CPU koeler mod

Pagina: 1
Acties:

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-01 07:57
ik heb even gezocht op dit forum (met de search :)) en ik heb niet echt een topic over gemodde CPU koeling gevonden... dus laat ik er een beginnen

zijn er enigen onder jullie die hun CPU koeler hebben gemod?
nou zul je wel denken.. wat valt er aan te modden?
nou, zelf in elkaar knutselen bijvoorbeel. of een standaart cpu koeler een beetje modden, bijvoorbeeld met een andere fan erop..
ik en een jongen uit de buurt hadden het er laatst over... en toen zijn we maar eens aan de slag gegaan.. toen hebben we een watercooling systeem gemod tot een socket a koeler...
ik heb geen fotos, maar ik zal zo even een voorbeeldje modden...
in ieder geval.
het bakbeest is wat lomp geworden.. en de kast kan niet meer dicht...
nou wil ik mn eigen koeler ook wat modden... maar dan niet echt om hem koeler te maken, maar om hem stiller te maken...
hier is mijn plannetje..:
ik heb een Spire whisper rock IV heatshink liggen.. en nog een 120 MM fan...
nou kun je wel leuk een verloopstukje kopen (duckt?) van 120 naar 80 mm maar er zijn 2 puntjes daartegen...
kopen is niet leuk
en aangezijn mijn cijfers op school niet al te best zijn, mag ik helemaal niks kopen voor mn pc...
dus modden is de enige optie :D.

dus.. hints, tips en eigen modervaringen.. kom maar op..:D

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:28
nou begin.. ga naar de doe het zelf shop en haal een droogtrommel afvoer buis (dat is ozn uit trek bare) die past pcies om de heatsink heen d8 ik (desnoots neem je de heatsink mee)..

ga nu ff de fan achter in de kast monteren en probeer de slang op the hangen met koperdraadje erin ofzo. en dan ga je hem goed aftapen (niet het onderste van de sink want dan kan de lucht er niet meer uit. zo je eigen duckt is gemaakt.

(zon slang kost mischien 2,50 dus ik hoop dat je dat wel mag kope)

suc6

• kid1988
daar had ik nog niet aan gedacht...
zijn er ook nog tweakable verloopstukjes van 120 naar 80 mm?

• eR1k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 01:08
kid1988 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 21:33:
daar had ik nog niet aan gedacht...
zijn er ook nog tweakable verloopstukjes van 120 naar 80 mm?
Ik denk dat je die fanshrouds (hoe je dat ook schrijft) alleen bij pcmod shops kan kopen. Je kan er altijd zelf een maken van karton :)

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:27
en aangezijn mijn cijfers op school niet al te best zijn, mag ik helemaal niks kopen voor mn pc...
ik denk dat je de tijd die je normaal besteed aan het maken ervan dan toch beter aan school kan besteden, en gewoon zo een ding kopen. :D

Verwijderd

mm ik denk niet dat een 120fan met een verloopstuk naar 80 de luchtdruk kan overwinnen, of je moet hem wel heel hard laten draaien.

Zo'n verloopstukje is alleen bedoeld voor aanzuiging, als je gaat blazen gaat de meeste lucht meteen verloren.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:54

sapphire

Die-hard pruts0r

Tweaken is funner dan kopen
Maar ik ben het met de persoon boven mij eens, geloof mij ik heb er ervaring mee je school is belangrijker. (er kneuzig jah, maar Sap is in 4 havo blijven zitten omdat hij teveel emt z'n pjoeter speelde :P)
Maar wat ik voor koeling gemod heb:
Coolermaster koeler gelapt, bracket gemaakt zodat me WC blok ook GF4/FX caompatilbe werd:P, Airduct voor een PSU in een mod, ledjes in koelers, en zo kan ik nog wel even doorgaan ;)

Gabriël AM5

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:38
Probeer gewoon een eigen heatsink erop te maken en dan een dikke 120 mm papst fan erop :).

[i]* Dersan is ook blijven zitten in 3VWO, en doet nu het jaar over, rara, hoe komt het O-) [/i]

• kid1988
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 22:17:
mm ik denk niet dat een 120fan met een verloopstuk naar 80 de luchtdruk kan overwinnen, of je moet hem wel heel hard laten draaien.

