Ruis in 5.1 speakerset

Pagina: 1
Acties:

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
Ik heb niet zo lang een 5.1 speakerset gekocht, namelijk de Creative Inspire p580
Afbeeldingslocatie: http://www.paradigit.nl/pdf/10005774v_bestanden/mainpic_prod501.jpg
Nou merk ik dat zonder dat ik de speakerset aansluit op de geluidskaart en het volume helemaal openzet ik toch wel behoorlijke ruis heb door alle speakers :(

De computer is aangesloten op een geaard stopcontact dus daar kan het niet aan liggen (ook al omdat ze niet aangesloten zijn :)). Het is verder niet storend, maar ik wil wel waar voor m'n geld en een goede speakerset. Ook toen ik de set kocht bij mycom was de doos open en de betreffende speakerset staat ook niet in hun folder of op de website dus dat roept ook al twijfels bij me op.

Ben ik paranoide en te perfectionistisch, is dit normaal of is er toch iets mis en moet ik ermee teruggaan :?

edit:

De ruis blijft als ik de speakerset:
- aansluit op m'n M-audio Revolution 7.1 geluidskaart
- aansluit op m'n stereoset
Maar dat lijkt me op zich wel logisch als ze al zonder aangesloten te zijn ruizen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ruzor op 13-01-2005 14:29 ]

[This is what you get when you mess with us]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-07 09:43

ThunderNet

Flits!

Dit kan heel goed hoor... aangezien niet het beste kwaliteit kabels en pluggen bevat?
Dus het kan heel goed dat je aansluitsnoer als een antenne gaat werken....
:) klinkt t een beetje als gebrom? of is t een hoger geluid?

*denk zelf dat t zo rond de 50Hz zit, en dat andere appartuur / stroomkabels je setje storen*

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
ThunderNet schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:27:
Dit kan heel goed hoor... aangezien niet het beste kwaliteit kabels en pluggen bevat?
Dus het kan heel goed dat je aansluitsnoer als een antenne gaat werken....
:) klinkt t een beetje als gebrom? of is t een hoger geluid?

*denk zelf dat t zo rond de 50Hz zit, en dat andere appartuur / stroomkabels je setje storen*
Ik dacht dat het wel een kwalitatief goede set was :? Heb veel positieve reviews erover gelezen. Ik zal ze eens compleet ergens anders neerzetten en dan testen.

Het is wel echt ruis, geen gebrom. Of het een 50Hz signaal is, ja dat kan ik zo niet horen.

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-07 14:21
[b][message=22561594,noline]Ruzor schreef op donderdag 13 januari 2005
knip
Je bent wel erg kritisch moet ik zeggen. Ruis op een vol open volume is meer dan normaal. je kabels zijn idd niet van de hoogste kwaliteit. Als je hier een 120 euro in pompt is het al minder. Verder is de versterker in de set niet om constant vol open te zetten, dit is slecht voor je set en ruis vermorming zijn dan ook een bijkomst.

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
sjek schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:31:
[...]

Je bent wel erg kritisch moet ik zeggen. Ruis op een vol open volume is meer dan normaal. je kabels zijn idd niet van de hoogste kwaliteit. Als je hier een 120 euro in pompt is het al minder. Verder is de versterker in de set niet om constant vol open te zetten, dit is slecht voor je set en ruis vermorming zijn dan ook een bijkomst.
Dat vroeg ik mij ook al af. Ligt het dan aan de kabels? Dan is het toch zonde om relatief slechte kwaliteit kabels te gebruiken voor een kwalitatief goede speakerset? Die 120 euro is die over de kabels of de speakerset? Of bestaat er gewoon geen speakerset zonder ruis?

Het is niet dat ik constant het volume open heb staan, het is alleen om te testen.

edit:

In een andere ruimte zonder apparatuur in de buurt is het nog steeds hetzelfde iig.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruzor op 13-01-2005 14:45 ]

• Lenzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02-2025
Ik heb precies dezelfde speakerset als ik mijn volume vol open draai heb ik ook een hoge piep in mijn geluid moet je gewoon een dikke cd aanzetten hoor je er niks meer van.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

dacht dat alle cd's even dik waren? of even plat hoe je het ook wil zeggen ;)

Maar als je het volume harder zet, neemt de vervorming toe. zeker op het maximale niveau. Dus als je echt wil genieten, zet je hem niet op zn hards? zelf heb ik mn versterkers op 50% en regel het volume in windows (via toetsenbord)

[ Voor 62% gewijzigd door ThunderNet op 13-01-2005 14:56 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
Lennart26 schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:51:
Ik heb precies dezelfde speakerset als ik mijn volume vol open draai heb ik ook een hoge piep in mijn geluid moet je gewoon een dikke cd aanzetten hoor je er niks meer van.
Een piep? Ik heb ruis :)

Maar dan vraag ik mij dan af ligt het aan:
- mijn speakerset?
- de speakerset?
- een speakerset?

