[Showcase] Egypte

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op vakantie geweest in Egypte, het geschenk van de nijl. De foto's zijn gemaakt op mijn canon ixus 430 O+

Het is eigenlijk de eerste keer dat ik serieus foto's maak met mijn camera, ik ben een echte beginner, ik kan tips dan ook erg goed gebruiken. Dit zijn 15 foto's die ik uitgekozen heb. Alles is puur natuur, nix aan gephotoshopped.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte1.jpg
Deze foto is gemaakt vanaf een moskee in Cairo, het geeft een mooi beeld van de chaos van deze stad. Op alle daken daar ligt alles vol met puin etc.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte2.jpg
Deze is gemaakt bij de piramide's (DUH) tis moeilijk om daar wat mooi's van te maken...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte3.jpg
Nog een piramide foto, de piramide van Cheops.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte4.jpg
Deze dacht ik dat hij heel erg mooi zou zijn, maar het weer was net slechter geworden. Deze moet je eigenlijk zien met strak blauwe lucht.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte5.jpg
Weet niet waarom, maar deze foto heeft iets...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte6.jpg
Kwijl :9~ Onder de zon kun je de piramide's zien 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte7.jpg
Er was perfect licht voor een foto, dit was in de Sahara, heerlijk 25 graden. In de zomer is het daar zo een 45 tot 50 graden.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte8.jpg
zonsondergang in de Sahara om een uur of 6.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte9.jpg
In de zwarte woestijn, midden in de Sahara.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte10.jpg
De witte woestijn, midden in de Sahara.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte11.jpg
Niet zo bijzonder, oowjaa shit het zijn wel 20 kamelen in een auto :>

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte12.jpg
Genomen uit het hotel, mooi licht. Mn moeder zei dat ik snel een foto moest maken omdat er een regenboog was, ik zat net op de plee... Ik zag die regenboog toen ik eindelijk mn camera had voor de horizon verdwijnen. Het bijzondere licht bleef gelukkig wel.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte13.jpg
Genomen vanuit een hele grote moskee in Cairo.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte14.jpg
Dezelfde moskee in Cairo.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/kikker2.jpg
Mijn camera kan ook goed macro foto's maken :D Dit is een "Sahara kikker"

Dat was het dan, vertel me wat jullie ervan vonden, Als je een foto op ware grote wil, lees ik het wel.

Edit
Wat vinden jullie van deze kamelen?
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte15.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte13.jpg
Daar heeft james bond ook gelopen in de film: The spy who loved me

Maar wel mooie foto's

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

#13 voor mij, briljante plaat. Steekt IMO met kop en schouders boven de rest van de serie uit!
#2 vind ik overigens ook heel goed hoor, je hoeft je niet te schamen over het fotografisch bewijs van je aanwezigheid bij dit wereldwonder :)

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:24

BoAC

Memento mori

Briljante SC :P
Vooral 1 en 2 geven een goed beeld hoe groot die piramides zijn :)
8 Vindt ik de mooiste zonsondergang (niet zo korrelig ;) )
Van de 7e had je eigenlijk een panorama moeten maken :)
Voor de rest _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Grappig, ik heb eigenlijk precies dezelde piramide foto's gemaakt :) Foto 5 heeft voor mij niets ;)
Foto 13 is stukken mooier dan 14. Mooie reportage :)
#2 vind ik overigens ook heel goed hoor, je hoeft je niet te schamen over het fotografisch bewijs van je aanwezigheid bij dit wereldwonder
Lol, dat is de bewaking :P

[ Voor 40% gewijzigd door Bor op 11-01-2005 20:49 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij 13 was het denk ik mooier geweest als jij 1 stap naar rechts had gedaan. zodat al die lamen achter elkaar kwamen. dan kwma naar mijn idee de diepte beter uit.

