[xp]9800pro valt uit/vpu recover foutmelding (willekeurig)

Pagina: 1
Acties:

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Hallo.

Dit is jammergenoeg al het zoveelste topic over een Radeon 9800 pro. Ik heb ook al andere topics doorgelezen, en het forum van Sapphire afgezocht. Google komt niet met bruikbare resultaten, of met oplossingen die ik al heb geprobeerd.

Ik heb een probleem dat steeds erger lijkt te worden. Het beeld valt vaak uit (lees: monitor verliest zijn signaal en springt stand-by) of vpu-recovery komt in actie. Vroeger (dwz, vóór catalyst 4.5) had ik het wel eens dat tijdens games de pc bevroor, of dat het beeld uit viel. Dit gebeurde pas na > 2uur, en ik schreef het dus toe aan warmteproblemen. Dit gebeurde dan ook alleen in de zomervakantie, als ik veel tijd had om te gamen. Bij mijn weten zaten er in deze versies van de drivers nog geen vpu-recover, dus kreeg ik geen foutmelding. (En bij 4.5 had ik het uitgeschakeld, omdat zonder vpu-recover de pc veel stabieler was en omdat de problemen toen heel lang wegbleven. Ze kwamen wel weer terug in november 2004)

Ik ben nog niet zo lang geleden overgestapt naar Catalyst 4.12. Deze drivers gaven me <10 minuten voordat vpu-recover in actie kwam. De foutmelding van Vpu-recover zegt dat er een hardware fout is opgetreden en dat ik de pc opnieuw moest opstarten om weer terug te schakelen naar Hardware rendering. (nee, ik heb geen screenshots). Ook Windows heeft me dit een keer gemeld. Toen heb ik de drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Zonder resultaat.

Daarna ben ik teruggestapt naar 4.9. Dit verhielp het grootste deel van de problemen… dacht ik. Sinds gisteravond heb ik al 6 of 7 keer een foutmelding van vpu-recover gezien. Dit was steeds vanaf de desktop, of in ieder geval in een 2d programma. (word, outlook, internet explorer)

Dit probleem doet zich volstrekt willekeurig voor!

Specs:
- P4 3.06 ghz HT.
- Asus P4S8X-X mobo (met 533 mhz fsb, Lan on-board, audio on-board)
- 512 mb ddr-ram TwinMos
- SAPPHIRE ATI RADEON 9800 PRO ATLANTIS ULTIMATE EDITION, 128 MB, 256 bit ddr geheugen (dwz, fanless, met een Zalman heatpipe)
- Lite-on 52x32x52x CdRw
- Lite-on 16x48x Dvd-rom
- Maxtor Diamondmax 9 120 GB
- De PSU is dus (volgens de sticker):
Merk: Maxpower, model pl-300
+5V 30A
+3.3V 20A +5 en +3.3 maximaal 180 W in totaal
+12V 15A
-12V 0.8A
-5V 0.5A
+5Vsb 2.5A

- DirectX: 9.0c, definitieve versie.
- Refreshrate van 85 Hz, resolutie van 1024x768. (moet ie toch makkelijk trekken lijkt me)

Oplossingen die ik heb gevonden en heb uitgetest zijn:
- andere drivers vanaf catalyst 3.9. Bij 4.12 heb ik maximaal 10 minuten, waarna de vpu recover in actie komt, dus ik gebruik nu 4.9.
- bios en power management instellingen aangepast
- AGP fastwrite uitgezet in het bios
- AGP 8x en 4x beide getest.
- De monitor (philips 107 T5) is in orde, want ik krijg ook vaak de vpu recover foutmelding.
- voltages gecontroleerd met everest:
Veld Waarde

Temperaturen
Moederbord 33 °C (91 °F)
CPU 42 °C (108 °F)
Maxtor 6Y120L0 35 °C (95 °F)

Spanningswaarde
CPU Core 1.62 V
+3.3 V 3.25 V
+5 V 5.00 V
+12 V 12.16 V
-12 V -12.08 V
-5 V -4.58 V
De spanningen fluctueren bijna niet.

Met vriendelijke groet,

DrivinUCrazy

[Edit]:
Ik heb de gegevens van de voeding toegevoegd. Ik weet dat deze (nogal) aan de lage kant zit.
Zou iedereen die iets heeft te melden dit dus willen negeren, want hier wordt aan gewerkt. Wat ik wel op prijs zou stellen is een tip voor een goede voeding (ik zie door de bomen het bos niet meer --> geen heel forum vol tips aub). Mijn eisen hiervoor zijn:
- Niet té duur, maar wel kwaliteit (een goede verhouding dus)
- Ik ben niet iemand die houdt van een mooie kast, maar van een goede inhoud, dus geen lampjes e.d.
- redelijk stil.
- Geen overkill aan vermogen, 500 Watt vind ik ook weer wat overdreven.
Andere opties om dit probleem te verhelpen zijn natuurlijk altijd welkom!

