Smart Lithium - Ion batterij

Pagina: 1
Acties:

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Ik heb een redelijke oude Siemens Scenic Mobile laptop die tot voor kort wel 3 uur mee kon. Helaas is hij eergister ineenkeer heel erg slecht geworden. Hij gaat nog maar een half uur mee en als hij de 12 % haalt springt hij meteen naar de 1%. Het opladen gebeurt ook veelste snel, binnen een half uur is hij weer op 100% zegt windows XP. Als hij eenmaal op 1 % is kan ik nog een hele tijd doorwerken, maar is het slecht voor de batterij om hem dan helemaal leeg te laten lopen?

Ik denk dat het komt omdat hij een paar dagen constant aan de voeding heeft gelegen en nu een beetje erg lui is geworden maar hoe kan ik hem weer wat enthousiaster maken?

De search leert mij dat ik hem een stroom stoot kan geven maar er staat nergens duidelijk uitgelegd met welke V en A je dat moet doen tenopzichte van je eige batterij, daarbij komt het dat ik geen variable voeding heb.

Een andere oplossing is de diepvries methode maar heel veel mensen zeggen dat dit juist niet goed is voor lithium ion batterij dus dat probeer ik liever niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Niakmo op 13-01-2005 17:03 ]

• ygma!l
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-01 19:45
Ik denk dat het beste is om je accu een paar keer helemaal leeg te laten lopen en weer helemaal opladen... Dit deed ik tenminste altijd met mijn NiMH accu's die niet helemaal meer wilden...

• Niakmo
maar is het niet slecht voor een lithium ion batterij om helemaal leeg te zijn, in een van de topics zei iemand dat je hem tot 1 procent moest laten leeglopen, het probleem is dat ik nu al 2 uur op 1 procent bezig ben en hij nog steeds niet is uitgevallen :? .

Maar ik twijvel of ik hem nu meteen op moet gaan laden wachten tot mijn laptop uitvalt.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Als hij het nog 2 uur doet zou ik niet zeuren :P

Je kunt - vaak in je bios - een calibratie laten uitvoeren op de accu. Dan weet de accu weer (beter) wanneer hij vol, en wanneer hij leeg is.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:42
klinkt als een defecte cell. je accu zal tussen de vier en acht cellen hebben. Daardoor raakt windows in de war wat betreft de capaciteit en resterende tijd.

Wat betreft je verkorte levernsduur van'één acculading doe je niks meer aan. en het kan zelfs snel erger worden omdat de overige cellen zwaarder worden belast.
Heb hier een Dell met twee accu's waarvan ééntje het nog geen drie kwartier uit houdt. Vervangen van je accu is het enige waarmee je je 3 uur werktijd weer terug mee krijgt.
Overigens het reanimeren van accu's met stroomstoten lijkt mij niet zo geweldig en ook wel link. Doet me denken aan exploderende gsmbatterijen......

• Niakmo
Het is een pentium 266 van heel wat jaartjes terug dus die bios setting heeft hij niet. Maar ik ben bang dat hij als hij zo uitvalt na 2 en een half uur dat ik hem niet meer opgeladen krijg, en hij niet meer 3 uur mee gaat.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:23
Op het moment dat de PC uitvalt zal er nog wel ongeveer 1% erin zitten. Meestal kun je namelijk gewoon de PC dan aan doen en start deze gewoon (zeer kort) op.

LI-ion batterijen hebben in principe geen last van tussen door opladen. Ze worden wel steeds minder hoe ouder ze worden, het maakt niet uit als je ze gebruikt of niet. Hoe oud is de batterij? (labeltje o.i.d.?) Volgens mij gaat zo'n batterij een jaar of 5/6 mee, totdat het echt flink gaat dalen.

edit: Ik ben sloooom: Oud dus, waarschijnlijk is een nieuwe batterij het beste.

[ Voor 11% gewijzigd door FireWood op 13-01-2005 19:32 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Niakmo
Maar ik ben nou al 2 en een half uur aan het werken op de batterij maar het batterij icoontje in XP geeft gewoon 1% aan. Ik heb de powersaving uitgezet, met powersavings aan gaat hij automatisch uit bij 3 procent ofzo. Maar de batterij is inderdaad erg oud maar hij doet het erg goed. Maar ik heb de laptop een paar dagen op netstroom gebruikt en toen ik hem eraf haalde ging hij maar een half uur mee en toen ging hij uit.
Pagina: 1