[Debian Sarge] Grub perikelen

Pagina: 1
Acties:

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Topicstarter
Ik ben begonnen met het installeren van BF2.4, hier vanuit heb ik Woody geupgrade naar Sarge. Toen ik een al eerder gecompileerde kernel naar /boot kopieerde en deze wou activeren, kwam lilo met Timestamp error. Na overgang naar Grub zit ik met een ander probleem.

De desbetreffende bootharddisk bestaat uit de volgende partities:
code:
1
2
3
4
5
6
/boot   primary, bootable, ext2
/swap 
/       logical, ext3
/usr    logical, ext3
/var    logical, ext3
/home   logical, ext3

Ik heb lilo verwijderd door middel van:
code:
1
apt-get remove --purge lilo

Na het apt-getten van grub ben ik een howto gaan volgen:
code:
1
2
root (hd0,0)
setup (hd0)

Bij de root commande krijg ik al de melding dat de partitie en de filesystem niet herkend worden. Dan kan ik jammergenoeg al erg weinig.

Probeer ik het door middel van een rescue flop en dan met:
code:
1
2
grub-install /dev/hda
update-grub

En daarna een reboot, dan krijg ik weer de commandline van grub voor mijn neus. Met de melding dat de filesystem en partitie niet wordt herkend als ik dan weer root (hd0,0) invoer.

Zodra ik grub in bash opstart en dan root (hd0,0) en setup (hd0) invoer, lijkt het wel goed te gaan. Maar na een reboot komt de commandline weer voor mijn neus. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zou je je partitiontable even willen posten? Want (hd0,0) staat gelijk aan hda1 en dat gaat natuurlijk alleen maar werken als je idd zo'n structuur hebt.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Topicstarter
Zwerver schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 12:53:
Zou je je partitiontable even willen posten? Want (hd0,0) staat gelijk aan hda1 en dat gaat natuurlijk alleen maar werken als je idd zo'n structuur hebt.
code:
1
2
3
4
5
6
/boot   primary, bootable, ext2 /dev/hda1
/swap                   /dev/hda5
/       logical, ext3       /dev/hda6
/usr    logical, ext3       /dev/hda7
/var    logical, ext3       /dev/hda8
/home   logical, ext3       /dev/hda9

:)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Topicstarter
En ik heb alweer hetzelfde probleem. Lilo-22.6.1 zit mij nu alweer dwars met de melding:
code:
1
2
3
MBR

LILO - Timestamp mismatch

Ik probeer weer over te stappen naar Grub (0.95+cvs20040624-16) en volg de howto.
code:
1
2
3
# apt-get install grub
# grub-install /dev/hda
# reboot

Dit heeft tot gevolg dat ik weer in het grub scherm terecht kom.
code:
1
2
3
grub > root

(hd0,0): filesystemtyp unkown, partition type 0x0

En dan probeer ik het via een Grub bootdisk:
code:
1
2
grub > root (hd0,0)
Filesystem type unkown, partion type 0x83

Menu.lst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# kopt=root=/dev/hda1 ro
# groot=(hd0,0)

title           Debian Sarge
root            (hd0,0)
kernel          /boot/bzImage root=/dev/hda1 ro
savedefault
boot

Mijn partitiontable:
code:
1
2
3
4
5
/    primary, bootable, ext3    /dev/hda1
/swap                     /dev/hda5
/usr    logical, ext3        /dev/hda6
/var    logical, ext3        /dev/hda7
/home    logical, ext3        /dev/hda8

[ Voor 3% gewijzigd door Tatsu op 04-04-2005 15:33 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Je maakt dus geen gebruik van een initrd? (hoeft ook niet perse, doe het zelf ook nooit).
Kan zijn dat je die vergeten bent.

Wat heeft je kernel trouwens een aparte naam.
Dit heeft tot gevolg dat ik weer in het grub scherm terecht kom.
code:
1
2
3
grub > root

(hd0,0): filesystemtyp unkown, partition type 0x0
Waarom geef je hier alleen 'root' aan en niet root (hd0,0)

Haal dat savedefault voor de zekerheid ook eens uit je menu.lst (menu.lst is trouwens met een kleine letter!). Dit zorgt ervoor dat de laatst gekozen optie als default wordt gezet. In het geval van problemen en vage dingen zou ik dat gewoon even weghalen omdat je dan zeker weet wat je boot en niet misschien savedefault eigenwijs zijn eigen optie gaat booten oid.

Geef voor de duidelijk - en zekerheid ook eens de output van
code:
1
rdev

als root natuurlijk :)

edit:

Ik heb met google kunnen vinden dat partion type 0x83 voor ext2 staat. Jij hebt ext3. Ik weet niet of dit erg is maar het is wel opmerkelijk :)

Geef trouwens ook eens de output van als je TAB gebruikt.
Dus:
code:
1
grub> root (hd0,[TAB]

Wat zie je dan? :)

[ Voor 27% gewijzigd door DeMoN op 04-04-2005 16:11 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
DeMoN schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:49:
Ik weet niet hoe 't zit bij Debian, maar als je in Gentoo via "make menuconfig" en vervolgens "make && make modules_install" je kernel bakt, dan maakt ie een bzImage. En als je die niet renamed maar alleen kopiert, dan houdt ie die naam :P :)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Osiris schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:53:
[...]

