PC crasht na bijplaatsen geheugen; memtest86 lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• mbiesheuvel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09-2025
Ik heb gister een MDT Dimm 512 MB in mijn computer erbij gezet. Ik heb nu 1 GB aan ram geheugen. Mijn processor is een Intel Pentium 4 2 Ghz en mijn OS is Win XP home sp2.

Nadat ik de ram erin had gestopt heb ik een nieuwe spel gestart in Football Manager. Omdat ik nu redelijk wat geheugen heb heb ik 4 competities geselecteerd waarvan van elk land de 1e competitie (engeland, italie, spanje en nederland).

Het spel maken gaat allemaal nog goed maar als ik dan ff bezig ben en ik ga zeg maar van men teamscherm naar het spelers zoeken scherm dan crasht mijn pc. het scherm freezed dan en als ik muziek aant afspelen ben dan hangt die (kut geluid!). Alleen een reboot helpt dan.

Ik heb dit 's zomers ook welis gehad als het warm was, maar ik heb een tooltje van men moederbord gedownload (Aopen AX4B pro) en die gaf aan dat men temperatuur van de CPU maar een graad of 45 is. De temeperatuur van de behuizing is maar 25 graden dus aan de temp kan het niet liggen...

Ik denk dus dat het aan het geheugen moet liggen. Maar hoe kan ik dat controleren?

Ik heb al geprobeerd om memtest86 te downloaden en op cd te zetten. Maar als ik die dan als bootable brand en de pc laat opstarten dan zegt die wel dat er een bootable cd in zit maar hij laad de test niet....

Ik kan er ook geen floppy van maken omdat die dan een fout geeft dat ik windows gebruik en dan kan die de bestanden niet op diskette zetten..

Heeft iemand een idee???

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:25

UTM

Er is ook een windows versie van MEM86 te downloaden volgens mij ;) Misschien dat het daar wel mee lukt?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb al geprobeerd om memtest86 te downloaden en op cd te zetten. Maar als ik die dan als bootable brand en de pc laat opstarten dan zegt die wel dat er een bootable cd in zit maar hij laad de test niet....
Hoe heb je het gebrand? Heb je de .ISO gedownload en op CD gezet? Met de .BIN gaat het idd niet lukken (iig niet op een makkelijke manier).

Anyway, in de FAQ van dit subforum kun je een hoop memtest alternatieven vinden :)

Topictitel heb ik ook verduidelijkt. Let daar in het vervolg eens op?

• mbiesheuvel
ik heb via nero een image van de iso gemaakt... hij ziet in windows ook niks op de cd staan (linux prog) maar hij staat wel 2.1 mb vol...

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19

Super_ik

haklust!

waarom zou je geen bootable diskette kunne maken van deze zip:
http://www.metmtest86.com/memt32.zip:?
je moet wel de goeie bat file pakken. die met de 32 er achter geloof ik(kan nu niet kijken, zit op school) anders kun je die image file ook naar rawriteNT slepen en dan a als drive aangeven.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• mbiesheuvel
nou als ik die *.bat file open in xp dan komt die met zo'n melding dat ik het niet in dos doe en dan kan ik alleen op sluiten of negeren klikken... maar ik zal het wel ff op men werk proberen...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nogmaals: in de FAQ van dit subforum staan een flink handvol memtest-alternatieven. Kijk onder "Hoe kan ik het geheugen op fouten testen?" :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 12-01-2005 11:48 ]

• mbiesheuvel
ok thanks!

Verwijderd

Je doet iets fout als je het niet op floppy kan zetten...

Download eerst nog maar een keer Memtest 86 v1.40.

Extract de .zip file, en open install.bat. Plaats een floppy en klaar. Herstart de PC, zorg dat ie van floppy boot (stel in in BIOS) en hij gaat vanzelf lopen.

• mbiesheuvel
Hij kan het er niet opzetten....

Hij geeft deze melding:

http://home.planet.nl/~biesh168/PC/memtest86.JPG

Ik kan dan wel op negeren klikken en dan komt er ook wel te staan dat ik men floppy erin kan doen maar als ik dan op een toets druk dan sluit het venster.

En ik had er op men werk ook 1tje gemaakt onder w2k maar als ik die erin doe dan zegt die ntldr is missing wat dus betekent dat het geen boot is...

beetje raar allemaal :s..

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19

Super_ik

haklust!

gebruik deze: ftp://ftp.slackware.com/p....1/zipslack/RAWRITEXP.EXE
of deze ftp://ftp.slackware.com/p....1/zipslack/RAWRITENT.EXE om de image op diskette te zetten.
zorg wel dat je een lege diskette pakt.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• mbiesheuvel
Ik heb de volgende 2 testen gedaan:

De microsoft windows test:

Pass: 1 Test: 4 of 8
Testname: Stride6 (cache enabled)
Test Description: Uses a stride-6 pattern to simulate a checkerboard of ones and zeroes

Bij deze test liep mijn pc vast...

Deze tests waren wel gelukt:
Mats +, INVC, LRAND

Memtest86+:

Pass 38%
Test 802%

Test 5 [Block move, 64 moves]

Hierbij loopt die ook vast..

Ik heb net de test uitgevoerd op deze 3 instellingen:

2x Twinmos 256 mb pc2100 ddr/cl2.5 + 1x MDT DDR 512 MB PC400 cl2.5 => crash
1x Twinmos 256 mb pc2100 ddr/cl2.5 + 1x MDT DDR 512 MB PC400 cl2.5 => crash
2x Twinmos 256 mb pc2100 ddr/cl2.5 => geen crash 0 errors
1x MDT DDR 512 MB PC400 cl2.5 => geen crash 0 errors

Het ziet er dus naar uit dat de 2 merken elkaar niet echt liggen... Weet iemand een site waar dit bevestigt wordt.. Ik heb al gezocht maar kon niks vinden erover op de fabrikanten sites..

Of weet iemand misschien met welk merk ze wel goed samenwerken?

[ Voor 45% gewijzigd door mbiesheuvel op 12-01-2005 23:48 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Memtest is niet een test dat je gewoon uit moet draaien, wel een uithoudingstest. Het moet een nachtje foutloos draaien, anders is het nogal onstabiel.

Het crasht dus als je teveel latjes in steekt, ik heb dat eens meegemaakt met een mobo met lekkende elco's, controleer de elco's eens goed om zeker te zijn.

Lekkende elco's kunnen voorkomen op mobo's van 5 jaar geleden tot nu, dat kan voor de bizarste fouten.

[ Voor 47% gewijzigd door rapture op 13-01-2005 00:46 ]

• mbiesheuvel
wat is een lekkende elco? Maar de sloten zelf zijn wel goed dat heb ik al gecontroleerd... Het ligt echt aan de combi van deze 2 soorten geheugen...

Ik heb een Aopen AX4B pro met Intel 845 DDR226 chipset... kan het daar misschien aan liggen?
Pagina: 1