[ms access] formules over records heen

Pagina: 1
Acties:

• Foxie_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-03 20:30
Ik zou het volgende moeten doen ..

Stel een tabel tbltest het de volgende kolommen ID, Geld , kosten.

in de eerste record (id = 1) zou geld 1000 moeten staan. kosten kan men zelf invullen
in de tweede record (id = 2) zou geld = (geld van record 1 - kosten van record 1 )moeten staan en kosten kan men zelf invullen
in de derde record (id = 3) zou geld = (geld van record 2 - kosten van record 2 )moeten staan en kosten kan men zelf invullen
enz.

Hetzelfde dus wat men héél simpel in exel kan doen .. Maar ik zou het in access moeten hebben. Iemand een idee hoe dit gedaan kan worden en of het wel kan ?

• TheXception
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Daar je verhaal niet geheel duidelijk is, kan ik je ook geen echt duidelijk antwoord geven.
Allereerst een algemene opmerking: Dit soort berekeningen zijn wat lastiger te maken in Access, met name op een tabel.Dat is dus niet vergelijkbaar met Excell.
Ja ja, de echte goeroes zullen nu gaan roepen dat het allemaal mogelijk is....

Dus: wat is je doel met deze tabel?

Als ik denk te begrijpen wat je wilt, dan lijkt me de opzet niet zo goed gekozen.
Je wilt uitgaan van een startbedrag en op basis daarvan kosten eraf trekken??
Of zit ik hier al verkeerd?

Heb ik toch nog wat vragen:
Blijkbaar wordt het bedrag steeds minder? Als ik tenminste naar jouw opzetje kijk..
Is dit startbedrag eenmalig (Dus dat wat jij in ID=1 zet)? En wat wil je als het wijzigt?

Volgens mij zou je het volgende kunnen maken:
Een tabel met je "positieve" boekingen (inkomen/stortingen) en een tabel met je kosten (afboekingen)
Zet al die gegevens in een form, en laat daar de bewerkingen van optellen en aftrekken op los.
Moet je wel even wat programmeren...

Forgive me als ik er echt helemaal naast zit, maar dan ben je gewoon niet duidelijk geweest... O-)

"It's better to burn out, than to fade away"

• Foxie_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-03 20:30
Merci voor de reactie. Zal het proberen duidelijk te maken met een voorbeeld. Stel uw gegevensbladweergave er als volgt uitziet
code:
1
2
3
4
5
6
ID          geld          kosten
1           1500            50
2           1450            100
3           1350            50
4           1300            200
5           1100

in het eerste record staat geld status vast. Dus op 1500. Kosten kan de gebruiker altijd zelf invullen. Zodra de kosten zijn ingevuld moet er een nieuw record gemaakt worden waar de geld-waarde al ingevuld wordt. Deze geld-waarde is de vorige geldwaarde - de vorige kosten.

Normaal wijzigt dit bedrag nietmeer. Bedoeling is een soort beurs spel te maken voor lln economie. Dus het eerste record is het startbedrag om aandelen te kopen. Kosten zijn de kosten van het aankopen & de bankkosten.

Ik heb ondertussen al door dat dit simpel te doen is met een exel bestand. Maar vanwege formulieren enz zou ik het graag in access doen.
Hopelijk is dit iets duidelijker O-)

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Volgens mij denk je verkeerd!? Kan je niet in een andere tabel de basiswaarde zetten en vervolgens soortement van orders aanmaken, die bij het basisbedrag worden opgeteld.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:36

Boss

+1 Overgewaardeerd

Wat je wilt doen kan alleen met een paar hele lasrige queries die heel erg traag gaan worden. In ieder geval moet je natuurlijk al sowieso geen overbodige gegevens opslaan, wat je nu wel aan het doen bent. Het gaat alleen maar over de kosten kolom, die een resultaat is van alle voorgaande kosten. (moet je wel een eerste record aanmaken waar je -1500 kosten hebt om op een positief saldo uit te komen).

Daarna kan je in de querie dus per regel de som van alle voorgaande regels laten berekenen (met DCOUNT of een subselect). Dat wordt alleen heel erg traag.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.