[m-audio] Surround sound gebruikt cpu

Pagina: 1
Acties:

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Ik heb een soort HTPC (Athlon xp 1700+, 256 mb geheugen) waarin sinds vandaag een m-audio revolution 7.1 zit. Deze kaart heeft drie instellingen om stereo-geluid te behandelen: no surround, sensaura, en srs circle surround. De laatste twee leveren 5.1 geluid op mijn 5.1 speakersetje, maar gebruiken hiervoor cpu-kracht. Dat is vervelend, want ik heb ook een zelf gesoldeerde infraroodontvanger die met winlirc werkt, en winlirc werkt een stuk minder goed zodra die surround modes aan staan.

Wat ik eigenlijk zou willen is een manier om gewoon stereo geluid op alle drie de uitgangen te zetten, zodat er niets geprocessed hoeft te worden en ik toch gewoon uit 6 boxjes geluid krijg. De speaker-opstelling in windows op 5.1 zetten heeft in ieder geval geen zin. Is er iemand die een andere oplossing heeft?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:08

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb eigelijk dezelfde vraag, ik heb wel ontdekt dat als je bij Speaker Setup, Speakers Bass Management aanzet, de subwoofer altijd meedoet... alleen dan alleen uit links- en rechts-voor geluid en sub. je hebt wel al de nieuwste drivers he? want dan werkt het al wat beter :)...

Home Assistant Configuratie V&A

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Ja, de nieuwste drivers (1.0.2.8). De oudere drivers haperden zelfs om de paar seconden. Dat vind ik eigenlijk niet kunnen voor een kaart van bijna 100 euro, maar dat terzijde...

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:08

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
hij is nu nog maar €50,- :D , ik heb de mijne net binnen (2 dagen ofzo).. en het hapert echt niet bij mij... kan zijn dat je ram te weinig is... mijn pc heeft 768 MB DDR Ram, en daar hapert die dus niet op... heb je wel Windows XP Service Pack 2? of iig SP1?

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 11-01-2005 22:03 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik heb het, als fervent m-audio aanhanger, even bekeken op m'n eigen pctje.
(T-bird 1200, 512MB sdram 133, m-audio revo 7.1)
Hier het resultaat van stereo signaal, omgezet dmv SRS trusurround.
Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~arjan0/plaatjes/maudio.png

20% systeembelasting zoals je ziet. Ik heb ook een tijdje een zelfgemaakte IR ontvange gebruikt maar die trok echt geen 80% cpu tijd. Ik denk dus dat je probleem ergens anders in zit. Het klopt namelijk wel dat de M-audio je cpu gebruikt voor haar effecten. Wat je aan dit kaartje betaald zijn de DAC's verder zit er bar weinig op t ding :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
BiG-GuY schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 22:03:
hij is nu nog maar €50,- :D , ik heb de mijne net binnen (2 dagen ofzo).. en het hapert echt niet bij mij... kan zijn dat je ram te weinig is... mijn pc heeft 768 MB DDR Ram, en daar hapert die dus niet op... heb je wel Windows XP Service Pack 2? of iig SP1?
Ik heb er ook geen 100 euro voor betaald, maar ik dacht dat ie nog steeds zo duur was :) Het haperen heb ik nu geen last meer van, ik weet alleen niet of winlirc zou werken. Ik heb er inderdaad SP2 op staan, trouwens.
Atgast schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 22:07:
ik heb het, als fervent m-audio aanhanger, even bekeken op m'n eigen pctje.
(T-bird 1200, 512MB sdram 133, m-audio revo 7.1)
Hier het resultaat van stereo signaal, omgezet dmv SRS trusurround.
[afbeelding]

20% systeembelasting zoals je ziet. Ik heb ook een tijdje een zelfgemaakte IR ontvange gebruikt maar die trok echt geen 80% cpu tijd. Ik denk dus dat je probleem ergens anders in zit. Het klopt namelijk wel dat de M-audio je cpu gebruikt voor haar effecten. Wat je aan dit kaartje betaald zijn de DAC's verder zit er bar weinig op t ding :)
Nou ja, als ik geen muziek draai werkt lirc prima, als ik de 'no surround processing' aanzet ook, en met mijn vorige kaartje (een creative live!) werkte het ook perfect. Ik geloof ook niet dat winlirc 80% cpu trekt, maar aan de andere kant lijkt het me wel vrij duidelijk dat het toch aan die m-audio kaart ligt, en dan met name de processing settings.

Heb je die ontvanger nog liggen trouwens? En zo ja, zou je misschien even winlirc kunnen testen?

[ Voor 53% gewijzigd door Hertog op 11-01-2005 22:12 ]

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het probleem is niet de hoeveelheid CPU-tijd, maar het feit dat omdat het om een driver gaat. Een driver die CPU-tijd vraagt krijgt altijd voorrang boven welk normaal programma (lees: WinLirc) dan ook.

WinLirc moet dus steeds (even) wachten terwijl deze ook eigenlijk constant (of eigenlijk: een paar keer per milliseconde) de cpu nodig heeft om het signaal goed te kunnen decoderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Kuhlie op 11-01-2005 22:12 . Reden: zinsconstructie verbeterd ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
*schop*

Nog iemand suggesties?

• cool_zero
  • Laatst online: 08-07 21:36
Het heeft inderdaad niet zozeer te maken met processortijd, maar meer met dat de sensaura de winlirc communicatie met de compoort teveel hindert. Ik heb zelf een terattec sky 5.1(zelfde chipset) en ik heb dat probleem ook. Zelf heb ik sensaura nooit aanstaan en gebruik wat plugins. Voor winamp heb ik KB 5.1 Channel v1.00 output plugin van Kay Bin. Voor video gebruik ik matrixmixer voor stereo geluid en ac3filter voor dolby digital. (Via mplayer classic kun je die ook makkelijk instellen.) Ik wissel alleen vaak tussen digitaal en analoog uitgangen van de soundkaart en dan blijf je wel een beetje aan het instellen, maar ze werken perfect hoewel mijn versterker het beter kan :P

[ Voor 3% gewijzigd door cool_zero op 12-01-2005 21:40 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Dus een echte oplossing is er niet, behalve wat met plugins gaan klooien?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of de prioriteit van winlirc omhoog gooien in taakbeheer... Danwel de prioriteiten instellen op porgramma's op de voorgrond (dacht dat daar ook ergens instellingen voor waren?)

edit... Laat dat laatste maar... Die staat standaard al op "programma's" ipv "achtergrondservices"

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 13-01-2005 10:27 ]

• cool_zero
  • Laatst online: 08-07 21:36
Hertog schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 09:35:
Dus een echte oplossing is er niet, behalve wat met plugins gaan klooien?
Nee, niet echt of je moet zin hebben om winlirc te verbeteren :P En zo'n geklooi met plugins is het trouwens niet. Je zet ze erop, configureert ze en dan doen ze het gewoon altijd goed.
Pagina: 1