Ik weet niet hoe 't zit bij Debian, maar als je in Gentoo via "make menuconfig" en vervolgens "make && make modules_install" je kernel bakt, dan maakt ie een bzImage. En als je die niet renamed maar alleen kopiert, dan houdt ie die naam :P :)
Gentoo is eng :P
En ik make in Debian ook wel eens kernels via de 'normale' weg. Hij gaat natuurlijk op een gegeven moment wel een bzImage stampen dan maar ik kom aan het einde altijd uit met een vmlinuz.. geen idee waarom, het viel me alleen ff op, meer niet :P

ik probeer die jongen gewoon zo veel mogelijk te helpen ja :P

[ Voor 10% gewijzigd door DeMoN op 04-04-2005 15:59 ]

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Topicstarter
DeMoN schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:49:
Je maakt dus geen gebruik van een initrd? (hoeft ook niet perse, doe het zelf ook nooit).
Kan zijn dat je die vergeten bent.

Nope, maak geen gebruik van initrd. :)
[...]

Waarom geef je hier alleen 'root' aan en niet root (hd0,0)
Omdat dit een code 5 tot gevolg heeft: Partition table invalid or corrupt.
De betreffende HDD nagegaan met fsck en powermax en geven aan dat het gewoon goed is.
Haal dat savedefault voor de zekerheid ook eens uit je menu.lst (menu.lst is trouwens met een kleine letter!). Dit zorgt ervoor dat de laatst gekozen optie als default wordt gezet. In het geval van problemen en vage dingen zou ik dat gewoon even weghalen omdat je dan zeker weet wat je boot en niet misschien savedefault eigenwijs zijn eigen optie gaat booten oid.
Done, kom nog steeds weer in de grub console terecht. :)
Geef voor de duidelijk - en zekerheid ook eens de output van
code:
1
rdev

als root natuurlijk :)
code:
1
/dev/hda1 /
edit:

Ik heb met google kunnen vinden dat partion type 0x83 voor ext2 staat. Jij hebt ext3. Ik weet niet of dit erg is maar het is wel opmerkelijk :)
Vertel mij wat. :P

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 12:38

woutur

Klauwtjes uit!

Haal eens in je grub.conf /boot weg en vul gewoon /bzImage in. Met de setup (0,0) verwijst ie namelijk al naar /boot op hda1.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Topicstarter
woutur schreef op maandag 04 april 2005 @ 16:31:
Haal eens in je grub.conf /boot weg en vul gewoon /bzImage in. Met de setup (0,0) verwijst ie namelijk al naar /boot op hda1.
Dat helpt niks. :) Grub heeft blijkbaar al moeite met het begin van Stage 2. Root geeft dan weer een unknown filesystem en dan weer een ext2 filesystem...

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Topicstarter
Iemand nog een ingeving? :P

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Topicstarter
Helemaal niemand? :P Het vreemde is dat tijdens de net-install van Debian Sarge zowel Grub als Lilo het wel doen. Alleen heb ik al verscheidene keren met de bijbehorende versie van Lilo na het updaten van de kernel nukken vertoont. Alleen dan van Lilo naar Grub gaan wil ook niet helpen.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

En als je nou van Knoppix boot en je gooit Lilo en Grub er ff helemaal af en weer op? (gebruik wel de purge optie)

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Topicstarter
DeMoN schreef op donderdag 07 april 2005 @ 00:12:
En als je nou van Knoppix boot en je gooit Lilo en Grub er ff helemaal af en weer op? (gebruik wel de purge optie)
De purge optie gebruik ik inderdaad al, maar dan zou ik door middel van een opstartdiskette met fdisk en dan met de parameter mbr moeten werken. De betreffende pc heeft geen cd-rom drive. Maar ook na het weer terugzetten van lilo op de mbr na grub was het probleem hetzelfde. :)
Maar ik zal het eind morgenmiddag proberen.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Waarom zou je trouwens niet eens proberen grub in /boot te installeren ipv je mbr? :)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Geef de output van fdisk -l /dev/hda eens. Dan krijg je echt je partitie tabel. Tot nu toe heb je een overzicht van je mounts gegeven. Ik zou me voor kunnen stellen dat je een ext[2/3] drie *filesystem* hebt aangemaakt op een fat *partitie*. Dat kan volgens mij gewoon, maar ik kan me voorstellen dat grub er over struikelt.

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Topicstarter
DeMoN schreef op donderdag 07 april 2005 @ 09:59:
Waarom zou je trouwens niet eens proberen grub in /boot te installeren ipv je mbr? :)
/boot en root zijn eenzelfde partitie. :)
Sir Isaac schreef op donderdag 07 april 2005 @ 10:17:
Geef de output van fdisk -l /dev/hda eens. Dan krijg je echt je partitie tabel. Tot nu toe heb je een overzicht van je mounts gegeven. Ik zou me voor kunnen stellen dat je een ext[2/3] drie *filesystem* hebt aangemaakt op een fat *partitie*. Dat kan volgens mij gewoon, maar ik kan me voorstellen dat grub er over struikelt.
Ik heb hier zo geen beschikking over ssh, dus de output kan ik je zo direct niet geven.
Alle partities zijn gewoon linux partities met een ext3 filesystem. :)

Pagina: 1