[XP]WinXP Pro op en oude notebook

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 20:41

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik heb hier een oude IBM Thinkpad staan:

• Pentium-II 266 MHz
• 96 MB RAM
• 5 GB HDD

Nu staat er Win98SE op. Dat draait echter niet naar behoren; vooral met USB memory sticks is er doorlopend gedonder. Dan blijft het systeem hangen en moet je de PC uitzetten.

We overwegen de installatie van WinXP Pro. Is dit te doen op zo een oude notebook? Hoeveel HDD ruimte ga ik overhouden?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:20

lier

MikroTik nerd

Draait niet lekker, daarnaast is het geheugen (minimaal 64 Mb) aan de krappe kant.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-04 13:10
lier schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 11:42:
Draait niet lekker, daarnaast is het geheugen (minimaal 64 Mb) aan de krappe kant.
Dat is waar, maar windows2000 is wel wat beter voor dat notebook dan XP

Met 96 mb kan win2000 misschien ermee door. en als het goed is kun je de memorysticks zo aansluiten en zo....

Verwijderd

zet er windows 2000 op dat gaat nog net, anders milenium heeft betere usb ondersteuning

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-03 14:12

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Zet er meer geheugen in, en installeer dan windows 2000 prof, maar snel zal het nooit worden...
Geen millenium edition, dat is een wanproduct...

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Windows XP zal ik er echt niet op zetten. Daarvoor zijn de specificaties aan de krappe kant. Ik heb zelf ook geprobeerd om op een Compaq computer..
466 mhz celeron
8 GB harddisk
64 mb geheugen..,

Windows xp te installeren, maar dat is ontzettend traag. Opstarten van de pc duurt dan wel 5 minuten, een programma openen duurt zeker een minuut.

Het bleek (en dat verwachtte ik eigenlijk ook al wel) dat er niet genoeg intern geheugen was. Dus de pc was steeds data aan het swappen met de trage harddisk.

Toen heb ik het intern geheugen uitgebreid naar 256 mb. Dit is echt de minimum voor xp pro. Heb je minder dan dat, dan zal het systeem niet lekker draaien.

Goud is geen geld

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Het hoeft ook niet supersnel te zijn. Het ding wordt voornamelijk gebruikt om wat Visual Basic en Visual C programma's te onderhouden. Voor de rest nog wat word en excel en dat is het dan.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Frank_Knopers schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 11:49:
Windows XP zal ik er echt niet op zetten. Daarvoor zijn de specificaties aan de krappe kant. Ik heb zelf ook geprobeerd om op een Compaq computer..
466 mhz celeron
8 GB harddisk
64 mb geheugen..,

Windows xp te installeren, maar dat is ontzettend traag. Opstarten van de pc duurt dan wel 5 minuten, een programma openen duurt zeker een minuut.

Het bleek (en dat verwachtte ik eigenlijk ook al wel) dat er niet genoeg intern geheugen was. Dus de pc was steeds data aan het swappen met de trage harddisk.

Toen heb ik het intern geheugen uitgebreid naar 256 mb. Dit is echt de minimum voor xp pro. Heb je minder dan dat, dan zal het systeem niet lekker draaien.
Daar het ik andere ervaringen: ik heb XP Pro ook al geinstalleerd op een oude desktop met een Pentium-II 350 MHz, 128 MB geheugen en een 6 GB HDD. Dat ging (na het afschakelen van allerlei visuele tralala) toch heel redelijjk. Het is natuurlijk geen snelheidsmonster, maar het gaat. Mijn grootste zorg is eigenlijk de HDD ruimte op de notebook. Daar moet ik pakweg een GB of 3 overhouden na de installatie.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je een xp installatie brouwt met n-lite, en daar de meeste spullen uitsloopt die je toch niet gebruikt (zoals de "fancy" layout) en de geheugenblokkade, moet het volgens mij best wel gaan lopen, als je geen al te hoge snelheidsverwachtingen hebt... 3gb overhouden moet dan ook zeker geen probleem zijn...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Lijkt me duidelijk dat het mogelijk is, maar je moet dan wel rekening houden met een erg trage pc. Er zijn zat topics over te vinden op GoT, en ik raad je aan het gewoon eens te proberen. Blijft dat XP vergeleken bij 2000 aardig wat meer resources trekt.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.