[Suse 9.2] laptop scherm wil niet op standby

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb onlangs Suse 9.2 op mn toshiba satellite 1800 laptop geinstalleerd. Vrijwel alles werkt prima, alleen wil het scherm niet op standby na x minuten. Het beeld wordt wel zwart, maar in het donker zie ik dat de backlight nog licht geeft. Hij is dus niet echt uit.

In de device manager (Yast) staat dat mn scherm een vesa 1024x768@60Hz exemplaar is. Zou het hier aan kunnen liggen? Mn videokaart wordt verder wel goed gevonden (trident cyberblade).

Verder heb ik uiteraard in Yast bij Power Management alles goed ingesteld. Ook via de search heb ik enkele commando's gevonden, zoals setterm -blank 0. Dit resulteert dus wel in een zwart scherm, maar niet standby.

Ook heb ik geexperimenteerd met het enablen van standby en suspend to ram, maar dit haalt ook niks uit.

Ik ben een beetje door de mogelijkheden heen. Wat kan ik nog proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Die VESA driver is een algemene driver. Het werkt wel, maar niet snel. (Een video kijken gaat bv VEEL cpu tijd kosten) Als je even naar een driver had gezocht, was je wellicht tegen de trident driver aan gelopen die standaard bij XFree zit. Even zelf zoeken kan geen kwaad lijkt me!

Ik vraag me af of dit trouwens je scherm wel op zwart zet naar verloop van tijd, maar goed. suspend-to-disk/ram heeft er iig NIETS mee te maken. Je moet meer zoeken in de richting APM/ACPI denk ik. (aan je beschrijving 'satellite1800 heb ik niets, dat lijkt namelijk nogal een oud dingetje te zijn)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Alleen voor het scherm/monitor is een vesa driver geinstalleerd. Voor de videokaart zelf dus niet!!! (in Yast staat ook trident cyberblade etc.). Ik weet idd dat de videokaart ook zo'n algemene vesa driver kan hebben, maar dat is niet het geval. Alleen de monitor staat op vesa 1024x768@60Hz. Zou het hier aan kunnen liggen? De reden dat ik hier lever niet mee ga experimenteren is dat ik bang ben dat ik straks iets sloop waardoor X niet meer start (al vaak genoeg gehad in het verleden :X) en het dan weer een heel gekl**t wordt om het te fixen. Daarom hoor ik liever even van een 'deskundige' of dit het probleem kán zijn? (vesa driver voor monitor dus).

• Palomar
  • Niet online
*kick*

Ik ben weer es aan het klooien gegaan met Linux op dezelfde laptop als in de topicstarte en ik loop nog steeds tegen bovenstaand probleem aan. Ik gebruik nu een andere distro (ZenWalk), dus het lag niet alleen aan Suse.

Wat ik allemaal al geprobeerd heb:

- Juiste displaydriver voor X (trident)
- in xorg.conf Option "DPMS" gezet
- in X commando: xset +dpms en xset dpms force off/standy/suspend
- in /rc.d/rc.modules hele zooi toshiba specifieke dingen aangezet (toshiba_acpi)
- in bios timeout ingesteld voor monitor, maar dit wordt gewoon overruled ofzo

Alles heeft geen resultaat gehad; het scherm blijft licht geven en is dus niet echt uit. Onder windows is dit niet zo, dus de laptop kan het wel. Kan ik misschien nog iets proberen met een driver voor mijn beeldscherm (is een laptop, dus geen 'gewoon' scherm).

Ik zat te denken, ik heb van alles met de settings van de X server geprobeerd. kan ik die DPMS instellingen niet op een ander niveau regelen? Iets in lilo.conf oid (ik zeg maar wat).

pls help, want ik vind het erg irritant dat mijn 'linux installeer pogingen' altijd stranden op zulk soort onbenulligheden :/

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 22-09-2005 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Niemand? ;( Ik kan op internet ook nergens een oplossing hiervoor vinden. Er moet toch een oplossing of work-around zijn om het scherm op standby te krijgen??? Ik vind het zonde om het scherm aldoor aan te laten staan, omdat de backlight e.d. dan ook slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 23:30
Ik zie dat je de toshiba-acpi al geinstalled hebt. Die ken ik verder niet, maar wel de Asus-acpi (voor m'n Asus laptop). Daarmee kan ik de backlight zonder probleem uitzetten. Gewoon door

echo 0 > /proc/acpi/asus/lcd

in de console te typen. En "1" om weer aan te zetten natuurlijk ;) Dus kijk eens of je iets vergelijkbaars hebt?

Meer info over die Toshiba-utils staat hier, maar ik zag daar zo niets over de backlight.
Pagina: 1