Gescheiden temperatuur-zones en airducts in kast

Pagina: 1
Acties:
  • 596 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Om de warmte van de verschillende onderdelen in mijn kast netjes af te voeren, zonder andere onderdelen mee te verhitten, wil ik een aantal gescheiden temperatuur-zones in mijn kast. De ene kast is daar wat beter op voorbereid dan de ander (zie dit topic). Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Silverstone TJ06, omdat hierin de door de CPU verwarmde lucht al gescheiden is van die van de rest.

Het basisontwerp heeft wat mij betreft nog wat zwakheden:
• de 5.25 bays worden slecht gekoeld, de grote luchtstroom komt via het moederbord
• de grafische kaarten verwarmen hun omgeving
• de hitte van grafische kaarten moet door de voeding heen
• er is een kleine, lawaaierige 80mm ventilator voor koeling van de insteekkaarten

Om deze problemen op te vangen dacht ik aan het volgende:
• opdelen van de kast in drie compartementen:
- cpu
- mainboard
- 5.25 bays en voeding
• opening onder de voeding toevoegen voor de afvoer vanuit het mainboard gedeelte
• vervangen van 80mm door een 120mm ventilator (hiervoor moet een 3.5 bay verwijderd worden

Een eerste opzet:
Afbeeldingslocatie: http://www.bitbike.com/users/j.e.boere/hobbies/computer/kast/tj06_small.jpgorigineel
Afbeeldingslocatie: http://www.bitbike.com/users/j.e.boere/hobbies/computer/kast/tj06_redesigned_v01_small.jpg poging 1

Hierbij loop ik tegen de volgende problemen aan:
• de 3.5 bays zitten wel erg krap tussen de voeding en de 5.25 bays in: ik kan er een aantal van missen om wat meer ruimte te maken, maar hoe plaats ik ze in de luchtstroom van 5.25 naar de voeding.
• videokaarten verdienen eigenlijk een eigen airduct, en bij installatie van een SLI-combinatie is er eigenlijk een per kaart nodig, deze kunnen alleen boven de kaarten langs lopen, maar dan wordt het wel erg vol en onhandig bij het wisselen van wat kaarten.
• ik zie vast nog wat over het hoofd...

Mijn vragen:
• wat vindt men van het idee van de gescheiden temperatuur-zones?
• wat vindt men van mijn geplande implementatie daarvan?
• waar raak ik de 3,5 bays netjes gekoeld kwijt?
• hoe koel ik de individuele grafische kaarten?

[ Voor 14% gewijzigd door Milmoor op 18-01-2005 19:31 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
hoe was je van plan om de 'zones' te scheiden? (ik neem trouwens aan dat die rode dingen in jou plaatje fans zijn?)

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
lemming_nl schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:01:
hoe was je van plan om de 'zones' te scheiden? (ik neem trouwens aan dat die rode dingen in jou plaatje fans zijn?)
Idee is briljant, maar moeilijk uitte voeren. Helemaal afgesloten zul je ze niet/nauwelijks krijgen, maar een plexiplaat die 90% van breedte van de kast afsluit helpt al een boel natuurlijk...

Fanducts voegen sowieso koelcapaciteit toe..

Waar je je niet ism oet veergissen is dat je, door shceidingen aan brengt het bedoelde koelings ontwerp he-la-maal omgooit. Daarmee krijg je natuurlijk een andere airflow en dan willen sommige onderdelen niet leuk vinden.(Beetje a-la waterkoeling-style, met overhitte elco's en spoeltjes om je cpu heen)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Een index:
rood: fans
paars: voeding
lichtgrijs: bays
blauw/groen/geel: zones

De blauwe zone is al automatisch gescheiden van de rest. De TJ06 heeft daarvoor een soort plastic tunnel. Tussen groen en geel zit momenteel een tweetal "balkjes" naar de overkant. Hierop zijn de bays bevestigd. Daar zet ik gewoon een plaat overheen met een gat bij de uitloper van groen. Die uitloper wordt wat knutselwerk met hard plastic.
Rey Nemaattori:
Eventuele koelingsproblemen verwacht ik alleen bij de processor: die was in het oorspronkelijke ontwerp al in een tunnel opgenomen: 120mm in en uit, dus dat blaast wel. De luchtstroom over de rest lijkt me alleen maar toegenomen, maar je hebt gelijk dat het opletten is.

[ Voor 27% gewijzigd door Milmoor op 12-01-2005 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01 21:59

ikman

weinig posts

bla bla O is het al zo laat

[ Voor 110% gewijzigd door ikman op 12-01-2005 18:24 ]

[SPARKPLUGS] [flickr] [ijs1]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Pijltjes toegevoegd om de luchtstroom duidelijk te maken. Je ziet de noodzaak van airducts bij de grafische kaarten goed.

Ikman:
Ik snap niet goed wat je bedoeld.

[ Voor 54% gewijzigd door Milmoor op 12-01-2005 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01 21:59

ikman

weinig posts

nou in het rechter plaatje heb je 2 rode recht hoeken (fans). ik bedoelde de onderste van die twee.

eh er staan nu pijltjes bij. ik dacht iets raars

ik denk dat de airflow word belemmerd door je vga en mogelijk andere kaarten. dus dat er een fan op die kaarten komt en de lucht er tussen door uit zuigt.

[ Voor 56% gewijzigd door ikman op 12-01-2005 18:23 ]

[SPARKPLUGS] [flickr] [ijs1]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Poging twee, beter koeling voor de insteekkaarten, en minder gaten te hakken.
Afbeeldingslocatie: http://www.bitbike.com/users/j.e.boere/hobbies/computer/kast/tj06_redesigned_v02_small.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Milmoor op 14-01-2005 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:13

sapphire

Die-hard pruts0r

kan aan mij liggen maar mijn vlammen vos schreeuwt dat jou URL's naar je pics het niet doen.

En wat ik ook even kwijt wil: wat is het nut ervan om je 5,25" bays te koelen ? Bang dat je dvd-brander werkelijk gaat branden :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Mijn domein ligt er spontaan uit. Ik heb een mail naar support gestuurd, ik lijk uit de DNS gevallen te zijn.

Voor stillere hardeschijven...

[ Voor 32% gewijzigd door Milmoor op 13-01-2005 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:13

sapphire

Die-hard pruts0r

ah, beetje nutteloos om dat nog beter te koelen imho ;)

Over die grafische kaart gesproken...is een arctis silencer niets, die zuigt lucht aan en blaast de warme lucht weer naar buiten :) dan is dat iig uit je case :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Plaatjes zijn weer beschikbaar.

sapphire:
Hoe kleiner de ventilator, hoe meer lawaai. Een grote 120mm ventilator koelt meer voor minder. Maar het zou inderdaad een optie kunnen zijn voor de middenbaan. Het voorkomt heel veel gesleutel aan de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Mmm, ik had in DOC meer reacties verwacht. Het is een niet alledaags idee, mijns inziens goed uitvoerbaar, en goed aansluitend bij de doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Mij lijkt het een beetje overkill. Zones indelen lijkt mij moeilijk + dingen doen in kast wordt moeilijk omdat die plankjes in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Het indelen in zones is al voor 90% gedaan. Simpelweg tussen voeding en moederbord een afdichting maken is genoeg voor een driedeling. Alles is dan nog steeds goed bereikbaar, en toch gecompartimeerd. Het grote probleem is de afvoer vanuit de middelste zone en de plaatsing van de harde schijven. De lucht wellicht toch via de slotbrackets, en de 3,5" bays gewoon weglaten.
Afbeeldingslocatie: http://www.bitbike.com/users/j.e.boere/hobbies/computer/kast/tj06_redesigned_v03_small.jpg
Om dit te bereiken moet ik het volgende doen:
- 80mm fan weghalen
- 120mm fan in middenvak toevoegen
- slotplaatjes weghalen
- tussenschot tussen gele en groene zone plaatsen (stuk karton op leggers plakken)
- kleine tussenschotten tussen insteekkaarten plaatsen (karton)
- 3,5" bay weghalen
Lijkt me haalbaar...

