Data corruptie HD t.g.v. warmteprobleem met Win XP/WinRar

Pagina: 1
Acties:

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:27
Ik heb met de search optie veel kunnen vinden over data corruptie en harddisks, maar niet specifiek wat ik zoek.

Sinds twee weken heb ik plotseling warmte problemen met verschillende merken harddisken in combinatie Win XP Home/Pro.
De eerst was een oude 30 GB IBM Deskstar 7200 rpm (DTLA-307030) die ik gebruik om kleine hoeveelheden data tijdelijk te back-uppen (max 18-22 Gb/keer), deze is in gebouwd in een aluminium shuttle zoals te koop bij Alternate (USB/1394; 3.5")
T.g.v. van het warmte probleem treedt er corruptie van de data op (headers). Alleen voor die directories (NTFS, compressed mode) die geopend zijn geweest op het moment van het warmteprobleem. Het moment dat het probleem zich de eerste keer voordeed was met een Dell 8300 Win XP Pro computer.
De tweede computer die problemen kreeg was een Medion pc met een Seagate 80 Gb 7200 RPM schijf, wat een nieuwe installatie van Win XP Home betekende.

De derde schijf is een Maxtor plus 9 120 Gb 7200rpm, deze komt uit mijn LAMP server thuis en heeft daar 3 mnd zonder problemen in RAID 5 gedraaid (24/7). Deze is niet ingebouwd, maar aangesloten via USB2.0 en binnen 2 uur was deze al meer dan handwarm en nog een uur later was 45 Gb van de 60 Gb back-up data corrupt. Voor het back-uppen en weer uitpakken gebruik ik WinRar versie 3.41 voor de eerste 2 keer en de laatste 3.42 voor multirar's.

off-topic --Gewoon kopieren is niet altijd een oplossing als je bestanden van je meetinstrumenten veel groter zijn dan 4 Gb, probeer maar eens bijv een file van 9GB van de ene NTFS schijf naar een andere te kopieren of op DVD te zetten---off topic

Ben nu nog bezig met de maxtor, waarbij deze in een luchtstroom van ca 15 graden ligt, na 15 minuten is deze ook alweer meer dan 40 graden warm.

Komt dit probleem iemand bekend voor of heb ik toevallig 3 HDD onderhanden gehad die beste tijd hebben gehad.
Of moet ik toch het probleem bij de software zoeken en teruggaan naar WinRar 3.30 met de oudere compressie methode.

Alle informatie is welkom
DOMBA

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant