Toon posts:

[2003] sbs server spammed netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 77 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik 2003 sbs geinstalleerd, ook toegevoegd aan het netwerk alleen krijg ik nu de hele tijd de volgende melding:

"server" does not comply with the licensing requirements. Contact your administrator.

Deze melding krijg ik om de 4 uur. via de messenger service (zo'n irritante popup)
Hoe kom ik hiervan af en waarom krijg ik deze melding?

Ik heb al gezocht op support.microsoft.com alleen daar komt niks nuttigs uit, ook heb ik de foutmelding al bij google ingetypt alleen daar komen geen relevante links uit.

Verwijderd

wat bedoel je met toegevoegd aan het netwerk? en het lijkt me duidelijk dat je iets gedaan hebt wat niet mag volgens de SBS licentie. dus als je dat oplost verdwijnt de melding ook.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem toegevoegd aan het netwerk (lid gemaakt van het windows 2000 domein). Daarna ben ik bestanden van gebruikers (homedirectorys) over aan het zetten van de oude server (winnt) naar de nieuwe (2003 sbs) Dus de enige taak die hij op dit moment heeft is file server verder helemaal niks , geen active directory, geen DNS helemaal niks.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 16:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Zet op je server en op je clients de Messenger Service uit en je bent er vanaf (ook al krijg je dan ook geen andere popups meer, oa dat je prints klaar zijn en zo).

Let wel: je krijgt zo de berichten niet meer, maar dat wil niet zeggen dat je dan wel 'legaal' bent.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:19:
ik heb hem toegevoegd aan het netwerk (lid gemaakt van het windows 2000 domein). Daarna ben ik bestanden van gebruikers (homedirectorys) over aan het zetten van de oude server (winnt) naar de nieuwe (2003 sbs) Dus de enige taak die hij op dit moment heeft is file server verder helemaal niks , geen active directory, geen DNS helemaal niks.
Een Windows SBS Server KAN geen lid zijn van een Domain, een SBS Server is een Single Domain Controller Domain Server. Hte kan wel andersom, dus een NT /W2K / W2K3 Server kan wel Member Server zijn in een SBS omgeving. Effe je SBS Server DCPromo'en en je NT4 Server Demoten en je bent weer in orde. Dus je bent in strijd met de licentieovereenkomst. Als je dit tijdelijk bent tijdens migratie, maak je er dan niet druk over en lees m'n post boven.

[ Voor 12% gewijzigd door DaRealRenzel op 13-01-2005 13:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat vond ik dus het vreemde eraan, op de server staat de messenger service al uit. op de meeste clients ook al. dus alleen de clients die "oud" zijn staat de messenger service nog aan en op de overige servers in het netwerk ook nog. Op sommige machines mag de messenger service niet uit, dit omdat andere applicaties bij ernstige storingen een meldig geven via deze service aan de desbetreffende beheerder. dus messenger service bij alle clients uitzetten is geen optie en zoals al gezegt op de server staat ie al uit :?

Verwijderd

Topicstarter
DaRealRenzel schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:21:
[...]

Een Windows SBS Server KAN geen lid zijn van een Domain, een SBS Server is een Single Domain Controller Domain Server. Hte kan wel andersom, dus een NT /W2K / W2K3 Server kan wel Member Server zijn in een SBS omgeving. Effe je SBS Server DCPromo'en en je NT4 Server Demoten en je bent weer in orde. Dus je bent in strijd met de licentieovereenkomst. Als je dit tijdelijk bent tijdens migratie, maak je er dan niet druk over en lees m'n post boven.
dus houdt dit in dat een sbs editie altijd een pdc van een domein moet zijn?

Verwijderd

ja _/-\o_

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 17:19

Beaves

Usque ad Finem

Yep, SBS is niet voor niets zo goedkoop :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• ajslaghu
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 16:41
je kan toch de files overzetten zonder de SBS lid te maken van het domein?

Gewoon een password + username invoeren bij je network omgeving. Zo connect je vanuit workgroup naar een domein.

Ik vraag me wel af wat er met de userid 's gebeurt, die de SBS server dan misschien niet kent?

maar dit probleem treedt ook op als je tijdelijk de SBS server na overzetten demote om even netjes een nieuw single PDC domain aan te maken.

Als je het absurde aanneemt, kan je het tegenover gestelde bewijzen ??

Verwijderd

sbs houdt in dat het de ENIGE DC van het domain moet zijn.

Verwijderd

ajslaghu schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:34:
je kan toch de files overzetten zonder de SBS lid te maken van het domein?

Gewoon een password + username invoeren bij je network omgeving. Zo connect je vanuit workgroup naar een domein.

