Ik snap er niks meer van
Ik heb een container div (class: dvContent) met daarin 2 div's (classes: dvLeftCol, dvRightCol). Dit zorgt voor een 2 kolom brede opmaak. De pagina is verdeeld in 3 "hoofd" divs:
dvContent bevat op zijn beurt weer 2 kolom divs:
Het geheel staat nog in een Div (dvMain) die in essentie niets anders doet dan de pagina centreren. Ook zonder deze div treedt het probleem op...
Als ik dit ga bekijken in IE6 (SP1) dan ziet het er prima uit, ga ik kijken in FireFox, dan is er een probleem met dvContent.
Het probleem:
dvContent zou (omdat dvLeftCol en dvRightCol er in zitten) toch verticaal moeten "groeien" als 1 van de 2 kolommen, of beide, langer worden?
In IE werkt dit prima, Firefox daarentegen trekt zich daar opeens echter niks van aan.
Ik heb het even gereduceerd tot de hoofdzaak:
De XHTML is valid, [url=http://offline]zoals je kunt zien[/url]. Ik heb een test-case online gezet ter inzage op: hier_stond_een_test_url <<- Offline
Overigens, als ik van dvLeftCol en dvRightCol de float weg haal groeit dvContent wél mee
Het heeft geheid daar iets mee te maken, maar wat... beats me. Ik heb al gestoeid met margins, paddings, breedtes, hoogtes enzovoorts. Heb ook al even gekeken naar dvColLeft, die heeft namelijk een extra padding, om zo het plaatje dat in dvContent zit te "beschermen" zodat er geen tekst over heen gaat lopen. Ook hier ligt het niet aan. Het grappige is, als je de div's er uit sloopt (regels 13,19,20 en 26 uit de voorbeeld HTML hierboven) dan werkt het wél prima (dvContent groeit dan wel mee... je kolommen ben je kwijt natuurlijk
).
Waarom dit zo'n probleem is? Omdat dvContent een achtergrondplaatje bevat, left bottom aligned. Dat plaatje hoort namelijk boven de footer te blijven. En beide kolommen zijn niet vast qua tekstlengte, dus moet dvContent verticaal "meegroeien".
Normaal ben ik redelijk mans genoeg om mijn eigen html/css zaakjes op te lossen, maar deze ontgaat me effe
Iemand enig idee waar ik over heen kijk?
edit: Ik heb zojuist effe de uitgeklede versie in [url=http://offline]een zipfile gegooid[/url] (3Kb), die is overzichtelijker om te bekijken.
Ik heb een container div (class: dvContent) met daarin 2 div's (classes: dvLeftCol, dvRightCol). Dit zorgt voor een 2 kolom brede opmaak. De pagina is verdeeld in 3 "hoofd" divs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| +=================================+ | | | dvHeader | | | +---------------------------------+ | | | | | dvContent | | | | | +---------------------------------+ | | | dvFooter | | | +=================================+ |
dvContent bevat op zijn beurt weer 2 kolom divs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| +---------------------------------+ |dvContent | |+---------------++--------------+| || || || || || || || dvLeftCol || dvRightCol || || || || || || || |+---------------++--------------+| +---------------------------------+ |
Het geheel staat nog in een Div (dvMain) die in essentie niets anders doet dan de pagina centreren. Ook zonder deze div treedt het probleem op...
Als ik dit ga bekijken in IE6 (SP1) dan ziet het er prima uit, ga ik kijken in FireFox, dan is er een probleem met dvContent.
Het probleem:
dvContent zou (omdat dvLeftCol en dvRightCol er in zitten) toch verticaal moeten "groeien" als 1 van de 2 kolommen, of beide, langer worden?
In IE werkt dit prima, Firefox daarentegen trekt zich daar opeens echter niks van aan.
Ik heb het even gereduceerd tot de hoofdzaak:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" /> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/main.css" /> <title>EDIMail.nl</title> </head> <body> <div class="dvMain"> <!-- Content --> <div class="dvContent"> <div class="dvLeftCol"> <p>bla bla bla lange tekst hier</p> <p>bla bla bla lange tekst hier</p> <p>bla bla bla lange tekst hier</p> <p>bla bla bla lange tekst hier</p> <p>bla bla bla lange tekst hier</p> </div> <div class="dvRightCol"> <p>bla bla bla lange tekst hier</p> <p>bla bla bla lange tekst hier</p> <p>bla bla bla lange tekst hier</p> <p>bla bla bla lange tekst hier</p> <p>bla bla bla lange tekst hier</p> </div> </div> </div> </body> </html> |
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| Body, Html { background-color: #999999; color: #000000; font-size: 12px; font-family: arial, helvetica, sans-serif; margin: 0px; } Div.dvMain { margin: auto; width: 770px; border-left: 1px solid #000000; border-right: 1px solid #000000; background-color: #ffffff; background-image: url(../img/top_left.gif); background-repeat: no-repeat; background-position: top left; } Div.dvContent { width: 770px; background-image: url(../img/cnt_back.gif); background-repeat: no-repeat; background-position: bottom left; padding-top: 10px; padding-bottom: 10px; } Div.dvLeftCol { padding-left: 45px; width: 330px; float: left; padding-bottom: 230px; } Div.dvRightCol { padding-right: 45px; width: 330px; float: right; } |
De XHTML is valid, [url=http://offline]zoals je kunt zien[/url]. Ik heb een test-case online gezet ter inzage op: hier_stond_een_test_url <<- Offline
Overigens, als ik van dvLeftCol en dvRightCol de float weg haal groeit dvContent wél mee
Waarom dit zo'n probleem is? Omdat dvContent een achtergrondplaatje bevat, left bottom aligned. Dat plaatje hoort namelijk boven de footer te blijven. En beide kolommen zijn niet vast qua tekstlengte, dus moet dvContent verticaal "meegroeien".
Normaal ben ik redelijk mans genoeg om mijn eigen html/css zaakjes op te lossen, maar deze ontgaat me effe
edit: Ik heb zojuist effe de uitgeklede versie in [url=http://offline]een zipfile gegooid[/url] (3Kb), die is overzichtelijker om te bekijken.
offtopic:
"vroegah" had ik dit opgelost met een table, maar daar probeer ik steeds meer van af te blijven
"vroegah" had ik dit opgelost met een table, maar daar probeer ik steeds meer van af te blijven
[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 27-01-2005 12:53 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij