[Access] Velden automatisch tonen bij relatie

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Atm kom ik er niet uit :( ik zit nu al een hele tijd te zoeken naar de oplossing van het volgende probleem:

Ik heb een tabel 'Inkomsten' en een tabel 'Personen'. Sommige personen leveren mij inkomsten :) (altijd goed natuurlijk). Nu kan ik via een drop-down een persoon kiezen (bv Jan Klaassen). Hoe wordt nu automatisch in dat (Inkomsten)formulier zijn adres & telefoon & [watiknogmeerwil] getoond? Deze data hoeft niet aangepast te worden in dit formulier. Ik wil alleen extra velden als aparte besturingselementen hebben.

Toegegeven, ik begin net met Access. Daarom weet ik niet goed waar ik moet zoeken.

==
hoi

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Dan moet je werken met een afterupdate op de combobox. Wellicht kan je eens op deze website (The Access Web) kijken. Ik denk dat hier jouw vraag wordt beantwoord.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-08 20:07

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je moet in de recordsource van dat formulier al de link leggen tussen gekozen de PersoonIDs in Inkomsten en Personen. Zodra je dan in de tabel Inkomsten de gewenste persoon hebt gekozen, heb je zijn gegevens erbij en die kan je dan op het formulier weergeven.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Eusebius
  • Niet online
@Boss: Ja, de gedachtengang snap ik ... in het formulier inkomsten zie ik dus (letterlijk) een dropdown menu met de velden uit de persoonstabel "voornaam" + "achternaam" plus (verborgen) een selectie op veld "financiele relatie" = True.

Maar de vraag is nu hoe ik na 'afterupdate' de volgende velden in het formulier zoals "adres" & "telefoon" automatisch vanuit de persoonstabel in het formulier van inkomsten laat invullen.

@Woudloper - ik heb nu ff geen tijd om je links te volgen, mss wordt hier het antwoord gegeven wat Boss verzwijgt ;) Ik wordt net gebeld dat ik voor mijn werk met spoed naar A'dam moet

==
hoi

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je hebt geen afterupdate nodig, het gaat allemaal vanzelf :)

Stel je hebt tabellen en relatie (l33t ASCII table!):
code:
1
2
3
4
5
Inkomsten         Personen[
InkomstenID  +--->PersoonID
PersoonID----+    Naam
VeldX             Adres
VeldY             Telefoon

Als je dan de velden PersoonID (met lookup combobox), naam adres en telefoon op je formulier hebt staan, worden die vanzelf gevuld.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Eusebius
  • Niet online
Met een 'keuzeleijst met invoervak' bedoel je? Dan kan ik idd persoon1 of persoon2 kiezen, en vantevoren definieren welke velden ik wil laten zien - maar dan zie ik alleen het eerste veld (naam, Access laat PersoonID niet zien). Dit is misschien een kwestie van de opmaak anders instellen (wat ik nu aan t veranderen ben, maar niet de oplossing die ik zoek.

Het gaat nl om 2 aparte besturingselementen ("vakjes" op het formulier) die verder (visueel) niet met elkaar verbonden zijn. Hoe ik dat doe, daar kom ik niet achter :(

==
hoi

Verwijderd

Eusebius schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 20:05:
Met een 'keuzeleijst met invoervak' bedoel je? Dan kan ik idd persoon1 of persoon2 kiezen, en vantevoren definieren welke velden ik wil laten zien - maar dan zie ik alleen het eerste veld (naam, Access laat PersoonID niet zien). Dit is misschien een kwestie van de opmaak anders instellen (wat ik nu aan t veranderen ben, maar niet de oplossing die ik zoek.

Het gaat nl om 2 aparte besturingselementen ("vakjes" op het formulier) die verder (visueel) niet met elkaar verbonden zijn. Hoe ik dat doe, daar kom ik niet achter :(
Zorg ervoor dat de recordsource van je formulier een query is waarin je die relatie (de verbondenheid) hebt gedefinieerd. Nu is het waarschijnlijk een tabel.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 20:08 ]

• Eusebius
  • Niet online
Hoezo zou ik het via een query moeten doen? Wat is de meerwaarde van een query in dit verband?