Met andere woorden heeft alleen mijn speakerset er last van of is het de p580 die kwalitatief dan niet zo goed is of hebben alle speakersets er last van en is ruis gewoon niet weg te krijgen :?

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

ThunderNet schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:54:
dacht dat alle cd's even dik waren? of even plat hoe je het ook wil zeggen ;)

Maar als je het volume harder zet, neemt de vervorming toe. zeker op het maximale niveau. Dus als je echt wil genieten, zet je hem niet op zn hards? zelf heb ik mn versterkers op 50% en regel het volume in windows (via toetsenbord)
hij wil waarschijnlijk zeggen;

een cd met dikke 100hz waarden :)

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

ruzor, er zijn wel setjes die je probleem niet hebben.
Maar dan mag je wel met een budget van 10,000+ euro naar de betere audiozaak gaan.
Dit soort setjes hebben nou eenmaal niet de beste kwaliteit onderdelen en kabels.
en ruis hou je nou eenmaal Altijd...
Zoek maar in de documentatie van t setje naar de verstoring.
Daarnaast zie ik t probleem niet zo :S waarom zou je in godsnaam het op maximaal volume willen hebben :S dat luistert toch niet prettig? :S denk aan je oren, en je buren :P

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 10:45
Is bij alle zetjes zo... Ook hier op mijn Logitech Z-5300 icm Creative Audigy 2 ZS geluidskaart...
Wel is het zo dat het bij de goedkope onboard soundchips (Realtek AC97 enz...) erger is... Ik heb daarom snel een Creative Audigy 2 ZS gekocht, en dan is het een heel stuk minder.

En het volume volledig open is inderdaad niet goed voor je oren, maar zeker ook niet voor je luidspreker setje...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:14

Exirion

Gadgetfetisjist

Kabels kunnen geen ruis veroorzaken. Simpel. Wat dat betreft lullen veel mensen hier maar wat raak.

Je zou met goedkope kabels op z'n hoogst hoogfrequent instraling kunnen hebben maar dat uit zich meestal in het horen van een radiozender of andere radioachtige storing.

En wat noem jij 'een goeie set'? Speakersetjes voor bij de PC in dit soort prijsklassen zijn nou eenmaal niet geweldig. Versterkers zijn simpel uitgevoerd, hebben ruis, etc... Meer kun je ook niet verwachten voor dat geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Exirion op 13-01-2005 15:16 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Scuzzyyy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 14:17
Ja, in de ZS 2 zit zo'n ruis-surpressor dacht ik.

Maar ruis heeft puur met storing te maken van de electriciteit afaik. Op een Audio set (weet je nog wel? met 2 van die boxen en zo'n torente onder je tv ;-) van vroegah ) heeft denk ik ook ruis als je het volledig openzet. Kabels die storen gewoon. Als je ze volledig zou gaan isolleren, en perfect alles aarden, zou het misschien weg kunnen zijn.

<sarcasme>Als je je hand tegen je oor houd, ga je je toch ook niet afvragen waar die ruis vandaan komt. Zijn je oren misschien wat slechte kwaliteit ? :P </sarcasme>

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
ThunderNet schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:02:
ruzor, er zijn wel setjes die je probleem niet hebben.
Maar dan mag je wel met een budget van 10,000+ euro naar de betere audiozaak gaan.
Dit soort setjes hebben nou eenmaal niet de beste kwaliteit onderdelen en kabels.
en ruis hou je nou eenmaal Altijd...
Zoek maar in de documentatie van t setje naar de verstoring.
Daarnaast zie ik t probleem niet zo :S waarom zou je in godsnaam het op maximaal volume willen hebben :S dat luistert toch niet prettig? :S denk aan je oren, en je buren :P
Ik luister ook niet op maximaal volume, anders zou ik geen oren meer over hebben :) Het is was alleen maar om testen of er idd ruis is, ik heb dan natuurlijk ook geen geluid opstaan. Het is ook op gewoon luisterniveau geen probleem omdat ik de ruis dan niet hoor, maar ik wilde uitsluiten dat het aan de set zelf ligt.

10.000+ euro...hmm...niet echt binnen m'n budget :)
Exirion schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:15:
Kabels kunnen geen ruis veroorzaken. Simpel. Wat dat betreft lullen veel mensen hier maar wat raak.