verder leuke sere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:52

janklp

FortyTwo Capital

2 en 9 voor mij. Heel gaaf dat je die bewaker er dan ook even opzet omdat je ze de massa en het formaat van het gebouw goed kan zien. Gaaf die bulten op foto 9 en dat zo mooi weer gegeven, die foto heeft wel iets. Alle foto's ook nog handmatig ingesteld of op de auto-focus enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alles automatisch eigenlijk :) en het gekke bij die piramides is dat ze helemaal niet in een woestijn liggen. Als je een foto maakt met piramide dan ligt de stad er een paar hondert meter achter. Verder is het een kunst om het zonder toeristen en hinderlijke kamelen handelelaren te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

De piramides liggen in Cairo inderdaad. Welke plaatsen heb je allemaal aangedaan in Egypte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 15:36
erg mooie foto's zitten er tussen zeg!
#1 is m'n favoriet :)
#3 geeft heel goed weer hoe hoog zo'n ding wel niet is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:47
...

Probeer trouwens ook wat meer te spelen met je horizon hoogte. Bij de meeste foto's staat deze op dezelfde hoogte.

[ Voor 129% gewijzigd door wisselwerking op 18-10-2006 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie platen hoor, het is mijn wens om naar Egypte te gaan om mijn voorouders te ontmoeten.

@mensen met commentaar zoals vakantiekiekjes: Hou er rekening mee dat de meeste mensen geen professioneel fotograaf zijn. En al zijn ze dat: Het zegt helemaal NIETS. Ik heb foto's gezien die zogenaamde awards hebben gekregen waar van ik mij afvroeg wat ze uberhaubt daar deden.
Dat terzijde.

#4 hoop ik zelf ooit tegen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

#7 en #13 zijn cool! Vooral #13 heeft een goede compo. #7 is technisch niet zo moeilijk, maar het is wel een mooie plaat :) Vooral de man erbij is erg leuk!
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 00:07:
Mooie platen hoor, het is mijn wens om naar Egypte te gaan om mijn voorouders te ontmoeten.

@mensen met commentaar zoals vakantiekiekjes: Hou er rekening mee dat de meeste mensen geen professioneel fotograaf zijn. En al zijn ze dat: Het zegt helemaal NIETS. Ik heb foto's gezien die zogenaamde awards hebben gekregen waar van ik mij afvroeg wat ze uberhaubt daar deden.
Dat terzijde.

#4 hoop ik zelf ooit tegen te komen.
Je hoeft toch ook geen professioneel fotograaf te zijn om betere foto's te schieten dan standaard vakantiekiekjes? Dit is het fotografie forum, waar veel kwaliteit te vinden is. Je kan er enorm veel leren. Ook heb je er dus de mogelijkheid je foto's te showen. Echter doe dat alleen als je foto's echt de moeite waard zijn (imho). Standaard vakantiekiekjes daarvoor gaat iemand echt niet hier bij Fotografie zitten kijken. Diegene gaat erheen om wat te leren, en dat doe je niet van standaard vakantieplaatjes...

[ Voor 78% gewijzigd door McFlipp op 12-01-2005 00:31 ]

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McFlipp schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 00:26:
#7 en #13 zijn cool! Vooral #13 heeft een goede compo. #7 is technisch niet zo moeilijk, maar het is wel een mooie plaat :) Vooral de man erbij is erg leuk!

[...]

