Toon posts:

[Linux] Mountpoints omwisselen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hee,

Ik weet niet of ik mijn subject zo goed heb verwoord maar ik zal even uitleggen wat mijn probleem is.

Ik heb tijdens de installatie van mijn Linux systeem een fout gemaakt. Ik heb te weinig ruimte gereserveerd voor /usr. Nou heb ik met het commando df gekeken en gezien dat er op het mountpoint / meer dan genoeg ruimte over is. Is het mogelijk om deze twee mountpoints fysiek te verwisselen. Dus alles van de ene naar de andere partitie kopieren en omgekeerd.

Ik heb ook al in de search gezocht maar daar vind ik alleen antwoorden over het kopieren naar een nieuwe harde schijf.

Ik hoop dat er iemand is die dit haarfijn aan mij kan uitleggen, eventueel met stappenplan ;)

Alvast bedankt.

Groeten,
Marco.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
is er genoeg ruimte op / om /usr en / tegelijk te huisvesten?

Dan kan je eerst /usr daarheen naar bv /usrtemp copieren, /usr umounten, 'mv /usrtemp /usr -R' (verhuizen van /usrtemp naar /usr).
Nu heb je alles weer in een partitie (/) staan. Copieer nu alles behalve /usr naar de intussen op /new gemounte partitie.

Nu moet je lilo.conf en fstab veranderen en daarna rebooten

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mischien een oplossing. Maar wat doe ik met de ruimte die nu vrij komt op /usr ?

• balk
daar copieer je de inhoud van / (zonder /usr) naartoe. Let op de mountpunten en zorg dat je niet per ongeluk je /usr overschrijft :)

dus:
mkdir /usrnew
mkdir /new
cp /usr /usrnew -R
rm /usr -R
umount /usr
mount /dev/hd.. (zelf invullen) /new
cp -a / /new (ik weet niet hoe je in een commando alles behalve /usr kan copieren, je kan bij ruimtegebrek ook alle dirs een voor een copieren (uit /), check met 'cp --help' wat de optie -a doet)

Nu moet je nog fstab en lilo.conf editten, lukt dat?

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, ik denk dat ik dit er maar eens op los ga laten ja :)

In ieder geval bedankt voor je hulp en snelle reactie.

Groeten,
Marco.

• balk
graag gedaan :)

tip: zorg dat je weet wat je doet, en snapt waar welke stap voor dient! Als er dan iets fout gaat kan je het zelf oplossen. Zorg ook dat je weet wat je in fstab en lilo.conf moet veranderen voordat je gaat klooien. En vergeet lilo niet te draaien nadat je lilo.conf hebt veranderd ;)

Verwijderd

Op vrijdag 05 januari 2001 13:55 schreef balk het volgende:
graag gedaan :)

tip: zorg dat je weet wat je doet, en snapt waar welke stap voor dient! Als er dan iets fout gaat kan je het zelf oplossen. Zorg ook dat je weet wat je in fstab en lilo.conf moet veranderen voordat je gaat klooien. En vergeet lilo niet te draaien nadat je lilo.conf hebt veranderd ;)
thnx kan ik weer internetten

Verwijderd

Topicstarter
Nou het is gelukt en precies zoals je zei ;)

Ik had alleen een klein foutje en dat is dat ik vergeten was de directory`s voor de mountpoints opnieuw op / aan te maken |:( knap stom natuurlijk. Gelukkig heb ik een rescue cd. *D

Bedankt voor je hulp
Pagina: 1