[excel] Sorteren laat lege cellen bovenaan staan

Pagina: 1
Acties:
  • 1.230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 09:19

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik heb een Excel document waarin 300 rijen staan. Alle 300 rijen worden gegenereerd aan de hand van formules in de aard van =IF(... Wanneer het resultaat niet geschikt is (naar onze normen), dan wordt "" weergegeven wat resulteert in een lege cel.

Nu is het de bedoeling dat de rijen alfabetisch gesorteerd kunnen worden om makkelijker te kunnen zoeken... Alle 300 rijen. Dus ook de rijen die leeg zijn omdat ze niet voldoen.

Excel sorteert lege cellen altijd achteraan, maar hoewel ze leeg lijken zijn de lege cellen in dit geval helemaal niet leeg. Er staat namelijk reeds een formule in. Dat heeft dus tot gevolg dat wanneer alfabetisch gesorteerd wordt, de lege cellen bovenaan komen te staan ipv zoals gewenst onderaan.

Met Google kon ik helaas weinig bruikbare informatie vinden, behalve wat lotgevallen die geen of niet-werkende antwoorden kregen. Ik heb zelf ook al eens geëxperimenteerd met de Custom Lists functie waarmee je zelf de sorteervolgorde kunt aanpassen, maar daar kom ik er ook niet echt uit. Of ik nu = (van de formule) of " (van de lege cel) achteraan zet bij de custom list, Excel blijft deze cellen eerst weergeven na sorteren.

Iemand die weet hoe ik zulke "lege" cellen kan verplaatsen naar onderaan de gesorteerde data? Als ik alfabetisch sorteer in omgekeerde richting (Z > A) dan staan ze wel onderaan, maar ik zou liefst A > Z hebben voor de duidelijkheid.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-12 15:11
wat is de uitkomst van je IF formule dan?

als je bijvoorbeeld: =IF(A1=1;1;"") gebruikt dan ziet excel de cel als 'leeg' als A1 niet gelijk is aan '1', volgens mijn korte testje. bij sorteren komen de lege cellen onderaan te staan.

als dit niet werkt zou je als 'trucje' de uitkomst niet "" laten zijn, maar bijvoorbeeld Z met kleur wit. dan is ie ook niet 'zichtbaar'. bij alfabetisch sorteren komt de Z onderaan lijkt me.

[ Voor 46% gewijzigd door BuG2FiX op 12-01-2005 11:38 ]

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 09:19

mahi

God bless GoT

Topicstarter
De uitkomst is net als in uw voorbeeld ""... Ik begrijp niet waarom dat bij u onderaan gezet wordt en bij mij bovenaan. Een onzichtbare 'z' is nogal moeilijk te implementeren omdat de rest van de sheet ook al kijkt of er "" in die cellen staat.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• nenne
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
mahi schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 14:40:
De uitkomst is net als in uw voorbeeld ""... Ik begrijp niet waarom dat bij u onderaan gezet wordt en bij mij bovenaan. Een onzichtbare 'z' is nogal moeilijk te implementeren omdat de rest van de sheet ook al kijkt of er "" in die cellen staat.
Op zich valt de implementatie hiervan wel mee, als je de controle op "" in de rest van de sheet vervangt door controle op "z", toch?

[ Voor 8% gewijzigd door nenne op 12-01-2005 15:29 ]

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-12 15:11
de formule met "" werkt inderdaad alleen met getallen, alfabetisch werkt het niet omdat getallen voor letter komen. vandaar dat de 'z' methode wel werkt. Het is niet veel moeite om alle verwijzingen in een keer te vervangen (zoeken en vervangen door)

nog aanvulling: met voorwaardelijke opmaak formule alle cellen in de sheet waar 'z' voorkomt op tekst=wit zetten. dit is voor zover ik kan zien (omdat het alfabetisch is) een van de weinige oplossingen omdat er na 'z' niks meer komt in het alfabet van excel.

[ Voor 86% gewijzigd door BuG2FiX op 12-01-2005 15:56 ]