Je hoeft toch ook geen professioneel fotograaf te zijn om betere foto's te schieten dan standaard vakantiekiekjes? Dit is het fotografie forum, waar veel kwaliteit te vinden is. Je kan er enorm veel leren. Ook heb je er dus de mogelijkheid je foto's te showen. Echter doe dat alleen als je foto's echt de moeite waard zijn (imho). Standaard vakantiekiekjes daarvoor gaat iemand echt niet hier bij Fotografie zitten kijken. Diegene gaat erheen om wat te leren, en dat doe je niet van standaard vakantieplaatjes...
Punt is dat een heleboel mensen foto's afkraken puur omdat in zijn of haar ogen vakantiekiekjes zijn, goed voor een reisblad e.d.
Het is wel een opname van een uniek moment, iemand die iets ziet, en gelukkig is met de foto. Blij is met dat hij of zij het land in een korte tijd heeft leren kennen en op de plaat heeft kunnen nemen. Ja, leuk dat het lijkt op een reisbrochoure, maar verdorie, is het dan niet dat bijna elke plek op de Aarde eens op de foto heeft gestaan? ALLES is al geweest, maar de emotie, het daar wezen, het nemen van de foto op lokatie.. DAT is belangrijk. Niet die perfecte foto, framed voor het mooie zon-moment, met die prachtige stralen. Breek niet iemand af op 'vakantie kiekjes'

Echt. Ik heb slechtere gezien. Awards zijn leuk, maar nietszeggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 00:48:
[...]

Punt is dat een heleboel mensen foto's afkraken puur omdat in zijn of haar ogen vakantiekiekjes zijn, goed voor een reisblad e.d.
Het is wel een opname van een uniek moment, iemand die iets ziet, en gelukkig is met de foto. Blij is met dat hij of zij het land in een korte tijd heeft leren kennen en op de plaat heeft kunnen nemen. Ja, leuk dat het lijkt op een reisbrochoure, maar verdorie, is het dan niet dat bijna elke plek op de Aarde eens op de foto heeft gestaan? ALLES is al geweest, maar de emotie, het daar wezen, het nemen van de foto op lokatie.. DAT is belangrijk. Niet die perfecte foto, framed voor het mooie zon-moment, met die prachtige stralen. Breek niet iemand af op 'vakantie kiekjes'

Echt. Ik heb slechtere gezien. Awards zijn leuk, maar nietszeggend.
Deze kiekjes zou ik niet in een reisblad zetten hoor ;) (NOFI uiteraard).

Awards zeggen mij ook niks. Ik wil zelf door een foto gegrepen worden. Maar deze foto's doen dat bij mij niet. Emotie is bij deze serie juist wat er aan ontbreekt. Tuurlijk zijn er genoeg slechtere fotoseries te vinden, maar als iemand zijn serie hier post weet hij dat hij commentaar, zowel positief als negatief, kan verwachten. Het punt is dat je van dit commentaar kan leren. Dat dit commentaar wel onderbouwd moet worden behoeft natuurlijk geen nadere uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

En dan wil ik nog even benadrukken, tegen alle (beginnende) megapixelneukers en specszeikerds en manuele-instellingen-aanbidders, dat ook met een volautomatische point-n-shootert hele, hele leuke resultaten te behalen zijn. :)

Merk jij lichte vignettering in de hoeken? 0.1% pincushion distortion? -0.3 EV underexposure op plaat #4?

Mooie foto's dus. Mooie herinneringen.

[ Voor 18% gewijzigd door Stereotomy op 12-01-2005 01:35 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 15:48

DeFeCt

je wéét toch

xzoticate schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 23:52:
Even wat opbouwende kritiek dan. Ik vind de foto's niet zo heel erg spannend vanwege het feit dat het onderwerp elke keer keurig in het midden staat.
Hier ben ik het totaal niet mee eens, juist door een agent (#2) niet in het midden te zetten creeert TS al een bepaalde spanning. Ook de diagonaal lijn van de kleedjes bij #14 brengt juist de nodige onbalans in de foto wat e.e.a. spannender maakt.

Als TS #13 en #14 (blauwzweem) nog eens door photoshop zou halen en wat met curves zou gaan spelen dan zit er denk ik nog wel wat meer in,
xzoticate schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 01:01:
[...]
Emotie is bij deze serie juist wat er aan ontbreekt.
Daar kan ik me wel in vinden en ja dat komt o.a. door de compositie.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

@xzoticate:

Om dit vakantiekiekjes te noemen vind ik erg ver gaaf. De foto van de kikker vind ik bijvoorbeeld erg mooi. Ook foto 13 spreekt mij aan (wellicht omdat ik er zelf geweest ben). Kom eerst zelf met voorbeelden. Foto's zijn een erg persoonlijk iets. De waardeering ervan ook. Je kunt beter opbouwende kritiek geven dan iets denigrerend naar "kiekjes" terug te schoppen.