[ Voor 25% gewijzigd door DrivinUCrazy op 04-02-2005 19:17 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Hoi had zelfde probleem als jij hebt

sapphire 9800pro 128mb etc.

350watt voeding etc.

nieuwe voeding gekocht

geen effect :)

wat bij mij (lijkt de afgelopen 2 dagen) te helpen was in het bios het AGP voltage te verhogen van 1.5 naar 1.6 en waar ie eerst soms corrupte textures maar veel vaker chraste heb ik nu nog geen een chrash gehad. dus het lijkt te werken

heel vervelend is dat inderdaad als je net al je geld hebt uitgegeven aan een dure kaart.... werkt het niet :(

groeten

edit: kreeg ook af en toe in 2d programmas vastlopers, het beeld bevroor dan gewoon... bij 3d spellen ging het geluid altijd nog 1 a 2 seconden door... heel vaag.

--dit lijstje heeft mij trouwens geholpen--

1. Update bios
2. Turn off Fastwrite
3. Set Apeture size to 64
4. If applicable try agp voltage 1.6-2.0 for stability << werkte voor mij
5. Turn of fastwrite in windows
6. Turn off vpu recover, system error reporting, and auto restart on blue screen.
7. Do not use overdrive its a waste of time.
8. Check irq conflics, video card likes to be mixed with soundcard ocasionally and has cause problems.
9. Update Directx9.0b
10. Update your chipset wether it be VIA or AMD
11. Open SMARTGART using the RUN command in the start menu, turn off agp read.
12. Make sure the card is not reaching more then 120 degrees farenheit (120+ causes instability)

>--------AND LAST BUT NOT LEAST-----------<

13. Buy a new PSU to try. But this is the specs that I want everyone to look for when buying and you may or may not know this.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 23:00 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:49
je kan VPU-recover ook uitzetten.

ik heb em altijd uitstaan en zie het nut niet van dat progje.
als ie het met VPU-recover uit gewoon stabiel doet zonder arties enz is het toch ook goed?
12. Make sure the card is not reaching more then 120 degrees farenheit (120+ causes instability)
dit MOET gewoon Celsius zijn!
120 F is nl niet zo heel warm (ca 49 C) en dat is je GFXkaart idle al...

[ Voor 38% gewijzigd door Puppetmaster op 12-01-2005 23:13 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• steven_86
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07-2025
hoi,

je zei dat je door de bomen het bos niet meer ziet met voedingen. ik heb hier een vergelijkbaar systeem met deze voeding FSP 350-60PN(PF), 350W. Deze kost 45 euro bij paradigit en nee ik werk daar niet. :) En hij trekt het gemakkelijk ik weet niet of dit ongeveer een prijs was die je in gedachte had. deze voeding staat ook nog in pricewatch alleen daar kost ie 64 euro :(

Verwijderd

Die fouten had ik ong ook, met mijn msi 9800 pro\

geheugen was verrot

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
@ 3Dioot: Dat lijstje kende ik ook al van de forums van Sapphire. Alleen het verhogen van het agp-voltage kende ik nog niet.

@ Primo: Memtest gedraaid --> het geheugen geeft geen enkele fout.

@ Puppetmaster: Ik weet dat ik het kan uitzetten, dwz, met 4.5 kon ik dat. Maar sinds ik 4.9 heb is die optie weg(?). Ik denk dat het control panel niet is meegeïnstalleerd, maar dat ik puur de drivers heb gedownload bij Sapphire. Maar het probleem is door dat uit te zetten nog niet verholpen, want toen het uit stond had ik ook al deze problemen. Ik kreeg toen alleen geen foutmeldingen of zo, hij bevroor gewoon (niet alleen het beeld, ook het geluid en zo).

@ Steven_86: bedankt voor de tip. Ik ga inderdaad eens bij Paradigit kijken, ik moet toch nog naar Maastricht. (ja, ik woon in het zuiden des lands). Weet je toevallig ook hoeveel stroom die op de 12V rail aan kan? [edit]: normaal 4,5A, piek 16 A. Ik wil toch nog wat veiliger gaan zitten, dus ik zoek nog even verder. Toch bedankt.

Allemaal bedankt voor de tips.

Ik ga eerst eens kijken of ik een mooie voeding kan vinden hier in de buurt, en ondertussen wat experimenteren met het agp voltage. [edit]: Gevonden: Tagan TG380-U01 voor €59,-.