==
hoi

• Eusebius
  • Niet online
Oke, kleine update: ik heb nu op het hoofdformulier een veld met Persoon: (en dan zo'n drop-downmenu waarin alle financiele relaties staan). Als ik persoon1 kies, geeft hij automatisch alle gegevens in een subformulier. (dit heb ik gedaan door m te koppelen aan Persoon in hoofdformulier).

Dat is al heel wat, want nu zie ik gewoon de benodigde gegevens :)

Visueel is dit nog niet wat ik wil. Ik kan nl wel het subformulier in de ontwerpweergave bewerken, maar in de Formulierweergave zie ik slechts een tabel. Ik blijf dus op zoek hoe ik in het 1 en dezelfde formulier automatisch elementen kan updaten nav een invoer

[edit] in de formulierweergave moet je rechtsklikken op het subformulier en dan vinkje bij 'subformuliergegevensblad' weghalen

[ Voor 17% gewijzigd door Eusebius op 13-01-2005 20:33 ]

==
hoi

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik geloof dat je 't nog niet helemaal doorhebt. Mocht je interesse hebben, kan je me even je database mailen dan kan ik ff laten zien wat de bedoeling is.

Het voordeel van een query als bron voor dit formulier is nu juist dat je al een relatie kan leggen tussen de PersoonID uit de ene tabel, en zijn telefoon etc uit de andere tabel.

• Eusebius
  • Niet online
Euhm persoonID en telefoon etc staan in dezelfde tabel. Het gaat in totaal dus om 2 tabellen. Want de PersoonsID in de Inkomstentabel is (net als in jouw l33t-tabel) afhankelijk van de PersoonsID in de persoonstabel.

==
hoi

Verwijderd

Eusebius schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 21:29:
Euhm persoonID en telefoon etc staan in dezelfde tabel. Het gaat in totaal dus om 2 tabellen. Want de PersoonsID in de Inkomstentabel is (net als in jouw l33t-tabel) afhankelijk van de PersoonsID in de persoonstabel.
En daarom heb je een query nodig om de relatie tussen die twee aan access duidelijk te maken.

De oplossing met subformulier is ook mogelijk, misschien zelfs wel netter wanneer je echt meerdere betalingen aan een persoon gaat hangen.

• Eusebius
  • Niet online
Boss, i send you a mail

==
hoi

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

En je hebt er ook weer een terug :)

• Eusebius
  • Niet online
Geweldig, tnx. Ik zit er al even naar te kijken (maar ik moet eigenlijk college voor morgen voorbereiden ... :( ) Het is tot nu toe nog een beetje abracapascal voor mij. Ik kan niet zo 1 ... 2 ... 3 de recordbron vinden

[ho! wacht eens]
Gewoon F1 :) Da's links op de balk rechtsklikken en dan eigenschappen.

[edit1]
Ik post mijn bevindingen hier nog wel.
[edit2]
Nu weet ik gelijk ook waar ik de achtergrond ed kan bewerken. Daar was ik nog niet achter, maar vond dat in dit stadium nog niet belangrijk - zou wel komen dacht ik, en gelijk krijg ik.

[ Voor 32% gewijzigd door Eusebius op 13-01-2005 22:27 ]

==
hoi

• Eusebius
  • Niet online
Hoha! Het werkt :)

het enige wat ik nog niet voor elkaar krijg, is dat ik de persoonsid in het dropdown-menu krijg, en in jouw db (boss) je namen ziet. Hij staat bij jou in de tabel ook als numeriek vermeld. Hoe doe je dat eigenlijk?

[edit]
Dat vermoedde ik al: een opmaaktrucje ... het veld kolombreedten moet voor het desbetreffende veld op 0cm staan. Dan geeft hij het IDnr niet weer, maar wel de 2e kolom.

T is me ook gelukt om in dit keuzemenu een filter toe te passen :) niet gek voor een beginneling als mij ...

[ Voor 39% gewijzigd door Eusebius op 14-01-2005 01:47 ]

==
hoi

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

En anders (afgezaagde tip, maar toch): de voorbeelddatabase bij Access (Noordenwind.mdb) zit ook vol met dit soort handigheidjes die je net even moet zien om ze te weten. Best nuttig om die database eens te bekijken en er wat dingen uit over te nemen.

Pagina: 1