Toon posts:

Van videorecorder naar dvdrecorder

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Belangrijk vraagje: Wie heeft er zin een groter topic te starten ivm ervaringen & tips over hoe je het best een vhs band op dvd krijgt?

=> zie ook aub mijn laatste post

Hallo beste mensen,

Ik hoop op een beetje raad mbt hoe je het best een VHS band op DVD krijgt.

Ik heb mijn videorecorder aangesloten op de dvdrecorder via scart.

Als ik de opgenomen dvd bekijk is het beeld minder scherp als het origineel op vhs.
Op zich geen ramp natuurlijk, maar is het mogelijk dit kwaliteitsverlies nog verder in te dammen?

Er zitten namelijk nog een andere aansluiting op de dvdrecorder, namelijk S-video in en composiet ook .
Composiet is minder goed, dat heb ik uit topics op het forum kunnen afleiden. Maar hoe zit het tussen scart en s-video?

Of koop ik beter een capturekaart of zo een plextor setje:

ConvertX PVR PX-TV402U
link: http://www.plextor.be/pro...onvertX%20PVR%20PX-TV402U

Graag jullie inzichten !

heel erg bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 12:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses voor de nog een reply te typen:-)

Ik weet dat er veel info te vinden is op het forum maar hoe meer ik lees hoe minder ik weet wat doen:s

Is er bij S-video geen geluid?, bij scart wel (bij mijn scart is er toch geluid bij dus..)? en ik las ook dat scart zowel composiet, s-video als RGB kan zijn |:( . Hoe weet ik in hemelsnaam welke mijn scart is?

Verder lees ik nog dat er S-vhs is (mijn vcr is dat hoogstwaarschijnlijk niet) want ik heb enkel gewone vhs banden. Ik kies ook niet de beste opname stand met mijn recorder maar ik kies wel een stand die overeenkomt met "beter als S-vhs" dus dat zal wel goed zitten (hoop ik).

wat een ingewikkeld wereldje toch... :)

• ATR
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10-2025

ATR

Als je een normale, niet al te dure, VHS recorder hebt is hij composiet. In SCART zit inderdaad composiet, S-video en RGB, het is dus maar net welk signaal het apparaat uitzend. Als je dus geen VHS recorder hebt met S-video/S-VHS uit kom je niet veel verder.

Met die caputekaartjes is de kwalieteit vaak niet beter dan direct van VHS naar DVD.

Je kunt proberen om een beter SCART kabel te kopen, een ergens rond de € 20,-. Dit lijk veel maar de kwaliteit is aanzienlijk beter.

Verwijderd

Topicstarter
ATR schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:54:
Als je een normale, niet al te dure, VHS recorder hebt is hij composiet. In SCART zit inderdaad composiet, S-video en RGB, het is dus maar net welk signaal het apparaat uitzend. Als je dus geen VHS recorder hebt met S-video/S-VHS uit kom je niet veel verder.

Met die caputekaartjes is de kwalieteit vaak niet beter dan direct van VHS naar DVD.

Je kunt proberen om een beter SCART kabel te kopen, een ergens rond de € 20,-. Dit lijk veel maar de kwaliteit is aanzienlijk beter.
Ik heb de handleiding van de dvd recorder eens doorgelezen, de 2de scartingang ervan wordt er benoemnd als RGB-in (wat volgens mijn beter is dan S-video, toch??).

Nu moet ik er dus nog achterkomen wat de scartUITgang van mijn vhs recorder uitzend. Indien dit composiet is, is dat wsl de reden waarom het beeld slechter is op de dvd dan op de vhs tape.
Thuis heb ik nog een nieuwere vhs recorder, daar ga ik ook eens een kijkje op nemen.

Alvast bedankt voor de extra info, ik ben al een stapje verder :9

edit: ik vrees dat mijn videorecorder zijn scart composiet uitzend, in de handleiding staat namelijk niets over rgb, er staat gewoon euro av connector (75 OHM- 1,0 vp-p).

dan maar iemand zoeken met een vcr die rgb uitzend!! (ps heeft elke moderne vcr nou rgb??)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 22:29 ]

Verwijderd

btw hoe zet je dan een videoband op dvd..

kheb een oude videorecorder met 1 scart poort..
enne een dvdrecorder met 2 scart poorten...

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-02 14:06

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

dat is dus eenvoudig
de scart die normaal van de videorecorder naar je TV gaat, lus je nu op de lijn-in van de DVDrecorder
Bij de dvdrecorder selecteer je die scartaansluiting als video-ingang en vervolgens duw je op je VCR op PLAY en op je recorder op RECORD :P

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

Verwijderd

FUBAR schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 00:11:
dat is dus eenvoudig
de scart die normaal van de videorecorder naar je TV gaat, lus je nu op de lijn-in van de DVDrecorder
Bij de dvdrecorder selecteer je die scartaansluiting als video-ingang en vervolgens duw je op je VCR op PLAY en op je recorder op RECORD :P
dat heb ik dus gedaan maar deed t niet :o kreeg al1 maar sneeuwvlokkies :? ofterwijl hij heeft nix opgenomen ;( :'(

Verwijderd

hoeveel uur video prop je eigenlijk op 1 dvd, want als je een E240 band op 1 DVD gaat zetten, moet je de compressie zo hoog (oftwel beeldkwaliteit zo laag) zo laag zetten, dat er idd niet veel overblijft. Heb het zelf eens gehad met 3uurs opname van een tv uitzending op DVD, had ik beter op VHS kunnen doen. Merk DVD recorder zal ook nog uitmaken denk ik in de opgenomen kwaliteit.