@escalante:

Tip voor de volgende keer; let op de horizon. Deze staat in meerdere foto's niet recht. Je kunt foto's achteraf nog rechtzetten mbv iets als photoshop mocht je dat zelf nodig vinden. Een niet rechte horizon is iets wat snel gaat opvallen en wat de foto's zeker niet beter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Erg goede foto's, zeker ook die zwarte woestijn is prachtig gefotograffeerd.

Ik ben zelf ook twee keer in Egypre geweest (één keer een zonvakantie, één keer een culturele trip) en ik moet zeggen dat je Egypte precies zo hebt weergegeven als het is.

Prachtige hotels en dan een straat verder één groot zootje.
Bewakers met een veel te grote zelfdunk :)
En je hebt als één van de weinigen, de ware grote van de piramides van Gizeh weten vast te leggen; wat ook heel knap is aangezien 99% van de foto's vanaf hetzelfde (mislukte) standpunt genomen wordt dat ook altijd gebruikt wordt voorr de foto's op ansichtkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Bor_de_Wollef schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 08:33:
@xzoticate:

Om dit vakantiekiekjes te noemen vind ik erg ver gaafn. De foto van de kikker vind ik bijvoorbeeld erg mooi. Ook foto 13 spreekt mij aan (wellicht omdat ik er zelf geweest ben). Kom eerst zelf met voorbeelden. Foto's zijn een erg persoonlijk iets. De waardeering ervan ook. Je kunt beter opbouwende kritiek geven dan iets denigrerend naar "kiekjes" terug te schoppen.
Dat heb ik ook aangegeven dat foto's inderdaad onderhevig zijn aan persoonlijke waardering. Dat heb ik ook aangegeven dat Awards mij persoonlijk ook niet zoveel zeggen.
Vakantiekiekjes wil niet per definitie zeggen dat het slechte foto's zijn. Ik heb zelf ook massa's vakantiekiekjes (kiekjes is eigenlijk idd wel een slechte woord keuze, lijkt per definitie al negatief) die in elk geval bij de fotograaf zelf (+ familie/vrienden enz) wel een bepaald gevoel oproepen. Maar dat wil niet zeggen dat als je als buitenstaander naar de foto's kijkt je hetzelfde gevoel bij die foto krijgt.

Opbouwende kritiek heb ik (trouwens (weliswaar minimaal) ook gegeven (onderwerp in het midden, horizon hoogte). Het is idd fout om alleen aan te geven dat je het slechte foto's zou vinden. Je moet ook aangeven wat je zelf anders zou doen. Wat natuurlijk ook niet wil zeggen dat je dat zou moeten gaan doen. Het zijn tenslotte je eigen foto's en jouw weergave van dat moment.

@defect: bij #2 staat het onderwerp, de piramide, toch wel aardig in het midden. De agent is weliswaar ook onderdeel van de foto, maar IMHO toch niet het onderwerp van de foto.

Foto # 2 geeft trouwens wel heel mooi weer hoe groot die piramides zijn (of hoe klein de egyptenaren zijn).