[ Voor 45% gewijzigd door Milmoor op 17-01-2005 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Een nieuw ontwerp, waarbij er nauwelijks in de kast gehakt hoef te worden. Het grote voordeel t.o.v. de vorige is dat de 3,5" bay intact blijft. Het bovenste PCI-slot wordt nu bij het groene compartiment getrokken.
Afbeeldingslocatie: http://www.bitbike.com/users/j.e.boere/hobbies/computer/kast/tj06_redesigned_v04_small.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Milmoor op 18-01-2005 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
zou moeten werken. ik zou het gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Al een beetje verouderd topic, maar ik ben van plan om een soortgelijke kast aan te schaffen en was gefascineerd door het idee van meerdere gescheiden airflows/temperatuurzones. Zelf had ik ook al (na wat discussie erover op m'n topic op SilentPCReview) het idee opgevat om wat met karton te gaan experimenteren, vooral als de meegeleverde tunnel niet goed zou passen met mijn componenten. Het hierbovengenoemde idee lijkt me echter een goede optie, dus ik zou er graag wat meer informatie over krijgen.

Grappig genoeg had ik tijdens het lezen van de thread ook het idee opgevat om niet boven de PCI-sloten een gat te maken, maar de lucht door de PCI-sloten naar buiten te laten gaan net zoals in jouw uiteindelijke ontwerp. (Vooral omdat ik best wil case-modden, maar dan zonder de onderdelen zelf onherstelbaar te modificeren. ;) )

Kast
Overigens ga ik bij dit project zeer waarschijnlijk voor de volgende kast:
Enermax CS-718 (Dit is dezelfde kast, alleen met een andere voorkant. De binnenkant is exact hetzelfde.)

Nu zit ik echter toch met een aantal vragen, en hoop dat de TS en anderen wat antwoorden voor me hebben zodat ik mogelijk ook eenzelfde project succesvol af kan ronden. 8)

Vragen:
  1. Uiteraard vraag ik me vooral af of je inmiddels de case zo gemod hebt als dat je toen van plan was. En vooral ook hoe goed het werkt, en hoe tevreden je met het resultaat bent?
  2. Heb je er ook een A8N-SLI (Deluxe) in zitten? Op http://www.silverstonetek.com/products-nt01v2.0.htm las ik namelijk dat deze niet met de windtunnel te gebruiken is. (Maar of dat nu in combinatie met de HSF is, of dat ie los, met een andere HSF ook niet bruikbaar is weet ik niet.)
    Tot ik je topic tegenkwam was ik vooral ook bang dat de northbridge niet genoeg gekoeld zou worden als ik er een Zalman NB47J op zou zetten. Maar dat moet met jouw mod denk ik geen probleem vormen. Zelfs niet met de passief gekoelde Gigabyte nVidia 6600 GT videokaart die ik van plan ben erin te zetten.
  3. Zelf leek het me trouwens makkelijker om langs de gehele horizontale steunbalk een plaat karton te monteren. Jij hebt er echter voor gekozen om de 3.5" bays in het 'gele' stuk te laten vallen, ipv in het 'groene'. Zitten hier voordelen aan die ik over het hoofd zie, of is het misschien toch beter de 3.5" bays in het 'groene' deel te laten vallen?
  4. Kun je verder misschien een lijstje geven van de componenten die je erin hebt zitten? En daarnaast ook wat voor temperaturen je hebt (en welke fans je gebruikt en of ze voluit draaien)?
  5. Heb je tot slot nog opmerkingen of tips voor me als ik eenzelfde mod ga uitvoeren?
Als aanvulling op deze laatste vraag hieronder nog even een kleine opsomming van de componenten die ik van plan ben te gaan gebruiken.

Alvast bedankt voor de reacties. Denk er veel aan te gaan hebben. :)

Onderdelen:

Kast: Enermax Maxflow CS-718 (met bijgeleverde EG465P-VE voeding)
Zelfde design van binnen als jouw kast. Zie bijvoorbeeld hier: http://reviews.pimprig.co...-718_maxflow_atx_case.php (zwarte versie, neem ws. de zilveren)
PSU: Enermax Noisetaker EG425AX-VE ATX 12V v2.01 versie (of misschien de bijgeleverde 460W voeding als die voldoende stil is)
CPU: AMD Athlon 64 3200+ Venice revisie
Ga ik hopelijk overklokken tot zo'n 2.4 ~ 2.5+ GHz icm C'n'Q.
CPU koeler: Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC
Ik heb alleen geen idee of deze in de windtunnel past. Maar desnoods gebruik ik de tunnel niet en plak daar ook een stuk karton tussen.
Mobo: Asus A8N-SLI Deluxe
NB koeler: Zalman ZM-NB47J
Blijft hopelijk voldoende koel met de gescheiden temperatuurzones setup.
Geheugen: Corsair TWINX1024-3200C2PT
Wordt mooi meegekoeld.
Harddisk: 2X Samsung SP2004C 200GB
Als het goed is snelle, stille en niet alle te warme schijven.
GPU: Gigabyte Geforce 6600 GT Turbo Force (GV-NX66T128VP) FANLESS
Een passief gekoelde (fanless) 6600GT. Hoop dat deze dus ook vooral voldoende gekoeld kan worden. Waarschijnlijk komen er niet heel veel insteekkaarten bij. (Een SB Audigy die ik nog heb, en heeeel misschien ooit nog een tweede GPU in SLI-setup.)
DVD speler: Asus DVD-E616P2
DVD brander: NEC ND-3540
Casefans: 3X Nexus Real Silent Case Fan 120mm
Kunnen mooi op de ingebouwde fancontroller van de Enermax kast aangesloten worden.
Een floppydrive.
Belemmert dus misschien een heeel klein beetje (verwaarloosbaar?) de airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Een kort bericht, i.v.m. RSI. details volgen. Het laatste ontwerp, grotendeels zo uitgevoerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.bitbike.com/users/j.e.boere/hobbies/computer/kast/tj06_redesigned_v05_small.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 07-05-2005 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 23:31

un1ty

Join the Arena!

ik had zelf ook een thermisch ontwerp gemaakt van mijn kast.
alleen de stromingen niet gescheiden.
maar ik liet ze gewoon keihard door elkaar lopen >:)

een stroom van onder me 2x12CM fan met filter (op de bodem, stond toch op pootjes van +- 3CM
en die stroom gaat via het plafond weer de kast uit.
waar ook 1 12CM fan zit, en die andere is de voeding (ook 12CM).deze worden heel... heel snel afgevoerd.
en gaat recht over de NB heen, en heeft ook effect op het geheugen.

en een stroming die van voor onder liep, die standaard plaats waar een frontfan zit (onder bij de HDD's) (zo gemod dat er een 12CM zit :D)
daar koelde die al goed af,
neemt wat van de stroming van onder » boven mee, gaat over de GFX en CPU heen.
en word via de achter fans uitgeblazen (2x8CM)

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Doe eens een tekening, want zoals ik het nu begrijp kan het niet.
Na nog eens goed herlezen snap ik het. Stofzuigen is in jouw kamer niet meer nodig met al die ventilatoren onderen.

