WOL wil niet werken

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
Hallo tweakers.

Ik heb een laptop die ik graag op wil laten starten via t LAN hier, maar t wil maar niet lukken.
Ik heb de nieuwste driver gedownload en daarin WOL aangezet zodat ie bij een ping op moet gaan starten. Ook in de bios staat WOL aan.
Het probleem is dus dat het aparaat bij een ping gewoon vrolijk uit blijft.
Als ik het ding aan een switch hang gaan daar ook de lampjes uit als de laptop uit gaat.
Ik heb diverse sites bekeken, maar ik kan niets meer vinden dat ik zou moeten doen behalve t WOL zowel in de bios als op de NIC zelf aanzetten. Ik heb nog wel gelezen over kabels van t moederboard naar de NIC, maar het lijkt me dat dat niet echt van toepassing is bij een laptop.

Is dit een typisch geval van "tja, dat heb je als je een Medion laptop koopt", of ben ik iets vergeten?

Bvd

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Sinds wanneer werkt WOL op een ping dan? Daar moet je toch een "speciaal pakketje" voor versturen ofzo? Google daar eens naar.

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
http://pages.towson.edu/aczech/magicpkt/

AMD PCnet Magic Packet Utility

dat programma installaren dan werkt het.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 09:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

With stupid, die dingen werken niet op ping maar op zgn Magic Packets

Tijd voor een nieuwe sig..

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 19:50

newpegasus

Hertog

Koffie schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 22:49:
nu moet ik uit ervaring toch zeggen dat mijn 3com905c-tx wel remote kan starten op ping. alleen werkt dit niet echt fijn, als je je eigen netwerk scant met een willekeurige tool, dan word je computer dus al gestart. dat wil je dus niet hebben :P.

maar met een magic packet werkt het prima. ik gebruik hiervoor het programma: CC Get Mac Address. er is een free ware versie te downloaden, hier.

/edit

ik heb nog even een bron gezocht voor het starten op ping: hier te vinden.

belangrijk stuk: "There are other types of WOL packets (Ping Wake-Up, ARP Wake-Up, Link State Change Wake-Up)"

[ Voor 27% gewijzigd door newpegasus op 12-01-2005 22:56 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Afgezien daarvan, moet je onder Windows XP ook nog het vinkje "allow this device to bring the computer out of standby" aanzetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• twilightschild
Ik wil niet zeggen dat ik er veel van af weet, maar volgens mij is dit niet waar.
Bepaalde kaarten ondersteunen ook WOL als ze gepinged worden. Anders lijkt het me ook redelijk onlogisch dat ik die optie aan kan zetten op mn NIC. Ik heb trouwens alle opties aangezet op mn NIC uit wanhoop, dus ping, arp en lan status. Volgens mij betekent dit dat het ding zelfs op zou moeten starten als ik er gewoon een netwerkkabel in zou steken..
Ik heb het overigens ook gewoon op de "normale" manier geprobeerd, met AMD magic packet. Ook geen succes.
Maar aangezien het lampje op de switch uit gaat als de laptop uitgaat, denk ik niet dat het probleem zit in de manier waarop ik het "wake-up" signaal verstuur.
Ik heb overigens ook "allow this device to bring the computer out of standby" aangevinkt, dus dat kan het ook niet zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door twilightschild op 13-01-2005 13:24 ]

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 17:37

Xtremelead

powered by E-MU

Staat die laptop uit of in stand-by?
WOL werkt imo alleen als een machine in stand-by staat en dus niet als deze uitstaat.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

Verwijderd

Dat de pc in stand-by zou moeten staan is onzin.
Wol vind plaats op hardware niveau dus evt settings in Xp hebben hier ook geen invloed op .(de setting onder xp die genoemd wordt geld voor standby)
Drivers zijn dus ook niet van toepassing op dit eerste niveau.(pas als de pc opstart vanuit wol en evt een bootimage geladen moet worden is dit van toepassing)

Wat is het dan wel?

Veel pcmcia netwerkkaartjes ondersteunen geen wol, tevens zijn er switches die het niet ondersteunen.
In normale pc's is er in sommige gevallen idd een wolkabeltje van de nic naar het mobo nodig, bij een laptop geld dit niet.

Kun je wat meer vertellen over je laptop,nic en switches?

Verwijderd

Wake On Lan is volgens mij iets anders als het 'Uit Standby halen', de PC staat dan niet echt uit.

Bij mij thuis werkt het dus wel, als ik de PC het Shutdown commando laat uitvoeren, dat is dus wat anders dan Standby !!