Foto #6 zou je misschien wat kunnen kroppen zodat je een lagere horizon krijgt. En bovendien iets meer focus kan leggen op de piramides in de verte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stremi/foto's/egypte5.jpg
....."KIJK, EEN HOMO" :) :) :9 :+

Mooie foto's hoor, vooral die van die pyramiden zijn erg imposant. Van veraf lijkt het net op een zandkasteel dat gestaag lijkt af te brokkelen, maar als je dichterbij komt zie je de reusachtigheid van de blokken. :)

edit:
Was je niet bang voor terrorisme, dat voert namelijk hoogtij tegen toeristen dezer dagen in Egypte

[ Voor 29% gewijzigd door Snowwie op 12-01-2005 14:59 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties, het klopt dat het niet erg persoonlijk is. Ik moet daar nog aan werken, ik vind het lastig om van een persoon een foto te maken. Vooral in dit land, heeft het voor mij iets alsof ik aapies aan het fotograferen ben. Mijn pa kan dat veel beter die doet dit juistmet vaak heel mooi resultaat. Verder komt het ook doordat ik juist deze heb uitgekozen. Volgende keer ga ik het anders doen met horizon, meer op 1/3 of 2/3 van de foto. Ik ben een echte beginner en ik was dus erg blij met het resultaat, mede omdat alle foto's gewoon op auto zijn gemaakt. Verder valt het me op dat foto 13 bij iedereen in de smaak valt. Maar dat het verder eigenlijk een beetje verschilt, het is allemaal erg persoonlijk natuurlijk.

edit:
Was je niet bang voor terrorisme, dat voert namelijk hoogtij tegen toeristen dezer dagen in Egypte

Ehhm nee eigenlijk niet. Toen we bv naar een oase gingen kregen we een bodyguard mee met gun :D maar de gids was daar heel boos om, omdat hij vond dat we nu hele verkeerde ideen kregen. Verder zie je overal leger en agenten. En bij de hotels voor touristen staan detectie poorten en agenten met pistoolskes. Verder heb ik me geen moment onveilig gevoerd. Mensen zijn erg aardig daar.

PS Ik heb photoshop cs, hoe kan ik de horizon rechter zetten, dat is idd een probleem bij mij.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 14:48:
edit:

Ehhm nee eigenlijk niet. Toen we bv naar een oase gingen kregen we een bodyguard mee met gun :D maar de gids was daar heel boos om, omdat hij vond dat we nu hele verkeerde ideen kregen. Verder zie je overal leger en agenten. En bij de hotels voor touristen staan detectie poorten en agenten met pistoolskes. Verder heb ik me geen moment onveilig gevoerd. Mensen zijn erg aardig daar.
Dat is al zo sinds de aanslag bij de tempel van hatshoepsoet (oid) jaren geleden. Bewaking is iets wat erg belangrijk is in de toeristische plaatsen. Niets nieuws onder de zon op dat vlak dus :)

Horizon rechtzetten? Measurement tool gebruiken om de hoek waaronder deze scheef staat te bepalen, daarna foto roteren over het aantal graden (er tegenin) en de foto weer op maat snijden.

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 12-01-2005 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 15:48

DeFeCt

je wéét toch

Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 14:48:
PS Ik heb photoshop cs, hoe kan ik de horizon rechter zetten, dat is idd een probleem bij mij.
F1 of Ctrl-T :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xzoticate schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 23:52:
13 is eigenlijk de enige die mij aanspreekt. De overigen vind ik vrij standaard vakantie kiekjes.

[edit n.a.v. hieronder] Even wat opbouwende kritiek dan. Ik vind de foto's niet zo heel erg spannend vanwege het feit dat het onderwerp elke keer keurig in het midden staat. Als je hier wat meer mee gaat experimenteren dan zul je zien dat je soms hele verrassende resultaten kan krijgen.

Probeer trouwens ook wat meer te spelen met je horizon hoogte. Bij de meeste foto's staat deze op dezelfde hoogte.
Opbouwende kritiek lijkt me altijd welkom, maar dan moet het wel ergens op slaan, en zoals je het nu brengt vind ik het te algemeen, en eerder een standaardcommentaar van je dan echt opbouwend.