Ik vraag me wel af wat er met de userid 's gebeurt, die de SBS server dan misschien niet kent?

maar dit probleem treedt ook op als je tijdelijk de SBS server na overzetten demote om even netjes een nieuw single PDC domain aan te maken.
je moet gewoon een nieuw domain maken en met de admt de users overzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:35:
[...]

je moet gewoon een nieuw domain maken en met de admt de users overzetten.
Of gewoon 2003 server standaard aanschaffen niet?

Verwijderd

SBS sucks laten we het zo zeggen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:34:
sbs houdt in dat het de ENIGE DC van het domain moet zijn.
SBS moet je PDC zijn - je kunt er achteraf zeker nog een paar backup domain controllers promoveren

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Nee, SBS is een prima product als je het voor de juiste doeleinden (= klein bedrijf tot ca 20 werknemers) in wilt zetten. Simpel, goedkoop, geintegreerd en veel functionaliteit out of the box (tot en met faxen aan toe). Het heeft alleen bepaalde beperkingen. Net zoals je met een Fiat Panda geen 6-persoons caravan kunt trekken.

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:40:
[...]

SBS moet je PDC zijn - je kunt er achteraf zeker nog een paar backup domain controllers promoveren
Nee dat mag dus niet volgens de licentie. Je moet er voor zorgen dat je een goede backup hebt in geval dat je DC corrupt of kapot raakt. Een SBS Domain mag maar 1 DC hebben. Er is wel een conversion kit zodat je het SBS Domain kunt upgraden naar een volledig Domain zodat je daar meerdere DC's in kunt zetten.

Verwijderd

Lees nog even na wat je hier schrijft: backup domain controller in een w2k3 domein? :?
Lijkt me dat BDC's in native w2k(3) niet bestaan.

Ik ken de SBS license niet, maar als daarin iets voorkomt in de trant van enige DC in een domein zal je bij gebruik van meerdere DC's evenzoveel domeinen moeten aanmaken.

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

De messenger Service hoeft niet aan te staan om berichten te verzenden, maar alleen om berichten te ontvangen. Verzenden doe je met Net Send (of een API)

In jouw geval zou ik het volgende doen:

- Migratie inplannen
- SBS in het NT4 Domain hangen
- SBS Server promoten tot DC van het Domain (consequentie: NT4 Domain wordt AD Domain). Je behoudt zo je SID's
- NT4 Server Demoten (zijn 3rd party tools voor, kan standaard met NT niet)
- Data overzetten.

Je bent dan eventjes (gedurende Promote / Demote) niet volledig licentie-volgend, maar dat is niet zo'n probleem. Al met al hoeft e.e.a niet meer dan een zaterdagje te duren.

Verwijderd

Topicstarter
DaRealRenzel schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:54:
De messenger Service hoeft niet aan te staan om berichten te verzenden, maar alleen om berichten te ontvangen. Verzenden doe je met Net Send (of een API)

In jouw geval zou ik het volgende doen:

- Migratie inplannen
- SBS in het NT4 Domain hangen
- SBS Server promoten tot DC van het Domain (consequentie: NT4 Domain wordt AD Domain). Je behoudt zo je SID's
- NT4 Server Demoten (zijn 3rd party tools voor, kan standaard met NT niet)
- Data overzetten.

Je bent dan eventjes (gedurende Promote / Demote) niet volledig licentie-volgend, maar dat is niet zo'n probleem. Al met al hoeft e.e.a niet meer dan een zaterdagje te duren.
We zitten al in een active directory domain waarin de nt servers nog net meedoen (na de migratie inderdaad niet meer) en ik denk dat ik 2003 server standaard zal installeren hebben we toevallig ook nog liggen, dit zou toch ook moeten werken?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08

lier

MikroTik nerd

Mmmm, goeie bijdrage !

Helaas geef je ook regelmatig goed/bruikbaar commentaar.

SBS rulez, zeker gezien de prijs ! ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

DaRealRenzel schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:50:
[...]

Nee dat mag dus niet volgens de licentie. Je moet er voor zorgen dat je een goede backup hebt in geval dat je DC corrupt of kapot raakt. Een SBS Domain mag maar 1 DC hebben. Er is wel een conversion kit zodat je het SBS Domain kunt upgraden naar een volledig Domain zodat je daar meerdere DC's in kunt zetten.
een sbs domain mag wel degelijk meerdere DC's hebben. uit http://support.microsoft.com/?id=295765 (geldt ook voor 2003)

You can have other domain controllers and member servers in your Small Business Server network, however, Small Business Server 2000 must be set up as the root domain controller of a Microsoft Active Directory forest. This set up can prevent Small Business Server 2000 from serving as a corporate branch office or a divisional server of a larger organization with an existing Active Directory or Microsoft Windows NT 4.0 domain infrastructure. Small Business Server 2000 cannot be added to an existing domain. You must install the Small Business Server domain first, and then you can add additional domain controllers or member servers to the Small Business Server 2000 domain.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:51:
[...]

