Framebuffer problemen met Debian

Pagina: 1
Acties:

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Topicstarter
Ik wou hier een vraag neer gaan zetten over problemen met het goed krijgen van Framebuffer support onder Debian met een zelf gecompileerde kernel.

Het probleem is als volgt:

Na het compileren van een eigen kernel met de vesafb (VESA Framebuffer) en een reboot bleek de output van de console (tijdens het booten) een grote ruis-achtige troep te zijn. Ook na het starten van XFree en het teruggaan naar de console bleef deze ruis. Dit was een onleesbare brij.

Dit is mijn configuratie:
Geforce 4 Ti4400
Debian Sid
Kernel 2.6.9/2.6.10
Vesa Framebuffer

Na lang googlen kwam ik een kleine opmerking tegen van een user op een forum, die reageerde op iemand die een vergelijkbaar probleem had als ik. Met als enige verschil dat deze user ook nog een bootsplash wilde installeren (waar je framebuffer voor nodig hebt).
I had the exact same problem. If vesafb was compiled as a module, I got
a blank screen. If it was compiled statically, I got garbage. From my
googling the stiuation, it appears that there is a bug in the vesafb.c
code in the Debian package.

As suggested by even further googling, I replaced the Debian vesafb.c in
kernel-source-2.6.9/drivers/video with the one from the vanilla 2.6.9
kernel. Compiled it statically. I have bootsplash.

Hope that helps.
Hieruit bleek dus de oplossing.

1. Download de kernel van www.kernel.org
2. Vervang de vesafb.c van de Debian Kernel source door die van de originele kernel source
3. Recompile je kernel met vesafb ingebakken.

Dit had dus een vraag moeten zijn over dit probleem, maar aangezien ik dit probleem inmiddels opgelost heb, moet deze post maar beschouwd worden aan een hulp voor mensen die problemen ondervinden.
Hopelijk is deze makkelijker terug te vinden dan de post op een ander forum van de user die ook problemen had.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kan je niet meter dit melden bij debian ?
Zodat hun snel hun binaties/pakketten kunnen updaten ?

• beuki
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 11:54
Thanx!

Ik heb van de week ook een 2.6 kernel gecompiled met Debian (Sarge), en ik had een artikel gelezen in CT! over een grafische linux console, dus ik dacht.. dat compilen we mee en gaan we mee experimenteren. Helaas scrambled beeld, ik dacht eerst dat het aan mijn 10 jaar oude monitor lag die maar bepertkte resoluties aan kan.. maar nu ik dit lees...

Gelukkig kon ik met lilo nog een optie meegeven (vga=normal) zodat ik wel weer mijn console kan gebruiken.

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
raar, ik zelf heb nog nooit het probleem gehad en in werk ook met de vesa driver voor framebuffer devices. Ik heb wel een intel grafische kaart misch dat het hem daar aan ligt :)