upgraden van pc in delen

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• Troy_BP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-01-2022
ik had even een korte vraag, ik heb een amd xp 1800+ en ik wil eigelijk graag upgraden naar intel
op dit moment is het gewoon zo dat ik niet het hele boeltje in 1x kan aanschaffen dus dacht ik laat ik eens beginnen met een p4 3 gig en een mobo.
Intel Pentium 4 3 GHz, 800 MHz
ASUS P4P800S-X(geen dual channel...is dit qua performance zo geweldig dat ik beter wel een dual channelbordje kan nemen?)

in mn amd bak heb ik nog 512mb kingston op 266mhz zitten en die d8 ik tijdelijk te gaan gebruiken (maandje ofzo) in dat nieuwe mobo in combi met die p4.

kan dit? dwz is het rete traag dan? of is het slecht voor hardware (modules maar ook het nieuwe mobo?)

ik weet dat ie dingen doorgaans downwards compatible zijn maar het is toch een hoop geld dus ik wil het liefst zeker weten van een tweaker, verkopers verkopen nu eenmaal liever.

• eR1k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:57
Troy_BP schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:25:
in mn amd bak heb ik nog 512mb kingston op 266mhz zitten en die d8 ik tijdelijk te gaan gebruiken (maandje ofzo) in dat nieuwe mobo in combi met die p4.

kan dit? dwz is het rete traag dan? of is het slecht voor hardware (modules maar ook het nieuwe mobo?)
Je ram zal zeker niet snel zijn en wel een beperkende factor zijn van je bandbreedte. Je kan het wel gewoon gebruiken hoor, lijkt me sterk dat je doormiddel van dat kingston ram je setup beschadigd.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:41

makje

Professioneel prutser

Ik zou zeggen verdiep je eens in je materie. Je wilt overstappen op Intel maar weet waarschijnlijk niet waarom. Je weet in ieder geval niets van dat platform af....

De Intel Pentium 4 processor op 3Ghz is een Prescott of Newcastle, waarschijnlijk de 1e. Deze procesor heeft een FSB van 200Mhz, wat door zijn quadrupel bus ook 800QDR genoemd mag worden. Daarnaast heeft deze processor als eigenschap dat hij geen genoeg van gehuegenbandbreedte kan krijgen. Wat betekend dat voor jouw?

- Je wilt graag dual channel geheugen. Dit houd in dat het moederbord 2 geheugencontrollers heeft zodat je tegelijkertijd uit 2 reepjes geheugen data kunt lezen. Single channel geheugen (of slechts 1 reeepje in een dual channel moederbord) is funest voor je performance (hij werkt verder wel natuurlijk, maar veel minder snel dan het zou kunnen)

- Je wilt geheugen dat op 200Mhz werkt, net als de FSB. Je kunt er langzamer geheugen in stoppen, zoals het 133Mhz geheugen dat je nu nog hebt, maar ook dat is weer funest voor je prestaties...

Al met al kun je dus je geheugen wel meenemen naar een upgraden naar een Intel P4 en dat single channel moederbord, maar het is inderdaad zonde van die dure processor. Als je dat toch doet, neem dan een beter moederbord met dual channel geheugen ondersteuning en koop dan over een tijdje 2 repen 200Mhz geheugen (DDR400 ofwel PC3200 dus)..

9800x3d

• Troy_BP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-01-2022
makje schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:38:
Ik zou zeggen verdiep je eens in je materie. Je wilt overstappen op Intel maar weet waarschijnlijk niet waarom. Je weet in ieder geval niets van dat platform af....

De Intel Pentium 4 processor op 3Ghz is een Prescott of Newcastle, waarschijnlijk de 1e. Deze procesor heeft een FSB van 200Mhz, wat door zijn quadrupel bus ook 800QDR genoemd mag worden. Daarnaast heeft deze processor als eigenschap dat hij geen genoeg van gehuegenbandbreedte kan krijgen. Wat betekend dat voor jouw?

- Je wilt graag dual channel geheugen. Dit houd in dat het moederbord 2 geheugencontrollers heeft zodat je tegelijkertijd uit 2 reepjes geheugen data kunt lezen. Single channel geheugen (of slechts 1 reeepje in een dual channel moederbord) is funest voor je performance (hij werkt verder wel natuurlijk, maar veel minder snel dan het zou kunnen)

- Je wilt geheugen dat op 200Mhz werkt, net als de FSB. Je kunt er langzamer geheugen in stoppen, zoals het 133Mhz geheugen dat je nu nog hebt, maar ook dat is weer funest voor je prestaties...