[ Voor 49% gewijzigd door Milmoor op 08-05-2005 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Grappig genoeg had ik tijdens het lezen van de thread ook het idee opgevat om niet boven de PCI-sloten een gat te maken, maar de lucht door de PCI-sloten naar buiten te laten gaan net zoals in jouw uiteindelijke ontwerp. (Vooral omdat ik best wil case-modden, maar dan zonder de onderdelen zelf onherstelbaar te modificeren. ;) )
Daar ben ik ook mee begonnen, maar helemaal vermijdbaar is het niet geweest. Er is een dermate lange voedingskabel nodig dat ik de voeding een stuk naar beneden heb gezet. Let hierop bij het aanschaffen van losse een voeding. Bovendien gaf dat bovenin een mooiere luchtstroom.
Kast
Overigens ga ik bij dit project zeer waarschijnlijk voor de volgende kast:
Enermax CS-718 (Dit is dezelfde kast, alleen met een andere voorkant. De binnenkant is exact hetzelfde.)
Avance doet goede zaken met dit ontwerp. Er zijn er meer te vinden in dit topic en bij Tomshardware.
Afbeeldingslocatie: http://www20.tomshardware.com/howto/20050411/images/vierlinge.jpg
Uiteraard vraag ik me vooral af of je inmiddels de case zo gemod hebt als dat je toen van plan was. En vooral ook hoe goed het werkt, en hoe tevreden je met het resultaat bent?
Grofweg wel, het laatste ontwerp staat inmiddels ook in dit topic. Een aantal details bleken niet helemaal praktisch/nodig. De 120 mm ventilator bovenin ontbreekt nog, ik heb er een harddisk, een CD-RW en een DVD inzitten. Dat produceert niet zoveel warmte en ik moet nog goedkoop aan een stille ventilator komen.
Heb je er ook een A8N-SLI (Deluxe) in zitten? Op http://www.silverstonetek.com/products-nt01v2.0.htm las ik namelijk dat deze niet met de windtunnel te gebruiken is. (Maar of dat nu in combinatie met de HSF is, of dat ie los, met een andere HSF ook niet bruikbaar is weet ik niet.)
Dat is puur in combinatie met hun koelblok. Een DFI past bijvoorbeeld niet goed omdat de CPU daar teveel naar het midden van het blok zit.
Tot ik je topic tegenkwam was ik vooral ook bang dat de northbridge niet genoeg gekoeld zou worden als ik er een Zalman NB47J op zou zetten. Maar dat moet met jouw mod denk ik geen probleem vormen. Zelfs niet met de passief gekoelde Gigabyte nVidia 6600 GT videokaart die ik van plan ben erin te zetten.
De Zalman ZM-NB47J werd zonder actieve koeling te warm, vooral bij het overklokken. Een extra ventilator hielp, maar ik heb met een oude petfles en wat creatief plakken/knippen een airduct van de ventilator midden links naar het koelblok gemaakt. Dat is een stuk stiller dan een extra ventilator.
Denk eraan dat het ontwerp van deze kast andersom is dan standaard. Koelblokken voor grafische kaarten met heatpipe doen het daardoor vaak niet goed. Deze moet de warmte dan naar beneden afvoeren, en dat is een stuk minder efficient.
Zelf leek het me trouwens makkelijker om langs de gehele horizontale steunbalk een plaat karton te monteren. Jij hebt er echter voor gekozen om de 3.5" bays in het 'gele' stuk te laten vallen, ipv in het 'groene'. Zitten hier voordelen aan die ik over het hoofd zie, of is het misschien toch beter de 3.5" bays in het 'groene' deel te laten vallen?
Dit is inmiddels veranderd.
Kun je verder misschien een lijstje geven van de componenten die je erin hebt zitten?
Zalman ZM-NB47J
Passieve koeling voor de chipset: blijkt passief echter wel wat warm te worden.
Apacer 14-in1 card reader Zwart, USB 2.0
Overbodig, maar wel leuk.
SilentMaxx HD-Silencer 2.0
Maakt het systeem wat stiller. Vooral omdat ik het leuk vind.
Asus A8N-SLI Deluxe
De gewone versie krijgt minder biosupdates en is slechter leverbaar. Bovendien scheelt het nauwelijks in prijs.
SilverStone SST-FP31B Zwart
Mijn huidige aansluitingen zitten onderop de toren, wat niet handig is.
SilverStone SST-FP52B Zwart
Om de ventilatoren wat stiller te laten draaien, en ik niet meer op die van --EasY-- durf te wachten.
<<deze lijkt toch nog te gaan komen>>
Tagan TG420-U01 420 Watt
Goede kwaliteit, en genoeg vermogen voor mijn systeem. Deze heeft een -5V wat volgens deze leverancier nodig is.
HIS X800XL IceQ II Turbo Dual DVI VIVO 256 MB, DDR3, PCI Express x16
De Saphire 800XL was uitverkocht, maar deze had de Arctic Silencer 4 al voorgeinstalleerd en komt met meer software.

