Toon posts:

[Excel] Vergelijken en filter in 2 bestanden

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hi,

Ik heb elke dag op mijn werk met nieuwe opdrachten die ik in een excel bestand aangeleverd krijg. Het probleem is echter dat deze vaak vervuild zijn met opdrachten die de vorige dag zijn uitgevoerd. Ja, ik heb 't uitgezocht en ik kan ze niet anders aangeleverd krijgen, neem dit svp van mij aan. Aan elke opdracht hangt een ordernummer.

Dit ordernummer is gelijk op beide documenten. Wat ik wil is de ordernummers met elkaar vergelijken in excel om zo de oude orders uit het nieuwe document kan verwijderen, nog beter zou zijn om ze automatisch te laten selecteren of op te splitsen. Ik weet niet wat de mogelijkheden van excel zijn. Ben zeker geen excel guroe.

Heb zelf al gekeken naar de filter/autofiler en validate functie maar ik kom er niet uit.
Iemand enig idee???
bvd _/-\o_

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:42
Voor zover ik je begrijp, zou dit je kunnen helpen:
Voeg in de te doorzoeken tabel een kolom met een functie toe die de andere lijst doorzoekt of het ordernummer van die rij terugkomt in de andere tabel. Zo ja: zet een 1 neer, zonee een 0.
Sorteer dan op die enen en nullen en de opdrachten die al zijn uitgevoerd staan bij elkaar, klaar om te verwijderen of te negeren.
Kijk eens naar de functie VLOOKUP/VERT.ZOEKEN, die kan dat zoeken wel.
De functie:
(UK) IF(ISERROR(VLOOKUP(bla bla, zelf invullen)),0,1)
(NL) ALS(ISFOUT(VERT>ZOEKEN(bla bla, zelf invullen)),0,1)
maakt 1en of nullen.
Als je een specifiekere vraag hebt zal je ben ik bang je probleem wat duidelijker moeten uitleggen, maak ook duidelijk welke informatie je waar het staan.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is echt veel te hoog gegrepen voor mij. Ik zit inmiddels een uur te klooien en ik kom niet eens in de buurt 8)7 . Ik zou al blij zijn als ik de oude ordernummers in het nieuwe document kan paste-en in een nieuwe kolom en dan een formule in een andere nieuwe kolom kan loslaten die aangeeft met een 0 of 1 waarde of het ordernummer in rij b (oude ordernummer) in de rest van het document voorkomt. maar zelfs dit is te moeilijk voor mij. gelukkig zitten er maar een paar opties/formules in excel |:( . alle hulp is welkom :)

Verwijderd

Topicstarter
De formule die ik zoek moet er in gewone mensentaal ongeveer zo uitzien:

IF "in het vakje naast mij een nummer staat dat nogmaals in de rest van het document voorkomt verander ik in een 1" AND IF "in het vakje naast mij een nummer staat dat niet in de rest van het document voorkomt verander ik in een 0".

*lol*

iemand?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 17:23 ]

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:22

WTM

Ik begrijp nogsteeds niet helemaal wat je precies wilt doen ? Is het een optie om dit bestand ergens neer te zetten (waar je evt. gevoelige info uitgehaald hebt) om te kijken wat je nou precies wil?

Als het niet zoveel is, kan je het knippen en plakken in 1 bestand. Vervolgens ga je inderdaad zoeken. Hoe zie je het verschil tussen oud of nieuwe orders ? Als het met een datum is kan je sorteren bijv.

evt. kan je je bestandje ook mailen...

Verwijderd

Topicstarter
WTM schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 20:33:
Ik begrijp nogsteeds niet helemaal wat je precies wilt doen ? Is het een optie om dit bestand ergens neer te zetten (waar je evt. gevoelige info uitgehaald hebt) om te kijken wat je nou precies wil?

Als het niet zoveel is, kan je het knippen en plakken in 1 bestand. Vervolgens ga je inderdaad zoeken. Hoe zie je het verschil tussen oud of nieuwe orders ? Als het met een datum is kan je sorteren bijv.

evt. kan je je bestandje ook mailen...
Ik zal morgen wel ff kijken of ik echt een concreet voorbeeld kan posten.

