Toon posts:

[RAID 4] maximale aantal disks

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na wat googlen ben ik eruit wat ik voor RAID configuratie wil gaan gebruiken, echter nu ben ik er niet achter kunnen komen wat het maximale aantal schijven is dat je kunt gebruiken in een RAID 4 configuratie..

Ik zal even toelichten wat ik van plan ben..

Ik heb een oud systeempje (amd k6-2) wat linux draait, deze gebruik ik als server.
Hij heeft nu 2x 8Gb schijven (ik weet et het is weinig, maar was genoeg voor mij ;) ), in striping (RAID 0) draaien.

Nu ben ik toch een beetje huiverig dat ik mijn data kan verliezen als een van de oude schijven het begeeft. Omdat ik nog een 40Gb schijf heb liggen die ik ook graag zou inzetten en zoveel mogelijk schijfruimte wil kunnen blijven gebruiken, dacht ik dat RAID 4 (wederom software raid) de beste oplossing zou zijn..

ik dacht aan de volgende config:

Afbeeldingslocatie: http://redcore.homelinux.net/pics/got/raidconfig.gif

Nu blijft er van de 40Gb schijf 40 - (3x8)= 16Gb onbenut, deze zou ik ook graag benutten, kan ik zonder meer gewoon een block 4 en block 5 aanmaken?

En dan nog even dit, ik ben me ervan bewust dat dit een processor intensieve opstelling is, en dat de snelheid laag zal liggen door de pariteitsdisk.
Maar dat maakt niet uit, het gaat puur om de opslag en de veiligheid van de data.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 20:02 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is in principe onbeperkt en gewoon afhankelijk van de controller/software :)

Maar bedenk, hoe meer disken je gebruikt, hoe kleiner de reduncancy wordt. De gezamelijke kans op uitval wordt namelijk groter.

Zie ook RAID FAQ.

Terugkomend op jouw schijfindeling: je hebt de RAID4 array dus o.a. over 3 partities op eenzelfde schijf verspreid? (die 40GB). Da's niet echt bevorderlijk voor de performance (en tevens de redundancy). Nu moet de lees/schrijfkop als een gek tussen de 3 partities switchen om de data te lezen/schrijven ..

[ Voor 46% gewijzigd door BalusC op 12-01-2005 11:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 11:35:
Dit is in principe onbeperkt en gewoon afhankelijk van de controller/software :)

Maar bedenk, hoe meer disken je gebruikt, hoe kleiner de reduncancy wordt. De gezamelijke kans op uitval wordt namelijk groter.

Zie ook RAID FAQ.

Terugkomend op jouw schijfindeling: je hebt de RAID4 array dus o.a. over 3 partities op eenzelfde schijf verspreid? (die 40GB). Da's niet echt bevorderlijk voor de performance. Nu moet de lees/schrijfkop als een gek tussen de 3 partities switchen om de data te lezen/schrijven ..
Ik weet dat de performance niet goed zal zijn, maar ik zag het als de enige (veilige) manier om zoveel mogelijk schijfruimte eruit te halen :)

Ik weet niet hoe het precies gaat uitpakken met die 40gb schijf, misschien is het praktisch wel gewoon niet te doen...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Suggestie: neem 2 nieuwe 40GB'jes erbij en vervang daarmee de 8GB disken. pricewatch: Maxtor DiamondMax Plus D740X, 40GB (7200rpm, ATA100, 2MB) bijvoorbeeld. Die zijn toch niet zo duur meer :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 11:44:
Suggestie: neem 2 nieuwe 40GB'jes erbij en vervang daarmee de 8GB disken. pricewatch: Maxtor DiamondMax Plus D740X, 40GB (7200rpm, ATA100, 2MB) bijvoorbeeld. Die zijn toch niet zo duur meer :)
Klopt, maar eigenlijk is dat een beetje zonde in combinatie met de rest van het systeem.

Ik zocht eigenlijk een cheap-ass toch veilige oplossing :)
Maarja als het niet gaat houdt et natuurlijk op..

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 12:08:
[...]

Klopt, maar eigenlijk is dat een beetje zonde in combinatie met de rest van het systeem.

Ik zocht eigenlijk een cheap-ass toch veilige oplossing :)
Maarja als het niet gaat houdt et natuurlijk op..
Het voorstel van 2x 40 gb (raid 1 bvb) is geen slecht idee. Het gebruik ervan zal weliswaar goedkoper zijn (slechts 2 schijven die stroom nodig hebben ipv 3).

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 10:47
Veilig? Als je een partitie verliest werkt het nog wel, maar als je 40Gb disk kapot gaat ben je in een keer teveel partities kwijt. Je RAID werkt dus niet.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
MSalters schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 15:17:
Veilig? Als je een partitie verliest werkt het nog wel, maar als je 40Gb disk kapot gaat ben je in een keer teveel partities kwijt. Je RAID werkt dus niet.
ja idd, ik had het niet helemaal goed begrepen wat raid 4 betreft...

nevermind ik moet beter lezen ... :X

hmz dan ga ik denk ik toch voor een nieuwe schijf en dan 2x 40 mirroring :)

Bedankt voor jullie reacties

@skaah: Ja et was te stom voor woorden :X

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 19:30 ]

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat is RAID 5.

Snel editten hè ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Skaah op 12-01-2005 17:32 ]

Pagina: 1