Toon posts:

Externe HD: Maxtor OneTouchII, WD Dual Option, Lacie Porsche

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een externe HD te kopen als backup en ik ben aan't twijfelen tussen de volgende opties:

* Maxtor OneTouch II 250/300Gb
+ Goede reviews
- Veel slechte gebruikers ervaringen bij het oude model (kapotte drives)

* Western Digital Dual Option 250Gb (300Gb is er volgens mij niet; correct me if I'm wrong)
+ Goedkoper dan Maxtor
- Komt slecht uit de reviews (traag)

* Lacie Hard Disk Design by Porsche 250Gb (300Gb is er volgens mij niet; correct me if I'm wrong)
+ Goedkoper dan andere twee opties
- Alleen firewire400 OF USB2.0

* HD met externe case
+ Goedkoopste oplossing?
+ Makkelijk upgradeable
+ Langere garantie
- Lelijkste :P (het oog wil ook wat)
- Geen backupsoftware
- Minder betrouwbaar

Het belangrijkste voor is de betrouwbaarheid. Ook al is een bepaalde drive wat langzamer (WD), zolang ie niet snel stuk gaat en ik m'n data verlies, vind ik 't goed....
De eerste vraag is natuurlijk kant-en-klare-oplossing of hd-met-case? --> indien: kant-en-klare-oplossing --> welke (Maxtor/WD/Lacie)?

Ik vroeg me dus of jullie mss jullie ervaringen willen delen mbt de bovenstaande opties of advies willen geven. Anything is welcome! :Y)

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 23:51
Ik zit ook al een tijdje te denken over zo'n externe schijf te kopen en ik heb dezelfde problemen als jou. Ik ga ook liever niet voor een Maxtor na al de slechte ervaringen die ik ervan heb gehoord. Maar de Maxtor is wel sneller als de Western Digital. Over die Lacie wist ik nog niet zo veel omdat die hier in België blijkbaar niet bij zoveel shops verkocht wordt.

Ik ben het ook aan het overwegen om een externe behuizing te kopen met SATA aansluiting (zoals de ICY BOX External IDE 3.5 inch HDD Enclosure kit) maar ik heb er nog geen gezien met zowel intern een SATA aansluiting en extern SATA en USB2 of Firewire (liefst alle 3).

Ook het feit dat er maar één jaar garantie is op de externe schijven van Maxtor en Western Digital is wel spijtig...

Dus als er iemand is met ervaring met deze schijven, help us out :P !

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Ik heb deze mooie WD: http://www.span.com/catal...cts_id=1147&source=kelkoo

ik heb m al zon 2 jaar geloof ik, en hij bevalt uitstekend. ik gebruik m via firewire en is hardstikke snel hoor. Ik kan er iig zonder probleem video op capturen en afspelen, zelfs meerdere clips tegelijk, is echt geen probleem.
Ik heb het 200Gb model maar hij is er ook in een 250Gb uitvoering.

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
titan_pi8 schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 11:31:
Ook het feit dat er maar één jaar garantie is op de externe schijven van Maxtor en Western Digital is wel spijtig...

Dus als er iemand is met ervaring met deze schijven, help us out :P !
normale SATA/IDE schijven hebben toch gewoon weer 3 jaar?
dan was ik er vrij snel uit

losse usb behuizing en normale disk er in :Y

404 Signature not found

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb zelf deze external case ( Weliswaar zonder card reader, want ik heb het oude model ) met een WD 80 GB 7200rpm 8 mb cache schijf en ben er behoorlijk tevreden over, heb net even een atto benchmark en hd tach benchmark gedraait. Dit zijn de resultaten: ( Trouwens gemeten via USB, firewire nog nooit geprobeerd )

HD Tach:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/49390/thumb.jpg

en Atto:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/49389/thumb.jpg

Ik ben wel tevreden met deze combinatie, die ik heb gekocht omdat
ik de 80 GB over had toen ik 2 nieuwe disken had aangeschaft.

Het is een belachelijk eenvoudige behuizing waarbij je makkelijk
een andere disk er in kan hangen. Werkt zonder drivers en is
dus echt plug & play.