Bleek niet leverbaar met 2x DVI. Overgestapt naar een Sapphire 800XL bij een andere leverancier. Minder fancy koeler, maar wel een stuk goedkoper.
AMD Athlon 64 Winchester 3000+, Socket 939, Boxed
Goed overklokbaar en goedkoop.
TwinMos Speed Premium DDR SDRAM, 1 GB, PC3200, 400 MHz, Matched pair (2x 512 MB)
Op voorraad, en waarschijnlijk zeer goed te overklokken.
Maxtor DiamondMax Plus 10 250 GB, 7.200 rpm, 16 MB, SATA/150
Thermaltake Tower 120
Inmiddels ook een veel groter en zwaarder koelblok. Past precies, en wordt aan de uiteinden ondersteund door de duct. Gezien het gewicht (1,8kg) wil je dat ook, hij hangt anders scheef.
En daarnaast ook wat voor temperaturen je hebt (en welke fans je gebruikt en of ze voluit draaien)?
Hieronder werk ik het nog bij, maar ik ben voor nu door mijn typ tijd heen.
Heb je tot slot nog opmerkingen of tips voor me als ik eenzelfde mod ga uitvoeren?
Onderdelen:
Kast: Enermax Maxflow CS-718 (met bijgeleverde EG465P-VE voeding)
Zelfde design van binnen als jouw kast. Zie bijvoorbeeld hier: http://reviews.pimprig.co...-718_maxflow_atx_case.php (zwarte versie, neem ws. de zilveren)
PSU: Enermax Noisetaker EG425AX-VE ATX 12V v2.01 versie (of misschien de bijgeleverde 460W voeding als die voldoende stil is)
CPU: AMD Athlon 64 3200+ Venice revisie
Ga ik hopelijk overklokken tot zo'n 2.4 ~ 2.5+ GHz icm C'n'Q.
CPU koeler: Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC
Ik heb alleen geen idee of deze in de windtunnel past. Maar desnoods gebruik ik de tunnel niet en plak daar ook een stuk karton tussen.
Mobo: Asus A8N-SLI Deluxe
NB koeler: Zalman ZM-NB47J
Blijft hopelijk voldoende koel met de gescheiden temperatuurzones setup.
Geheugen: Corsair TWINX1024-3200C2PT
Wordt mooi meegekoeld.
Harddisk: 2X Samsung SP2004C 200GB
Als het goed is snelle, stille en niet alle te warme schijven.
GPU: Gigabyte Geforce 6600 GT Turbo Force (GV-NX66T128VP) FANLESS
Een passief gekoelde (fanless) 6600GT. Hoop dat deze dus ook vooral voldoende gekoeld kan worden. Waarschijnlijk komen er niet heel veel insteekkaarten bij. (Een SB Audigy die ik nog heb, en heeeel misschien ooit nog een tweede GPU in SLI-setup.)
DVD speler: Asus DVD-E616P2
DVD brander: NEC ND-3540
Casefans: 3X Nexus Real Silent Case Fan 120mm
Kunnen mooi op de ingebouwde fancontroller van de Enermax kast aangesloten worden.
Een floppydrive.
Belemmert dus misschien een heeel klein beetje (verwaarloosbaar?) de airflow.

[ Voor 21% gewijzigd door Milmoor op 08-05-2005 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Sorry, beetje late reply, hoewel ik wel alles bijna gelijk heb gelezen...
Dus bedankt voor de snelly replies, heb er zeker wat aan gehad (alleen er niet aan toegekomen ook te antwoorden ;))
un1ty schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 21:24:
maar ik liet ze gewoon keihard door elkaar lopen >:)
Grappig (en een beetje appart) dat dat ook nog zo goed werkt. Probeer het liefst toch eerst de echt gescheiden luchtstromen. :P
Joost E. Boere schreef op zondag 08 mei 2005 @ 10:11:
Daar ben ik ook mee begonnen, maar helemaal vermijdbaar is het niet geweest. Er is een dermate lange voedingskabel nodig dat ik de voeding een stuk naar beneden heb gezet. Let hierop bij het aanschaffen van losse een voeding. Bovendien gaf dat bovenin een mooiere luchtstroom.
Bij de noisetaker ga ik waarschijnlijk verlengkabels nodig hebben. De standaard meegeleverde voeding zou echter kabels van zo'n 75 cm moeten hebben, terwijl de kast geloof ik kleiner is dan 60 cm, dus dat moet wel lukken (toch?). Ga toch eerst de standaard voeding proberen (voeding met kast is sneller leverbaar, en als de voeding niet bevalt verkoop ik hem wel weer door ofzo).
Zolang het herstelbaar is wil ik evt wel wat modden, maar desnoods koop ik er ook nog een Nexus (80, 92 of 120mm) casefan voor bovenin bij. :)
Avance doet goede zaken met dit ontwerp. Er zijn er meer te vinden in dit topic en bij Tomshardware.
[afbeelding]
Hmhm, zeker! :) Was Tom's review al tegengekomen en eigenlijk ben ik door die review de Enermax versie op het spoor gekomen.
Volgens bevat dit lijstje (zie ook m'n topic op SPCR) wel alle kasten die het Avance model gebruiken:
  • Silverstone Temjin TJ-06
  • Enermax Blue Viper (or MaxFlow for US?) CS-718
  • Sharkoon Silvation
  • Avance Terminator C001
  • Aerocool Spiral Galaxies
  • ThermalRock Circle RH-F030
De Zalman ZM-NB47J werd zonder actieve koeling te warm, vooral bij het overklokken. Een extra ventilator hielp, maar ik heb met een oude petfles en wat creatief plakken/knippen een airduct van de ventilator midden links naar het koelblok gemaakt. Dat is een stuk stiller dan een extra ventilator.
Denk eraan dat het ontwerp van deze kast andersom is dan standaard. Koelblokken voor grafische kaarten met heatpipe doen het daardoor vaak niet goed. Deze moet de warmte dan naar beneden afvoeren, en dat is een stuk minder efficient.
Jammer dat ie zo te warm wordt. Wel ga ik sowieso in het middencompartiment (het groene deel) een 120mm Nexus fan stoppen. Deze zal aardig wat lucht verplaatsen (ook al zal ie wat langzamer en stiller gaan draaien dan stock). Moet nog even kijken waar deze komt overigens. Aan de voorkant zal er minder turbulentie ontstaan dan in het midden denk ik (dan kan hij veel makkelijker lucht van achteren weer als aanvoer gebruiken lijkt me tenminste), maar in het midden zou het geluid van de fan weer minder moeten zijn. Als ik hem ergens in het midden van de kast weet vast te maken, kan ie ook mooi exact voor de northbridge staan. Die moet met een CFM van 15 ofzo (gok dat de Nexus dat geeft op ~5V), of een deel daarvan icm de NB47J wel voldoende gekoeld worden neem ik aan. De stock Asus fan @8k a 9k rpm levert geloof ik zo'n 4 rpm, en dan heb je nog een veel minder goed koelblok ook.
Maar misschien is zo'n petfles idee nog niet zo heel verkeerd, heb je daar misschien foto's van?? :)

