Toon posts:

MS440GX reboot tijdens IDE check, IDE-probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,
ik ben voor de gein een dual PIII xeon in elkaar aan het sleutelen. nadat ik met veel moeite het bijbehorende geheugen heb gevonden, wachtte mij nog een ander probleem. zodra het bord op de HDD kijkt (verschillende geprobeert), of op de cdrom (deze zit op de andere ide kabel) reboot ie. van een floppy kan die wel opstarten...(nu niet meer, er kwam wat rook uit).

de intelsite geeft een paar aanleidingen voor reboots: http://support.intel.com/.../ms440gx/sb/CS-015054.htm

de voltage regulator heb ik, dus dan zou het het ontbreken van die vage 6-pins kabel zijn. is dat gewoon zo'n stekkertje van een 486-voeding???

de system specs zijn:
MS440GX bord
2 X xeon 550 mhz, 512 kb
1 X 512 mb ECC pc100 sdram
hitachi deskstar 120 gig hdd
36 speed cdrom (van de stort) die het in andere pc's wel doet
225 watt atx voeding
club3d ati7000 videokaart
een-of-andere trust geluidskaart

het lijkt of de ide-controller kapot is, heeft iemand suggesties?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 10:22:
dus dan zou het het ontbreken van die vage 6-pins kabel zijn. is dat gewoon zo'n stekkertje van een 486-voeding???
http://www.moddin.net/rev...ctor%20kit%20021_full.jpg

zo eentje dus :) De AUX stekker. Hoort aan ieder beetje fatsoenlijke voeding te zitten.

Verwijderd

Topicstarter
ok, dan ga ik eerst effe zoeken naar een voeding met zo'n stekkertje.

kheb nog nooit zo'n atx voeding gezien met zo'n stekkertje, vandaar dat ik het een beetje vreemd vond, maarjah

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Zover ik weet/me kan herinneren hebben zo ook niet erg lang onderdeel uitgemaakt van de "standaard" stekkers aan ATX voedingen. Ik weet wel dat bijna alle Chieftec (340 danwel 360 Watt) voedingen ze hebben, en die komen regelmatig in t.net v&a voorbij.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt nu dus een 225W voeding, dit is best wel aan de magere kant, me dunkt. Al hoeft dat geen bootproblemen te opleveren. Maar @stress zou ik wel dikker spul nemen.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 10:56:
Je hebt nu dus een 225W voeding, dit is best wel aan de magere kant, me dunkt. Al hoeft dat geen bootproblemen te opleveren. Maar @stress zou ik wel dikker spul nemen.
noujah 225 watt...

nadere bestudering van het papiertje bovenop de voeding geeft mij aanleiding te geloven dat het vermogen van het apparaatje meer rond de 235 watt ligt :P

geen zorgen, nu blijkt dat die 6-pins connector niet voor de sier is, ga ik wel achter een andere voeding aan, en die zal wel sterker zijn dan 225~235W

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Ik heb 2 voedingen waar zo'n stekker aanzit, 1tje is een codegen van 350W en 1tje is een Qtec van 550W
groetjes
KJ

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Verwijderd

Topicstarter
kheb bij de ouwe troep in de schuur een 300 W atx voeding gevonden, met het vreemde stekkertje eraan, hele zooitje aangesloten en....

het reboot probleem blijft
na kijken op hdd of cdrom blijft het systeem rebooten, geen melding van "missing operation system" ofzo, wat ie wel geeft bij boot-on-lan of boot from floppy.

het probleem is blijkbaar dus niet de voeding

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het systeem boot dus wel van floppy's, maar niet van de HDD? Zijn de schijven wel gezond? Check de OM FAQ / Beleid » "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" voor testtooltjes :)

Verwijderd

Topicstarter
nou moet ik dus helemaal een nieuwe floppydrive opzoeken

noujah

de test results (hitachi test programmatje) van de advanced test:

ik kreeg een groen scherm met : Operation completed sucessfully. Disposition Code 0x00

ditzelfde schermpje kreeg ik met de quick test (deze tests zijn uitgevoerd op het MS440GX bord)

ik neem aan dat dit betekent dat er geen problemen zijn met de HDD, wat mij ook wel aannemelijk lijkt omdat deze in een andere pc wel werkt. de cdrom werkt in een andere pc ook gewoon. maar vreemder is dat dit moederbord blijkbaar ook geen problemen heeft met de hardeschijf, alleen met opstarten ???

zou een aparte ide controller misschien een oplossing kunnen zijn? de bovengenoemde resultaten spreken dit tegen, omdat die immers goed werkt, maar het is het enige wat ik me kan bedenken om te proberen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

zou een aparte ide controller misschien een oplossing kunnen zijn?
Je zou het kunnen proberen :) Dan kun je de onboard IDE iig uitsluiten.

Maar zit er überhaupt wel een OS op die harddisk? Probeer anders gewoon eerst een OS te installeren via een bootable CD :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 13:24:
[...]
Maar zit er überhaupt wel een OS op die harddisk? Probeer anders gewoon eerst een OS te installeren via een bootable CD :)
op de harddisk staat win2k3 server, die voormalig op een PII heeft gelopen, en jah het plan is idd om dat opnieuw te installeren met een bootable cd. daarom heb ik het ook de hele tijd over een hdd + cdrom :)

verschillende cd's die ik heb geprobeert in de cdrom(die ik allemaal al op een ander systeem heb zien werken) winXP, win2k3server, xandros linux, en zelfs ZONDER cd in de cdrom, boot sequence : 1 cdrom 2 boot-on-lan/removable device (waar die wel een error geeft als het niet lukt) 3 rest, geeft een reboot

ik ga maar eens een pci ide-controller zoeken denkik. alleen de locale informatique zegt die niet op vooraad te hebben, dus moet ik nog effe geduld hebben :'( .

Verwijderd

Topicstarter
ok, het is opgelost.

bij de 2e cdrom kreeg ik al een blauw scherm _/-\o_

bij de 3e cdrom drive ging alles gewoon goed :)

het probleem lag gewoon bij de cdrom drives. het lag zo voor de hand dat ik het niet herkende. het goeie kwam advies, netzoals de eerste 2 cdroms, van mijn broertje.

opstelling: ide 1 master: 120 gig hdd, ide 2 master: cdrom

bedankt allemaal voor het meedenken ;)

owjah cdrom 1 ligt nu naast de floppydrive :P
Pagina: 1