[ Voor 4% gewijzigd door Ghost(NL) op 15-01-2005 11:48 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Ghostrider(NL) schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 11:48:
Dit zijn de resultaten: ( Trouwens gemeten via USB, firewire nog nooit geprobeerd )
.
Moet je toch s doen dan; in de praktijk is firewire vaak sneller dan usb 2.

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dadj schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 11:52:
[...]

Moet je toch s doen dan; in de praktijk is firewire vaak sneller dan usb 2.
Ja ik wil het ook zeker eens testen, alleen heb ik hier 2 pc's naast elkaar staan waarvan er maar 1 een firewire aansluiting heeft, dus heeft usb de voorkeur omdat ik dan even snel omplug en klaar is kees.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Verwijderd

Ik heb zelf lacie 320 Gb, werkt erg lekker gebruik hem voor backup doeleinden.

+/- 35Mb/sec Firewire400 er zit ook Firewire800 op en dat zou nog wat sneller moeten zijn, de 2 schijven zijn als raid0 geconfigureerd, volgens mij zitten er maxtor schijven in (waar ik dus gezien de slechte verhalen over Maxtor niet zo blij mee ben).

Werkt nog steeds goed, alleen vind ik het vervelend dat ze schijnbaar zonder reden opspinnen ookal gebruik ik de schijven totaal niet, zal wel een bug in windows zijn. Verder ziet deze schijf er erg goed en stevig uit en dat vind ik ook wel wat waard.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb laatste voor de zaak 2x een Maxtor 200gig gekocht met een externe drive case van Alternate (Mapower 3.5"). Werkt goed, en je bent voor 125 euro totaal per schijf klaar. Zit alleen geen koeler ofzo in die dingen, voor zover dat wat uitmaakt. Die kleine koelertjes gaan toch altijd wel stuk. Bovendien worden die DM 10 schijven helemaal niet heet in die cases.

[ Voor 43% gewijzigd door smvs op 15-01-2005 12:09 ]

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

In wat voor opzichten is een losse behuizing minder betrouwbaar ?

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

• leonbong
  • Laatst online: 21:20
Ik zou dus niet zo'n lacie raid0 geval kopen. Een externe case is bedoeld om te verplaatsen een hd lijdt daar meer onder. In raid0 is het risico groter dat je je data kwijt bent.

• scenic20
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09-2025
Volgens mij betreft de slechte betrouwbaarheid van de maxtor schijven allen de modellen die nog in een 'horizontale' behuizing zitten. Ik gebruik zelf al een hele tijd naar tevredenheid en zeer intensief een Maxtor OneTouch 200gb 7200rpm. schijf, die probleemloos werkt. Ik haal ongeveer 35mb/s aan en firewire 400 aansluiting.

Het enige nadeel is dat de schijf een heel klein beetje trilt, waardoor hij iets resoneert op de plank waar hij opstaat. Dit heb ik door een paar wattenschijfjes opgelost. Mijn interne schijf doet dit ook, dus ik vind het niet verontrustend. De schijf waar ik het over heb staat hieronder afgebeeld.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/t.hulsman/kevin/tweakers/maxtorext.JPG

Somewhere in Europe...

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:26
Ik heb hier een losse behuizing van igloof Sweex of anders een soortgelijk merk met daarin een Seagate 7200.7 160GB. Deze doet soms een beetje raar. Soms zijn er onverwijderbaar (na herpluggen bleken ze al weg te zijn) en soms staat ie in USB1 modus (na herpluggen gewoon weer op usb2). Daarbij werkt ie helemaal niet op mijn computer, alleen bij da andere computer hier in huis. Nu zo'n WD gekocht, kan elk moment komen, van 200GB, en ik hoop dat die het wat beter doet.

