Toon posts:

VGA stekker aansluiten op Compaq V7550 monitor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik heb hier een 17" compaq monitor staan, en daar is bij een poging tot diefstal de vga-stekker afgeknipt. De monitor is slechts een paar maanden in gebruik geweest, dus met een nieuwe vga-stekker zou hij het in principe weer goed moeten doen.
Maar nu: er zitten verschillende maten en kleuren aders in de kabel. Welke ader moet op welke pin van de connector?
Er komen de volgende kleuren uit de monitor:
-dikke rode
-dikke groene
-dikke blauwe
-dikke grijze
-dunne oranje
-dunne gele
-dunne paarse
-dunne witte
-dunne zwarte

Ik heb op dit forum wel al dit lijstje gevonden:
Pin 1: Red Video (75 ohm, 0.7 V p-p)
Pin 2: Green Video (75 ohm, 0.7 V p-p)
Pin 3: Blue Video (75 ohm, 0.7 V p-p)
Pin 4: Monitor ID Bit 2
Pin 5: Ground
Pin 6: Red Ground
Pin 7: Green Ground
Pin 8: Blue Ground
Pin 9: Key (No pin)
Pin 10: Sync Ground
Pin 11: Monitor ID Bit 0
Pin 12: Monitor ID Bit 1
Pin 13: Horizontal Sync (or Composite Sync)
Pin 14: Vertical Sync
Pin 15: Monitor ID Bit 3
Maar zoals jullie zien, komt hier 2x rood, blauw en groen in voor. Dus ik weet niet welke ik moet nemen. Bovendien worden er geen andere kleuren genoemd.
Ik heb deze foto Afbeeldingslocatie: http://www.bbdsoft.com/images/vga.jpg voor de pinnummers. Klopt deze?

Ik heb overigens ook contact opgenomen met Compaq/HP maar die wilde/konden(?) mij niks vertellen over de aders bij de pinnen. Ze verwezen me door naar een reparatieafdeling. Allemaal leuk en aardig, maar dat gaat me geld kosten. Dit kan ik zelf (mits jullie me willen helpen) en dat geeft meteen ook een stuk meer voldoening.

Wie helpt mij?

Verwijderd

Topicstarter
Moeilijke vraag aan de reacties te zien.... :|

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 20:19
Heb je de oude plug niet meer? die zou je dan open kunnen maken om te kijken hoe het daar binnenin gesoldeert zit ;)

• AEZscf
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:37
Of hij heeft hem zelf gestolen :D

Verwijderd

Hiermee moet hij al werken (met composite sync):
-dikke rode > Pin 1: Red Video (75 ohm, 0.7 V p-p) + Pin 6: Red Ground
-dikke groene > Pin 2: Green Video (75 ohm, 0.7 V p-p) + Pin 7: Green Ground
-dikke blauwe > Pin 3: Blue Video (75 ohm, 0.7 V p-p) + Pin 8: Blue Ground
-dikke grijze > Pin 13: Horizontal Sync (or Composite Sync) + Pin 10: Sync Ground

Van de overige zul je eerst op zoek moeten naar de Vertikale Sync (makkelijk testen) en de rest is een kwestie van kijken waar hij naartoe loopt IN de monitor.
-dunne oranje
-dunne gele
-dunne paarse
-dunne witte
-dunne zwarte

Voor de rest kun je Compaq/HP nog mailen (maar dan een technischer afdeling die je nu hebt gehad), want er bestaat NIET zoiets als een universele VGA kleurcode voor de overige draden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 13:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik nu die 1,2,3 en 13 aansluit, kan ik dan die andere willekeurig aansluiten en kijken wanneer het werkt, of is deze trail and error methode niet aan te raden? Ik ga compaq/HP nog eens mailen of bellen. Kijken of ik nu wel uitsluitsel kan krijgen over de kleuren.

Ik vreesde al, dat er geen standaard - kleur codering bestaat.

Verwijderd

Ja. Het eerste wat je dan moet zoeken is de Vertikale Sync.

Om tenminste beeld te krijgen heb je zelfs die niet nodig mits die monitor composiet sync ondersteund en je videokaart dit uitpoept (tip: PowerStrip en Advanced settings van videokaartdrivers). ;)
Nvidia kaarten staan er veelal om bekend dat ze géén composiet sync kunnen uitvoeren. Ati en Matrox kaarten kunnen dit zonder problemen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 15:54 ]

Pagina: 1