harddisk uit oude pc waarbij maxblast gebruikt was

Pagina: 1
Acties:

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:01
Een vriend van me heeft een tijd terug een 80GB harddisk in een oude pc gezet. Die pc herkende de schijf niet volledig en toendertijd is met behulp van maxblast gezorgd dat de pc alles keurig zag,. Als ik het goed begrijp is dat een softwarematige fix, dus er zal wel iets op de harddisk staan.

Inmiddels is er een nieuwe pc en hangt de schijf daar in als extra schijf. XP ziet echter maar 31 van de 80GB. Komt dat door Maxblast? En is dat eenvoudig aan te passen met behoud van alles op die schijf? Fdisk is zo gepakt natuurlijk maar zou mooi zijn als alles bewaard blijft.

edit: kon zo snel geen goede topic titel verzinnen ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door jaspov op 12-01-2005 21:19 ]

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Als het goed is zou er nog een extra jumper achter de hdd kunnen zitten die de limiet van de hardeschijf op 32GB zet. Kijk daar anders eens na.
Oftewel de Cylinder Limitation Jumer (CLJ). :)

[ Voor 15% gewijzigd door Tatsu op 12-01-2005 21:35 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vind je topic titel anders vrij duidelijk. Je kan nu zeker dat data op je disk ook niet lezen. Misschien kan je eens een knoppix gebruiken en kijken of het daarmee wel lukt om alles te lezen?

Verwijderd

Ik ga ook voor de Jumper cap limit achter op de schijf, kijk daar idd eens naar !

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:40
NIET DIE JUMPER ERAF HALEN!!

als ik het me goed herinner moest je om maxblast te gebruiken die jumper er juist op zetten, dus limitten op 32GB.. vervolgens installeerde je maxblast en kon je de schijf volledig gebruiken.

Maar dan moet je wel van die schijf booten! anders wordt maxblast niet geladen. Van welke schijf probeer je nu te booten? de 80GB schijf of een andere?

editje :

okee, als extra schijf dus.. maak die 80gb schijf je primary, zodat maxblast geboot wordt en daarna kun je alles kopiëren naar je andere schijf.. als je klaar bent die limit-jumper eraf en de schijf helemaal formatteren en klaar..

[ Voor 28% gewijzigd door WVL_KsZeN op 12-01-2005 21:54 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Verwijderd

jumper kun je gewoon verzetten naar slave of master

alleen wat ik niet zeker meer weet je moet eerst mbr clearen, anders blijft maxblast denken dat het een kleine hd is

ik zou zeggen fdisk /mbr maar zeker weten doe ik het niet het is al een tijd geleden voor me dat ik ermee gewerkt heb.

ik zal eens zoeken voor je met google op maxblast

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

WVL_KsZeN schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:52:
NIET DIE JUMPER ERAF HALEN!!

als ik het me goed herinner moest je om maxblast te gebruiken die jumper er juist op zetten, dus limitten op 32GB.. vervolgens installeerde je maxblast en kon je de schijf volledig gebruiken.

Maar dan moet je wel van die schijf booten! anders wordt maxblast niet geladen. Van welke schijf probeer je nu te booten? de 80GB schijf of een andere?

editje :

okee, als extra schijf dus.. maak die 80gb schijf je primary, zodat maxblast geboot wordt en daarna kun je alles kopiëren naar je andere schijf.. als je klaar bent die limit-jumper eraf en de schijf helemaal formatteren en klaar..
Je hebt grote kans dat het OS wat er op staat niet eens wil laden, vanwege hardwareveranderingen.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Maxblast maakt gebruik van het Ontrack (toen der tijd ontwikkeld door Quantum) software om inderdaad de 32gb limit te doorbreken.
Gewoon de schijf als start schijf erin hangen (geen jumpers veranderen inderdaad) en dan starten met Maxblast, je kan deze ook gewoon downloaden als een ISO file (even fikken) en kan je em starten vanaf cd als de drive niet start.
Als je dan een tweede hardeschijf erbij hangt kan je uiteraard alles zo over zetten, moet je wel het format matchen, dus in geval van FAT-32 dat de andere drive dat ook heeft.
Daarna kan je de drive gewoon als slave erin zetten en formateren naar NTFS als er WinXP op de pc staat en dan daar de data weer op zetten.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-03 21:25

mace

Sapere Aude

wat jij daar zegt over format matchen is onzin... als het os de verschillendde filesystems maar ondersteunt, daar gaat het om :)

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:01
Dank voor alle input. Het booten vanaf die disk lijkt me inderdaad een goed plan, aangezien dan inderdaad die software wordt gestart. Ik ben alleen benieuwd of het lukt want er staat windows 98 op en hij komt natuurlijk uit een andere pc. Zal dus gelijk na booten allerlei nieuwe hardware vinden.

Misschien booten in veilige modus eerst proberen in de hoop dat hardware minder gezeik oplevert. Ik ga er vanuit dat maxblast dan al geladen is. Ik zal dit eerst gaan proberen.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:40
* WVL_KsZeN denkt..

ik kan me herinneren dat zelfs als je maxblast gebruikt je nog van floppy op kan starten. Je moet dan wachten tot maxblast geladen is en dan op een knop drukken (weet niet meer welke). Zelfs als het win98 systeem niet wil starten kun je dus nog met een bootflop op de win98 schijf komen. Schrijven naar een NTFS systeem is weer een tweede natuurlijk ;-)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Pagina: 1