Het verschil tussen de "nieuwe" en de "oude" order is simpelweg dat ze hetzelfde nummer hebben. Kijk, het is alleen maar een oude order op de nieuwe lijst omdat deze 1 a 2 dagen eerder al verwerkt zijn. en die moeten er natuurlijk uitgefilterd worden.

Ik kan de reden hiervoor even iets beter toelichten:

maandag ochtend: ik haal een lijst uit de database, deze bevat (oa) order 123456 en geeft aan dat ik een datapad moet bouwen. Dit datapad bestaat uit twee delen die ik in 1 keer maak, maar wordt op de order aangegeven als "managementpad a"

maandag middag, wordt door een andere afdeling order 123456 ingeschoten maar nu om "managementpad b" te maken.

dinsdag ochtend haal ik weer een nieuwe lijst op. en daar staat die 123456 order weer. maar die heb ik maandag ochtend al gefixed, dus die kan eruit.

Nu kan dit natuurlijk met de hand. maar soms komt de 123456 pas 4 a 5 dagen later terug en dan is het niet meer te doen. dit is mijn probleem.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is geworden.

• WTM

WTM

Wat een lastig systeem. Hoe hou je voor jezelf niet bij wat je gedaan hebt? Want dan is het idee wat hierboven werd aangegeven nog niet zo gek.

Maak een extra kolom en zet in de rij van de order die je net afgemaakt hebt een 1. (of een vakje dat je aanvinkt of weet ik wat)
Dan kun je daarna zoeken naar alles waar geen 1 in staat zeg maar...

Je geeft zelf al aan dat het niet mogelijk is om wat aan het aanleverformat te doen, maar een kolom met een datum erin maakt alles helemaal mooi natuurlijk...

/edit:
Maar hoe werkt het? Jij stuur het excel bestandje dat je "af" hebt weer terug en daar gaan anderen weer wat inzetten en die mailen het weer terug? Of werken ze steeds met een "leeg" bestandje die jij krijgt? En om hoeveel info gaat het eigenlijk?

[ Voor 21% gewijzigd door WTM op 13-01-2005 10:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
WTM schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 10:00:
Wat een lastig systeem. Hoe hou je voor jezelf niet bij wat je gedaan hebt? Want dan is het idee wat hierboven werd aangegeven nog niet zo gek.
Ik moet ze afmelden in de database
Maak een extra kolom en zet in de rij van de order die je net afgemaakt hebt een 1. (of een vakje dat je aanvinkt of weet ik wat)
Dan kun je daarna zoeken naar alles waar geen 1 in staat zeg maar...

Je geeft zelf al aan dat het niet mogelijk is om wat aan het aanleverformat te doen, maar een kolom met een datum erin maakt alles helemaal mooi natuurlijk...

/edit:
Maar hoe werkt het? Jij stuur het excel bestandje dat je "af" hebt weer terug en daar gaan anderen weer wat inzetten en die mailen het weer terug? Of werken ze steeds met een "leeg" bestandje die jij krijgt? En om hoeveel info gaat het eigenlijk?
Ik mail het bestand (die ik bijna helemaal leeg heb gemaakt) wel even. deze lijst komt uit de database (frontix applicatie).

Edit: maar waar heen :). Heb je een mail adres voor me?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 10:59 ]

• WTM

WTM

Ik heb je een e-mail gestuurd naar je yahoo adres.

Als je me mailt dan reageer ik vanavond.

/edit:

Hem 'm gemaild. Hopelijk heb je wat aan de oplossing.

[ Voor 27% gewijzigd door WTM op 13-01-2005 21:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
WTM schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 11:39:
Ik heb je een e-mail gestuurd naar je yahoo adres.

Als je me mailt dan reageer ik vanavond.

/edit:

Hem 'm gemaild. Hopelijk heb je wat aan de oplossing.
Top man, zwaar relax. ik denk in ieder geval dat ik hier best wel veel aan heb. De praktijk zal het moeten uitwijzen. Heel erg bedankt voor de moeite.
Pagina: 1