[knip componenten]
Dank je voor de lijst. Voor de belangrijkste onderdelen dus wel hetzelfde soort componenten, dat scheelt. Dat scheelt, want dan zal de warmteverdeling wel aardig gelijk zijn (helemaal omdat je hetzelfde moederbord hebt). Alleen mijn passief gekoelde videokaart zal wat warmer worden, maar goed daar staat dan wel een 12cm fan op gericht (die ook richting de NB staat te blazen). En de warmte blijft misschien ook wel iets geconcentreerder rond de GPU, omdat het niet naar boven wordt geblazen zoals bij normale kaarten denk ik. In elk geval kan ik altijd proberen hoe het gaat. (Zal ik uiteraard hier ook posten.)

Nogmaals bedankt voor je replies! :)
Heb zojuist dan ook mijn systeem besteld! 8) Ook omdat het volgens de mensen op SPCR verder ook wel goed bleek te zijn uiteindelijk en ik er dus al veel research naar heb gedaan. Zal wel goed komen. In elk geval hoop ik mijn systeem over zo'n twee weken in elkaar te kunnen zetten en zal hier wel wat bevindingen posten. Hoop op een verrassend stil systeem. :7

[ Voor 1% gewijzigd door beesting op 10-05-2005 15:01 . Reden: Quotefoutje... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Bij de noisetaker ga ik waarschijnlijk verlengkabels nodig hebben. De standaard meegeleverde voeding zou echter kabels van zo'n 75 cm moeten hebben, terwijl de kast geloof ik kleiner is dan 60 cm, dus dat moet wel lukken (toch?). Ga toch eerst de standaard voeding proberen (voeding met kast is sneller leverbaar, en als de voeding niet bevalt verkoop ik hem wel weer door ofzo).
75 cm gaat prima, zolang je de kabels maar voorlangs laat lopen. Mijn kabels lopen achter de backplate langs. Lekker uit de weg, maar er is wel wat extra lengte nodig. Alleen mijn P12V4-voedingskabeltje haalt het nu niet achterlangs. Daar haal ik nog een keer een verloopje voor.
Jammer dat ie zo te warm wordt. Wel ga ik sowieso in het middencompartiment (het groene deel) een 120mm Nexus fan stoppen. Deze zal aardig wat lucht verplaatsen (ook al zal ie wat langzamer en stiller gaan draaien dan stock). Moet nog even kijken waar deze komt overigens.
Nadeel hiervan is dat het geen gebundelde luchtstroom is. 120 mm is best breed, zodat er effectief niet zoveel lucht rechtstreeks over het koelblok van de chipset gaat.
Aan de voorkant zal er minder turbulentie ontstaan dan in het midden denk ik (dan kan hij veel makkelijker lucht van achteren weer als aanvoer gebruiken lijkt me tenminste), maar in het midden zou het geluid van de fan weer minder moeten zijn. Als ik hem ergens in het midden van de kast weet vast te maken, kan ie ook mooi exact voor de northbridge staan.
Ik heb een tijdje met een ventilator gewerkt die ik op de grote plastic koker had vastgezet. Kwestie van een tweetal gaatjes boren en een tiewrap.
Maar misschien is zo'n petfles idee nog niet zo heel verkeerd, heb je daar misschien foto's van?? :)
Bij deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.bitbike.com/users/j.e.boere/hobbies/computer/kast/DSC00358.JPG
Het in de kast plaatsen is best wat gedoe, dus ik maak geen losse foto's. Ja, er staat een ventilator op het geheugen gemikt, ik ben nog wat aan het spelen met het overklokken daarvan.
Heb zojuist dan ook mijn systeem besteld! 8) Ook omdat het volgens de mensen op SPCR verder ook wel goed bleek te zijn uiteindelijk en ik er dus al veel research naar heb gedaan.
Denk aan de heatpipes van de passief gekoelde GPU, die doen het niet goed op de kop.