Verwijderd

Om het te testen zou je ook kunnen kijken via het interne signaal van je tuner van de dvd recorder, scheelt je een hoop tijd. DVD recorder weergaven op de tv, tuner dvd zetten op de line in waar je VHS is op aangesloten, en dan kijken of je het VHS signaal te zien krijgt op de tv ;)

Werkt dit niet dan zou je ook nog eens kunnen proberen om het door te lussen via je COAX kabel en dan op een kanaal van je DVD recorder het signaal zoeken van je VHS.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 00:23:
Om het te testen zou je ook kunnen kijken via het interne signaal van je tuner van de dvd recorder, scheelt je een hoop tijd. DVD recorder weergaven op de tv, tuner dvd zetten op de line in waar je VHS is op aangesloten, en dan kijken of je het VHS signaal te zien krijgt op de tv ;)

Werkt dit niet dan zou je ook nog eens kunnen proberen om het door te lussen via je COAX kabel en dan op een kanaal van je DVD recorder het signaal zoeken van je VHS.
tnx ik ga t morgen proberen .. al1 1 probleempje die coax in en ouput van vhs doet t niet .. was ik toen al terug mee gegaan naar winkel maar al1 via scart doet ie t nog (8>

ik kijk morgen ff of t werkt tnx B)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 00:17:
[...]

dat heb ik dus gedaan maar deed t niet :o kreeg al1 maar sneeuwvlokkies :? ofterwijl hij heeft nix opgenomen ;( :'(
Ik weet wat je fout doet:-) je moet je de 2de scart van je dvd recorder verbinden met je video, (ext 2), de EERSTE scart van je dvd recorder moet je verbinden met je tv. Dan slecteer je op de dvd recorder ext2 (als kanaal), dan duw je je video op play en dan zie je wat je gaat opnemen op je tv. Doorgaans moet je wel eerst op record drukken bij je dvd recorder (anders mis je een paar seconden)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 00:21:
hoeveel uur video prop je eigenlijk op 1 dvd, want als je een E240 band op 1 DVD gaat zetten, moet je de compressie zo hoog (oftwel beeldkwaliteit zo laag) zo laag zetten, dat er idd niet veel overblijft. Heb het zelf eens gehad met 3uurs opname van een tv uitzending op DVD, had ik beter op VHS kunnen doen. Merk DVD recorder zal ook nog uitmaken denk ik in de opgenomen kwaliteit.
Dat maakt zeker veel uit. Ik heb DVD recorders verkocht voor m'n werk en uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat merken als JVC, Panasonic, Sony en Pioneer hele goede compressietechnieken hebben, terwijl Philips, LiteON en LG een beetje achter blijven. Ik mocht wel 's een DVD recorder mee naar huis nemen om te testen, de eerste was een Philips DVD R70 (inmiddels opgevolgd door nieuwere modellen). Daar ontdekte dat je niet veel verder moest gaan dan 2,5 uur op 1 DVD. Zelf heb ik later een JVC DR M10 B gekocht (zie sig) en die kon makkelijk 3 uur en eigenlijk ook prima 4 uur op een DVD kwijt. Ook mijn huidige Pioneer DVD/HD recorder ziet er nog heel acceptabel uit met 4 uur op een DVD. Let wel: als je er dicht op gaat zitten zie je het verschil met 2 uur op een DVD uiteraard wel, maar ik ga even uit van normale kijkafstand: > 2,5 meter van je TV :)

Dus dat kan ook een probleem voor de topicstarter zijn. Overigens heeft het geen zin om te zoeken naar een videorecorder met RGB out, als ze al bestaan (heb er nog nooit van gehoord), is het alleen een omzetting van composiet naar RGB, dat brengt geen enkele verbetering. In feite stuurt hij de fouten en storingen van composiet dan heel netjes en natuurgetrouw door 8)7

Maar goed, ik denk dat er behalve de opnamestandaard niet zoveel te verbeteren is. Ik weet niet wat er gebeurt als je een SVHS videorecorder pakt, ik weet niet of die nog winst uit een gewone VHS band kunnen halen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 11:43:
[...]