Je zou met goedkope kabels op z'n hoogst hoogfrequent instraling kunnen hebben maar dat uit zich meestal in het horen van een radiozender of andere radioachtige storing.
Dat vond ik idd ook raar en niet echt rendabel om de kwaliteit van de onderdelen niet op elkaar te laten aansluiten.
En wat noem jij 'een goeie set'? Speakersetjes voor bij de PC in dit soort prijsklassen zijn nou eenmaal niet geweldig. Versterkers zijn simpel uitgevoerd, hebben ruis, etc... Meer kun je ook niet verwachten voor dat geld.
Wat is dat een echt goede speakerset die hoeveel dan zou moeten kosten?
Scuzzyyy schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:24:
Ja, in de ZS 2 zit zo'n ruis-surpressor dacht ik.
De M-audio revolution 7.1 is van betere kwaliteit dan de Audigy ZS, dus daar zou het niet aan moeten liggen...maar ook al omdat ze al ruis hebben zonder aangesloten te zijn.
Maar ruis heeft puur met storing te maken van de electriciteit afaik. Op een Audio set (weet je nog wel? met 2 van die boxen en zo'n torente onder je tv ;-) van vroegah ) heeft denk ik ook ruis als je het volledig openzet. Kabels die storen gewoon. Als je ze volledig zou gaan isolleren, en perfect alles aarden, zou het misschien weg kunnen zijn.
Vroegah? :) Nou, ik gebruik die nou ook nog wel. Maar je hebt idd gelijk, als ik die helemaal openzet heb ik ook ruis...en heel zachtjes de radio er tussendoor 8)7 Alleen van die kabels ben ik nog niet helemaal overtuigd (zie Exirion), anders zou ik daar nog iets mee kunnen doen.
<sarcasme>Als je je hand tegen je oor houd, ga je je toch ook niet afvragen waar die ruis vandaan komt. Zijn je oren misschien wat slechte kwaliteit ? :P </sarcasme>
lol, maar daar is niks meer aan te verbeteren :)

Maar ik denk dat ik te perfectionistisch ben en er geen betaalbare, ruisvrije speakersets bestaan ;(

[ Voor 30% gewijzigd door Ruzor op 13-01-2005 15:33 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ruzor schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:26:
Wat is dat een echt goede speakerset die hoeveel dan zou moeten kosten?
Zelfs de oh zo bejubelde Logitech Z-680 (was 400 euro) was berucht om z'n ruis. En voor audiobegrippen klinkt dat ondanks de 400 euro nogsteeds nergens naar. Ik neem aan dat je perse 5.1 of 7.1 wil als je zoiets als dit koopt, maar anders is een (tweedehands) versterkertje met speakers voor muziek tien keer beter. Ik heb zelf binnenkort 2 Mission 761i speakertjes voor bij de PC staan, gekocht voor minder dan 100 euro. De Logitech Z-640 vliegt de deur uit ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Als je betere speakers wil dan moet je eens op deze site kijken,

Kosten alleen wel 250.000 dollar per speaker.

http://www.jblsynthesis.com/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 15:41 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

viel net beetje boven zn budget dacht ik.

:P [zwijmelmode]en het is dat mn concertzaal achter net nieuwe speakers heeft maar anders [/zwijmelmode]

Ondertussen wel tevreden met zn Cambridge SW320 (Voor) en zelfgebouwde versterker met technics speakers (achter)

Verwijderd

Exirion schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:15:
Sorry, maar wat bedoel je nu juist??
Volgens u kan ruis op een kabel niet veroorzaakt worden door andere elektrische leidingen, elektromotoren, relays,enzo... Alleen maar door radiozenders?? 8)7

Je hebt op een ding dan wel gelijk, sommige mensen lullen wat raak ;)

Kabels zelf veroorzaken ruis gezien elke kabel een weerstand heeft. Elke weerstand en elk actief element in de elektronica is een bron van ruis! We spreken hier wel over analoge signalen. Bij digitale signalen heeft deze ruis geen invloed (zowel 2.4 Volt en 2.6 Volt is bijv. 1 net zoals 1.0 en 1.2 volt == 0). Tenzij de ruis natuurlijk groter wordt dan de storingsmarge..

