[carputer] Opus voeding aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.423 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gisteren bezig geweest met kabels trekken in mijn auto (VW Golf 4).
De pc komt namelijk in de kofferbak te staan, dus het lijkt inmiddels op een klein kantoortje in mijn auto ;)

Ik heb een Opus SFX.1215 150 W voeding http://www.opussolutions....=News&file=article&sid=23 aangeschaft. Alleen nu zit ik met een paar vragen over hoe ik deze voeding moet aansluiten in mijn auto.

Volgens het onderstaande schema moet je je stroom pakken vanaf het contact en daarbij nog een aan/uit schakelaar er tussen zetten. Alleen het lukt niet om dichtbij het contact te komen in deze auto, er zit namelijk een kap voor die er onmogelijk afgehaald kan worden, zonder eerst mijn stuur te demonteren. Alleen vanwege airbags enzo durf ik dit niet aan.
Zijn er personen die weten of er ook andere punten in de auto zijn, waar stroom vanaf te halen valt maar wel via het contact lopen?

Andere oplossing zou zijn, om de voeding rechtstreeks op de accu aan te sluiten, zonder dat het contact er tussen zit. Alleen het grote gevaar hiervan is dat als je vergeet de pc af te sluiten, de volgende morgen je accu leeg is. Zijn nog hier nog andere oplossing voor te verzinnen?

Link naar aansluitschema, want afbeelding is te groot:
http://www.opussolutions....2%20_Application_Dgrm.jpg

Een andere vraag die ik heb is naar aanleiding van de omschrijving van deze voeding op de website van opus.
The power supply can be programmed to shut down the PC after a delay of up to one hour. The power supply outputs are monitored to assure proper PC operation.
Volledige omschrijving: http://www.opussolutions....=News&file=article&sid=23

Zoals te lezen is, kun je de voeding programmeren dat na een bepaalde delay de pc uitgaat.
Dat zou dan een mooie oplossing zijn, wanneer je rechtstreeks vanaf je accu de pc hebt aangesloten. Alleen vraag ik me dan af, hoe bepaald de voeding wanneer de delay in gaat.
Houdt delay in dat na bijvoorbeeld 1 uur geen activiteit op de pc, dat de voeding dat uitgaat en hoe bepaalt hij dat er geen activiteit meer is?
Is hier bepaalde software voor, want ik lees hier verder niks van op de opus website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:44
Bij je radio zit ook een draad die geschakeld over je contactslot loopt. Deze kun je rustig gebruiken, MITS je niet veel stroom vraagt. Je constante +12V kun je daarom het beste rechtstreeks aansluiten op je accu met een flinke zekering ertussen (wss is 30A wel voldoende), en de IGN-aansluiting op de geschakelde draad van je radio. Achter de radio zit een dubbele ISO-stekker, in de ene helft zitten drie draden die dikker zijn dan de rest. Een van deze drie is het, maar gegarandeerd niet de zwarte ;-) De andere twee moet je even meten, maar het zijn zeker niet de dunnere draden (dit is voor o.a. verlichting automatisch dimmen, carkit-mute, externe versterker schakelen en natuurlijk je speakers).

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEZscf
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 08:40
Jep, even meten, heb het ook bij de radio weggehaald, de + rechtstreeks vanaf de accu met een zekering er tussen, de min vanaf het chassis, en de remote bij de radio weg (dacht de gele kabel).
Dat met dat delay is simpel, dacht dat je op die voeding d.m.v. jumpers kan instellen hoe lang die tijdsperiode is. Hij controleert vervolgens de remote line, zet je dan de auto op contact dan staat er 12 volt op de remote lijn, voeding ziet dat, en geeft signaal naar moederbord, vergelijkbaar met als jij de power knop van je pc indrukt.
Zet je nu de auto weer van contact af, dan staat er geen stroom meer op de remote, de voeding herkend dat, en na de ingestelde delay geeft de voeding weer een signaal naar het moederbord, weer vergelijkbaar met als jij de power knop indrukt en je pc staat aan. Resultaat, pc sluit af. Mits goed ingesteld in je windows installatie.

[ Voor 4% gewijzigd door AEZscf op 12-01-2005 11:13 . Reden: spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Basje2001
@AEZscf

Bedankt allebei voor de duidelijke uitleg, ik denk dat ik hierdoor weer een stuk verder mee kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:28
Is dit niet meer iets om in dit topic te plaatsen?

_@/'