[maya] pivot animeren (keyframen)

Pagina: 1
Acties:

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Ik zit met een simpel probleempje.

Ik probeer een kubus te laten 'lopen' door te roteren over 1 van zijn 4 hoeken (richting x of z axis). Daardoor moet je eerst je pivot point naar een hoek van de kubus verplaatsen, 90 graden roteren vanaf die plek en vervolgens de pivot point verplaatsen naar de andere hoek. Dit is dus het probleem. Ik krijg voor geen mogelijkheid de pivot (attribute -> local space of pCube1.rotatePivot) niet gekeyframed of geanimeerd. Dus zal de kubus altijd roteren over 1 vaste pivot plek, en da's niet de bedoeling.

Begrijpen jullie me een beetje?

Hoop dat jullie wat weten, of misschien een ander ideetje.

Afbeeldingslocatie: http://84.41.160.218/pivot.gif

[ Voor 6% gewijzigd door Erikie op 12-01-2005 17:18 ]

traktor scratch!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 14:16

KneoK

Not in a million lightyears

Je Pivot kun je verschuiven door INSERT (gewoon het knopje op je toetsenbord) in te drukken. Dan kun je de Pivot bewegen en door nogmaals op Insert te drukken blijft de Pivot staan waar je 'm gezet hebt.

Maar animeren is een ander verhaal. Veel attributes (kleur, transparantie) kun je keyframen, maar ik heb even zitten kijken en inderdaad, je kunt de attributen van de Pivot niet keyframen.

Wat je zou kunnen doen:

in je orthographic side view (recht van opzij dus) keyframe je je kubus. Dan ga je naar het frame waar je de kubus een keer gekanteld wilt hebben en daar verschuif je eerst je pivot naar rechtsonder (het draaipunt). Vervolgens kantel je de kubus en keyframe je de kubus weer.
Dit herhaal je tot je vindt dat de kubus genoeg gerold heeft...

Je kunt het waarschijnlijk veel efficienter en mooier maken met Driven Keys en/of Expressions, maar ik denk niet dat je daar nu veel me kunt.

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
ja is een manier. Melscripten lukt in principe ook wel, maar wanneer de kubus andere kanten op moet rollen dan wordt t wel een probleem :P (moet je gaan uitzoeken in welke as de kubus beweegt). Ik heb er nu clips van gemaakt en in trax editor achter elkaar geplakt, dus van elke beweging (links , rechts , omhoog, omlaag, achter en vooruit) heb ik een clip gemaakt en in trax geplakt waar ik wil. Alleen was mijn idee om meerdere kubussen te laten lopen, maarja, kopieren van een object met de juiste trax informatie wil niet echt lukken. 't lukt wel, maar kan het blokje niet 1 unit ernaast zetten oid.

ik kloot wel weer lekker verder :P

traktor scratch!