Mijn probleem is nu alleen nog dat ik de storing niet kan veroorzaken: Zelfs met 3dMark03 (ik heb nooit de moeite genomen om 2005 te downloaden), (zelfs samen met winamp die van een cd leest, én een extra fan om meer stroom te trekken), krijg ik de storing niet terug. Het heeft iig niets met de load te maken, want hij heeft al weer uren stressed gedraaid, probleemloos. (geprobeerd met één en twee reepjes ddr, alle 3 de combinaties)
Wat ik alleen niet snap is dat die voeding (300 W, 15A op de 12V rail) het al zo lang heeft volgehouden, dus misschien focus ik me te veel op één mogelijke oorzaak.

[ Voor 35% gewijzigd door DrivinUCrazy op 04-02-2005 19:15 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Hier komt eens een update:

Ondertussen is de pc teruggeweest naar de bouwer. Daar hebben ze het ding volledig getest, met een zwaardere voeding en zo. (Ook met een zwaardere voeding, een Aopen 350 Watt, en er komt als het aan mij ligt een Tagan 380Watt in) Zij zeggen dat de grafische kaart de boosdoener was. Ze geven ook toe dat het een vreemd probleem is, maar dat er wél een probleem is. Zij konden de fout na uren ('s nachts laten doordraaien) veroorzaken. Zo ver ben ik zelf nooit gegaan. Ze dachten dat het aan de koeling lag, maar dat hebben ze ondertussen ook uitgesloten. Dus de 9800 Pro is terug naar Sapphire, en ik zit hier nu met een 9250 als vervangende kaart.

Later wordt dit verhaal weer vervolgd.

edit:
Sorry voor het onnodig kicken, want er is niet veel nieuws bijgekomen, maar ik vond dit niet meer in de vorige post passen

[ Voor 10% gewijzigd door DrivinUCrazy op 18-02-2005 18:41 ]

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Update Update Update

Ik werd net gebeld. Mn sapphire = R.I.P. :'(

Dus nu krijg ik een nieuwe kaart. Ik kan kiezen uit een NVidia 6600 GT (geen bijbetaling)
of een ATi X800 (met 60 euro ex btw, dus ongeveer € 71,- bijbetaling)

Ik ben wel een ATi fan, maar dat is maar subjectief natuurlijk. Daarom weet ik ook niet hoe die NVidia presteert. Dus welke kan ik nu beter kiezen en waarom?

[edit] Ik kan geen goede vergelijking tussen deze 2 vinden. Ik dacht dat er laatst een hele grote vergelijking was geweest. Die zoek ik dus ook nog even erbij --> http://www.tweakers.net/nieuws/36268 Die dus.

[ Voor 23% gewijzigd door DrivinUCrazy op 16-03-2005 12:26 ]

Verwijderd

Er is een topic over Ati en een 6600 GT topic, daar kan je vast en zeker benchmarks vinden!

suc6

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Dat weet ik ook, maar ik vind tot nu toe alleen benches tussen 6800GT/6600GT, X800XT, en pro versies en ik weet niet hoe groot die verschillen zijn met de X800 standaard kaart.

[edit]
Vergelijking van x700 en 6600 GT (van die vergelijking tussen 27 Graka's

Hier zijn de x700xt en de 6600 GT ongeveer gelijk, en de x800 zou beter zijn dan de x700xt. Ik denk dat ik dus bij ATi blijf.

[ Voor 46% gewijzigd door DrivinUCrazy op 16-03-2005 12:36 ]

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
De laatste update, om het verhaal compleet te maken.

De x800 was in AGP niet meer leverbaar. Ik moest dus wel naar NVidia overschakelen. Ik ben nu in het bezit van een Club3D 6600 GT, én een Tagan 380 Watt voeding.

Ik heb net 3dMark03 gedraaid. Ik ben nu 1450 Punten gestegen, van 5750 naar 7200 punten! (7196 om precies te zijn)

Dit alles heeft me € 7,00 gekost. (er staat idd zeven, dat is géén tikfout) Ik had die Aopen voor niks gekregen, omdat de Tagan toendertijd niet voorradig was. Ik moest dus het prijsverschil tussen die 2 voedingen betalen. De 6600 GT heb ik voor niks, want die viel volledig onder de garantie.

Sysworks heeft het dus mooi opgelost. _/-\o_

PS
De RMA procedure duurde net geen 4 weken, nog vrij netjes.

edit:
Even mijn sig aanpassen, die klopt natuurlijk niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door DrivinUCrazy op 23-03-2005 15:10 ]

Pagina: 1