Al met al kun je dus je geheugen wel meenemen naar een upgraden naar een Intel P4 en dat single channel moederbord, maar het is inderdaad zonde van die dure processor. Als je dat toch doet, neem dan een beter moederbord met dual channel geheugen ondersteuning en koop dan over een tijdje 2 repen 200Mhz geheugen (DDR400 ofwel PC3200 dus)..
ik moet bekennen sins de komst van de amd64 en de intel prescottcore dat ik het spoor wat bijster ben, ook omdat ik al een tijd weinig meer met IT te maken heb. ik heb dus inderdaad naar megaherzen en prijzen gekeken.
Ik weet uit ervaring dat dat eigelijk niet de manier is maar ik zit toch ook met een beperkt budget.
iig bedankt voor je uitleg, dat van die fsb's wist ik maar het was me nog onduidelijk of het schadelijk zou zijn of niet.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Naar megaherzen moet je zeker niet kijken een amd 3200 die op zon 2200 mhz loopt is sneller als een pentium 4 die op 3200 mhz loopt. Ik zou eens kijken voor het socket 939 platform. Een Amd athlon 64 dus. Hoewel hypertreading ook wel handig kan zijn.., maar dat is je eigen keuze.

• _Brake_
  • Laatst online: 06-08 21:43

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
makje schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:38:
Ik zou zeggen verdiep je eens in je materie.

De Intel Pentium 4 processor op 3Ghz is een Prescott of Newcastle, waarschijnlijk de 1e. Al met al kun je dus je geheugen wel meenemen naar een upgraden naar een Intel P4 en dat single channel moederbord, maar het is inderdaad zonde van die dure processor. Als je dat toch doet, neem dan een beter moederbord met dual channel geheugen ondersteuning en koop dan over een tijdje 2 repen 200Mhz geheugen (DDR400 ofwel PC3200 dus)..
Northwood bedoel je, maak het voor hem nou niet nóg moeilijker :)

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kan, maar is kort door de bocht, je weet niet wat voor voeding de TS heeft en of de videokaart wel gaat werken op het MB. (misschien heeft hij nog zo'n oude AGP2x-kaart die niet past in de nieuwere slots...ik ben daar eens ooit tegenaan gelopen maar weet niet of dat hier ook het geval is).

[ Voor 6% gewijzigd door Toink op 13-01-2005 15:22 ]

• _Brake_
  • Laatst online: 06-08 21:43
Toink schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:19:
[...]

Kan, maar is kort door de bocht, je weet niet wat voor voeding de TS heeft en of de videokaart wel gaat werken op het MB. (misschien heeft hij nog zo'n oude AGP2x-kaart die niet past in de nieuwere slots...ik ben daar eens ooit tegenaan gelopen maar weet niet of dat hier ook het geval is).
Deze hardware is op relatief oude restonderdelen gebaseerd :) Dus AGP VGA kaart ipv PCI-X / PCI-Express (hoe dat zit weet ik ook niet precies 8)7) en IDE aansluiting (uiteraard ook SATA).

Als TS nou wat meer specs geeft!

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wie op dit moment nog een Prescott koopt is ofwel dom bezig ofwel gelooft te hard in reclame.

90nm Athlon64's liggen nu in de winkels, deze dingen zijn minstens zo snel als een Intel en meestal zelfs goedkoper. Bovendien verbruikt een Prescott tot 3x meer stroom dan een 90nm Athlon64.

Er zijn eerlijk gezegd weinig redenen om voor Intel te kiezen, alleen als je veel Intel geoptimaliseerde software gebruikt kan dat interessant zijn. De vraag is dan of die paar procenten winst de moeite waard is om 3x meer stroom te trekken en duurdere cpu te kopen.

MHz is verleden tijd, zelfs Intel met z'n "echte MHz'en" stopt met de klokfrequentie te promoten. Hetzelfde als je de toerentallen van een auto-motor bekijkt, dat zegt niet veel: Een auto doet 3000 toeren per minuut om 90km/h te halen, maar een vrachtwagen kan dat met maar 1500 toeren per minuut.

Daarnaast moeten we ook kijken naar de bottlenek (hetgene dat de boel vertraagt), je Porsche zal niet sneller rijden dan een Lada als ze allebei in een file staan.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden?" topic in CSL :)
Zie ook PMG FAQ - Welke CPU/mobo/RAM moet ik nemen?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.