Lees nog even na wat je hier schrijft: backup domain controller in een w2k3 domein? :?
Lijkt me dat BDC's in native w2k(3) niet bestaan.
Je hebt altijd een hoofd domain controller - om het eenvoudig te houden hier PDC genoemd.

Zeker, in 2000 en 2003 kun je op alle domain controllers veranderingen aanbrengen en worden deze door gerepliceerd ... Echter je eerste domaincontroller blijft ook in w2k3 een speciale rol houden - en discussie die hier een beetje off-topic gaat.

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:57:
[...]

We zitten al in een active directory domain waarin de nt servers nog net meedoen (na de migratie inderdaad niet meer) en ik denk dat ik 2003 server standaard zal installeren hebben we toevallig ook nog liggen, dit zou toch ook moeten werken?
Als je al een AD Domain met Domain COntrollers hebt kun je daar geen SBS Server aan toevoegen. Dan moet je dus reguliere DC's gebruiken (en ook reguliere licenties voor Exchange, SQL, ISA, SharePoint en dergelijke).

Werken er veel mensen ? Wellicht interessanter om toch een SBS omgeving neer te zetten qua prijs dan.... Member Servers kunnen er altijd bij.

Verwijderd

Topicstarter
DaRealRenzel schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:01:
[...]

Als je al een AD Domain met Domain COntrollers hebt kun je daar geen SBS Server aan toevoegen. Dan moet je dus reguliere DC's gebruiken (en ook reguliere licenties voor Exchange, SQL, ISA, SharePoint en dergelijke).

Werken er veel mensen ? Wellicht interessanter om toch een SBS omgeving neer te zetten qua prijs dan.... Member Servers kunnen er altijd bij.
+/- 200 user accounts en hetzelfde aantal pc's

Verwijderd

quote uit volgende officiele Microsoft SBS2003 FAQ:

http://www.microsoft.com/.../overview/generalfaq.mspx
Networking and Security
Q. What number and types of servers can exist in the Windows Small Business Server 2003 domain?

A. There are no limits on the number or type of servers that can exist in a Windows Small Business Server 2003 domain, with the following exceptions:

• Only one computer in a domain can be running Windows Small Business Server 2003.

• Windows Small Business Server 2003 must be the root of the Active Directory forest.

• Windows Small Business Server 2003 cannot trust any other domains.

• A Windows Small Business Server 2003 domain cannot have any child domains.

• Each additional computer running Windows Server 2003 must have a Windows Small Business Server 2003 client access license (CAL).

• A Windows Small Business Server 2003 domain can have no more than 75 CALs. You can use CALs for each user or for each device.

Q. Can I effectively implement Windows Small Business Server 2003 in an environment that connects one site to another using a slow data link?

A. Yes. One way is to install Windows Server 2003 at the remote site, and then configure it as a replica domain controller. This enables Active Directory directory service information to replicate at the remote site, so that authentication requests do not have to travel over the slow data link. Also, using Outlook 2003 in Cached Exchange mode minimizes the amount of e-mail traffic between remote clients and the server.
Heb belangrijk punt even onderstreept - lijkt mij een beetje vreemd dat ze zeggen dat je een 2de domain controller moet configureren als dat volgens de licentie niet mag!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:11:
[...]

+/- 200 user accounts en hetzelfde aantal pc's
SBS mag je maar 75 users/pc's hebben.

Wordt dus full product aanschaffen

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:17:
[...]

Sterker nog, hij accepteert er niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:17:
[...]

Ok bedankt alvast, zal even netjes 2003 server standaard installeren.

Dus nogmaals bedankt voor jullie tijd en inzet.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:21:
[...]

Ok bedankt alvast, zal even netjes 2003 server standaard installeren.

Dus nogmaals bedankt voor jullie tijd en inzet.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Wel licentie aanschaffen he? :>

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:40:
[...]

haha als je over pdc en bdc's begint, hoe kunnen we jou dan nog ooit serieus nemen :)
win2k en hoger zijn het allemaal DC's.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 19:00:
[...]

haha als je over pdc en bdc's begint, hoe kunnen we jou dan nog ooit serieus nemen :)
win2k en hoger zijn het allemaal DC's.
tja - dacht je dat iemand jou na die non-constructieve opmerking over benamingen serieus gaat nemen? 8)7

Mijn posts in ieder geval hebben de ts geholpen bij zijn probleem! 8)

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:09
Modbreak:Stoer doen over benamingen doen jullie maar ergens anders ;) Bedankt voor de hulp vighor :).

[ Voor 19% gewijzigd door leon1e op 14-01-2005 09:31 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.