[98] Nieuw bestand maken met 1e regel uit TXT bestand*

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-06 08:34
Ik wil het volgende:

Ik heb een TXT bestand, met daarin een aantal regels tekst.
Nu wil ik graag dat elke dag, 1 van deze regels, in een ander TXT bestand wordt gezet.
De dag daarna moet de 2e regel in het nieuwe txt bestand komen, ipv het eerste

Ik heb al best een tijdje gezocht en geprobeerd.

Ik zat zelf te denken aan een .batje die bij het opstarten draait, met iets in de geest van:

If: bestandsdatum == huidige datum goto :end
del bestand met wisselende tekst.txt
type 1e regel tekstlijst > bestand met wisselende tekst.txt
***verwijder 1e regel uit lijst***
:end

Maar wat ik ook probeer, 't lukt niet...

Iemand een idee?

________________-
Inderdaad wel handig even het OS te vermelden... Sorry :|

Ik draai windows 98

[ Voor 10% gewijzigd door BJup op 12-01-2005 15:10 . Reden: OS vertgeten te vermelden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Laat eens zien wat je nu al precies hebt en vertel eens over welke Windows of DOS versie het hier gaat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zet even [98] in de titel conform Windows Operating Systems - Policy :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 08:33

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Wat is het doel? De keuze voor een specifieke script-taal is daarvan voor een deel afhankelijk.

k ga nu klooien met batch-files. ben benieuwd :)

Overigens nuttig als je met .bat gaat spelen:
http://www.cs.ntu.edu.au/...s/ith305/description.html

Vooral het SHIFT-command kon wel eens van nut blijken!

[ Voor 39% gewijzigd door _fool op 12-01-2005 15:14 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJup
_fool schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 15:13:
Wat is het doel? De keuze voor een specifieke script-taal is daarvan voor een deel afhankelijk.

k ga nu klooien met batch-files. ben benieuwd :)

Overigens nuttig als je met .bat gaat spelen:
http://www.cs.ntu.edu.au/...s/ith305/description.html

Vooral het SHIFT-command kon wel eens van nut blijken!
Ik wil mijn OE handtekening elke dag dat ik mijn PC gebruik, automatisch veranderen...

Daarnaast vind ik het ook gewoon interresant om zoiets te proberen... Hoef ook niet een complete .bat inhoud terug :)

Ik ben ook met bat files aan 't klooien, dus zal de site die je noemt zeker doorlezen!

(Ik had BTW niet [98] in mijn titel gezet, omdat het volgens mij weinig uitmaakt of je diet met een (oudere) dos-versie doet, of met win 95/98, maar je zult het vast beter weten B) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _fool

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Met het commando 'date /T' krijg je de huidige datum. Die begint met een dag-aanduiding. (ma, di, wo, etc). Die kan je gebruiken om je if-loops mee te triggeren.

[ Voor 6% gewijzigd door _fool op 12-01-2005 15:46 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57365

if /i %date:~0,2%==mo set dag=0
if /i %date:~0,2%==tu set dag=1
if /i %date:~0,2%==we set dag=2 enz... (date is natuurlijk afhankelijk van je taal en local time format)

for /f "tokens=* skip=%dag% delims=#" %%a in (txtfile) do echo %%a >>txtfileofday.txt

edit: hmmm dit zet alle volgende regels in een txt file, nou ja zoiets dus...

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 57365 op 12-01-2005 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _fool

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Whoa.

Zo'n batch-wizz ben ik ook weer niet. Kan je dit voorzien van enig commentaar? Vooral de /i en /f switches ontgaan me ff.

[edit]Ok, ik snap nu alles behalve de %date:~0,2%==mo . Ik begrijp dat die checkt op de aanwezigheid van een bepaalde string ("mo") maar niet hoe hij verwijst naar de output van date /T.

[ Voor 44% gewijzigd door _fool op 12-01-2005 16:35 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vergeet het maar. ik zie dat het os 98 is... dit werkt alleen op nt versies

/i betekent dat het niet case sensitive is. voor /f moet je maar even kijken met for /?

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 57365 op 12-01-2005 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik denk dat je het jezelf moeilijker maakt dan nodig is door batch te willen gebruiken. Het is zeker leerzaam, maar VBScript lijkt me makkelijker. Zelfs bijv. C++ is waarschijnlijk makkelijker als je nog geen batch ervaringen hebt (en gratis met de juiste compiler).
offtopic:
En ik heb nog wel wat 10 jaar oude Modula2 code liggen waar ik het toen mee heb gedaan onder Solaris :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een ander os maakt het allemaal ook een stuk makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJup
F_J_K schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 16:08:
Ik denk dat je het jezelf moeilijker maakt dan nodig is door batch te willen gebruiken. Het is zeker leerzaam, maar VBScript lijkt me makkelijker. Zelfs bijv. C++ is waarschijnlijk makkelijker als je nog geen batch ervaringen hebt (en gratis met de juiste compiler).
offtopic:
En ik heb nog wel wat 10 jaar oude Modula2 code liggen waar ik het toen mee heb gedaan onder Solaris :+
Hm, ik heb nog nooit met VB gewerkt.
Ik heb trouwens wel enige batch ervaring.... varieerend van menuutjes tot het aan netwerken hangen van DOS-compuetrs.... (zeg maar, de doorsnee commando's (if, goto, cls, path, subst, del, copy, Xcopy enz.) snap ik nog wel...

Alleen wil IF bij mij niet echt naar de systeem datum kijken, en Type niet naar 1 regel van een bestand....

Maar goed, ik snap dat't hele zaakje toch moeilijker is dan ik aanvankelijk dacht, dus misschien als ik 't weekeind meer tijd heb, dat ik me eens verdiep in VB... Dan wacht mijn originele handtekening nog maar een paar weekjes :P

Ow, enne, BTW, het maakt me geen fluit uit of het maandag, dinsdag of zelfs donderdag is, ik wil zeg maar in 250 dagen, 250 regels tekst er doorheen jassen :P

[ Voor 9% gewijzigd door BJup op 12-01-2005 18:57 ]

Pagina: 1