Wat is trouwens de reden dat deze slecht uit sommige reviews kwam? Enkel de traagheid, of ook nog iets anders? Snelheid vind ik geen bijzonder punt, ik wil gewoon dat het allemaal perfect werkt en dat hij de data lang vasthoud.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
Mensen bedankt voor de reacties, Me & Totan_pi8 very happy _/-\o_

@ Breepee: this idd enkel de snelheid. Bij 95% van de reviews geven ze aan dat dit toch heel erg veel scheelt met bijv. Maxtor (relatief gezien dan...). Het is zoals je zegt, het maakt niet zo heel erg veel uit, als het maar betrouwbaar is.

@ Scenic20: schijnt idd het 1st model te zijn geweest. Weet je toevallig hoe het zat met het tweede model (model wat jij hebt)? Mss een beetje para, maar naar al die verhalen over uitval, ben ik toch echt wel sceptisch tegenover de OneTouch II.... Is denk ik ook te kort leverbaar om uitval te (bij gebrek aan een beter woord) merken?

Ik heb voorheen een Lacie schijf gehad: Afbeeldingslocatie: http://www.monsieurprix.com/photosProduits/139/ME0000348139_1.jpg (120Gb)

Maar die heb ik na een 3 kwart jaar verkocht, omdat ik meer ruimte nodig had. Ik heb toen maar een hd voor in de kast gekocht van 160Gb. Toch een groot nadeel van "kant-en-klare" externe schijven. Maar ik moet zeggen dat ik zeer tevreden was over deze schijf.

Iemand misschien aanbevelingen voor externe behuizingen. Voorkeur voor een beetje design, dus niet zo'n chinees afhaaldoosje ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 11:50 ]

• scenic20
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09-2025
@ Scenic20: schijnt idd het 1st model te zijn geweest. Weet je toevallig hoe het zat met het tweede model (model wat jij hebt)? Mss een beetje para, maar naar al die verhalen over uitval, ben ik toch echt wel sceptisch tegenover de OneTouch II.... Is denk ik ook te kort leverbaar om uitval te (bij gebrek aan een beter woord) merken?
Volgens mij zijn met de schijf die ik heb niet zoveel problemen meer. Bij de eerste serie werden de problemen veroorzaakt doordat de schijven veel te warm werden. Die zaten in een kunststoffen behuizing zonder ventilatortje. De schijf die ik heb zit in een aluminium verpakking en heeft dat warmte probleem niet meer. Mijn schijf staat 24/7 aan, en transporteert per dag meerdere gigabytes. Tot op heden nog geen problemen gehad.
In vergelijking met toen ik hem kreeg is de schijf wel duidelijk stiller geworden, misschien door het inslijten van de lagertjes ofzo, maar je hoort hem nouwelijks, terwijl hij de eerste dagen een enigsinds 'suizend' geluid maakte.

Somewhere in Europe...

Verwijderd

Topicstarter
Hier een paar leuke behuizingen:

Formac (is een kant-en-klare oplossing, maar is makkelijk zelf up te graden):
Afbeeldingslocatie: http://www.cyberport.de/webshop/mall/1/pic/bild2/it389093504-114_200.JPG

IceCube:
Afbeeldingslocatie: http://www.cyberport.de/webshop/mall/1/pic/bild2/it162772A04-161_200.JPG

Pleiades:
Afbeeldingslocatie: http://www.cyberport.de/webshop/mall/1/pic/bild2/it350762A04-209_200.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 14:59 ]

• lowfi
  • Laatst online: 01-03 08:07
leonbong schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:21:
Ik zou dus niet zo'n lacie raid0 geval kopen. Een externe case is bedoeld om te verplaatsen een hd lijdt daar meer onder. In raid0 is het risico groter dat je je data kwijt bent.
Ik heb ook een lacie raid drive (500gb model) Gebruik hem zelf dan ook eigenlijk niet om ergens mee naar toe te nemen maar simpel weg om mijn laptop van wat meer ruimte te voorzien :) Hij verplaats weken lang geen centimeter :P

Denk sws niet dat deze lacie schijven zijn bedoeld om te verplaatsen. Het is een goede oplossing voor de mac omdat die intern weinig uitbreidings mogelijkheden hebben en je op deze manier (raid 0 fw800) toch een zeer snelle setup kan creeren voor oa video/audio bewerking. FW400 single drives zijn hier simpel weg te langzaam voor, en begin ajb niet over crappy usb :)

• Tom_G
  • Laatst online: 27-02 09:04
Heb zelf een Maxtor OneTouch 1 van 300 gb.