Als de PC wordt uitgeschakeld met Shutdown, dan is Windows niet meer aktief, en heeft de optie in Windows 'allow this device to bring the computer out of standby' geen enkel effect. Deze optie dient ervoor om Windows weer te aktiveren als Windows Power Management de PC in Standby mode heeft gezet.

Als de PC met Shutdown is afgesloten komt de 'echte' WOL om de hoek kijken, en daarvoor is het noodzakelijk om het MAC Adres van je netwerkkaart te achterhalen. Je zult dan inderdaad een Magic Packet moeten versturen naar het betreffende MAC Adres.

Een goede site met diverse tools is http://www.depicus.com/wake-on-lan/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 13:49 ]

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 23:37

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Er zijn enkele netwerkkaarten die claimen op een ping uit WOL wakker te worden, het probleem met de ping is mogelijk dat deze simpelweg niet aankomt omdat je IP adres niet geregistreerd blijft nadat je computer offline gaat. Een pakket dat op mac adres niveau verstuurd wordt, komt wel aan. Je netwerkkaart blijft immers in WOL stand bij je router bekend met zijn MAC. google op amd's tooltje, of op "wol.exe" om een tool te vinden dat je helpt.

[ Voor 13% gewijzigd door Luxx op 13-01-2005 14:00 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• twilightschild
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:40:
Dat de pc in stand-by zou moeten staan is onzin.
Wol vind plaats op hardware niveau dus evt settings in Xp hebben hier ook geen invloed op .(de setting onder xp die genoemd wordt geld voor standby)
Drivers zijn dus ook niet van toepassing op dit eerste niveau.(pas als de pc opstart vanuit wol en evt een bootimage geladen moet worden is dit van toepassing)

Wat is het dan wel?

Veel pcmcia netwerkkaartjes ondersteunen geen wol, tevens zijn er switches die het niet ondersteunen.
In normale pc's is er in sommige gevallen idd een wolkabeltje van de nic naar het mobo nodig, bij een laptop geld dit niet.

Kun je wat meer vertellen over je laptop,nic en switches?
Het is een medion laptop. De NIC zit onboard, dus ik kan me niet voorstellen dat er problemen met kabeltjes zouden kunnen zijn. Ik heb het nu niet via een switch of iets aangesloten zitten, maar gewoon via een crosscable op mn desktop.
Ik weet dat de lampjes van een witch niet aan blijven staan (zoals wel zou moeten met WOL) omdat ik 'm, om dit even te testen, aan een switch heb gehangen.

Verwijderd

Volgens mij ligt het probleem van de TS niet bij drivers en dergelijke maar bij het feit dat er geen stroom op het mobo van de laptop staat als hij uitgeschakeld is. Het lampje van de NIC is immers uit. WOL werkt toch allen als er spanning op het mobo staat dacht ik?

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 16:19
Ik heb ook problemen met WoL :(

Ik heb een Intel PRO/1000MT in een Asus P4T533, die doet WoL via PCI slot als het goed is. De ledjes (van de NIC) blijven iig wel branden.

De laptop is een Toshiba Satellite Pro A60 met een onboard Realtek 8139 NIC. Die ledjes (van de NIC) blijven niet branden.

De ledjes op de switch, 3Com® OfficeConnect® Dual Speed Switch 8 Plus, blijven wel branden. Het het met die tool van AMD geprobeerd, meerdere keren :(

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

twilightschild schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:02:
[...]

Het is een medion laptop. De NIC zit onboard, dus ik kan me niet voorstellen dat er problemen met kabeltjes zouden kunnen zijn. Ik heb het nu niet via een switch of iets aangesloten zitten, maar gewoon via een crosscable op mn desktop.
Ik weet dat de lampjes van een witch niet aan blijven staan (zoals wel zou moeten met WOL) omdat ik 'm, om dit even te testen, aan een switch heb gehangen.
Maar waar PING je dan heen? naar het adres wat je pc heeft als hij aan staat? of heb je ook in je NIC opgegeven wat voor IP adres je hebt? want als je windows afsluit, zoals hierboven ook al vermeld, heeft je NIC toch idd geen netwerkkaart meer? En heb je dat AMD tooltje al geprobeerd?

mijn T.net systeemspecspagina

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 16:19
Ik ping iig naar het MAC adres van de betreffende NIC :)

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• twilightschild
RRX schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:22:
[...]

