Toon posts:

PC valt soms uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik had een kapotte pc van me vader gekregen (een 2 jaar oude Pentium 4 1,8 GHz, HP Vectra VL 420 DT. ik vond dat zelf wel het proberen te repareren waard)
hij starte eerst helemaal niet op, alleen als je de powerknop lang indrukte begon hij vaag te piepen. heb ik de voeding der uit gehaald en weer opnieuw ingezet. en op een of andere vage manier deed hij het.
toen heb ik de hardeschijf leeg gegooit en XP geinstalleerd. hij deed het voor iets van 4 uurtjes en toen viel hij plots uit. als hij uitvalt gaat het sgerm uit en de fin van de voeding stopt met blazen, hardeschijf lampje doet ook nix meer en alleen het power lampje blijft aan staan. en toen heb ik maar de stroomkabel er aan de agter kant uitgehaalt en weer ingestoken want het kort indrukken van de power knop leverde niks op het lang indrukken begint hij te piepen zoals ik de eerste keer de power knop indrukte

hoe kan ik met zekerheid zeggen dat als de pc uitvalt het met de voeding te maken heeft?
kan het misschien liggen aan dat hij te warm word ?
hoe kan je dat controleren ?
ik heb gekeken aan de binnenkant van de machine maar der is geen ruimte voor een extra ventilator

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb het idee dat die voeding gewoon niet meer goed is. Hang er eens een multi-meter aan en kijk eens welke waardes je voltlijnen geven.
Vervang de voeding anders eens.

Verwijderd

Topicstarter
dat is juist het probleem de voeding is een speciaal dekstop model van HP van 100 euro (inclusief verzend kosten en btw) en hij doet et nog wel en voordat ik dat ding dus koop wil ik het wel zeker weten

en hoe kan je een voeding door meeten ?
ik heb wel een multi meter alleen weet niet egt hoe dat nouw moet

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

hang de + aan de rode draad voor 5V en aan de gele draad voor 12V (en de - aan een zwarte) en kijk wat deze doet.
En test gewoon eens een andere voeding, maakt toch niet uit dat hij niet in de kast past, gewoon ernaast hangen, zo'n ATX kabel is lang zat. Dan weet je tenminste waar het aan ligt.

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

100 euro voor zo'n voedinkje?? Lijkt me erug veel en een grote investering voor zo'n oude PC. Kun je beter kijken of je de zaak kunt overbouwen in een gewone ATX kast met een ATX voedingkje....

Het lijkt me dat die PC ook gevoed moet kunnen worden met een andere "normale" ATX voeding dus gewoon ff een voeding ergens vandaan halen, kabels connecten (voeding op tafel, kabels ering en kijken wat er gebeurt). Wel ff checken of de specs van de voeding ook wel daadwerkelijk overeen komen.

[ Voor 45% gewijzigd door Darth Malak op 12-01-2005 13:48 ]

Verwijderd

En als het niet past heb je een mooi mod werkje voor je liggen ;)

Ik denk dat het advies van ombouwen naar simpel atx kastje (eurotje of 60 met voeding) een simpel idee is.

Verwijderd

Topicstarter
er zitten drie aansluitingen op voor op het moeder bord
een breede en een vierkanten
en een extra recht hoekige genaamt P8 d8 ik
dus dan zouw ik moeder bord ook moeten vervangen

maar de pc staat nu al weer 4 uurtjes zonder wat te doen al aan... dus ik denk dat hij te heet word ofzo als je wat gaat doen ?

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:26

Archimond

Lopende Helpdesk

- Wat geeft jouw multimeter bij de Voltage lijnen aan?

1. Ontstof de pc volledig en probeer ook voeding zoveel mogelijk met stofzuiger schoon te blazen.
2. Pak een Tafel of staande ventilator en gebruik hem nu om de PC te koelen.
3. Gebruik Everest of Speedfan om temperaturen uit te meten en post ze hier onder idle en erge stress met Prime95 aan

4. Pak een normale Voeding en kijk of de stekker ergens in past, volgens mij past het niet.
5. Kijk dan of een gewone ATX voeding in de behuizing zal passen, dat past meestal wel

6. Test je geheugen even met Memtest86 (1uur minimaal) makkelijk op google te vinden, dat moet je op diskette zetten en daarvan opstarten.

7. Haal ALLE aansluitingen nog eens los en blaas overal of stofzuig in elke Slot of gat en sluit dan weer aan.

8. Voor Prime95 2eoptie nog een keer uit voor 5 uren en kijk of er errors verschijnen in Prime.
Pagina: 1