Zo'n verloopstukje is alleen bedoeld voor aanzuiging, als je gaat blazen gaat de meeste lucht meteen verloren.
hmm... ik denk dat je wel een punt hebt
maar als nou je 80 mm fan een luchtverplaatsing van 30 cm3 heeft, en een 120 mm dezelfde verplaatsing met een lager toerental.... dat scheeld in geluid.. en dat moet tog willen? of denk ik dan te simpel..?

ik denk ook dat ik beter een gewoon een nieuwe cpufan kan kopen...
heb volgens mij nog ergens een zalman cu6000 liggen...
maar nergens goeie koelpaste...
maar daar vind ik vast wel iets voor...

trouwens iemand ervaring met arctic silver 5? het valt mij redelijk tegen eigenlijk... mn goedkope vorige koelpasta was beter... (spire nogwat)...

in ieder geval bedankt voor jullie hulp...
als ik mn load temp van mn cpu weer onder de 40c heb zal ik weer bezig gaan met school
:+
hopen dat dat lukt met andere koelpasta, want hij is idle nu 50C... maar de heatsink is nagenoeg koud... (niet meer als 25 graden)

hebben jullie nog tips of aanbevelingen? (koelpasta dan... ik zal die zalman koeler eens proberen...
mn cpu is een AMD athlon 3000+ (normaal geklokt, 333mhz fsb(

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
dan is er een ander probleem. Als je heatsink niet warm wordt heeft het geen zin om er meer lucht door te blazen

het lijkt er op alsof het contact tussen je heatsink en cpu niet helemaal goed is, anders werd je heatsink wel warmer

• kid1988
418O2 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 08:27:
dan is er een ander probleem. Als je heatsink niet warm wordt heeft het geen zin om er meer lucht door te blazen

het lijkt er op alsof het contact tussen je heatsink en cpu niet helemaal goed is, anders werd je heatsink wel warmer
dat probeer ik te zeggen
en volgens mij ligt het aan de koelpasta...
ik gebruik nu arctic silver 5...
iemand aanbevelingen?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:52

Cyphax

Moderator LNX
kid1988 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 10:45:
[...]

dat probeer ik te zeggen
iemand aanbevelingen?
Dat moet eigenlijk gewoon goed zijn, misschien heb je teveel koelpasta op je processor gesmeerd (het is geen boterham), dan werkt het ook niet lekker. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• kid1988
zo n44b ben ik ook al weer niet..
ik bouw dagelijks systemen... maar ik heb nog nooit eerder arctic silver gebruik..
ik heb wel eens ergens gelezen dat het by arctic silver wat langer duurt voordat het echt optimaal werkt...? kan dat 10 C verschil maken?

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 09:54
Nee het nog niet ingewerkt zijn van arctic silver maakt hooguit een graad of 3 verschil en heeft een paar dagen nodig. Zo ie zo maakt koelpasta zelden een verschil van 5 graden, hoe slecht de kwaliteit dan ook of hoe slecht aangebracht.

Mijn ervaring:
ik heb een coolermaster aero 7+ waar ik de fan (hamstermolen) vanaf gehaald heb en er een 80mm zalman fan (met fan regeling) tegen aan geschroeft heb. Dat houd m'n amd 2600 M op 1,6 volt en 2300Mhz onder de 45 graden (load) op 2000 toeren. De fan maakt daar bij iets meer dan 20dBa. De originele fan had daar 3000 toeren voor nodig en maakte daarbij een pest herrie.

Voor verdere overclock geintjes of extra cooling zet ik de fan op 3000 toeren en blijft de cpu bij de zelfde instellingen 35 graden (load). Met de originele fan was dat absoluut ondenkbaar.

Over die 120mm fan:
Luchtdruk kan wel een probleem geven, maar er is maar 1 mannier om er achter te komen >:) . Kijk of je ruimte hebt en mod een fan adapter. Wat ik altijd gebruik is dun maar toch stijf karton en bizontix (andere lijm zal ook wel voldoen). de ene kant lijm je op de heatsink en de andere kant op de fan. Daarvoor is het het makkelijkst als je plakstrookjes over houdt.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• kid1988
okee heb hier een nieuw plan.
prom mn zalman CU6000 erin.. met de 120mm fan (die heeft betere airflow dan de 92MM fan bij lager rpm(dus minder geluid)) en er zit zon arm bij waar de fan aan moet, dus daar kun je elke fan maar aan plakken die je wilt. en ik ga morgen nog wel even bij m'n werk langs wat tubes koelpasta halen.k zal jullie wel even een update geven als het allemaal klaar is :)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:54

sapphire

Die-hard pruts0r

kid1988 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 10:45:
[...]

dat probeer ik te zeggen
iemand aanbevelingen?
ja, AS5 ;)
Deze is bij mij toch echt het beste, iig beter dan Coolermaster premium, AS3 en Shin-etsu

Gabriël AM5

• kid1988
sapphire schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 00:08:
[...]

ja, AS5 ;)
Deze is bij mij toch echt het beste, iig beter dan Coolermaster premium, AS3 en Shin-etsu
okee, dan probeer ik het nog een keer met AS5..

Pagina: 1