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 17:12:
Kabels zelf veroorzaken ruis gezien elke kabel een weerstand heeft.
Onzin. Dat een koolstofweerstand ruis toevoegt aan een signaal wil niet zeggen dat alles met weerstand ruis toevoegt :{
Elke weerstand en elk actief element in de elektronica is een bron van ruis!
Wederom onzin. Een draad is een passief element en ondanks de eigen weerstand kan het onmogelijk ruis toevoegen aan een signaal. Alleen het signaal verzwakken[/quote]
We spreken hier wel over analoge signalen. Bij digitale signalen heeft deze ruis geen invloed (zowel 2.4 Volt en 2.6 Volt is bijv. 1 net zoals 1.0 en 1.2 volt == 0). Tenzij de ruis natuurlijk groter wordt dan de storingsmarge..
Bij digitale signalen (spdif bijvoorbeeld met tussen de 2MHz en 3MHz signaal uit m'n hoofd gezegd) heb je met hoogfrequentgedrag van kabels te maken. De invloeden waar je dan over praat zijn vervorming en geen ruis. Tenzij jij elke vorm van vervorming ruis noemt.

[ Voor 4% gewijzigd door Exirion op 13-01-2005 17:39 ]

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-07 14:21
Exirion schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 17:38:
Wederom onzin. Een draad is een passief element en ondanks de eigen weerstand kan het onmogelijk ruis toevoegen aan een signaal. Alleen het signaal verzwakken
Een relatief goedkoop draad geeft een slechter resultaat in het algemeen, en dan laten we de ruis even buiten beschouweing want dit word een welles nietus flamewar zo.
Het is een leuk setje, maar wat de topicstarter beschrijft is heel normaal en zal hij waarschijnlijk bij elke installatie kunnen horen tenzij hij een vermogen uit gaat geven.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

sjek schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 18:44:
Een relatief goedkoop draad geeft een slechter resultaat in het algemeen, en dan laten we de ruis even buiten beschouweing want dit word een welles nietus flamewar zo.
Het is een leuk setje, maar wat de topicstarter beschrijft is heel normaal en zal hij waarschijnlijk bij elke installatie kunnen horen tenzij hij een vermogen uit gaat geven.
Waar de discussie om begonnen is: met peperdure kabels zal zo'n setje echt NIET minder ruis produceren. Tenzij het hier hoogfrequent instraling betreft, en in dat geval zal een ferrietkraal meer invloed hebben dan beter afgeschermde kabels.

Verwijderd

Onzin. Dat een koolstofweerstand ruis toevoegt aan een signaal wil niet zeggen dat alles met weerstand ruis toevoegt :{
Nooit van Johnsonruis gehoord zeker??
Of is dit ook weer onzin ;(
(Dit is witte ruis voor de geïnteresseerden, die veroorzaakt wordt door de weerstand die de elektronen ondervinden. Zoek maar eens op google)
Als ik me het nog goed herinner is dit een van de reden die het dynamisch bereik beperken.
Wederom onzin. Een draad is een passief element en ondanks de eigen weerstand kan het onmogelijk ruis toevoegen aan een signaal. Alleen het signaal verzwakken
Ik zei toch nergens dat een draad een actief element was?? 8)7
Ik zei alleen dat een draad en daarnaast actieve elementen (bv een transistor) ruis toevoegen.
Passieve elementen (bv. capaciteiten) zijn vanuit hun beginselen ruisvrij.
Een draad verzwakt idd het signaal, maar verzwakt niet de ruis die ze zelf veroorzaken. (Denk wederom aan signaal-ruis verhouding).

Ik wil wel even benadrukken dat ik helemaal niet beweer dat een verschrikkelijk dure kabel die ruis gaat wegkrijgen!! Het is nu eenmaal een fundamentele eigenschap van weerstanden en actieve elementen en zal hoe dan ook nooit verholpen kunnen worden (Tenzij ooit een kabel uitgevonden wordt die helemaal geen weerstand heeft, maar ook dat zal nooit gebeuren.).

Ik denk dat we genoeg off-topic gegaan zijn.
De ruis die de topicstarter beschrijft heeft niets te maken met de Johnsonruis (want die is vele malen kleiner), maar het is wel verkeerd om te zeggen dat kabels geen ruis veroorzaken.

