luchtvochtigheid, relatief hoge temperaturen en vaak heb ik geen plekje om de camera even neer te leggen ofzo. Ik moet dus telkens een beetje 'aanklooien' waardoor de kans op smerigheid in het camerahuis ook elke keer groter wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door Floor-is op 15-01-2005 01:00 ]

Bericht hierboven

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-02 20:14
[off-topic] Dat je de camera goed schoonmaakt kan ik inkomen, maar waarom vet je de rubbers in?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 21:15

mace

Sapere Aude

Een maat van me had via z'n werk een fuji finepix s2 pro gekregen (hij is schoolfotograaf)

de spiegel zat vanaf dag 1 al vol met stof....

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-02 20:14
Stof op de spiegel is misschien irritant, maar zie je niet terug op de foto zelf...

• Azrael
  • Laatst online: 01-02 22:01
Ach, ik fotografeer nu ruim een jaar met een DSLR en ik heb nog nooit m'n sensor schoongemaakt :) Ik wissel toch regelmatig lenzen.
M'n D30 was wel wat vies, daar zag je echt duidelijk vlekjes bij blauwe luchten, maar die heb ik een half jaar geleden verkocht en een 300D gekocht, die nog vrijwel schoon was. Sindsdien is er wel iets van stof op gekomen, maar in 90% van de situaties zie je daar niks van. Ik moet ook eigenlijk al naar f16 gaan om er iets van te zien.
Denk dat ik de 300D ook maar weer verkoop voordat ik m schoon hoef te maken :Y)

• Katsunami
  • Niet online
Floris schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 00:53:
http://www.visibledust.com/sensorbrush.htm

Voor mijn sensor: 99,95 US Dollar...

Ik doe er -hoop ik- ongeveer een jaar mee..
8<
100 dollar per jaar om je camera schoon te houden is nooit grappig... en dan tel ik de gebruikte perslucht niet eens mee :/ Ik hoop dat ik met mijn 10D langer toekom. Al zijn de omstandigheden waarin ik mijn lenzen wissel wel redelijk goed; ik ben hoogstens buiten. Als het al een héél klein beetje miezert gaat de camera al de tas in. (Hij zit er al half in als regen slechts dreigt te gaan vallen.) Dat is een voordeel van "amateur zijn": je bent niet verplicht te fotograferen :Y)

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Schieten in de regen kan hele mooie platen opleveren... :)
En een doorzichtige plastic zak met een paar elastiekjes doet wonderen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik heb een Nikon D70 sinds begin juni 2004. Heb al iets van 4000 foto's geschoten en wissel redelijk vaak van lens. Gemiddeld elke 40 foto's of zo. Tot nu toe nog geen stof op de CCD.

Ik wissel de lens wel erg snel. Dus camera om je nek, met je ene hand lens losmaken, terwijl je de andere lens al in je hand vasthoudt om erop te schroeven. Hierdoor duurt het wisselen niet meer dan een halve seconde. Ook altijd met je rug tegen de wind in wisselen en in een stoffige omgeving... Tja, dan gewoon niet wisselen ;)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand wat de fabrikanten over de schoonmaakmiddelen zeggen? garantie?

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 16:02 . Reden: geen refresh gedaan en daarom veel berichten gemist ]

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:33
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 15:51:
Weet iemand wat de fabrikanten over de schoonmaakmiddelen zeggen? garantie?
Hoewel je net je vraag hebt gewijzigd kom ik toch nog even terug op de SensorSwabs. ;)
Ik gebruik ze icm de Eclipse reinigingsvloeistof, en dat werkt prima.
Maar alles is op eigen risico, dus als je je low-pass filter sloopt heb je gewoon pech.

Verwijderd

Topicstarter
suspect schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 16:05:
[...]

Hoewel je net je vraag hebt gewijzigd kom ik toch nog even terug op de SensorSwabs. ;)
Ja, had even niet goed opgelet en de laatste serie reacties helemaal niet gelezen 8)7 . Het leek er dus even op dat de discussie verstomde...........

Verwijderd

Topicstarter
Floris schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:54:

Pak dan je geld op en ga op vakantie, met een DSLR heb je juist Photoshop, Adobe RAW/PhaseOne/vergelijkbaar hard nodig om het meeste uit je foto's te halen. Een klein beetje kleurcorrectie, wat contrast toevoegen of er uit halen, een stukje sharpen en je hebt een heel veel beter resultaat.
Ik begrijp dat je je mooste foto's wilt optimaliseren, maar ik neem toch aan dat je dat slechts met een een zeer beperkt aantal doet (minder dan 5% van je foto's). Reportage maken, 100 foto's geschoten, 5 mooiste nog ff oppoetsen met PS etc... daar kan ik nog wel inkomen.......

• Katsunami
  • Niet online
Als je merkt dat je dezelfde actie elke keer opnieuw doet voor elke foto, zoals 10% saturation erbij, bepaalde Unsharp Mask met steds dezelfde waarden, enzovoorts, dan kun je ook een action in Photoshop maken die deze dingen voor je doet, en dan sleur je alle foto's door die action heen. Hoef je alleen maar even te wachten :)
Pagina: 1