Toon posts:

Dell backlight na windows-boot zwart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een Dell Inspiron 2650 waarbij de backlight raar doet.
In eerste instantie zag je het post-scherm gewoon, ook het opstartscherm van windows (XP Pro), maar vanaf het inlogscherm schakelt de backlight uit. Dit was verholpen na alle power-saving opties uit te zetten.
Een tijd later is het beeld tijdens het opstarten al zwart, dus ook het post-scherm/Dell-logo.
Een externe monitor heeft hier verder geen last van, videochip is blijkbaar nog in orde.

Nieuwe installatie van Windows heeft niet geholpen, BIOS-update ook niet.

Los contact van de backlight lijkt me onmogelijk, je kan de notebook zonder aan te raken (op de toetsen na natuurlijk ;) ) overschakelen naar CRT, weer terug en af en toe heb je gewoon beeld op de laptop. Omdat dit niet alleen in Windows gebeurd denk ik dat het probleem bij het BIOS ligt.

Heeft iemand dit ook meegemaakt? Ik heb wel topics gevonden over kapotte backlights, maar dat lijkt me niet het geval. Ook andere topics over deze symptonen doorgelezen, niets bied een uitkomst.

Alvast bedankt!

• Joske Pauwels
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2016

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Inspiron 8600. Eerst was een hoek van het scherm een beetje rozig, dan werkte het een dag lang terug normaal, en plots terwijl ik ermee bezig was viel het uit.

Ook bij mij valt de schermverlichting ongeveer bij de windows login uit. Als ik het scherm dichtklap (waardoor hij het scherm uitschakelt) en terug open werkt het terug perfect voor een tiental seconden en dan valt het weer uit.

Ik heb al wat gelezen ivm backlight inverters en backlights vervangen, maar het gekke is dat mijn scherm vaak perfect werkt. Ik zou dus eerder denken dat het aan die inverter ligt? Soms werkt het scherm een paar minuten aan een stuk, maar je kan er nooit op rekenen.

Gezien de laptop voor de rest nog perfect is, ben ik echt niet bereid om hem al naar het stort te dragen. Maar ik weet nu niet of ik een backlight inverter of een backlight (lampje dus) moet bestellen.

Posts op internet zijn tegenstrijdig: de ene zegt dat het duidelijk de backlight is en dat die eenvoudig te repareren is, de andere zegt dan weer dat bij dell die backlights in het scherm vast zitten en niet vervangen kunnen worden. (Na mijn laptop helemaal gedemonteerd te hebben moet ik bekennen dat ik het inderdaad niet vond).

Dus kan iemand me adviseren...
1) of ik best een nieuwe backlight koop, of beter een backlight inverter. Of allebei?
2) Ik kan het blijkbaar enkel in de USA bestellen (op een paar woekeraars in NL na), of hebben jullie weet van goede adressen hiervoor in NL of BE?

Thanks!