Toon posts:

VMware workstation - fysieke partitie booten vanuit VMware*

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zelfs op irc naar hulp gezocht maar niemand hielp me, dus vraag ik even hier.

ik heb VMware workstation op windows xp geinstaleerd, en ik heb ook een partitie waar linux fedora core 3 op zit, het lukt me niet om die partitie op te starten in windows met vmware, heeft iemand enig idee of het wel kan eigenlijk en hoe?

dank je wel

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je bedoelt dat je je virtuele schijf in 2 delen hebt gedeelt: 1 stuk voor windows en een stuk voor fedora?

En nu wil je IN VMWare je fedora core aan de praat krijgen? Wat dacht je van grub/lilo installeren? :? (In VMWare uiteraard)

Verwijderd

Volgens mij is het mogelijk (weet het vrijwel zeker van Versie 4, maar niet van 3), maar eigenlijk is VmWare bedoeld om buiten de virtuele PC ook nog eens een virtuele HDD aan te maken (dus gewoon een bestand op je HDD)...

Maar als het goed is kun je ook ipv zo'n bestandje een echte HDD aankoppelen, in het schermpje waar je ook de rest van je Virtual Machine kan aanpassen...

Verwijderd

Topicstarter
hoe instaleer ik dan grub of lilo..

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 20:58:
hoe instaleer ik dan grub of lilo..
Dude, zoek anders ff met google op "dualboot" ofzo? :? Zulk soort dingen zijn vrij basic. Heck, met de search of een FAQ van GoT kom je er dan ook wel uit..

En volgens mij snap ik je ook niet goed.. Leg eens DUIDELIJK uit wat je wil?

[ Voor 14% gewijzigd door Osiris op 12-01-2005 21:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 2 partities, op partitie 1 zit windows xp, op partitie 2 zit linux.

ik heb op partitie 1 (windows) het programma VMware geinstaleerd.
ik heb nu ook windows draaien. en ik wil nu partitie 2(linux) opstarten in vmware. dus in partitie 1
met andere worden, 2 OS tegelijker tijd, windows en linux

• Osiris
  • Niet online
k, vraag ik me af waarom je niet gewoon Fedora in een virtuele schijf had geinstalleerd in VMWare, maar zal wel iets te maken hebben met dualboot ofzo voordat je VMWare had..

Nou, dan maak je in VMWare toch een nieuwe Virtual Machine aan met die partitie als harde schijf? RAW moet je daarvoor hebben ofzo..

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dat kan niet met behoud van data op de Linux partities voor zover ik weet :). Je moet ipv een virtual drive een physical drive kiezen bij het maken van de virtual machine, daarin kan je dan FC3 installeren.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Osiris
  • Niet online
AtleX schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:04:
Dat kan niet met behoud van data op de Linux partities voor zover ik weet :). Je moet ipv een virtual drive een physical drive kiezen bij het maken van de virtual machine, daarin kan je dan FC3 installeren.
Hm, dr waren inderdaad wat issues met het raw xs-en van partities.. Pech voor de TS :P

Verwijderd

Topicstarter
ja dat deed ik net, en ik kreeg een error:

*** VMware Workstation internal monitor error ***
This virtual machine has tried to execute an invalid part of memory. It is possible that the virtual disk or CD media you are using is not bootable or that a program or driver running in the virtual machine has malfunctioned.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:36

Cyphax

Moderator LNX/AI
AtleX schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:04:
Het kan misschien wel met behoud van data. In plaats van een virtual drive kies je inderdaad een aanwezige partitie op het systeem. Het enige wat mis zou kunnen gaan is dat ie geen Linux partities kan herkennen. In dat geval moet je FC3 opnieuw installeren. Maar als ie die Linux partities wel herkent kun je 'm waarschijnlijk zo booten.
Ik heb op deze manier een bestaande Windows 98 installatie op een partitie kunnen starten. Het nadeel is dat ie wel met 2 verschillende hardware configuraties moet kunnen werken.
Ik zou hierdoor toch aanraden een virtuele schijf te gebruiken. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit lijkt me meer een vraag voor Software Algemeen aangezien het specifiek over het starten van een OS van een fysieke partitie uit VMware gaat. Ik ga je topic dan ook even verplaatsen en pas je topic titel even aan :)

Windows Operating Systems >> Software Algemeen

Verwijderd

Topicstarter
heb ik mischien niet VMware tools nodig?

ok elevator, dank je wel

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 21:14 ]

• Osiris
  • Niet online
VMWare tools heb je pas nodig als je OS volledig opgestart is..

Misschien is 't een gebrek aan bootloader in de bootsector van die partitie.. Je zou eventueel in je Virtuele Machine een CD-ROM aan kunnen maken waarbij je dan ff een Linux live/boot-cd pakt en grub/lilo installeert in je virtuele machine :)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:08:
ja dat deed ik net, en ik kreeg een error:

*** VMware Workstation internal monitor error ***
This virtual machine has tried to execute an invalid part of memory. It is possible that the virtual disk or CD media you are using is not bootable or that a program or driver running in the virtual machine has malfunctioned.
Dit duidt er naar mijn idee op dat een driver die je op die linux partitie gebruik, niet compatible is met de ge-emuleerde hardwar van de VMWare virtual machine. Je had de Linux partitie al ingericht met de hardwar van je pc voordat je VMWare ging gebruiken?
Het lijkt mij beter om de Linux omgeving opnieuw te installeren vanuit de VMWare virtual pc op de partitie of daar een virtual pc drive (is bestand) voor te gebruiken. Ik weet zo geen oplossing met je huidige instellingen omdat ik niet echt veel Linux kennis heb.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

c70070540 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:16:
[...]

