Ik heb problemen met het versturen van een email mbv een php script. Ik heb al meerede werkende mailscripts, maar die lijken dus niet te werken op mijn eigen Gentoo server (kernel 2.4).
Ik heb sendmail erop staan, en het pad naar sendmail klopt, dat heb ik gecontroleerd met phpinfo();, het pad staat op /usr/sbin/sendmail -i -t, wat klopt.
Het is dus waarschijnlijk geen PHP probleem maar een sendmail probleem, maar aangezien in dit subforum mensen zitten met zowel php kennis als ervaring met sendmail leek me dit de beste plek voor deze post.
Ik heb het volgende eenvoudige mail script:
En die geeft dus aan dat het niet gelukt is.
Nu krijg ik een vage error van sendmail in de logs van mijn server, namelijk het volgende.
Lijkt inderdaad een duidelijke error, hij kan sendmail simpelweg niet bereiken, maar Zeus staat in het hosts file als localhost, en ssh'en naar Zeus werkt wel, dus de host Zeus bestaat. Het vreemde vind ik, dan de error vanaf sSMTP afkomt, en het lijkt er dus op dat sendmail er geheel buitenstaat?
Sendmail draait automatisch (staat in startup) en heeft zover ik weet niet veel config nodig, op de hostname van de server na dan, en die staat -- goed.
Iemand suggesties? of zie ik iets over het hoofd?
Ter informatie: ik werk met PHP4 en Apache 2 op een Gentoo Linux 2.4 bak.
Ik heb sendmail erop staan, en het pad naar sendmail klopt, dat heb ik gecontroleerd met phpinfo();, het pad staat op /usr/sbin/sendmail -i -t, wat klopt.
Het is dus waarschijnlijk geen PHP probleem maar een sendmail probleem, maar aangezien in dit subforum mensen zitten met zowel php kennis als ervaring met sendmail leek me dit de beste plek voor deze post.
Ik heb het volgende eenvoudige mail script:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| $mailNaar = "mijn-email-adres@chello.nl"; $mailOnderwerp = "subject"; $inhoudMail = "Hi,\n\nHow are you?"; if (mail($mailNaar, $mailOnderwerp, $inhoudMail)) { echo("<p>Message sent!</p>"); } else { echo("<p>Message delivery failed...</p>"); } |
En die geeft dus aan dat het niet gelukt is.
Nu krijg ik een vage error van sendmail in de logs van mijn server, namelijk het volgende.
code:
1
2
| Jan 12 22:16:07 [sSMTP] Unable to connect to "Zeus" port 25._ Jan 12 22:16:07 [sSMTP] Cannot open Zeus:25 |
Lijkt inderdaad een duidelijke error, hij kan sendmail simpelweg niet bereiken, maar Zeus staat in het hosts file als localhost, en ssh'en naar Zeus werkt wel, dus de host Zeus bestaat. Het vreemde vind ik, dan de error vanaf sSMTP afkomt, en het lijkt er dus op dat sendmail er geheel buitenstaat?
Sendmail draait automatisch (staat in startup) en heeft zover ik weet niet veel config nodig, op de hostname van de server na dan, en die staat -- goed.
Iemand suggesties? of zie ik iets over het hoofd?
Ter informatie: ik werk met PHP4 en Apache 2 op een Gentoo Linux 2.4 bak.