• Triss
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-03 11:26
Euh, ik wil niet raar doen, maar ik heb geen ruis als ik alles opendraai _/-\o_

Ik heb bijna hetzelfde setje als de topicstarter, maar dan een 7.1 setje, werkt prachtig! Is aangesloten op Audigy 2 ZS Platinum Pro . Staat toch ook bekend om zen 106 db SNR (kdacht toch dat het ruisonderdrukking was).
Ik heb er geen probleem, geen ruis. Daarmee dat ik dat systeem wou.
Aan kabels kan het ook niet liggen denk ik. Want heb ook de standaart kabels, die zelfs met een verlenging zijn aangesloten. En naast de pc staat een tv te spelen. Het enige dat stoort in men boxen is de gsm :)

Support engineer

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07 18:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Voor de TS: Creative en ruis zijn 2 onafscheidelijke vriendjes van elkaar.
Als jij vind dat het setje teveel ruist dan kan dat:
1. normaal zijn voor deze set.
2. overdreven zijn van jou :+

Als je je eraan stoort (en dat doe je kennelijk) dan ga je naar de winkel terug en legt je probleem uit. Waarschijnlijk krijg je een andere set, die nog waarschijnlijker net zo hard ruist.
Nog steeds last van? Breng de set terug, leg het weer uit en vraag je geld terug.

Alles kan stuk.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Blowie1999 schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 21:23:
SNR (kdacht toch dat het ruisonderdrukking was).
Signal//Noise Ratio. Oftewel signaal/ruis-verhouding.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07 18:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Exirion schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:07:
[...]

Signal//Noise Ratio. Oftewel signaal/ruis-verhouding.
... gemeten onder ideale omstandigheden, bij de perfecte temperatuur en soms zelfs alleen een theoretische waarde.
een SNR van 106dB is gewoonweg goed. -in theorie-
Dit setje brengt daar in de praktijk (kennelijk) niets van terecht.

Alles kan stuk.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

die 106db SNR is idd van de soundcard, dat zegt nog niks over het setje.

Je kunt de beste motor in je auto hebben, maar als je banden aan gort zijn rijdt die nog steeds voor geen meter.

• Triss
Dan vraag ik me toch wel serieus af, waarom ik geen ruis hoor.
Ik heb overal liggen zoeken, dat alles open staat in windows.
Kan iemand, me zeggen hoe ik het probleem kan simuleren? Want blijkblaar dat jullie zeggen dat het op alle setjes zo is...
Staan jullie microfoons niet op ofzo????

Kan iemand me uitleggen waarom ik dan geen ruis heb?

Support engineer

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
Blowie1999 schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:57:
Dan vraag ik me toch wel serieus af, waarom ik geen ruis hoor.
Ik heb overal liggen zoeken, dat alles open staat in windows.
Kan iemand, me zeggen hoe ik het probleem kan simuleren? Want blijkblaar dat jullie zeggen dat het op alle setjes zo is...
Staan jullie microfoons niet op ofzo????

Kan iemand me uitleggen waarom ik dan geen ruis heb?
Wees blij :)

Probleem simuleren is simpel, hang gewoon je setje los (dus niet aan de computer) en zet het volume helemaal open. Als je dan niks hoort _/-\o_

Maar kennelijk kan niet anders (anders zou je ook niet een snr ratio hebben B)), vind ik op zich wel jammer maar ik leg me er maar bij neer want ik heb niet zo'n zin om daar zoveel geld aan uit te geven.

Dit zijn trouwens de specs van de set:
Creative Inspire 5.1 P580
Power:
72 watts total RMS power
- Front : 8 watts RMS per speaker (x2 speakers) (Measured @ 4 ohms @ 10\% THD @ 150Hz to 20kHz, two channels driven)
- Rear : 8 watts RMS per speaker (x2 speakers) (Measured @ 4 ohms @ 10\% THD @ 150Hz to 20kHz, two channels driven)
- Center : 18 watts RMS (Measured @ 4 ohms @ 10\% THD @ 150Hz to 20kHz, one channel driven)
- Subwoofer : 22 watts RMS (Measured @ 4 ohms @ 10\% THD @ 40Hz to 150Hz, one channel driven)
115 Watts Total System Power
Overall Frequency Response: 40Hz to 20kHz
Signal-to-Noise Ratio (SNR): 80dB
Van de geluidskaart (wat op zich niet in verhouding staat, zie Thundernet)
M-audio Revolution 7.1
dynamic range: 106dB (A-weighted)
signal-to-noise ratio: A/D: 100dB (Typical, A-weighted), D/A: 107 dB (Typical, A-weighted)
THD: 0.003%
output sample rates (kHz): 32, 44.1, 48, 88.2, 96, 172.4, 192

[ Voor 48% gewijzigd door Ruzor op 14-01-2005 20:25 ]

• Triss
Daarmee dat ik het setje + die audigy gekocht had, toch met die bedoeling. Maar zoveel verschil zit er toch niet op die 5.1? Qua speakers ziet het er het zelfde uit. Alleen ander geluidskaart... met ook 160dB ???
Wreed... Is het mogelijk dat het windows volume bij jullie heel laag staat? Dit staat bij mij altijd op het maximum...

Support engineer

Pagina: 1