Toon posts:

Ultra80, maximaal maar 61 mb/s?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een LSI Symbios SYM8951U controller waar een LSI53C895 chip op zit. Dit is een ultra2 (80mb/s) kaartje. Ik heb er een Maxtor Atlas 10k4 op aangesloten via een LVD-kabel met terminator. Ik gebruik windows xp, en hdtach als benchmark.
Het blijkt dat de controller piekt op 61 mb/s, en dat is zonde omdat de vasteschijf 72 mb/s kan halen. Volgens mij moet zo'n controller juist ongeveer 72 mb/s kunnen halen.
Misschien heeft het zin om nieuwe firmware te flashen? Of zijn er bepaalde instellingen/drivers nodig? Of maak ik me nu druk om niks omdat dit normaal is?

Verwijderd

De maximale doorvoer snelheid van de schijf is wel 72mb's, maar dat haalt ie alleen met pieken. gemiddeld zal het wel rond de 60 liggen denk ik. Dus klopt aardig.

http://www.storagereview....11/200211258B146L0_2.html

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 17:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op storagereview staat: "Outer-zone transfer rates weigh in at an impressive 70.9 MB/sec" Bij mij is dat dus beperkt door de controller op 61 mb/s. En de burstrate van de schijf vanuit de cache ligt natuurlijk nog veel hoger, maar dat is logisch dat de controller dat niet bij kan houden.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
outer zone he dus niet als je in het midden van de schijf leest

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Advies aan de posters in dit topic: als je niet weet wat die HD Tach benchmark inhoud, reageer dan gewoon niet.

@ ts: heb je ook ff met een ander tooltje (HD Tune, ATTO) geprobeerd, om zeker te zijn van de resultaten van HD Tach?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Dit is gewoon een reele waarde, veel sneller zal je niet halen met die schijf.

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
Atto heb ik ook geprobeerd, en hdtune. Ook hdtune maakt een mooi grafiekje van de doorvoersnelheid van de vasteschijf per zone. Je kan duidelijk zien dat het afgevlakt is, pas op het einde van de schijf daalt de snelheid.
Met een UW(40 mb/s) controller haalde ik 36 mb/s. Met Ultra2 had ik dan ook het dubbele verwacht, dus 72 mb/s. Uit benchmarks die ik heb gevonden op internet moet inderdaad de snelheid rond 72 mb/s kunnen liggen.
Opzich is het snelheidsverschil natuurlijk niet dramatisch, maar als het op een makkelijke manier op te lossen is dan is dat mooi meegenomen. Zeker als ik nog eens een tweede vasteschijf erbij plaats.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Heb je al verschillende drivers of eventuele BIOSen (firmware, whatever) voor die kaart geprobeerd?
Indien mogelijk, kun je de kaart in een ander PCI slot proberen?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu nieuwe firmware proberen! Ik hoop dat het iets helpt... en dat alles straks nog werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas... het heeft niet geholpen. Ik kan nog proberen de controller in een andere pci-slot te drukken. Maar ik vraag me echt af of dat zin heeft. Ik heb overigens een compleet ander probleem ineens dat veel ernstiger is. En dat is dat ik een ide-schijf "kwijt" ben. Maar daar open ik een andere topic voor.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Heb je nu naast firmware ook nieuwere of oudere drivers geprobeerd? ;)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Check ook je scsi-kabel, ik heb dat in de RAID-labo meegemaakt dat zo'n kabel veel kan uitmaken.

Eerst zien we een RAID-array zowel in single disk als in alle andere RAID-levels rustig 40MB/s (afgevlakt) doen. Daarna hebben we de trage SCSI-kabel (lijkt erg op een IDE-kabel) vervangen door een snelle SCSI-kabel (draadjes twisted) en de RAID-array schoot vooruit.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 15-01-2005 15:54 ]

Pagina: 1