Updaten Passieve Sub naar Active

Pagina: 1
Acties:

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
Beste medetweakers,

ik heb 2 jaar geleden een surround setje gekocht van Kenwood (receiver + speakers). Nu wil ik van die passieve sub die daarbij zit ombouwen naar een active.

Dit zijn de specs voor zover ik ze heb teruggevonden;

enclosure: bass reflex
loudspeaker: 200mm (8') cone type
nominal impedance; 8 Ohm
max. input power: 100W
nominal input power: 50W
Sensitivity: 83dB (1 meter)
frequence responce: 40 ~1000 Hz
demensions: w 300mm, H 420 mm, Depth 410 mm

nu had ik eens aan't rondsurfen geweest en bij conrad kwam ik een ampertje tegen als volgt;

www.conrad.nl

je volgt dan de submenu's

-> Audio, video, SAT/TV & DVD
-> Luidsprekerbouw
-> Versterker-inbouwmodule voor luidspreker
-> Nummertje 2 (artikel nr 301043-8b)

Nu wil ik natuurlijk zeker zijn van m'n stuk, voordat ik iets bestel en het verkeerde zou bestellen...

hier nog een fotootje: Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/xl/3000_3999/3000/3010/3010/301043_BB_00_FB.EPS.jpg

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik denk dat jouw speakertje al snel aan zijn maximale uitslag zit met de opgegeven gevoeligheid. Ik zou gewoon even doorsparen en vervolgens een AXX1010 / XXL bouwen :) (genoeg over te vinden @GoT)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• bogy

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
mjah ...

maar zou het werken of niet?

want nu heb ik in dvd films enzo vaak echt te weinig bass omdat de sub tussen de twee fronts hangt.

en om echt alles zelf te bouwen??? sorry, maar op dat gebied heb ik wel twee linkse handen...
deze amp inbouwen zal voor mij al wel een hele zware klus zijn...

moest ik nu iemand kennen uit de buurt die da allemaal zou kunnen, dan zou het wel handig zijn natuurlijk om iets volledig te laten bouwen voor "een prijske" ;)

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• Barry|IA
bogy schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 17:25:
mjah ...

maar zou het werken of niet?

want nu heb ik in dvd films enzo vaak echt te weinig bass omdat de sub tussen de twee fronts hangt.

en om echt alles zelf te bouwen??? sorry, maar op dat gebied heb ik wel twee linkse handen...
deze amp inbouwen zal voor mij al wel een hele zware klus zijn...

moest ik nu iemand kennen uit de buurt die da allemaal zou kunnen, dan zou het wel handig zijn natuurlijk om iets volledig te laten bouwen voor "een prijske" ;)
Tuurlijk gaat het werken. Meer bass krijg je ook. Maar wanneer je de amp een beetje open zet zal er niks meer van over blijven. Kan je nagaan, de amp MOET al aardig open om een beetje geluidsdruk te verkrijgen!

Waar woon je? Misschien kunnen we samen wel wat klussen ;)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-02 23:25
probeer je sub eens te plaatsen in een hoek van je kamer als dat kan. scheelt vaak ook een hele hoop. en idd: FF doorsparen en een sub zelf bouwen.
een vierkant doosje in elkaar lijmen moet toch wel lukken? (eventueel met hulp van een handige vader/buurman/oom/etc)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• bogy

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
ik ben van antwerpen

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

om gewoon antwoord te geven op je vraag:

ja, dit kan prima!

Let er wel even op dat deze amp luchtdicht is.
Ook gaat er iets van de inhoud van je kist af; hierdoor moet je misschien je BR poort aanpassen.

Wise enough to play the fool

• bogy

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 21:29:
om gewoon antwoord te geven op je vraag:

ja, dit kan prima!

Let er wel even op dat deze amp luchtdicht is.
Ook gaat er iets van de inhoud van je kist af; hierdoor moet je misschien je BR poort aanpassen.
kan ik de amp er niet langs achter gewoon opbouwen? of ga ik nog iets speciaals moeten doen ofzo, bv ik ben een newbie éh, maar wil het proberen enzo.

wat is bijvoorbeeld die br poort?

• Barry|IA
bogy schreef op zondag 27 februari 2005 @ 19:40:
wat is bijvoorbeeld die br poort?
Eigenlijk kan je dat ook gewoon via de FAQ/Search vinden. Maar ik wil het wel simpel uitleggen.

Een BR-poort (BR = Bass Reflex) zorgt ervoor dat ook de tonen onder het kantelpunt hoorbaar zijn. Elke luidspreker heeft, jammergenoeg, zijn afval. De poort zorgt ervoor dat er een ''kunstmatige'' versterking opgebouwd wordt doormiddel van luchtresonanties. Het enige nadeel hiervan is dat de rest van de karakterstiek negatief beinvloedt wordt. Dit vatten we op als een minder strak geluid.

[ Voor 10% gewijzigd door Barry|IA op 27-02-2005 21:02 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Als je iets uitlegt, doe het dan ook goed :/

Een kantelpunt is de frequentie waarbij een filter je signaal 3dB of 6dB(LR) verzwakt, niet het punt waar een speaker in het laag af begint te vallen. De karakteristiek wordt juist op de tunefrequentie minder, daarbuiten verandert er bijster weinig met de "karakteristiek".

TS lees dit gewoon even door: Zelfbouwspeakers

[ Voor 3% gewijzigd door MM op 28-02-2005 18:08 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Barry|IA
m.m schreef op maandag 28 februari 2005 @ 18:08:
Als je iets uitlegt, doe het dan ook goed :/

Een kantelpunt is de frequentie waarbij een filter je signaal 3dB of 6dB(LR) verzwakt, niet het punt waar een speaker in het laag af begint te vallen. De karakteristiek wordt juist op de tunefrequentie minder, daarbuiten verandert er bijster weinig met de "karakteristiek".

TS lees dit gewoon even door: Zelfbouwspeakers
Daarbuiten verandert er ook heel veel, hoor. De group delay neemt niet alleen sterk toe op de tuning frequentie, dat weet je zelf denk ik ook wel. Overigens zorgt het filter meestal niet voor het uiteindelijke kantelpunt, maar de kastgrootte.

Pagina: 1