Dus dat kan ook een probleem voor de topicstarter zijn. Overigens heeft het geen zin om te zoeken naar een videorecorder met RGB out, als ze al bestaan (heb er nog nooit van gehoord), is het alleen een omzetting van composiet naar RGB, dat brengt geen enkele verbetering. In feite stuurt hij de fouten en storingen van composiet dan heel netjes en natuurgetrouw door 8)7

Maar goed, ik denk dat er behalve de opnamestandaard niet zoveel te verbeteren is. Ik weet niet wat er gebeurt als je een SVHS videorecorder pakt, ik weet niet of die nog winst uit een gewone VHS band kunnen halen.
Je hebt idd gelijk, ik heb de sites van JVC, panasonic, en philips bekeken, en er is idd nergens een vcr met rgb out, behalve een dvd/vcr combo :).
Ben je soms bekend met philips model 645? (dat verkocht wordt onder een andere merknaam).

Bij mij staat de opname kwaliteit dus op :

standardplay plus (beter dan s-vhs-beeldkwaliteit). Dan raakt er 2.5 uur op een schijfje. Als hij al beter opneemt als vhs kwaliteit heeft het toch geen nut om de opname kwaliteit nog hoger te zetten? (is net zoals van een mp3 met een bitrate van 64, 1tje met een bitrate van 256 proberen te maken)

1tje hoger is: standardplay (voorbespeelde dvd kwaliteit), dan gaat er slechts 2uur nog op een schijfje.

Enige idee wrm ik dus een slechtere kwaliteit heb op het dvd schijfje dan op de vhs band?maw de oorzaak van het slechtere beeld :) mss vind ik daar dan nog wel een oplossing voor.

alvast bedankt!

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 15:49

redyak

Try and Fail

Als je een videorecorder aan een PC hangt dan kan je veel beter compressen (vitualdub + codecs)

4 uur film op een 1x DVD zou moeten kunnen zonder kwaliteitsverlies.
Immers een VHS band staat gelijk aan VCD kwaliteit 1150 Bitrate
Op een VCD past 80 minuten maximaal met deze bitrate.
3 x 80 minuten= 240 minuten , 3 CD's passen op een DVD. Dus moet kunnen denk ik, of mis ik iets?

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

Verwijderd

Topicstarter
redyak schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 12:09:
Als je een videorecorder aan een PC hangt dan kan je veel beter compressen (vitualdub + codecs)

4 uur film op een 1x DVD zou moeten kunnen zonder kwaliteitsverlies.
Op een VCD past 80 minuten maximaal met deze bitrate.
3 x 80 minuten= 240 minuten , 3 CD's passen op een DVD. Dus moet kunnen denk ik, of mis ik iets?
Zou ik evt eens kunnen proberen, het kwaliteitsverlies moet toch van ergens komen :) morgen kan ik testen of het de vcr of de dvdrecorder is. (heb thuis nog een relatief nieuwe vcr van 3-4 j oud => amper gebruikt).

Het nadeel dat je hebt als je met de pc werkt is dat je geen scart kan gebruiken maar dat je het met S-video moet gaan klaren, wat voor beeld minder goed is dan rgb. Maar aangezien dat de scart uit van de vcr toch maar composiet is...zal het (denk ik) niet zo veel gaan uitmaken.

mss een ruim bemeten xvid compressie toepassen :9 altijd al goeie resultaten mee bekomen!

Verwijderd

Topicstarter
redyak schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 12:09:

Erm waar heb jij gevonden dat de bitrate van een vhs band 1150 is? (ff gezocht via google en de search hier maar niet echt iets concreet gevonden)

Verwijderd

Topicstarter
Belangrijk vraagje: Wie heeft er zin een groter topic te starten ivm ervaringen & tips over hoe je het best een vhs band op dvd krijgt?

Ik denk maar aan : - gebruikte apparatuur => welk merk van videorecorder is het best geschikt?
- welke dvd recorder?
- Is een combo toestel beter? (dit heeft meestal speciale functies)
- welke speciale functies zijn nuttig (pure picture ofzo)
- welke opname stand? (of bitrate)
- toch maar via de pc? welke codec dan?compressie, etc

En nog vele andere vragen natuurlijk:-) wie er nog weet post ze hier en daarna maken we dan een topic met als start deze vragen. Wie er dan meer over weet kan het dan daar posten zodat nu eindelijk iedereen is weet hoe je het BEST dit aanpakt...

* een goede topic titel is dan ook nog welkom;)

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 15:49

redyak

Try and Fail

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 12:40:
[...]

Erm waar heb jij gevonden dat de bitrate van een vhs band 1150 is? (ff gezocht via google en de search hier maar niet echt iets concreet gevonden)
Toen in europa VHS in opkomst was hebben de azieatische landen gekozen voor VCD als tegenhanger van de VHS. Daarna kwam er SVCD en tegenwoordif nog meer exotische vormen SKVCD enz. enz. (tmpgenc).
Ik heb veel van deze VCD's gezien (Pinnacle Studio, Ulead Moviefactory branden deze op 1150 bitrate) dus omdat ik het beeld en geluid ken geef ik aan dat met een bitrate van 1150 de kwaliteit die op een vhs-band staat er niet op achteruit gaat. Dit is dus geen wet :)

zie ook : http://home.wanadoo.nl/jensink/vdc_en_svcd.htm

[ Voor 5% gewijzigd door redyak op 13-01-2005 16:08 ]

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

Pagina: 1