Wat betreft, het verplaatsen van het hoofd onderwerp uit het centrum/midden van je foto ben ik het met je eens dat dit tot onverwachte/spannende resultaten kan leiden, maar aangezien ik nooit in Egypte ben geweest, laat staan op deze locaties is het nogal lastig om te oordelen of dat bij deze paar foto's werkelijk het geval was geweest.. Vraag me af of jij daar wel geweest bent? Overigens vind ik persoonlijk foto1 deze bewering tegenspreken, want hierin zit een redelijke lijn van rechtsboven naar linksonder (prima natuurlijke lijn), die door die neveligheid een aantal keren wordt herhaald en daardoor ook nog eens extra dieptewerking krijgt. De minaret aan de rechterkant breekt dit beeld, waardoor het oog hier naartoe wordt getrokken en dan zou het ontwerp dus verre van in het midden staan.

Wat betreft het gebruik van de horizon in de verschillende foto’s ben ik het al helemaal niet met je eens. Kijk alleen maar eens naar foto 7 en 8, prima gebruik van de wet van derden, op foto 7 ongeveer 1 derde lucht, 2 derde overig; en op foto 8 het tegenovergestelde, en zo staan er nog een paar tussen.

En xzotica het is leuk voor jou (en mij) dat we dit soort fotoregeltjes ooit hebben opgepikt waardoor we ze kunnen toepassen, maar ook ik maak nog regelmatig “vakantiekiekjes” zoals foto 11 gewoon omdat ik dat moment wil vastleggen voor later vanwege het gevoel dat er uit spreekt. Feitelijk geldt dit voor iedere foto die ooit is gemaakt allen sommige van ons kijken (van nature of aangeleerd) ook naar compositie, etc. waarbij natuurlijke lijnen, regel van derde (eigenlijk gulde snede regel als je niet alleen naar de horizon kijkt), prima hulpmiddeltjes zijn. En het lijkt er naar mijn mening op dat escalante prima op weg is, want er zitten prima foto’s bij en met echt opbouwende kritiek zal foto 4 er de volgende keer nog spannender uit zijn. Hier had ik b.v. gekozen om de linker piramide pas vanaf de top of zelfs nog wat minder in beeld te brengen en de rechter piramide volledig met liefst nog een groot stuk aan de rechterzijde daarvan. (weet niet wat er te zien zou zijn geweest, maar mogelijk had dat een geweldige lijn van rechtsboven naar linksonder opgeleverd). Wat betreft die grote lege open vlakte op de voorgrond waardoor de horizon nu in het midden zit zou ik deze een stuk kleiner gehouden hebben (horizon op 1 derde van onder), want dat oogt dan weer beter omdat de voorgrond dan minder “stoort” ten opzichte van de piramide.

En foto 5 heeft inderdaad iets: Dat jongentje wijst via een natuurlijke lijn naar het onbekende(naar rechtsboven) en die man met camera staat in het verlengde van die lijn naar schijnbaar hetzelfde onbekende onderwerp buiten beeld te kijken, waardoor er extra spanning in de foto komt omdat wij dit dus niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Je snapte duidelijk mijn zin niet ;) Lees nog maar eens goed:
je hoeft je niet te schamen over het fotografisch bewijs van je aanwezigheid bij dit wereldwonder
In versimpeld Nederlands: "Goed gedaan jochie, nette platen."

[ Voor 35% gewijzigd door koraks243 op 12-01-2005 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-09 14:03
Mooie foto's; maar je zegt dat het moeilijk is om wat moois te maken van die piramides, nou, ik vind die eerste foto van die piramides (de 2de foto dus :+) toch best goed.
Je ziet -doordat die man erbij staat- echt hoe groot dat wel is.
Foto 3 vind ik dan weer minder, zeker tov foto 2.
Foto 4 is een gewoon vakantie-kiekje imo.
Foto 5 is wel OK, doordat dat jongentje wijst, echter, het licht zat niet goed; hij staat teveel in de schaduw, en die persoon (?) voor dat jongentje (op de voorgrond dus), is wel storend imo.
Foto 7 mist iets vind ik, misschien had je beter gekeken of je niets op de voorgrond kon plaatsen, of wat meer lucht op die foto zetten.
Foto 11: teveel schaduw, en die kabels zijn storend, misschien had je beter een ander standpunt genomen.
13 en 14 vind ik ook wel goed.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik zit nu nog is te kijken, deze van die kamelen is helemaal niet het beste die ik heb, heb veel mooie gemaakt. Hmz die 2de kamelen foto staat er nu onder, ik weet t niet of ie bijzonder is....

