Om de warmte van de verschillende onderdelen in mijn kast netjes af te voeren, zonder andere onderdelen mee te verhitten, wil ik een aantal gescheiden temperatuur-zones in mijn kast. De ene kast is daar wat beter op voorbereid dan de ander (zie dit topic). Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Silverstone TJ06, omdat hierin de door de CPU verwarmde lucht al gescheiden is van die van de rest.
Het basisontwerp heeft wat mij betreft nog wat zwakheden:
• de 5.25 bays worden slecht gekoeld, de grote luchtstroom komt via het moederbord
• de grafische kaarten verwarmen hun omgeving
• de hitte van grafische kaarten moet door de voeding heen
• er is een kleine, lawaaierige 80mm ventilator voor koeling van de insteekkaarten
Om deze problemen op te vangen dacht ik aan het volgende:
• opdelen van de kast in drie compartementen:
- cpu
- mainboard
- 5.25 bays en voeding
• opening onder de voeding toevoegen voor de afvoer vanuit het mainboard gedeelte
• vervangen van 80mm door een 120mm ventilator (hiervoor moet een 3.5 bay verwijderd worden
Een eerste opzet:
origineel
poging 1
Hierbij loop ik tegen de volgende problemen aan:
• de 3.5 bays zitten wel erg krap tussen de voeding en de 5.25 bays in: ik kan er een aantal van missen om wat meer ruimte te maken, maar hoe plaats ik ze in de luchtstroom van 5.25 naar de voeding.
• videokaarten verdienen eigenlijk een eigen airduct, en bij installatie van een SLI-combinatie is er eigenlijk een per kaart nodig, deze kunnen alleen boven de kaarten langs lopen, maar dan wordt het wel erg vol en onhandig bij het wisselen van wat kaarten.
• ik zie vast nog wat over het hoofd...
Mijn vragen:
• wat vindt men van het idee van de gescheiden temperatuur-zones?
• wat vindt men van mijn geplande implementatie daarvan?
• waar raak ik de 3,5 bays netjes gekoeld kwijt?
• hoe koel ik de individuele grafische kaarten?
Het basisontwerp heeft wat mij betreft nog wat zwakheden:
• de 5.25 bays worden slecht gekoeld, de grote luchtstroom komt via het moederbord
• de grafische kaarten verwarmen hun omgeving
• de hitte van grafische kaarten moet door de voeding heen
• er is een kleine, lawaaierige 80mm ventilator voor koeling van de insteekkaarten
Om deze problemen op te vangen dacht ik aan het volgende:
• opdelen van de kast in drie compartementen:
- cpu
- mainboard
- 5.25 bays en voeding
• opening onder de voeding toevoegen voor de afvoer vanuit het mainboard gedeelte
• vervangen van 80mm door een 120mm ventilator (hiervoor moet een 3.5 bay verwijderd worden
Een eerste opzet:

Hierbij loop ik tegen de volgende problemen aan:
• de 3.5 bays zitten wel erg krap tussen de voeding en de 5.25 bays in: ik kan er een aantal van missen om wat meer ruimte te maken, maar hoe plaats ik ze in de luchtstroom van 5.25 naar de voeding.
• videokaarten verdienen eigenlijk een eigen airduct, en bij installatie van een SLI-combinatie is er eigenlijk een per kaart nodig, deze kunnen alleen boven de kaarten langs lopen, maar dan wordt het wel erg vol en onhandig bij het wisselen van wat kaarten.
• ik zie vast nog wat over het hoofd...
Mijn vragen:
• wat vindt men van het idee van de gescheiden temperatuur-zones?
• wat vindt men van mijn geplande implementatie daarvan?
• waar raak ik de 3,5 bays netjes gekoeld kwijt?
• hoe koel ik de individuele grafische kaarten?
[ Voor 14% gewijzigd door Milmoor op 18-01-2005 19:31 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.