Succes met je nieuwe systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Bedankt voor de reply en foto; heel verhelderend. :) Zo'n fles lijkt inderdaad wel een heel goed idee, moet ik het alleen voor elkaar weten te krijgen dat ik de 120mm fan ergens tussen weet te proppen op een handige plek. (Maar goed, heb straks toch wel tijd om er wat mee te spelen voor een goeie opstelling. :P)
Joost E. Boere schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 15:59:
Denk aan de heatpipes van de passief gekoelde GPU, die doen het niet goed op de kop.

Succes met je nieuwe systeem...
Toch handig die alertheid. Maar gelukkig zit dat wel goed en was ik alleen nog even vergeten op te replyen. Heb het namelijk al op SPCR gevraagd, en daar kreeg ik dit antwoord:
"Older grooved heatpipes needed gravity in the right direction to work optimal. Newer powder or sintered heatpipes have an internal wick and no longer have this problem. What you might have read about is that an "over the top heatpipe, passive cooler" like the Aerocool VM-101 expects there to be a nice 120mm case fan sucking air over it or at least convection to be able to remove heat. That is of course not the case in this case. Don't know about the fanless Gigabyte. As I have no use for powerfull graphics, I don't read to much on that subject."

Vervolgens heb ik aan Gigabyte gevraagd van wat voor systeem zij gebruik maken. De supportguy vertelde me dat ze gebruik maken van een wick, en een systeem wat zij Silentpipe noemen. Op die link is er een klein beetje info over te vinden, en ze spreken er inderdaad over een wick. Weet niet hoe het allemaal precies werkt, maar het beetje wat ik er nog wel over had gevonden en gelezen stond iets over capillaire eigenschappen. En daarmee kun je inderdaad vloeistof omhoog opzuigen, dus lijkt het me inderdaad aardig aannemelijk dat het systeem dan ook op de kop werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Om de 80 mm fan te kunnen vervangen is het goed mogelijk om een 120 mm fan tussen floppy en windtunnel te plaatsen. Maar ik wil graag de luchtstroom daarachter verder gecontroleert verder leiden. Ik dacht aan zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.ati.com/designpartners/media/images/RX1800_Board_lg.jpg
Vanaf de 120mm fan een trechter naar de input van de koeler op de kaart (achterkant op de foto). De ventilator op de kaart zelf is te klein en daarmee te lawaaierig. Bij twee videokaarten zal er een Y-splitsing nodig zijn, maar dat speelt voor mij nog niet.
Zelf bouwen is een optie, maar wellicht zijn er al standaardoplossingen? Het voor de hand liggende antwoord: een Artic Silencer voldoet helaas niet. Deze zuigt de lucht van opzij aan. Dat is de verkeerde kant op, de lucht hoort van voor naar achter te stromen. Dat is mooie theorie, praktisch wordt wordt mijn chipsetkoeler dan gemist in de luchtstroom.

[ Voor 19% gewijzigd door Milmoor op 15-11-2005 16:31 . Reden: stukje Artic Silencer toegevoegd ]

Pagina: 1