[95] Clean install uitvoeren zonder 3.11 te installeren

Pagina: 1
Acties:

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-03 00:46
boe :o ,

Ik heb hier een oude 486DX4 100MHz-notebook met een schone 400mb schijf waar ik Windows '95 op wil installeren. Hij heeft helaas geen Cd-rom, dus ik voer die installatie uit via de W95 floppy-versie. Tijdens die installatie gaat het bij disk 3 mis. Waar je het installatietype moet selecteren (typical, portable, custom, etc..) herkent 'ie opeens de diskette niet meer ('can't find disk, check if drive is close' oid). Het ligt in ieder geval niet aan de floppy opzich want ik heb ook geëxperimenteerd met andere diskettes => zelfde resultaat.

Ik 'hoorde' dus een wazig gerucht dat voordat je Win95 gaat installeren eerst ''iets van DOS of Windows 3.11 al moet hebben'' oid. Ik ging dus erop google-searchen en kwam hierop uit: http://www.geocities.com/~budallen/95installclean.html
Een pagina die uitlegt hoe je een clean W95-install kan doen, zonder feitelijk 3.11 te hoeven hebben ofzo. Maar ik heb die stappen gevolgd (maken van een speciale bootdisk); maar daarmee wil hij niet booten :?

Ja okeej, het wordt steeds vager; maar mijn vraag is concreet:
• Klopt het dus als je een clean install van '95 wilt doen, je iets van 3.11 of DOS moet hebben?
• En klopt de info die op de website staat die dat mogelijk tracht op te lossen? (anders moet iemand mij dat eens duidelijker uitleggen)

[ Voor 12% gewijzigd door Silent Thunder op 12-01-2005 22:31 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Voor sommige Windows 95'en (de upgrade versies :P ) heb je idd een bestaand OS nodig (DOS of Windows 3.11) - voor een volledige versie is dat echter niet nodig :)

Wat je wel kan doen (om je probleem van diskette 3 te omzeilen) is gewoon de diskettes naar je harddisk te copieeren - en vanaf daar de setup starten :)

• Silent Thunder
Das misschien een oplossing ja.

Ik heb een OEM versie van die install-floppy's; kan dat ook een probleem veroorzaken? De floppy's zijn niet bij de notebook geleverd..

[ Voor 15% gewijzigd door Silent Thunder op 12-01-2005 22:36 ]

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Waarom neem je geen windows 98? want die support nogsteeds DOS (dacht ik) en gaat nog makkelijker zelfs!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:23
Als je een upgrade versie hebt, kun je het in iedergeval oplossen door op je c schijf ff een directory te maken c:\windows en met edit ff een bestandje te maken win.com dan kun je de upgrade versie ook installeren, maar zei altijd iets van kan c:\windows\win.com niet vinden... dus ik weet neit of dit je probleem oplost (old skool dit) :Y)

• Silent Thunder
iceme schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 23:10:
Als je een upgrade versie hebt, kun je het in iedergeval oplossen door op je c schijf ff een directory te maken c:\windows en met edit ff een bestandje te maken win.com dan kun je de upgrade versie ook installeren, maar zei altijd iets van kan c:\windows\win.com niet vinden... dus ik weet neit of dit je probleem oplost (old skool dit) :Y)
werkt helaas niet..

als je gaat installeren overschrijft ie sowieso alles wat in die map staat

[ Voor 21% gewijzigd door Silent Thunder op 13-01-2005 00:30 ]

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-04 06:49

sjaak

un giorno credi

Je kan in principe Win95 schoon installeren, hij zal dan tijdens de installatie vragen om de diskettes van win3.11 een voor een in te voeren in de diskdrive om te controleren of je mag upgraden.
Pagina: 1