Dit duidt er naar mijn idee op dat een driver die je op die linux partitie gebruik, niet compatible is met de ge-emuleerde hardwar van de VMWare virtual machine. Je had de Linux partitie al ingericht met de hardwar van je pc voordat je VMWare ging gebruiken?
Het lijkt mij beter om de Linux omgeving opnieuw te installeren vanuit de VMWare virtual pc op de partitie of daar een virtual pc drive (is bestand) voor te gebruiken. Ik weet zo geen oplossing met je huidige instellingen omdat ik niet echt veel Linux kennis heb.
Denk je dat VMware een error zou geven die door Linux veroorzaakt wordt zonder dat het OS of de Kernel uberhaupt gestart is?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
kan ik dan beter een wat grotere partitie gebruiken en daar windows op gooien, dan op zelfde partitie linux als guest doen? nieuwe instalaties.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Spider.007 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:18:
[...]
Denk je dat VMware een error zou geven die door Linux veroorzaakt wordt zonder dat het OS of de Kernel uberhaupt gestart is?
Aangezien onderstaande melding beide kan betekenen kan ik daar geen uitspraak over doen...
(ik doel dus op een fout op schijf (virtual disk) of fout in een programma of driver in the virtual machine (or that a program or driver running in the virtual machine has malfunctioned)
It is possible that the virtual disk or CD media you are using is not bootable or that a program or driver running in the virtual machine has malfunctioned.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal voor jullie hulp, ik instaleer gewoon linux opnieuw :)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

En is het intussen gelukt?

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Weet iemand of dit wel kan?
Windows geinstallerd op mn eerste partitie en wil Linux ernaast installeren. Kan het dan dat ik bijvoorbeeld Linux als hoofd OS ga gebruiken en windows in VmWare kan runnen?

Edit:
Dit omdat ik dan mijn windows programma's kan blijven gebruiken en op NTFS kan blijven schrijven. Kan niet al mijn schijven omzetten. Wil wel blijven gamen oid dus dat je het ook nog gewoon kan booten. Kun je hierdan beter XEN voor gebruiken had ik iets van gelezen. Meer dan OS tegelijk?

[ Voor 43% gewijzigd door jordz. op 12-10-2005 17:30 ]

Arch Linux

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

joRDzz schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 17:24:
Weet iemand of dit wel kan?
Windows geinstallerd op mn eerste partitie en wil Linux ernaast installeren. Kan het dan dat ik bijvoorbeeld Linux als hoofd OS ga gebruiken en windows in VmWare kan runnen?

Edit:
Dit omdat ik dan mijn windows programma's kan blijven gebruiken en op NTFS kan blijven schrijven. Kan niet al mijn schijven omzetten. Wil wel blijven gamen oid dus dat je het ook nog gewoon kan booten. Kun je hierdan beter XEN voor gebruiken had ik iets van gelezen. Meer dan OS tegelijk?
Ik begrijp je niet helemaal, maar dit is mogelijk:

Windows op NTFS installeren en als host gebruiken voor VMWare en als guest Linux.

Of:

Linux installeren op een linux compatible filesystem en als host gebruiken voor VMWare en als guest Windows.

• jordz.
c70070540 schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 20:36:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal, maar dit is mogelijk:

Windows op NTFS installeren en als host gebruiken voor VMWare en als guest Linux.

Of:

Linux installeren op een linux compatible filesystem en als host gebruiken voor VMWare en als guest Windows.
Bedoel je dan als guest dat je het in een virtuele schijf geinstalleerd moet worden of rechtstreeks van de hd kan worden gedraaid?
Ik bedoel dus dat ik gewoon windows op mijn pc heb geinstalleerd en op een andere partitie linux. Nu wil ik als ik linux draai windows kunnen opstarten, dus gewoon de andere partitie. Dat wou ik doen met behulp van VMWare. Dus geen virtuele schijven oid :) Is het zo te volgen?

Arch Linux

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Je kan als je wat beter bekend bent in VMWare ook in plaats van een virtuele schijf, een harddisk rechtstreeks aanspreken. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar dat kan je in de documentatie nalezen.

Alleen...
Als je ook wel eens Windows rechtstreeks opstart, heb je een andere hardware configuratie dan dat je het vanuit VMWare aanspreekt. Daar krijg je dan problemen mee. Als je nooit Windows rechtstreeks opstart, dan is het geen probleem.

[ Voor 38% gewijzigd door Gé Brander op 13-10-2005 08:52 ]

• jordz.
Windows zou toch kunnen switchen van hardware? Ik ga het in ieder geval proberen, thx :)

Arch Linux

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Stel dat je partitie layout zo is:

1: Windows XP
2: Linux
3: Linux swap

En in de bootloader van je PC staat geen Lilo of Grub, je kunt Linux dus NIET opstarten bij het booten van je PC. Dan kun je via VMWare toch Linux starten op de volgende manier:

1. Maak een nieuwe VM en geef die een virtuele schijf (zo klein mogelijk).
2. Assign de echte schijf aan VMWare en zeg dat hij alleen partities 2 en 3 mag gebruiken.
3. Stel de virtuele schijf in als de schijf om vanaf te booten.
4. Boot knoppix in die VM en installeer lilo/grub op de MBR van de virtuele schijf
5. Boot de virtuele schijf en gebruik grub/lilo om de linux partitie op te starten.

Ik heb dit al meerdere keren toegepast en het werkt prima (VMWare op Linux host overigens), je kan op die manier ook Windows op een USB schijf opstarten (gewoon /dev/sda als physical disk toevoegen aan je VM en runnen maar).

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Pagina: 1