Toon posts:

Fysica - evenwicht krachten vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met mijn examen te blokken van mechanica. Echter luk ik niet om het correcte antwoord te vinden op een simpel vraagstukje.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/49324/thumb.jpg

Hoe zit het met de massa van die persoon als hij trekt aan het touw?

Enkel de formule van moment is nodig om het vraagstuk op te lossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 19:16 ]

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Ik raad je aan om een tweetal schematische tekeningen te maken; 'snijd' de touwen door en bereken zowel het krachten- als momentenevenwicht boven en onder de snede. De massa van de persoon kan je naar mijn idee eenvoudig als kracht modelleren.

[ Voor 23% gewijzigd door Opi op 13-01-2005 19:23 ]

• Werkbouwtuig
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het kan volgens mij nog simpeler, de som van de momenten om C moet 0 zijn,omdat er evenwicht is.

Stel dat je tegen de klok positief neemt dan wordt het:

75*g*3+40*g*1.5-1.5*T=0

waarin g=9.81m/s^2 en T is de trekkracht in de kabel in N.

[ Voor 4% gewijzigd door Werkbouwtuig op 13-01-2005 19:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar vermindert de kracht die de man uitoefent op de balk niet als hij meer trekt aan het touw?

Verwijderd

Mag dit hier nu wel weer? In ieder geval is je vraag me niet duidelijk de massa van de persoon in kwestie is 75 kg en zal dat ook blijven. In evenwicht betekent dat krachten elkaar dus opheffen dus de man zal dus dubbel zijn kracht in moment moeten uitoefenen dan zijn massa dat doet, daar het aangrijp punt van zijn uitgeoefende kracht een half is van de totale arm.

Edit: Duh, dank werkbouwtuig, dat was wel heel stupide. Toevoeging van 40 kg maakt niets uit voor momenten trouwens daar je halverwege de balk aangrijpt.

Edit2: Namen en ik :(

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 19:45 ]

• Werkbouwtuig
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als hij harder aan het touw gaat trekken als de statische kracht, gaat de balk bewegen en gaat het evenwicht ook niet meer op.

@Seekless: Hij moet ook het eigengewicht van de balk nog opheffen

[ Voor 23% gewijzigd door Werkbouwtuig op 13-01-2005 19:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is dit tegen de policy ofzo? :? Indien wel ;(

Maar kun je wel een massa omhoog trekken die meer is dan je eigen gewicht?

Principe van een wipplank.

Verwijderd

Dacht het wel, maar ja dan sluiten ze het topic zo wel :) Het enige t.o.v. je gewicht met de toevoeging van werkbouwtuig is dat je persoon effectief dus nog maar 35 kilo(75-40) is.

Dit kun je dan in je formules gebruiken. M=F*d en F=m*g

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Uit het W&L beleidstopic:
Huiswerk : Pittige huiswerkvragen mogen, mits zij tot discussies kunnen leiden.
Niet in W&L : Enquetes, simpel huiswerk, zoekvragen of topics zonder stelling en onderbouwing.
Dit kwalificeert als simpel huiswerk, omdat je ongetwijfeld gelijksoortige voorbeelden of voorbeeldsommen hebt. Bovendien zou je dit soort dingen met klas- of studiegenoten moeten overleggen, dan leren jullie er allemaal iets van. Tenslotte is er nog de docent en als je het nu niet begrijpt en daar geen tijd meer voor hebt, dan ben je te laat met studeren en is GoT daar niet de oplossing voor. Anders krijge we hier dagelijks tientallen van dit soort vraagstukken.

Willen overige mensen als ze vermoeden dat iets tegen het beleid is daar geen opmerkingen over plaatsen, maar een topicreport aanmaken?

En willen die mensen ook geen antwoorden geven? Dat lokt alleen maar uit dat mensen gaan proberen topics te starten in de hoop antwoord te hebben gekregen voor ik ze dichtzet.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.