Toon posts:

Geheugenproblemen met Abit NF7-S2 mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een net nieuwe nf7-s2 gekocht maar heb hier grote problemen mee, hij loopt af en toe vast in windows en daarna kost t echt heel veel moeite om em weer op gang te krijgen, het lijkt net alsof de processor niet mee boot als ik het mobo wil booten. Dit lukt pas weer als ik een cmos clear heb gedaan en soms dan nog niet. Mijn vraag is: waar ligt dit aan? Aan me geheugen ligt het iig niet want ik heb al een memtest gedraaid. Me processor had op me andere mobo geen problemen.

mobo: Abit nf7-s2
processor: amd2600+ T-bred
geheugen: 2*256mb DDR400 pc3200 samsung
vga: geforce TI4200
voeding: enermax 460 watt

Edit:

In het mobo boekje staat dat je eerst dimm3 en dimm2 moet gebruiken voor je geheugen maar als ik dit doe krijg ik een memory dump tijdens t opstarten :?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 18:54 ]

Verwijderd

Wat heb je al geprobeert?

Je kan bv proberen op te starten met 1 reepje geheugen en deze omwisselen om te kijken of het hier niet aan licht. Eventueel zou je ze met memtest86 kunnen testen, het kan ook zijn dat je geheugen niet fijn in dual channal werkt. Verder verdenk ik zo 1,2,3 niets wat een probleem kan opleveren.

edit:
ik zal zo boven even kijken waarin in mijn geheugen reepjes heb gedaan

edit:
In slot 2 en 3 dus

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 19:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb memtest86 al gerunned, ook heb ik met 1 reepje geprobeert.

Verwijderd

En die vindt geen problemen neem ik aan? Hoe lang heb je getest?

Verwijderd

Heb je je BIOS al gefashed? Dat kan helpen.

Iets heel anders, maar misschien ook de moeite van het bekijken waard:

Ik heb zelf ook een Abit bordje, en dat ding had vreselijke problemen met het starten van windows, vaak kwam hij niet eens zover. Dat was allemaal over toen ik een IDE schijf erbij prakte. Daarvanaf loopt het opstarten van windows gewoon zoals het hoort, en ik heb geen enkel blauw scherm gehad sindsdien.
Verder was mijn bord standaard wat overklokt. Niet veel, de FSB was verhoogd naar 204, maar dat kan misschien voor gevoelig geheugen of een dito proc net teveel zijn. (Bij een FSB van 207 geeft mijn mem fouten bijvoorbeeld.)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb memtest ongeveer anderhalf uur gedraaid en geen fouten, ook heb ik de bios geflasht naar de nieuwste versie van de abit site. Het lijkt nu beter te gaan maar dit is nog even afwachten. En hij loopt nu op standaard kloksnelheid dus daar ligt t zo ie zo niet aan. Een beetje offtopic mss maar ik vind t wel erg vervelend dat het vcore voltage niet hoger kan dan 1,9 volt.
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 19:49:
Wat heb je al geprobeert?

Je kan bv proberen op te starten met 1 reepje geheugen en deze omwisselen om te kijken of het hier niet aan licht. Eventueel zou je ze met memtest86 kunnen testen, het kan ook zijn dat je geheugen niet fijn in dual channal werkt. Verder verdenk ik zo 1,2,3 niets wat een probleem kan opleveren.

edit:
ik zal zo boven even kijken waarin in mijn geheugen reepjes heb gedaan

edit:
In slot 2 en 3 dus
ja dat vind ik dus vreemd want als ik ze in dimm2 en 3 stop krijg ik alleen maar memdumps :r

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 00:30 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 00:28:
ik heb memtest ongeveer anderhalf uur gedraaid en geen fouten, ook heb ik de bios geflasht naar de nieuwste versie van de abit site. Het lijkt nu beter te gaan maar dit is nog even afwachten. En hij loopt nu op standaard kloksnelheid dus daar ligt t zo ie zo niet aan. Een beetje offtopic mss maar ik vind t wel erg vervelend dat het vcore voltage niet hoger kan dan 1,9 volt.

[...]

ja dat vind ik dus vreemd want als ik ze in dimm2 en 3 stop krijg ik alleen maar memdumps :r
1.9 is meer dan voldoende om de amd op default snelheid te laten lopen.
Mijn abit NF7-S rev 2 kan meer dan 2 volt doen, maar das meestal alleen voor
extreme koelingen weggelegt.

Kijk je spanning om je lijnen van je voeding eens na, misschien zijn die wat aan de lage kant
waardoor je computer zelf ook niet helemaal stabiel is.

Verwijderd

Topicstarter
geforce5_guy schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 00:35:
[...]

1.9 is meer dan voldoende om de amd op default snelheid te laten lopen.
Mijn abit NF7-S rev 2 kan meer dan 2 volt doen, maar das meestal alleen voor
extreme koelingen weggelegt.

Kijk je spanning om je lijnen van je voeding eens na, misschien zijn die wat aan de lage kant
waardoor je computer zelf ook niet helemaal stabiel is.
Ja maar het is niet de bedoeling dat mijn amd op default snelheid blijft lopen dat is nu alleen ff totdat ik hem stabiel heb. Hij liep eerst ook altijd al overgeclockt namelijk. En met die koeling zit t wel goed want ik heb waterkoeling. Wat ik wel zag is dat mijn video kaart en mijn audiokaart op dezelfde IRQ zitten dus mss dat het daardoor komt want ik bedenk me nu dat hij meestal vastloopt als ik winamp aan heb.

Edit:

Net ook even me voltagelijnen bekeken en die zitten allemaal nog binnen de marge.

Edit2:

hij lijkt nu niet meer vast te lopen met winamp aan. Wat ik heb gedaan is: me audiokaart eruit getrokken. Dit was een Aureon 5.1 Fun, maar dit lost het niet op want ik wil wel graag me audiokaartje gebruiken. Ik heb hem ook al in een ander pci slot gedouwd wat niks uitmaakt.

Dus mss is het dan handig als een modje hem even kan moven naar het audio gedeelte.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 15:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
kick?
Pagina: 1