Even lachen over de Tiscali mailservers?

Pagina: 1
Acties:

• SneakyJedi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 14:12

SneakyJedi

Wipe them out, all of them

Topicstarter
Sinds eind vorig jaar blokkeert Tiscali enkele mailtjes van mij. Beetje naief zoals ik ben :) schrijf ik naar de Tiscali helpdesk. Zie hieronder:

From Ed Wijk to Tiscali helpdesk:

Goedendag,

Sinds enkele weken weigert uw emailserver om mailtjes door te sturen naar
mijn collega's. Dit is zeer storend. Daarvoor lukte het wel. Bij anderen heb
ik totaal geen problemen. Alleen Tiscali geeft deze 550 error. Ik wil graag
weten waarom mijn mailtjes geweigerd worden en waarom u denkt dat dit beleid
beter werkt dan alle andere ips's.
Hieronder de errors...

<vincentj@tiscali.nl> (mail-mx-00.tiscali.nl: 550 Administrative
prohibition)
<ghm.nijs@tiscali.nl> (mail-mx-00.tiscali.nl: 550 Administrative
prohibition)
<frvos@12move.nl> (mail-mx-00.tiscali.nl: 550 Administrative prohibition)

Van Tiscali technical support naar Ed Wijk:

Geachte heer/mevrouw,

U heeft op 02-12-2004 om 14:20:33 de volgende vraag aan ons gesteld. Uw oorspronkelijke vraag vindt u onderaan dit e-mailbericht. Naar aanleiding van deze vraag kan ik u het volgende mededelen:

Tiscali heeft vanwege de grote hoeveelheden ongewenste bulk email (spam) en virussen die ongevraagd op onze netwerk afgeleverd wordt een aantal maatregelen moeten treffen. Deze maatregelen zijn uiteraard niet bedoeld om zij die geen spam of virussen te verzenden te hinderen.

Mocht u van mening dat in uw geval op inkomende email ten onrechte gewijzigd wordt dan is de volgende informatie van belang.

Kort beschreven komen de door Tiscali gebruikte maatregelen op het volgende neer:

-1- Er wordt voor ieder inkomend email bericht gekeken of het Ip adres waarvan het bericht verzonden werd niet voorkomt op een aantal internationale database van onveilige (mail) servers. Als dit het geval is staat in de foutmelding (maildelivery error 550 message blacklisted)

U kunt zelf na gaan of uw Ip adres op een dergelijke zwarte lijst voorkomt door deze database on line te raadplegen.
Een handige URL om dit voor circa 150 databses te controleren is http://www.dnsstuff.com/tools/ip4r.ch?ip=

Indien uw Ip adres op een dergelijke zwarte lijst voorkomt dient u zelf via de website van de betreffende database(s) de nodige stappen zetten om uw Ip adress uit de betreffende database te laten verwijderen

-2- Er wordt gecontroleerd of vastgesteld kan worden of een verzonden email bericht inderdaad van een betrouwbare mailserver verzonden werd. Hierbij wordt niet het in technisch opzicht wat verouderde commando verify gebruikt. In plaats hiervan wordt bij de in de mailserver die verantwoordelijk is voor het maildomein (wat achter het @ staat) na gegaan of email voor het gebruikte afzender adres geaccepteerd wordt.

Meer technisch uitgelegd : De in de MX-record van het betreffende domein genoemde mailservers dienen email via een telnet (smtp sessie) mail from: <> accepteren voor rcpt to : "afzender.adress"

-3- Er wordt gecontroleerd of het verzonden email bericht niet corrupt is of bepaalde wormcode of virus bevat. Zo worden weliswaar veel maar helaas niet alle virussen onderschept.

Mocht dit niet het geval zijn wordt het email bericht teruggezonden met daarbij de melding maildelivery error 550 verification failed for of bij overmatige BCC gebruik met de foutmelding 550 Syntax error

Van Ed Wijk naar Tiscali technical support:

Goedendag,

Ik heb zelf ook gezocht op het Internet wat deze error 550 kon zijn. Bij 1 site werdt geopperd dat het aan de "BCC" mailtjes lag. Nu zie ik in uw reactie een opmerking staan: "bij overmatige BCC gebruik met de foutmelding 550 Syntax error".

Wat vindt u overmatig "BCC" gebruik? Ik heb niet meer dan drie personen in mijn adressenboek staan die gebruik maken van uw mailserver. Misschien kunt u wel begrijpen dat het beter is als iedereen zijn email berichten verstuurd als "BCC". Ten eerste wil ik niet dat anderen alle email adressen kunnen zien. Ten tweede is het eind zoek als iemand een reply geeft want dan krijgt iedereen 'm. Ten derde maken virussen en ad-aware gretig gebruik van elk email adres wat ze maar kunnen vinden. Ten vierde bent u de enige ISP in Nederland (voor zover ik weet) die "BCC" gebruik blokkeert en dan ook nog zonder opgaaf van een reden. (als u 3 "bcc" berichten overmatig gebruik vindt dan denk ik dat er geen enkel "bcc" bericht doorgelaten wordt)

Kunt u uw strategie aangaande bulk mail en virussen niet herzien? Dit werkt echt niet super. Ik heb wat mailtjes gestuurd naar de betreffende personen zonder gebruik te maken van "bcc" en dat kwam gewoon aan. Dit om andere dingen gelijk uit te sluiten. Verder had dit bij u in de log moeten staan en hoef ik niet verder te zoeken of "expert" te zijn. Ik zou u echt adviseren om "bcc" toe te alten als een algemeen geaccepteerde vorm van email versturen. De klant ziet de afzender. U ziet beide (afzender en ontvanger) en meer kwaad zie ik er niet in. Volgens bovenstaande redenen adviseer ik iedereen juist om zijn email voortaan via "BCC" te versturen. Dat is nu eenmaal slimmer.

