[HD] slijtage/crash wanneer downspinned

Pagina: 1
Acties:

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Een theoretisch vraagje:
Ik zou de capaciteit van mijn oudste fileservertje willen uitbreiden, en zo mijn 2de elimineren.
Op de eerste (die 24/24 draait) zet ik data die al gebackupped is, op de 2de is nog niet alles gebackupped (die staat enkel aan als het nodig is: paar uur per week).
In de eerste zit nu 7 + 18 + 18 GB en zou er 7 + 18 + 120 willen van maken. De 100GB extra ruimte geeft me terug wat ademruimte en heb ik de 2de server niet meer nodig. Nu de GB's toch zo goedkoop staan, kan het me wat electriciteit, plaats en gezoem besparen...

Ik laat de schijven downspinnen na 1u inactiviteit om ze wat te sparen, maar hoe groot is de kans dan nog op een disk-crash?
Ok... het kan altijd, en ik probeer regelmatig een backup te nemen... maar hoe groot is de kans nog als de schijf niet meer draait, maar gewoon onder spanning staat?
Niemand zal er een exact getal op kunnen plakken, maar misschien weet iemand of dat downspinnen echt wel veel uitmaakt op punt van veiligheid...

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

een echte crash is mechanisch, dus die kans lijkt me erg klein.

Wel ben je natuurlijk gewoon nog steeds bevattelijk voor piek-spanningen etc.

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik kan me nog ergens vaag herinneren dat er series harddisks geweest zijn (Seagate, geloof ik) die een coating hadden die na een bepaalde periode draaien zacht werd. Zolang de boel draaide had je geen probleem, maar zodra je die harddisks uitzette landde de kop op de schijf (normale gang van zaken voor harddisks, iig toen). Als je 'm dan niet onmiddellijk opnieuw opstartte werd de coating weer hard en zat de kop vast in de coating. Resultaat: een schijf die niet meer wil opspinnen, en met een beetje pech een beschadigde kop en/of een kras in de platter met het dataverlies van dien. De enige remedie was de schijf een tik geven waardoor de kop losschoot, en daarna ASAP een backup maken... En dan maar hopen dat de platter deze grap overleefd had...

Maar tot zover de historie... :) Waarschijnlijk heeft iedereen van het bovenstaande geleerd, en krijg je geen head-crashes door het uitzetten van een schijf. Heb zelf ook een servertje draaien met twee oude IDE-schijven (nog 8GB, jaja) in RAID-1, en die gaat ook eens in de zoveel weken een keertje plat. Gelukkig meestal vrijwillig (laatst een PCI-kaartje toegevoegd), maar soms ook onvrijwillig (stroomuitval). Tot zover heb ik daar nog geen problemen mee gehad. :)

edit:

Overigens nog een klein detail: zolang schijven draaien gaat het eigenlijk goed. Het is vooral bij het opspinnen waarbij de motoren serieus aan het werk zijn, en is de kans op kapot gaan het grootst. Een head-crash is niet bijzonder waarschijnlijk als je een schijf hebt die al een paar maanden 24/7 zonder problemen draait.

[ Voor 13% gewijzigd door Parody op 11-01-2005 23:07 ]

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
ok, aan een spanningspiek had ik ook gedacht, maar de kans is toch niet echt groot.
en ja, ik had nog niet gedacht aan het upspinnen, maar dat heb ik nu met mijn 2de servertje ook: bij het aanzetten als ik data nodig heb, en na een uur inactief vallen de schijven ook uit.

Verder kan ik niet echt iets bedenken... Maar geregeld backuppen blijf ik toch doen.
ALs het P2B mobo mijn 120gig kan lezen komt ie er binnenkort in. 128GB zou het max zijn met de laatste biosupdate.

die zachte coating op platters zal ondertussen al wel opgelost zijn denk ik hè :) Ik zou er anders al wel iets van gemerkt hebben.