Maar waar PING je dan heen? naar het adres wat je pc heeft als hij aan staat? of heb je ook in je NIC opgegeven wat voor IP adres je hebt? want als je windows afsluit, zoals hierboven ook al vermeld, heeft je NIC toch idd geen netwerkkaart meer? En heb je dat AMD tooltje al geprobeerd?
Ik heb de nic een vast adres gegeven. Ook heb ik (heb ik al een keer verteld) het amd tooltje ook gewoon gebruikt.
Het probleem is dat ik denk dat het niets met dit alles te maken heeft, aangezien het lampje op de switch niet aan blijft staan als de laptop uit is. Dit lijkt me dus eerder een hardware dan een software probleem.

Verwijderd

Als je een crosskabel gebruikt kan het in ieder geval niet aan de switch liggen.
Download het tootltje van de eerder genoemde link even en test het daarmee.
In principe gebruik je altijd een macadres voor wol en geen ipadres.

• twilightschild
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:17:
Als je een crosskabel gebruikt kan het in ieder geval niet aan de switch liggen.
Download het tootltje van de eerder genoemde link even en test het daarmee.
In principe gebruik je altijd een macadres voor wol en geen ipadres.
Heb ik al gedaan en ook dat werkt niet.
Wederom: Volgens mij kan dit niet aan het tooltje dat ik gebruik liggen. Dat het lampje op de switch uitgaat lijkt mij toch een teken dat de NIC geen voeding meer krijgt vanaf t mobo.
Niemand een idee waar dit door zou kunnen komen?

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 09:55

neh

twilightschild schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:29:
[...]

Ik heb de nic een vast adres gegeven..
Dat maakt niet uit. Als één pc de andere wil benaderen dan probeert hij via ARP het ip adres om te zetten naar het MAC adres van de netwerkkaart die hij probeert te benaderen. De te benaderen PC is bij dat proces betrokken, dus als hij uit staat dan kan je IP nog zo vast zijn, dan kan het MAC adres er niet bij gevonden worden en dan weet de versturende pc niet waar de ping heen moet. Je zult op alle pc waarvanaf je dan zou willen pingen een statische ARP entry moeten maken.

Maar verder naar je probleem. Dat de driver zegt dat WOL aan staat garandeert niet dat er ook daadwerkelijk WOL op je netwerkkaart zit. Ik heb 2 netwerkkaarten van andere merken met exact dezelfde realtek chipset erop en exact dezelfde driver. De ene heeft ervoor gekozen WOL op de kaart te stoppen, bij de andere is dat niet zo.

Dat je lampjes uitgaan lijkt mij een vrij duidelijke indicatie dat jouw laptop gewoon niet beschikt over WOL functionaliteit.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

• twilightschild
plork schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 00:10:
[...]

Dat maakt niet uit. Als één pc de andere wil benaderen dan probeert hij via ARP het ip adres om te zetten naar het MAC adres van de netwerkkaart die hij probeert te benaderen. De te benaderen PC is bij dat proces betrokken, dus als hij uit staat dan kan je IP nog zo vast zijn, dan kan het MAC adres er niet bij gevonden worden en dan weet de versturende pc niet waar de ping heen moet. Je zult op alle pc waarvanaf je dan zou willen pingen een statische ARP entry moeten maken.

Maar verder naar je probleem. Dat de driver zegt dat WOL aan staat garandeert niet dat er ook daadwerkelijk WOL op je netwerkkaart zit. Ik heb 2 netwerkkaarten van andere merken met exact dezelfde realtek chipset erop en exact dezelfde driver. De ene heeft ervoor gekozen WOL op de kaart te stoppen, bij de andere is dat niet zo.

Dat je lampjes uitgaan lijkt mij een vrij duidelijke indicatie dat jouw laptop gewoon niet beschikt over WOL functionaliteit.
Ik ben bang dat je gelijk hebt, maar is het dan niet erg raar (t blijft Medion, maar toch) dat de optie wel in de bios zit? Waarom zou er in godsnaam een optie op in de bios zitten om wol aan te zitten als de nic die onboard zit t niet ondersteund?
Het enige dat ik nog kan proberen is de nieuwste bios erop te flashen, maar ik heb niet veel hoop dat dat het probleem op gaat lossen, dus ik denk dat ik dat maar niet ga doen.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

twilightschild schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:05:
[...]Waarom zou er in godsnaam een optie op in de bios zitten om wol aan te zitten als de nic die onboard zit t niet ondersteund?...
Omdat de BIOS door een andere fabrikant wordt gemaakt dan de on-board NIC. Je denkt toch niet ècht dat er voor iedere MoBo/NIC combinatie een aparte BIOS wordt geschreven?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Kan je WOL ook over een WAN doen?

Verwijderd

Ga daar eens zelf naar op zoek in plaats van een topic van 4 maanden oud te kicken. Daar is namelijk al zat over geschreven.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.