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

[b][message=22555278,noline]escalante schreef op woensdag 12 januari 2005 @ Hmz die 2de kamelen foto staat er nu onder, ik weet t niet of ie bijzonder is....
Die tweede 'kamelenfoto' is identiek aan de eerste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Foto 11: teveel schaduw, en die kabels zijn storend, misschien had je beter een ander standpunt genomen.

deze is anders standpunt er staan mensen op en auto etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdmeijer
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2021
Laat ik nu een maand of drie geleden in het land van de pyramides, faraos en de Nijl hebben rondgelopen. Om maar eens in de discussie in te stappen: de term 'vakantiekiekjes' is waardeloze kritiek in een forum zoals dit omdat dit geen constructieve kritiek is, en je er verder niets van kan leren (ondanks dat de fotos wel tijdens een vakantie zijn geschoten :P). Ik schaar me wel in de opinie dat een aantal foto's overkomen als 'standaard' en minder spannend (bijvoorbeeld 2, 3, 4, 9 , 10 en 12, het scheelt als je al eens op het Gizah plateau bent geweest, pyramides fotograferen is niet makkelijk)

Omdat ik al in Cairo ben geweest, herken ik juist wel bepaalde elementen die in een aantal fotos origineel naar voren komen. Foto 1 is daar absoluut wat mij betreft het beste voorbeeld van. Niet veel mensen nemen de moeite om 'de zooi' in een stad als Cairo vast te leggen, daarnaast zal iedereen verbaasd zijn hoe flets, donker, vies en grauw een smoggy stad als Cairo is. Foto 1 straalt dat perfect uit, absoluut een foto die de sfeer perfect te pakken heeft (fototechnisch verder al mooi verwoord door MabuyaQ: een lijnks-onder naar rechtsboven lijn, die gebroken wordt door de rookwolk en de moskee in de verte, misschien iets helderder maken, ik vind de foto iets aan de donkere kant). Misschien moet je in Cairo geweest te zijn om dit te herkennen, omdat er verder niet al te veel aandacht is voor 1. Zelf ben ik ook gek van nummer 6. Smog, skyline, pyramides en zon. Wederom goed de sfeer van de stad te pakken naar mijn inziens (nog wel even de horizon rechtzetten ajb, dat maakt het nog veel mooier).

Voor de rest, veel oefenen! Zie bijvoorbeeld de richel bij de Sfinx, waar het jongetje naar wijst. Juist dat je ook ervoor gekozen hebt om de richel te schieten is aan te moedigen, goed gedaan (natuurlijk heb je ook de standaard foto (ehm, vakantiekiekje is de terminologie geloof ik) van het beeld zelf gemaakt :P)! Toch vind ik de foto wat (te) druk aan de linkerkant, maar dat is het moment dat er net iemand voor staat. Foto 13 is absoluut een mooie foto doordat de architectuur abstract is vastgelegd. Ik denk dat een standpunt iets meer daar links, en misschien meer naar de grond meer diepte en wellicht iets meer originaliteit had opgeleverd. Als je weer eens een dergelijke gallerij ziet, probeer het eens!

Voor de rest hoop ik dat je een leuke vakantie hebt gehad. Ook wij zijn een kiepwagen vol kamelen tegengekomen, die haalde ons met 60 km/u in op een snelweg, je weet niet wat je ziet! Wij kwamen in elk geval niet meer bij van het lachen!

Michel

Paling Terran & Shaman

Pagina: 1