Van de Tiscali helpdesk naar Ed Wijk:

Geachte heer/mevrouw,

U heeft op 20-12-2004 om 11:06:23 een vraag aan ons gesteld, bij ons bekend onder Ticketnummer:73456. Naar aanleiding van deze vraag kan ik u het volgende mededelen:

De richtlijnen tegen spam en bulk mail zijn geen initiatief van Tiscali zelf. Deze richtlijnen zijn door de RFC voorgeschreven. Op deze manier hebben wij ook onze server geconfigureerd en zijn ook andere servers bij nagenoeg alle providers geconfigureerd. Zouden wij dit niet doen, dan wordt onze server als onbetrouwbaar worden beschouwd.

Wat exact het aantal ongeoorloofd BCC is, is niet helemaal bekent bij ons, echter zou dit een getal hoger dan 20 moeten zijn.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,

Oostveen

Tiscali bv
Customer Services

May the force be with you

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:04

Dutch_guy

WYSIWYG

Ik snap de humor niet.

Het is toch algemeen bekend dat de BCC door veel spammers wordt misbruikt om te mailen. 3 e-mailadressen in de BCC is erg laag, maar een limiet van 20 is echt niet erg hoor.

Hoe zou je het vinden als zij straks op de blacklist staan omdat hun mailservers worden misbruikt door spammers., dan kan je het helemaal wel vergeten om nog te mailen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dutch_guy op 13-01-2005 15:38 ]

Pay peanuts get monkeys !

• SneakyJedi

SneakyJedi

Topicstarter
Ik ben niet echt deskundig op het gebied van spam en dergelijke maar ik heb nog nooit gehoord van een "ban" op BCC mailtjes. Volgens mijn redenering zou het juist beter zijn om je mailtjes naar je vrienden en kennissen via BCC te versturen. Daar komt nog bovenop dat alle andere providers hier geen moeite mee hebben. Misschien heb ik het fout en kan ik nog een hoop leren. Heb je nog een invalshoek voor dit probleem?

• Luppie
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

BCC is juist het ideale middel tegen spammers. Een kettingbrief versturen met alle mail adressen in BCC kan er voor zorgen dat een kwaadwillend persoon niet alle mailadressen kan lezen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Dutch_guy
  • Laatst online: 02-02 11:04

Dutch_guy

WYSIWYG

Cobra_Lup schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:49:
BCC is juist het ideale middel tegen spammers. Een kettingbrief versturen met alle mail adressen in BCC kan er voor zorgen dat een kwaadwillend persoon niet alle mailadressen kan lezen.
Weet je wel wat je zegt ? :D Een kettingbrief versturen ? Dan ben je toch juist aan het spammen ?

Pay peanuts get monkeys !

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:10

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Naar mijn mening heb je de mail compleet verkeerd opgezet en zo aan je doel voorbij geschoten. Ik vind het "even lachen" dat ik jou zie schrijven "Kunt u uw strategie aangaande bulk mail en virussen niet herzien?" en het antwoord daarop ook niet echt verassend :)

[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 13-01-2005 16:36 ]

• Luppie
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Dutch_guy schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:57:
[...]

Weet je wel wat je zegt ? :D Een kettingbrief versturen ? Dan ben je toch juist aan het spammen ?
Weet je wel wat je leest ? Ik weet dat een kettingbrief spammen is, maar een kettingbrief is niet bedoelt om te spammen, hij is bedoelt om mail adressen te 'oogsten', hetzelfde geld ook voor de mailtjes dat Microsoft je rijk gaat maken of gratis licenties toestuurt. Door dit masaal door te sturen krijg je dat in 1 mail wel 1000 mailadressen staan A replyed to B replyed to C replyed to D replyed to E replyed to F (you get the picture)

Door (als je er echt in zou geloven) de boel door te sturen als BCC ga je dit dus tegen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• SneakyJedi

SneakyJedi

Topicstarter
We Are Borg schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 16:35:
Naar mijn mening heb je de mail compleet verkeerd opgezet en zo aan je doel voorbij geschoten. Ik vind het "even lachen" dat ik jou zie schrijven "Kunt u uw strategie aangaande bulk mail en virussen niet herzien?" en het antwoord daarop ook niet echt verassend :)
Nee, ik had ook geen positief antwoord verwacht maar blijft wel irritant. Als meer isp's deze denkwijze gaan hanteren dan kan ik wel stoppen met e-mailen. Niemand hoeft te weten aan wie dit allemaal verstuurd wordt tenzij dat voor mij de bedoeling is. Verantwoord met e-mail omgaan vindt ik dat.

Pagina: 1