Doelbewust voor dit model gekozen, wegens tragen rmp (5400 rpm) --> minder warmte ontwikkeling. Bovendien is de eingelijke schijf een MaxLine II (= enterprise disks met hoge MTBF).

Over vele andere Maxtor's (200 gb ed) ook al veel problemen vernomen (oa via GoT). Worden dan ook vaak te warm.

Verder nog een 5,25 inch enclosure met een WD van 120 gb in op usb 2.0 en een cheapy usb 2.0/fw enclosure met een oude Seagate 40 gb erin.

[ Voor 19% gewijzigd door Tom_G op 16-01-2005 17:42 ]

• lowfi
  • Laatst online: 01-03 08:07
geloof dat lacie ook gebruikt maakt van maxline II.... weet niet 100% zeker....

Verwijderd

Ik heb nu een aantal weken de Maxtor OneTouch II 300GB en die werkt tot nu toe perfect (zowel USB als FireWire).

• OllieMongollie
  • Laatst online: 28-01 14:18
Ik heb zojuist een een OneTouch II gekocht. Hiervoor heb ik ook naar de LaCie Porsche gekeken, maar daar las ik vervelende zaken over met betrekking tot de connectoren en de garantie. De connectoren zouden problemen geven bij regelmatig afkoppelen aansluiten. Dit zou komen doordat de firewire poorten direct op de printplaat zijn aangesloten. Verder zou de reparatie van een disk in sommige gevallen extreem lang duren. Dat laatste vind ik echter minder erg dan het eerste.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb sinds een paar dagen een Maxtor OneTouch II 300 GB en ben er erg blij mee, de snelheden lopen in de benchmark zo rond de 35/40 MB/s

Hieronder een 2 tal foto's:

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/h.hesselius/DSC00124b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/h.hesselius/DSC00121b.jpg

• OllieMongollie
  • Laatst online: 28-01 14:18
Beest, die kabels die bij jouw drive liggen, horen die erbij? Die van mij zien er namelijk anders uit

Verwijderd

waar vind je de reviews van de WD Dual Option Backup????????

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb deze:

http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10693

Afbeeldingslocatie: http://www.lacie.com/imgstore/product_medium/hd_brick_desktop_blue-red.jpg

de rooie, 250 gb, er zit een seagate 7200.8 in, ik vond hem erg cute O+ en de snelheden zijn prima, 35 mb per seconde. (usb 2 op nforce 4) Ook blijf hij heel koel. (bij veel gebruik lichtjes warm) Minpuntje is het te korte usb kabeltje wat meegeleverd is. Die is echt zo kort ik begrijp er niks van.

In het echt is hij mooier dan op de foto, heel glanzend en wat dieper rood.

[ Voor 22% gewijzigd door maratropa op 07-02-2006 14:20 ]

specs

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-02 23:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb ook een OneTouch II 250GB en die is na een paar maanden van niet bepaald intensief gebruik overleden. Hij stond wel bovenop mijn server waardoor hij wat extra werd opgewarmd.

Ervaringen kun je trouwens toevoegen aan de Productsurvey: http://tweakers.net/productsurvey/cat/334 . Je kunt hier ook betrouwbaarheidsgegevens invullen. Als genoeg mensen hun ervaringen invullen kunnen we een redelijk acuraat beeld krijgen van de betrouwbaarheid van de verschillende externe harde schijven.

Verwijderd

ik haal zo maar bedroevende resultaten met mijn WD DUAL OPTION BACKUP 160GB 2MB 7200RPM USB 2.0 (hele mond vol)

In de benchmark rond de 15MB/s.

Dat kan natuurlijk ook aan mijn mobo liggen, een oud beestje: MSI-6330LE3/1GHZ AMD/512MB SDRAM

maar waar ligt het volgens jullie aan?
Pagina: 1